egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Airbus může „nafouknout“ model A350 o 40 lidí navíc díky zdvojené skluzavce a novým dveřím

Airbus A350-1000 British Airways při odletu z Toulouse. Foto: Airbus
Airbus A350-1000 British Airways při odletu z Toulouse. Foto: Airbus

Airbus získal důležité povolení od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) pro svůj aktuálně největší nabízený letoun. Airbus A350-1000 může nově přepravit až 480 cestujících, o 40 více než dříve.

Vyplývá to z rozhodnutí EASA zveřejněného na stránkách agentury.  K povolení vtěsnat do letadla o 40 lidí navíc dospěla EASA po instalaci nové verze dveří A-plus, která mají zdvojenou skluzavku. Díky tomu připadne při evakuaci na jeden pár dveří 120 cestujících.

Maximálního naplnění budou moci letadla využít pouze v případě, když budou mít jen ekonomickou třídu, což u dálkových letadel nebývá běžné. Výjimkou jsou asijské nízkonákladové aerolinky, filipínské Cebu Pacific se rozhodly například pro verzi A330-900 pro 460 lidí. Právě tento model byl dosud aktuálně největším podle počtu cestujících v nabídce Airbusu (A380 již Airbus neprodává kvůli chystajícímu konci výroby).

Rozhodnutí umožňuje i schválení verzí pro 460 či 470 lidí pro případ, že nový typ dveří nebude v celém letadle. A350-1000 má čtyři dveře na každé straně.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tango Sierra

Certifikace EASA – no vsichni tady pomlouvame FAA, ale ja bych docela rad videl takovej certifikacni test na evakuaci a to jak tehle vereze 350, taky 321 LR s max. poctem zidli. Ani nevim jestli se jeste realne delaji,nebo to jen nasimuluji na pocitaci jako dneska u vseho.Proste nova doba, penize az v prvni rade.

Jen tak

dělají se.

a čekají, až jim poradíš 🙂

Tango Sierra

@ Jen tak
Odkaz, misto a dosazenyy cas? Nejlepe i video.☺

Y.K.

Certifikační zkouška je reálná „doborovolníky“.
Zkušební lety jsou reálné.
Lámací zkoušky jsou reálné.
Mělo by vadit, že to při projektu nejdříve modelují na počítači?

MildaIV

Tyto zkoušky se nedělají pokaždé. Dost často se pouze simulují na počítači, pokud není velký rozdíl proti již provedeným zkouškám.

Y.K.

Mám pocit, že Vám tam v označení typu A350-1000 chybí jedna nula. 🙂

Y.K.

Resp. v první zmínce.

pzag

Jako řešení je to zajimavé a asi se prosadí postupně i do dalších airbusů, ale prakticky by mě zajímalo, kdo si to koupí. Velcí dopravci jedničku a business class potřebují, lowcosty asi neseženou tolik lidí, i když neříkej nikdy, že? Nicméně jako „asijský autobus“ by to mohl být docela trhák, na nějaké ne úplně dlouhé tratě.

Jen tak

jednoznacne asijske autobusy. tak jako ted rvou 400 lidi do a330c, proc to nervat i do 350.

Lukas

Zda sa mi to iba alebo je airbus uz technologicky viac v predu ako boeing a nemyslim konkretne iba toto, ze vedia pridat 40 stoliciek…celkovo sa mi zda, ze zatial co airbus prinasa stale nieco nove tak boeing vylepsuje iba to stare, to je moj subjektyvny nazor.

Jen tak

ano, zda.

Jiří Kocurek

Tak jasně, první kompozitní křídlo na dopravním letadle … ale nic nového nevymysleli. A vůbec američani, ti nikdy nic nevymysleli. I ten internet ukradli v sovětském svazu.

Martin K.

Zaslouží si Lukas sarkastickou odpověď, kterou sám označuje za jeho subjektivní názor? Myslím že ne. Ano, Boeing přišel s revolučním Dreamlinerem (už před nějakou dobou), který se vcelku i povedl a teď zkouší sklopné konce křídel 777 (tady se daří již méně). Přesto souhlasím s Lukasem, a podle mého pocitu Boeing aktuálně tahounem inovací v letectví není.

Y.K.

To se opravdu zdá. S flybywire nebyl první dopravák Airbus, ale Concorde a Boeing jej též má (777, 787), kompozity měl první Boeing. První kompozitní trup měl Dreamliner. Počítače jsou dnes ve všem, ale odlišná odlišná je hlavně hlavně filosofie. Ale dělá to to samé, létá. Mě třeba překvapuje, že B747 je datem zrození úplně stejná „vykopávka“ jako 737 a tam lidi neříkají, „je to několikrát upgradovaná stará konstrukce, pryč s tím“. 🙂

Každopádně A350 je pěkný a technicky vymazlený éro, o tom žádná. Teda ta tisícovka je už trochu nudle dlouhá, ale i tak.

Zbyněk

Nudle to teda je. Jak jsem viděl úvodní obrázek, hned mi na mysl vytanula 757, což je taky pěkná nudle.

pzag

U té 747 je to sice pravda, ale ta se dočkala docela rychle menších vylepšení a ze 100 se stala 200 a potom 300. Už během let 1988 a 1989 vznikla „ta nej“ 400 a na té to stojí dodnes. 800 tolik není. Měnily se interiéry a detaily, ale 400 z pohledu toho, co se mění u 737 zůstala stejná. Posádka se zmenšila na 2, přišel glass cockpit. Naopak 737 je sice jenom o cca 2 roky starší, ale verze, která odpovídá řekněme dnešním standardům, když to ta nazveme, je NG, která přišla až roce 97 a na rozdíl od… Číst vice »

Y.K.

Rozhodně, však ono to bylo jen takové rýpnutí.

V podstatě ty rychle navazující úpravy 747 z počátku lze pochopit, když to bylo vůbec první pořádné dálkové letadlo a velice brzy určitě začalo být jasné co je na koncepci skvělé a co by potřebovalo trochu změnit (viz laborování s využitím hrbu). 737 žádný takový radikální zlom a překvapivé poznatky z provozu nepřinesla a jela si svou cestou.

Martin V.

Ale 747 bylo od začátku nové letadlo, kdežto 737 už za sebou ty změny měla (včetně vámi zmíněného zmenšení posádky). B737 je totiž na dvakrát zkrácený B707. Napřed snížili počet motorů na 3 (B727), pak na dva a vznikl bizarní tlouštík B737-100. Ten ale měl v genech možnost prodlužování, takže dnes je B737-800 (a hlavně MAX8) svými výkony podobný původní 707. I když krátké podvozkové nohy u první generace 737 tuto snahu komplikují.

Tony

Třeba to vezme Quantas na Project Sunrise 😀

Zbyněk

Zrovna na Project Sunrise potřebuje mít to letadlo co nejlehčí, aby vůbec tu dálku uletělo. Myslím, že jsem někde četl (nejspíš tady), že ani nebude mít ekonomickou třídu, jen Premium a vyšší a kapacita bude okolo 200 cestujících.

Tony

Příště za to dopíšu – ironie

Jen tak

No, ironie to byla dost nepovedená. Vlastně úplně nesmyslná. Pouštět se do zákoutí češtiny, ve kterých nejsi úplně silný, není úplně šťastné.

Ono to s ironií nemá nic společného. Ironie je něco zcela jiného.

Cenevarb

Hlavně škrtni „u“.