Přehledně: více zastávek na znamení, rozpad přípojů a nové vlaky. Co se zítra mění v PID
Nově bude součástí PID i MHD v Příbrami.
Nový jízdní řád přinese řadu změn i v Pražské integrované dopravě, zejména pak v systému mimo hlavní město ve Středočeském kraji. Přinášíme přehled hlavních změn, kompletní souhrn je na stránkách PID.
Velkou proměnou projde systém zastavování autobusů. Nově budou všechny zastávky v okrese Benešov a dále ve městech Čáslav, Kralupy nad Vltavou, Kutná Hora a Slaný v režimu na znamení.
„Tento způsob úspěšně funguje v okolních evropských zemích i jiných integrovaných systémech v Česku a přináší zvýšení plynulosti a rychlosti dopravy a také zlepšení tepelné pohody ve vozidlech veřejné dopravy. V případě výstupu cestující pouze stiskne tlačítko ve vozidle. Znamení se tak dává pouze při výstupu pomocí tlačítka, při nástupu stačí stát viditelně na zastávce,“ uvedla Integrovaná doprava Středočeského kraje v tiskové zprávě.
Nejdůležitější změny na železnici v rámci systému PID ve Středočeském kraji
Trať 014 Kolín – Ledečko – změna technologie pořadí vjezdu a odjezdu vlaků v ŽST Ledečko jako následek změny dopravních předpisů Správy železnic, důsledkem je ztráta přestupních vazeb v ŽST Kolín na osobní vlaky ve směru do Prahy.
Trať 093 Kralupy nad Vltavou – Kladno – 31. července, po třinácti měsících, by měla skončit výluka v úseku Kladno – Brandýsek a cestující budou moci využívat nové a moderní vybavení zastávky Kladno-město a stanice Kladno-Ostrovec.
Trať 110 úsek Slaný – Louny – dochází k omezení počtu objednávaných spojů na 4 páry vlaků denně. Polohy spojů jsou zvlášť pro pracovní dny a víkendy přizpůsobeny časům předpokládané nejvyšší poptávky na přepravu; trasa spěšných vlaků 1495 a 1494 bude zkrácena a pojedou pouze v úseku Slaný – Praha, Masarykovo nádraží a zpět.
Trať 124 Rakovník – Lužná u Rakovníka – Žatec, trať 161 Rakovník – Blatno u Jesenice – projekt „Čtyřmezí“ ve spolupráci se sousedními kraji a dopravním svazem obcí ODORAK – navýšení počtu spojů, zlepšení přípojových vazeb v ŽST Rakovník a přizpůsobení časových poloh vybraných spojů potřebám škol a zaměstnavatelů.
V souvislosti s projektem „Čtyřmezí“ došlo také k dohodě na rozšíření tarifních přesahů mezi sousedícími kraji, a tak tarif PID nově zahrnuje úsek Blatno u Jesenice – Žlutice, tarif DÚK úseky Lužná u Rakovníka – Rakovník – Blatno u Jesenice a tarif IDPK úseky Rakovník – Blatno u Jesenice a Rakovník – Čistá.
Trať 170 Beroun – Plzeň – narušení přípojů v Berouně ve směru od Plzně z důvodu dřívějších odjezdů osobních vlaků linky S7 ve směru do Prahy způsobených výlukovými pracemi v úseku Karlštejn – Beroun.
Trať 171 Praha – Beroun – dlouhodobé výluky s ohledem na stavbu Karlštejn-Beroun, kde bude možné většinou využívat pouze jednu traťovou kolej. Dále se předpokládá mimořádná změna JŘ v lednu 2024 s tím, že podrobnější informace budou prezentovány dodatečně.
Trať 172 Zadní Třebaň – Lochovice – ztráta vybraných přípojů v Zadní Třebani ve směru do Berouna z důvodu časového posunu tras vlaků na trati 171 vyplývající z výlukových prací v úseku Karlštejn – Beroun.
Trať 173 Praha – Rudná – Beroun, 174 Beroun – Rakovník – postupné nasazování nových vozidel řady 847 „RegioFox“.
Trať 200 Beroun – Písek – ztráta přípojů v Březnici mezi osobními vlaky Beroun – Blatná a Březnice – Protivín v obou směrech z důvodu snížení rychlosti Správou železnic na několika přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži a tím k prodloužení jízdních dob, které vedly k nutné změně míst pro křižování osobních vlaků s rychlíky.
Trať 210 Praha – Čerčany – pro Davli a Skochovice byla prodloužena trasa vlaku v ranní špičce pracovních dnů s příjezdem do Prahy v 9:04.
Trať 230 Kolín – Havlíčkův Brod – z důvodu posunu tras vlaků dálkové dopravy linek R18 a R19 po dokončení výlukových prací v úseku Ústí nad Orlicí – Choceň a pokračující přestavbě ŽST Pardubice dojde ke ztrátě přípojů v ŽST Kolín od osobních vlaků linky S20 z Havlíčkova Brodu.
Nasazení nových vozidel v roce 2024:
Řada 847 „RegioFox“
Dvouvozová dieselová jednotka, maximální rychlost 120 km/h.
Od srpna 2023 první vozidla již ve zkušebním provozu, v průběhu I. pololetí 2024 bude k dispozici 10 vozidel.
Kapacita 115 míst k sezení, 1. i 2. třída, oddíly pro přepravu kol, kočárků a invalidních vozíků, automatické sčítání cestujících, klimatizace, zásuvky, WiFi.
Řada 640.2 „RegioPanter“
Třívozová elektrická jednotka, maximální rychlost 160 km/h.
V průběhu II. pololetí roku 2024 se předpokládá dodání prvních jednotek, plné nasazení 22 vozidel následně od 12/2024.
Kapacita 234 míst k sezení, 1. i 2. třída, oddíly pro přepravu kol, kočárků a invalidních vozíků, automatické sčítání cestujících, klimatizace, zásuvky, WiFi.
Nejdůležitější změny v autobusové veřejné dopravě v rámci systému PID ve Středočeském kraji
Projekt „Čtyřmezí“
Cílem je nabídnout propojení měst a obcí veřejnou dopravou bez ohledu na krajskou příslušnost a dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy v integrovaných systémech Středočeského, Ústeckého, Plzeňského a Karlovarského kraje.
Prodloužení linky 305 do Karlových Varů
Linka 305 (Praha – Karlovy Vary) bude prodloužena z obce Lubenec až do Karlových Varů. Linka pojede ze Zličína po dálnici D6 až do zastávky Stochov, Slovanka. Řada obcí ve Středočeském kraji tímto získá zcela nové, dlouhodobě požadované spojení se sousedními kraji. Budou zajištěny garantované návaznosti na linku PID 760 v Hořovičkách, čímž vzniknou s jedním přestupem zcela nová spojení: Praha – Podbořany a Rakovník – Karlovy Vary, dále budou zavedeny garantované návaznosti v Lubenci s linkou DÚK 745, bude možné tak využít spojení Praha – Valeč a Žatec/Podbořany – Karlovy Vary. V Lubenci bude také možnost přestupu na linky IDPK 345 a IDOK 403. V Bochově pak bude linka navazovat na linku IDOK 409, tím vznikne spojení Praha – Toužim. Další návaznosti jsou pak plánovány také v zastávkách Řevničov (linka 600), Nové Strašecí (linky 619, 625) a Stochov, Slovanka (linka 618). Vzhledem ke změně trasy linky bude linka 305 v úseku Praha – Nové Strašecí koordinována s linkou 304, u které dojde k drobnému posunu spojů. Linky IDOK budou v provozu až od 1. 1. 2024.
Nová linka 417 Praha – Mšec nahradí dnešní zastávkovou linku 305
Dále bude zavedena zcela nová linka PID 417 v trase Zličín – Velká Dobrá – Doksy – Kamenné Žehrovice – Tuchlovice – Stochov – Rynholec – Nové Strašecí – Mšecké Žehrovice – Mšec. V úseku Velká Dobrá – Stochov tak linka plnohodnotně nahradí současnou trasu linky 305, zároveň dojde k lepší koordinaci s linkou 365 (Stochov – Praha, Motol), a v úseku Stochov – Nové Strašecí částečně nahradí linku 590, jejíž vybrané spoje skončí již v zastávce Stochov, U Dubu. Linka také propojí Nové Strašecí a Mšec a vznikne tak dlouho požadované přímé spojení těchto obcí. V souvislosti se zavedením linky 417 do Mšece dojde k mírné redukci spojů na lince 586. Tato linka bude zároveň prodloužena o úsek Nově Strašecí – Řevničov, žel. st. – Řevničov a v tomto úseku nahradí linku 583, která bude zcela zrušena.
Nová linka 415 Praha – Kadaň nahradí dnešní linku 405
Společně s linkou 305 bude také dále do Ústeckého kraje prodloužena linka 405, která bude zároveň přečíslovaná na linku 415 a pojede v trase Praha – Žatec – Kadaň. Na trase linky v úseku Praha – Žatec dojde k drobným změnám, linka bude nově obsluhovat např. Lány nebo Velkou Černoc a Měcholupy v Ústeckém kraji. Linka nebude naopak zajíždět do zastávky Stochov, u dubu, kde jí plnohodnotně nahradí linka 417.
Další změny autobusů na Rakovnicku
V oblasti Rakovnicka bude posílena expresní linka 404 v úseku Praha – Rakovník, zároveň bude linka nově koordinována s obnovenými vlakovými spoji na železniční trati Rakovník – Kralovice. V oblasti Rakovnicka dojde také k drobnému posunu nebo změně spojů na linkách 560, 561, 561, 575, 577, 581, 584, 625, 628, 711, 760 a linky IDPK 321. Linka 564 bude zrušena a nahrazena vlakovou linkou S57 a linkou 561, dále bude zrušena linka 585, jejíž spoje budou převedeny na linku 584.
Změny jednotlivých autobusových linek PID
Linka 304
úpravy spojů v pracovní dny, mírné posílení o víkendu
Linka 305
prodloužení o úsek Lubenec – Karlovy Vary
Linka 404
posílení provozu v pracovní dny ráno z Rakovníka do Prahy a celotýdenně odpoledne a večer z Prahy do Rakovníka; 1 pár víkendových spojů je prodloužen o úsek Kralovice – Nečtiny
Linka 405
zrušení linky (nahrazena novou linkou 415)
Linka 415
původní linka 405 nová linka s prodloužením o úsek Žatec – Kadaň (již mimo tarif PID). V původním úseku Praha – Žatec je mírně posílena v pracovní dny a nově obsluhuje také Lány, Velkou Černoc a Měcholupy.
Linka 417
nová linka v trase Praha, Zličín – Doksy – Stochov, nám. – Nové Strašecí, Palackého – Mšecké Žehrovice – Mšec; v provozu v pracovní dny cca do 22:00 (linka nahrazuje zrychlenou linku 305 a také část spojů linek 586 a 590)
Linka 560
dílčí redukce spojů v odpoledním a večerním provozu v pracovní dny
Linka 561
vybrané spoje prodlouženy o úsek Řeřichy – Oráčov – Kolešovice; nové spoje v pracovní dny ráno a dopoledne vedené na území Rakovníka
Linka 563
úprava vedení zejména školních spojů v oblasti Milostína a Mutějovic
Linka 564
zrušení linky (Rakovník – Jesenice) a nahrazení vlakovou linkou S57 a autobusovou linkou 561
Linka 573
prodloužení do zastávky Hořovičky; 1 pár spojů v pracovní dny odpoledne prodloužen o úsek Jesenice – Hořovičky
Linka 577
zrušení 1 spoje v pracovní dny dopoledne z Rakovníka do Stochova
Linka 581
zrušení 1 spoje v pracovní dny ráno z Rakovníka do Lišan a také 1 ranního spoje z Nového Strašecí do Rakovníka
Linka 583
zrušení linky (Milý – Nové Strašecí – Řevničov) a nahrazení linkami 417 a 586
Linka 584
vybrané spoje prodlouženy o úseky Mutějovice – Nesuchyně a Mutějovice – Vinařice (náhrada za linku 585); mírné omezení v původní trase, zejména dopoledne a večer; omezené spojení do Mutějovic nahrazeno linkou DÚK 711 a posílenou vlakovou linkou U14
Linka 585
zrušení linky (Rakovník – Hředle – Vinařice) a nahrazení linkou 584
Linka 586
prodloužení o úsek Nové Strašecí – Řevničov; mírné omezení ve stávající trase, zejména večer (nahrazeno linkou 417)
Linka 590
vybrané spoje v pracovní dny ráno a večer jsou zkráceny o úsek Stochov – Nové Strašecí (nahrazeno linkou 417)
Linka 628
pro 1 nový pár spojů v pracovní dny zřízeny zastávky Milý a Milý, Bor.
Linka 711 (DÚK)
rozšíření obsluhy v Mutějovicích v pracovní dny
Linka 760
výrazné posílení linky v trase Rakovník – Podbořany zejména v pracovní dny dopoledne a večer a také o víkendu; Zavedení garantovaných přestupů s linkou 305 v Hořovičkách u většiny spojů pro přímé spojení Rakovník – Karlovy Vary nebo Praha – Podbořany
Optimalizace veřejné autobusové dopravy v oblasti Čáslavska
Linka 707
nově jako okružní z Kolína přes Starý Kolín, Kutnou Horu zpět do Kolína
Linka 782
zkrácení dojezdových časů do Kutné Hory
pro přestupy na vlak nově obsluhuje zastávku Kutná Hora,hlavní nádraží
Linka 783
prodloužení z Žehušic přes Bernardov do Kutné Hory
pro přestupy na vlak nově obsluhuje zastávku Kutná Hora,hlavní nádraží
Linka 784
zkrácení do trasy Horka I – Čáslav
v úseku Horka I – Kutná Hora nahrazeno linkou 783
Linka 803
zkrácení do trasy Kutná Hora – Starý Kolín
do Bernardova a Kutné Hory nahrazeno linkami 707 a 783
Integrace MHD Příbram do systému PID
Integrace přináší cestujícím především možnost výběru výhodnějšího jízdního dokladu pro jejich cestu v městských i regionálních spojích. V autobusech MHD Příbram bude nově možné využít veškeré jízdní doklady dle Tarifu PID, i nadále zde budou platit stávající jízdní doklady dle Tarifu MHD Příbram. Na regionálních linkách PID po území města Příbram budou také nově platit jízdní doklady dle Tarifu MHD Příbram.
Na linkách 482, 517, 754 neplatí bezplatná přeprava ani jízdní doklady MHD Příbram nahrané na čipové kartě a nelze pro úhradu jízdného použít elektronickou peněženku. Na těchto linkách je možné zakoupit u řidiče dle místního tarifu MHD Příbram pouze nepřestupní papírový jízdní doklad MHD (18 Kč resp. 9 Kč) placený v hotovosti či platební (bankovní) kartou. Na ostatních linkách PID bezplatná přeprava MHD Příbram platí, ale pouze na území města Příbram.
Při nástupu do autobusu cestující při odbavení požádá řidiče, jaký tarif chce pro svou cestu použít (MHD nebo PID) a o jaký typ jízdního dokladu má zájem.
Organizace tras a jízdních řádů MHD je nadále v kompetenci města. Dochází ke změně označení linek v rámci číselné řady linek PID.
Linka 501
Šachetní – Milínská – Jiráskovy sady – Dubno,učiliště – Bytíz,věznice
Linka 502
Brod,obec – Zdaboř – II.poliklinika – Svatá Hora
Linka 503
Svatá Hora – Milínská – Zdaboř – Drkolnov – Březové Hory – Aut.nádr. – Svatá Hora
Linka 505
Orlov – Aut.nádr. – II.poliklinika – Lazec – Kozičín
Linka 506
Zavržice – Zdaboř – Fialka – II.poliklinika – Aut.nádr. – Koperníkova – Svatá Hora areál
Linka 507
Jiráskovy sady – Sázky – Zdaboř – II.poliklinika – Aut.nádr. – Kovohutě – Lhota u Příbramě,točna
Linka 508
Svatá Hora – Aut.nádr. – Březové Hory – Drkolnov – Zdaboř – Milínská – Svatá Hora
Linka 565
Jiráskovy sady – Sázky – Jesenice
Obce Háje a Dubenec a místní část Příbram-Bytíz jsou nově obsluhovány pouze regionálními linkami PID, především linkou 517. Obslužnost zastávky Bytíz, věznice je zajištěna nově vybranými spoji linky 501.
Obec Dubno je nově obsluhována pouze regionálními linkami PID, především linkou 395.
Místní části Příbram-Jerusalem a Příbram-Jesenice jsou obsluhovány především regionální linkou 500 a vybranými spoji městské linky 565.
Do místní části Příbram-Sázky bude kromě regionální linky 500 zajíždět městská linka 565 a vybranými spoji také linky 501 a 507.
V obslužnosti obcí Lhota u Příbramě a Podlesí a místních částí Příbram-Brod a Příbram-Zavržice nedochází k žádným změnám.
Regionální autobusové linky
Nedochází k žádným zásadním změnám v trasách a jízdních řádech linek. Z důvodu optimalizace provozu regionální a městské hromadné dopravy na území města Příbram, která umožní sjednocení tarifní nabídky pro cestující, dochází pouze k dílčím úpravám:
Linka 517
zkrácení do zastávky Příbram, aut. nádr. (ranní školní spoj i nadále veden do zastávky Příbram, III. poliklinika)
Linka 531
do zastávky Příbram, Zdaboř, Žežická spoje vedeny pouze o víkendech a v pracovní dny pouze vybrané spoje, v pracovní dny ve špičkách jsou spoje zkráceny do zastávky Příbram, archiv a v ostatních obdobích do zastávky Příbram, aut. nádr.
Zdroj: Tisková zpráva IDSK