Vysočina, Karlovarský a Liberecký kraj. Přinášíme poslední přehled změn jízdních řádů

Česká Lípa první den nového jízdního řádu 2021/2022. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czČeská Lípa první den nového jízdního řádu 2021/2022. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Zhorší se spojení do Bavorska, končí přímé vlaky Norimberk – Cheb.

Seriál o změnách jízdních řádů završujeme přehledem úprav ve třech krajích. Jde o Vysočinu, Liberecký a Karlovarský kraj.

Liberecký kraj

Nejvýznamnější změnou v železniční dopravě je posílení dopravy na nejfrekventovanějších tratích v okolí Liberce. Konkrétně mezi Libercem a Frýdlantem budou nově zavedeny v pracovní dny dva páry spojů (jeden ráno, jeden odpoledne), z toho jeden pár (odpoledne) povede až do Nového Města pod Smrkem. Na trati mezi Libercem, Hrádkem nad Nisou a Varnsdorfem dojde k rozšíření počtu spojů mezi Varnsdorfem a Hrádkem nad Nisou a dále do Liberce zamíří zdvojené soupravy. Další novinkou, ale až ode dne vyhlášení, je zavedení nočních vlaků s odjezdem ve 23:30 z Liberce do Jablonce nad Nisou a Desné (linka L1), České Lípy (L2), Turnova a Semil (L3), Frýdlantu (L6) a Hrádku nad Nisou (L7). Nové spoje budou v provozu vždy od neděle do čtvrtka, a doplní tak již existující nabídku spojů s rozjezdem v 0:35. Ve výsledku tak spojení ve zmíněných relacích bude každou noc.

V rámci linkové dopravy pak mezi nejvýznamnější změny lze zařadit úpravu jízdních řádů na Jilemnicku, kde dochází k optimalizaci v relaci Jilemnice – Horka u Staré Paky – Dvůr Králové nad Labem. Nově bude v této relaci v provozu 7 párů spojů (místo stávajících dvou), které budou navazovat ve Dvoře Králové na spoje do/z Hradce Králové, převážně pak na linku IREDO 410. Linka bude v provozu v pracovní dny a bude v úseku Jilemnice – Horka u Staré Paky v prokladu s linkou 405 ze Špindlerova Mlýna přes Jilemnici a Jičín do Prahy. Tato linka bude navazovat v Jilemnici na vlakovou linku L9 do/z Jablonce nad Jizerou. Také dojde na této lince k zavedení nového páru spojů o víkendu, který doplní nabídku do uceleného 2hodinového intervalu.

Dále v Libereckém kraji dochází k posílení dopravy na nejfrekventovanějších relacích, zejména mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou na lince 141, kde v ranní špičce bude vložen nový pár spojů s příjezdem na půl osmou do Liberce, k posílení však dojde i o hodinu později. V odpoledních hodinách pak bude 15minutový interval prodloužen do období od 13:05 až 16:35. Část spojů bude pokračovat až do centra Jablonce na Autobusové nádraží.
Posílení spojů připravuje kraj (prostřednictvím KORID LK) také v neděli na lince mezi Jabloncem nad Nisou a Prahou, kde budou zavedeny dva spoje v období nejsilnější týdenní dojížďky do Prahy s odjezdy ve 12:50 a 16:50. Tyto spoje zajistí ČSAD Liberec na nové lince 190.

V rámci kraje jsou připraveny i nové školní posilové spoje, např. v ranních hodinách do školy v Jestřebí na Českolipsku či odpolední spojení z jabloneckého Kokonína do Maršovic a Skuhrova. Dopravu nejen dětí do školy pak usnadní i zavedení dopravy do Nových Hodkovic, kde vybudovalo město novou zastávku.

Nové možnosti spojení se dočkají také cestující mezi Mimoní přes Ralsko do Mnichova Hradiště. Na lince 427 přibudou v pracovní dny dva páry spojů, na lince 727 pak dojde k prodloužení jednoho páru spojů linky z Dolní Krupé do Kuřívod a zpět, kde bude možné přestoupit na spoj do Mimoně.

Na lince 400 mezi Prahou a Varnsdorfem dojde k rozšíření nabídky o víkendech do 2hodinového intervalu dle požadavků Ústeckého kraje.

Vysočina

O změnách informovaly v tiskové zprávě pouze České dráhy, na stránkách Veřejné dopravy Vysočiny jakýkoliv souhrn změn chybí.

V první polovině příštího roku by mělo být dodáno devět nových jednotek RegioFox určených pro Kraj Vysočina a stejná vozidla budou do regionu zajíždět také ze sousedního Pardubického kraje. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.

V období platnosti jízdního řádu 2024 ujedou regionální spoje na území Kraje Vysočina 4,458 mil. vlakokilometru. ČD v regionu denně vypraví v průměru 429 vlaků v pracovní dny a 305 v nepracovních dnech. V celoročním průměru se jedná o 393 vlaků denně. S platností od 10. 12. 2023 dojde k rozšíření IDS VDV. Do integrovaného systému budou nově zařazeny vlaky dálkové dopravy linky R9 v úseku Křižanov – Tišnov (trať 250).
V prvním pololetí roku 2024 se očekávají dodávky devíti moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, které budou postupně nasazeny především na trati z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Telče a Slavonic, dále na spěšných vlacích z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu do Znojma a na vybraných spojích z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou. Z Pardubického kraje budou na Vysočinu zajíždět další nové RegioFoxy po trati 238 Pardubice – Havlíčkův Brod. Po nasazení nových motorových jednotek RegioFox zůstane v regionu také všech třináct moderních bezbariérových vozů řady 841 RegioSpider. Ty budou jezdit na tratích z Havlíčkova Brodu do Humpolce, Ledče nad Sázavou, na trati z Křižanova přes Velké Meziříčí do Studence a z Jihlavy do Třebíče.

Na tratích Vysočiny je také nasazeno šest moderních elektrických jednotek řady 650.2 RegioPanter, které na tratě v kraji vyjely poprvé na začátku května 2023. Cestující se s nimi mohou svézt na trati 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, na trati 225 v úseku Havlíčkův Brod – Jihlava město a na trati 230 Havlíčkův Brod – Kolín.

Po nasazení všech nových motorových jednotek RegioFox, v kombinaci s několika zbývajícími Regionovami, bude mít Vysočina drtivou většinu regionálních spojů bezbariérovou, nízkopodlažní a snadno dostupnou všem skupinám osob se sníženou schopností pohybu a orientace.

Trať 212 Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou (– Čerčany)
Vlaky s odjezdem v 17:47 a 19:44 z Ledče nad Sázavou do Havlíčkova Brodu (Os 24877 a 24881) pojedou nově pouze o víkendu. V pracovní dny pojedou z důvodu zkrácení přestupní doby v Ledči nad Sázavou v dřívější poloze s odjezdem již v 17:38 a 19:38 z Ledče nad Sázavou a příjezdem do Havlíčkova Brodu v 18:23 a 20:23 (Os 24875 a 24879).
Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby. Počet ostatních vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 225 (Veselí nad Lužnicí –) Horní Cerekev – Jihlava – Havlíčkův Brod
První ranní vlak v pracovní dny s odjezdem z Havlíčkova Brodu v 4:55 a víkendový vlak s odjezdem z Havlíčkova Brodu v 4:55, jejichž cílovou stanicí je Jihlava město, nově pojedou po celý týden ve stejné časové poloze. Z Havlíčkova Brodu bude nově odjíždět v 4:55 a do Jihlavy města přijede vždy v 5:27 (Os 5931).
Vlak s odjezdem v 8:18 z Jihlavy města a příjezdem v 8:51 do Havlíčkova Brodu (Os 8358) nově pojede v úseku Jihlava město – Jihlava také v pracovní dny.
Na základě požadavku objednatele na zastávce Kamenná nově všechny vlaky zastaví jen na znamení nebo požádání. Toto opatření se týká i vybraných vlaků zastavujících na zastávce Jihlava-Bosch Diesel.
Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby. Počet ostatních vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 230 Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou (– Kolín)
Vlak z Čáslavi s příjezdem v 5:53 do Havlíčkova Brodu (Os 5933) nově nepojede v neděli.
Vlak s odjezdem v 5:35 z Kolína a příjezdem v 6:53 do Havlíčkova Brodu (Os 5901) nově pojede i v neděli (náhradou za zrušený vlak Os 5933).
Vlak z Kolína s příjezdem v 18:53 do Havlíčkova Brodu (Os 5919) nově pojede v úseku Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod také v neděli (náhradou za zrušený Os 5927 v neděli).
Odpolední vlak jedoucí v pracovní dny s odjezdem v 18:35 z Kolína a příjezdem v 19:37 do Světlé nad Sázavou (Os 5923) bude nově prodloužen o úsek Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod, s příjezdem do Havlíčkova Brodu v 19:53 (náhradou za zrušený Os 5927 v pracovní dny).
Večerní vlak s odjezdem v 21:45 z Kolína a příjezdem v 23:03 do Havlíčkova Brodu (Os 5927) nově v úseku Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod nově nepojede v pracovní dny a neděli.
Všechny osobní vlaky jedoucí v relaci Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – Kolín a zpět budou nově zastavovat ve stanici Okrouhlice.
Na základě požadavku objednatele budou všechny vlaky na zastávkách Hlízov, Církvice, Třebešice, Horky u Čáslavi, Nová Ves u Leštiny, Sázavka, Světlá nad Sázavou-Josefodol nově zastavovat jen na znamení nebo požádání.
Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby v Havlíčkově Brodě a Kolíně.

Trať 238 Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou (– Pardubice)
Na této trati na území Kraje Vysočina nedochází k žádným podstatným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
Na většině spojů budou již v průběhu zimních měsíců nasazeny nové motorové jednotky řady 847 RegioFox z Pardubického kraje, vybrané spoje budou vedeny jednotkami řady 844 RegioShark.
Nově budou všechny spoje Havlíčkův Brod – Pardubice a zpět vedeny jako přímé bez nutnosti přestupu v Hlinsku v Čechách.
Po dokončení stavebních prací na území Pardubického kraje je na této trati naplánována od 9. 6. 2024 řádná změna jízdního řádu. Na základě požadavku objednatele dojde na území Vysočiny k úpravě časových poloh všech vlaků do taktové polohy (Hlinsko v Čechách odj. X:05 – Chotěboř odj. X:31 – Havlíčkův Brod příj. X:50 / Havlíčkův Brod odj. X:10 – Chotěboř odj. X:31 – Hlinsko v Čechách příj. X:57). Počet vlaků ani datová omezení se touto úpravou nemění.

Trať 240 (Brno –) Náměšť nad Oslavou – Okříšky – Jihlava
Na této trati na území Kraje Vysočina nedochází k žádným podstatným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
V úseku Střelice – Rapotice dojde k úplnému zastavení provozu ve dnech 30. 4. – 14. 12. 2024 (229 dní) z důvodu stavebních prací v rámci elektrizace trati Střelice – Zastávka u Brna. Všechny osobní vlaky v tomto úseku budou nahrazeny autobusovou dopravou dle výlukových jízdních řádů. Spěšné vlaky linky R54 a vlaky dálkové dopravy linky R11B budou vedeny náhradní autobusovou dopravou v úseku Náměšť nad Oslavou – Brno hl.n.

Trať 241 (Znojmo –) Moravské Budějovice – Okříšky
Večerní vlak ze Znojma s příjezdem v 20:48 do Okříšek (Os 24824) nově pojede v úseku Znojmo – Moravské Budějovice o 6 minut později, s odjezdem ze Znojma v 19:14. S tím souvisí i posun protijedoucího vlaku (Os 24825) v úseku Moravské Budějovice – Znojmo, nově s odjezdem v 19:59 z Moravských Budějovic a příjezdem do Znojma v 20:42. K posunu časové polohy dochází na žádost dopravce ČD z technologických důvodů.
Na základě požadavku objednatele dochází též k drobným časovým posunům nočních vlaků jedoucích během akce Znojemské historické vinobraní.
Dále na této trati nedochází k žádným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 250 (Tišnov –) Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod
Na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby ve stanicích Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou a Křižanov. Celkový počet spojů se nemění.
Vlak s odjezdem v 22:11 z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou (Os 8755) nově zastaví na zastávce Nížkov.
S platností od 10. 12. 2023 dochází k rozšíření integrace tarifu VDV u vlaků dálkové dopravy linky R9 o úsek Křižanov – Tišnov.
V úseku Křižanov – Vlkov u Tišnova dojde k úplnému zastavení provozu ve dnech 1. 3. – 30. 9. 2024 (214 dní) z důvodu stavebních prací v rámci celkové rekonstrukce traťového úseku. Všechny vlaky regionální dopravy v tomto úseku budou nahrazeny autobusovou dopravou dle výlukových jízdních řádů. Vlaky dálkové dopravy linky R9 budou vedeny náhradní autobusovou dopravou v úseku Křižanov – Brno hl.n.

Karlovarský kraj

Novinkou bude nasazení kapacitnějších souprav mezi Chebem a Aší a vznik nových přípojových vazeb v Chebu a Karlových Varech u několika ranních a večerních vlaků. Ke změně dochází také u mezistátních spěšných vlaků z Chebu do Norimberka, u kterých bude dočasně nutné z důvodu stavebních prací přestoupit ve stanici Marktredwitz. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.

Na základě požadavku Karlovarského kraje a v souvislosti se stavebními pracemi na tratích dochází od 10. prosince 2023 k následujícím změnám:

Trať 142 Karlovy Vary – Potůčky – Johanngeorgenstadt
Na této trati bude pro cestující zaveden nový vlak z Karlových Varů ve 22:15 do Karlových Varů dol.n. (příj. 22:19, Os 17183), který pojede v pracovní dny jako přípoj od vlaku IC 504 Pendolino.

Trať 148 Cheb – Aš – Hranice v Čechách / Selb-Plößberg
Na této trati budou nasazena vozidla s vyšší kapacitou 101 míst oproti současným 70. Vozidla bude provozovat nový partnerský dopravce Českých drah na této lince – společnost Agilis.
Na žádost Karlovarského kraje nepojede v neděli spoj z Aše města do Chebu ve 4:39 (Os 17201), místo něj bude o hodinu později (v 5:38) zajištěn vlak Os 17203. Vznikne tak přípoj k rychlíku R 607 Krušnohor do Ústí n. L. a k vlaku IC 503 Pendolino směrem do Plzně, Prahy a Ostravy.

Tratě 140 Karlovy Vary – Cheb a 178 Cheb – Mariánské Lázně – Plzeň
Spěšné vlaky Karlovy Vary – Cheb – Plzeň budou jezdit podle nové patnáctileté smlouvy. Tyto spoje budou i nadále zajišťovat komfortní elektrické jednotky RegioPanter a ve vybrané dny a na vybraných vlacích se počítá s rozšířením posilových zdvojených jednotek.
Od nového jízdního řádu bude obnoven přímý vlak IC 503 Pendolino z Karlových Varů v 5:48 do Ostravy hl.n. (příj. 12:44). Vlaky IC 512 z Bohumína v 7:01 do Františkových Lázní (příj. ve 13:36) a IC 515 z Františkových Lázní ve 14:24 do Bohumína budou vedené v celé trase soupravou o 9 vozech.

Tratě 140 Chomutov – Karlovy Vary – Cheb a 179 Cheb – Schirnding
Na trati 140 budou i nadále probíhat výluky mezi stanicemi Dalovice – Hájek a Karlovy Vary – Dvory. Z důvodu stavebních prací Správy železnic bylo nutné upravit časové polohy rychlíků na páteřní trati 140. V souvislosti s tím však dojde k rozvázání přípojů na spěšné vlaky směrem do Norimberka. Počet těchto spěšných vlaků se zvýší z 5 na 7 párů. Protože budou výluky probíhat i na německé straně, dočasně nebude zajištěné přímé spojení Cheb – Norimberk. Spěšné vlaky pojedou z Chebu do Marktredwitz a zpět, v Marktredwitz cestující přestoupí do jiné soupravy.

Tagy GVD 2023/2024 idol Karlovarský kraj Kraj Vysočina Liberecký kraj Veřejná doprava Vysočina
27 komentářů