Přehledně: Pardubice jako zastávka, jednokolejka na Slovensko. Jaká omezení čekají příští rok železnici

Práce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Foto: SkanskaPráce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Foto: Skanska

Zahájení některých výluk není jisté, bude záležet na financích.

Cestující a dopravce čeká na tuzemské železnici řada zásadních omezení. Správa železnic poprvé informovala dopravce o tom, jaké výluky a omezení příští rok chystá.

Příští rok by měl být především ve znamení dokončování rozsáhlých prací na I. koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou. Kvůli nim bude až do konce června provoz dálkových vlaků mezi Prahou a Brnem veden přes Vysočinu.

Jeden z hlavních železničních uzlů v Česku, Pardubice, čeká kvůli rekonstrukci další velké omezení. Od 1. února zde budou jen dvě dopravní koleje s nástupištní hranou. „Železniční stanice bude bude fungovat v zásadě jako zastávka, bez možnosti změny sledu vlaků a dlouhých pobytů,“ uvedla Správa železnic.

Jedna z časově nejdelších výluk bude na trati Chomutov – Cheb mezi Dalovicemi a Hájkem, detailněji jsme se akci věnovali v samostatném textu. Omezení čekají cestující na dvou tratích na Slovensko, ze Vsetína i z Břeclavi.

Dokument má zpřesňovat informace o aktuálních záměrech v oblasti plánovaných dočasných omezení kapacity a seznamuje dopravce se způsobem zohlednění plánovaného omezení provozování dráhy při přípravě jízdního řádu (JŘ) na příští rok.

Přehled dočasného omezení kapacity (DOK) v roce 2023

DOK Sudoměřice – Votice – pro JŘ 2023 dvoukolejný provoz, zatím avizována ke GVD (prosinec 2022) na obou novostavbách rychlost 80 km/h s tím, že následné zavedení 160 km/h až během jara 2023.

DOK Soběslav – Doubí u Tábora – pro JŘ 2023 dvoukolejný provoz. Zatím avizována ke GVD (prosinec 2022) na obou novostavbách rychlost 80 km/h s tím, že následné zavedení 160 km/h až během jara 2023.

DOK Lanžhot – Kúty – omezení bude platné po celý rok, je nutné připravit JŘ 2023 na jednokolejný provoz.

DOK Havířov – Ostrava – Bartovice (210 dní jednokolejně).

DOK Valašská Polanka – Horní Lideč – je nutné připravit JŘ 2023 na jednokolejný provoz (navíc se předpokládá cca 100 m pomalá jízda 30km/h).

DOK rekonstrukce žst. Vsetín – je třeba zohlednit při přípravě JŘ 2023.

DOK Bohumín-Vrbice – Chalupki – (vyloučeno 1. 9. – 30. 10. 2023, tj. 60 dní) – je nutné zohlednit v ročním JŘ 2023 (nebude přidělena kapacita na dny DOK) z důvodu významného vlivu na pohraniční provoz.

DOK Hájek – Dalovice – (vyloučeno 1. 3. – 8. 9. 2023, tj. 192 dní) – je nutné zohlednit v ročním JŘ (nebude přidělena kapacita na dny DOK).

DOK Napajedla – Huštěnovice – Staré Město u UH – V jednotlivých úsecích po sobě navazující jednokolejné provozy 24. 2. – 12. 9. (196 dní) a 23. 9. – 11. 12. 2023 (80 dní) – je nutné zohlednit v ročním JŘ, bude řešeno pomocí přirážek k jízdním dobám na konci úseku.

DOK Střelice – Zastávka u Brna – (vyloučeno 25. 4. – 9. 12. 2023, tj. 229 dní) – je nutné zohlednit v ročním JŘ (nebude přidělena kapacita na dny DOK).

DOK rekonstrukce žst. Brno-Královo Pole (1. 4. – 30. 11., tj. 144 dní) – nebude zohledněno v JŘ 2023, bude řešeno výlukovým rozkazem.

DOK Brno – Kr. Pole – Kuřim – (jednokolejně 1. 9. – 30. 11., tj. 91 dní) – nebude zohledněno v JŘ 2023, bude řešeno výlukovým rozkazem.

DOK Vlkov – Křižanov – (jednokolejně 1. 7. – 2. 12. – 155 dní) – nebude zohledněno v JŘ 2023, bude řešeno výlukovým rozkazem.

DOK Nedvědice – Rožná (vyloučeno 1. 3. – 30. 9. 2023 – 214 dní) – nebude zohledněno v ročním JŘ, dle O12 dojde ještě k redukci DOK.

DOK Polom – Suchdol n. O. – (jednokolejně různé úseky) – bude zohledněno pro osobní dopravu (jednokolejný provoz), v nákladní dopravě bude zohledněno pomocí přirážek k JD a pomocí opatření k ROV.

DOK Ústí n. O. – Brandýs n. O. – (jednokolejně 8. 3. – 20. 6. – 140dní) – je nutné zohlednit v JŘ 2023, k 1. 7. 2023 je možný návrat odklonových vlaků z trati 324/502.

DOK rekonstrukce žst. Pardubice hl.n. – (práce po celý rok, od 1. 2. 2023 k dispozici jen dvě dopravní koleje s nástupištní hranou, omezená zhlaví) – je nutné zohlednit 2/3 v ročním JŘ 2023, žst. bude fungovat v zásadě jako zastávka bez možnosti změny sledu vlaků a dlouhých pobytů. Od 1. 2. 2023 začíná výluka a rekonstrukce nástupiště č. 4 a kolejí č. 1, 3, 5, 7. Pro dopravu bude k dispozici nástupiště č. 1, 2 a 3 včetně kolejí č. 2, 4, 6, 8, 10, 12. Tato etapa potrvá do 1. 7. 2023.
Od 2. 7. začíná výluka a rekonstrukce nástupiště č. 3 a kolejí č. 2, 4, 6. Pro dopravu bude k dispozici nástupiště č. 1, 2, 3 a 5 včetně kolejí 1, 3, 5, 7, 13, 15, 19, 21 a 23. Tato etapa končí 25. 10. Od 26. 10. do 16. 12. bude probíhat rekonstrukce nástupiště č. 1a a zdvoukolejnění směr Rosice. Provozní omezení v Pardubicích se projeví pouze mírným prodloužením cestovních dob v důsledku toho, že se vlaky musí postupně řadit do sledu na průjezd Pardubicemi.

DOK rekonstrukce žst. Kolín (1. 7. – 31. 12. 2023 – 242 dní) – vzhledem k dopadům vždy jen do jedné staniční koleje nebude zohledněno v JŘ 2023. Výluka V. nástupiště je nadále od 07/23 reálná (příprava kabelovodu trvá cca 5 měsíců).

DOK Krupka – Bohosudov – Chabařovice – (jednokolejně 1. 2. – 19. 9. 2023 – 231 dní)

DOK Kyjice – Odb. Dolní Rybník – (jednokolejně 20. 3. – 24. 11. 2023 – 250 dní)

DOK Březno u Chomutova – Chomutov – (vyloučeno 1. 3. – 9. 12. 2023 – 284 dní) V ročním JŘ 2023 nebude zohledněno, bude řešeno výlukovým rozkazem.

DOK Solnice – Rychnov n.K. – Častolovice – Týníště n.O. – (vyloučeny různé úseky 20. 6. – 16. 11. 2023 – 150 dní). Nebude zohledněno v GVD, řešeno výlukovými rozkazy.

DOK rekonstrukce žst. Praha-Smíchov – (trvá celý rok) – bude bez omezení pro žádosti JŘ 2023, pouze bude nutné zohlednit v JŘ 2023 úvratě ve směru Praha – Žvahov (úvratě do už. délky cca 30 m!) a nepředjížděcí model dopravy.

DOK Praha – Krč – Odb. Tunel – (vyloučeno 25. 4. – 21. 9. 2023 – 150 dní) – nebude zohledněno v JŘ 2023, řešeno výlukovými rozkazy.

DOK Beroun – Karlštejn – (jednokolejně, v různých obdobích) – dojde ke zřízení odbočky Lom, bude nutné zohlednit jednokolejný provoz Lom – Beroun. SŽ navrhuje obraty osobních vlaků od Prahy v Karlštejně a návaznou dopravu Karlštejn – Beroun s přestupem v Karlštejně. V první polovině roku 2023 bude probíhat zřizování odbočky Lom . Ve druhé polovině roku 2023 bude jednokolejný provoz v úseku Odb Lom – Beroun s pomalou jízdou 50 km/h ve větší části úseku.
o O16 vypracovává studie, které budou diskutovány s dotčenými dopravci.

DOK Čelákovice – Mstětice – (jednokolejně 21. 5. – 11. 12. – 186 dní) – je nutné připravit JŘ 2023 na jednokolejný provoz odb. Záluží – Mstětice (145 dní). Čelákovice – odb. Záluží je max. 50 dní.

DOK Praha – H. Počernice – Výh. Skály – (jednokolejně 8. 3. – 29. 9. – 204 dní) – je nutné připravit JŘ 2023 na jednokolejný provoz, bude existovat nová Výh. Skály, úsek Vysočany – Výh. Skály bude tříkolejný, stavba žst. Vysočany je ve skluzu, ale bez vlivu na JŘ 2023.

DOK Praha-Bubny – Praha-Dejvice (vyloučeno od 1. 1. – 349 dní)  Původní záměr byl nepřidělit kapacitu dráhy na předmětné období. Vzhledem k tomu, že začátek stavby není fixovaný, bude KD přidělena na celý rok a následně odebrána příslušným opatřením.

DOK rekonstrukce žst. Kladno a přilehlých úseků – zohlednění formou Vmax = 50 km/h Kladno – Kladno-Ostrovec.

DOK Liberec – Mníšek u Liberce – Raspenava (vyloučeno, různé úseky, 26. 6. – 13. 9. 2023 – 79 dní – je nutné zohlednit v ročním JŘ 2023 v nákladní dopravě (nebude přidělena kapacita na dny DOK) směrem do Polska, osobní doprava nebude zohledněna a řešena později pomocí VJŘ.

DOK Liberec – Chrastava – Hrádek n. N. – (vyloučeno, různé úseky 1. 6. – 31. 10. – 153 dní) – nebude zohledněno v ročním JŘ 2023, bude řešeno později pomocí VJŘ.

DOK Summerau – České Budějovice – (vyloučeno 3. 5. – 29. 5. 2023, 27 dní) – nebude zohledněno v JŘ 2023.

DOK rekonstrukce žst. Plzeň – Změna místa zastavení z Koterova na Slovany bude již v dubnu 2022; během 2023 přibude i 1. TK, zohlednit jednokolejný provoz Plzeň hl. n. – Plzeň – Koterov.

DOK Děčín – Bad Schandau – zastavení provozu každé pondělí od 11. 12. 2022 do 18. 2. 2023 od 08:50 do 16:40. Nebude přidělena kapacita na období DOK.

DOK Lovosice – Bohušovice n. O. – (jednokolejně 5. 6. – 4. 12. – 183 dní) – nebude zohledněno v JŘ, protože není jasné, zda se DOK bude konat. V případě konání pak bude řešeno výlukově.

DOK Děčín – Povrly – (jednokolejně 1. 7. – 28. 10. – 120 dní) – nebude zohledněno v JŘ, protože není jasné, zda se DOK bude konat. V případě konání pak bude řešeno výlukově.

Tagy GVD 2022/2023 Správa železnic
121 komentářů