Přehledně: Pardubice jako zastávka, jednokolejka na Slovensko. Jaká omezení čekají příští rok železnici
Práce na modernizaci stanice Pardubice-Rosice nad Labem. Foto: Skanska
Zahájení některých výluk není jisté, bude záležet na financích.
120N Děčín – Povrly: Pořád ještě se neprobudila myšlenka na odbočku v půlce…?
Desetiletí trvající infrastrukturní schizofrenie.
Když se v minulém tisíciletí modernizoval úsek Pardubice – Přelouč, na Opočínku byla zřízea výhybna Hana, aby se jenokolejně jezdilo jen v půlce úseku …. pak se opět demontovala ….
Na „dvojkolejné“ trati by mělo být pravidlem, že úsek dlouhý 10 km by měl být rozdělen výhybnou / odbočkou, pro případy nejen mimořádností, ale i plánované údržby ….
Někde se doplňují, jinde se nezřizují ani v rámci novostavby > modernizace 220 ….
Výhybna v Opočínku se nejmenovala Hana, ale Opočínek.
A na jednokolejných, by to měla být přímo povinnost. Jinak každé zpoždění, je hned +15 při přeložení křižování.
No, nudit se nebudeme
Po několik měsíců tedy budou zcela mimo provoz úseky Střelice – Zastávka, Rožná – Nedvědice + zčásti (jedna kolej namísto dvou) Křižanov – Vlkov.
Slušná „neprůstřelnost“.
Mimochodem, zrovna úsek Křižanov – Vlkov je umístěn vůči časovým polohám vlaků tak, že při jeho dočasné jednokolejnosti (což krátkodobě probíhalo i v roce 2020 při příslušných úpravách vlkovského zhlaví žst. Křižanov při její rekonstrukci) jsou Os vlaky v tomto úseku odřeknuty, protože by se na tu jednu kolej nevešly, protože přesně v tomto úseku se míjí R s Os, ba i Os s Os.
… a vlastně v situaci, kdy žst. Vlkov u Tišnova má být po rekonstrukci již stanicí bez nástupu/výstupu cestujících, může ve druhé etapě prací (pokud by se začalo sudou kolejovou skupinou a pak pokračovalo tou lichou) problém obracet vlaky od/do Brna přímo i ve Vlkově.
Tzn. pak by bylo potřeba buď ty Os vlaky po té jedné koleji protáhnout (což by ale šlo jedině za cenu VJŘ s výrazněji posunutými polohami, včetně navazování v Tišnově na vlaky ne v X:30 h, ale v X:00 h), anebo kompletně nahradit busem už z Tišnova, případně Řikonína.
No to je teda gól. Ta trať se opravuje pořád… Tak snad jim tam po tý velký slávě ještě zbydou lidi, co tim budou chtít jezdit…
Pokud bude v Pardubicích uzavřené nejdřív 4. a pak 3. nástupiště, tak se to nebude nijak lišit od stavu v posledních dvou měsících, kdy byla výluka kostěnického zhlaví nejdřív sudé a pak liché skupiny. Vyjezdit se to dalo, holt se pomalejší vlaky posílaly bokem v Přelouči nebo v Moravanech. Ale proti tomu současnému masakru u Peček byly napůl uzavřené Pardubice docela v pohodě.
Hlavně teď už je v Pardubicích od Kostěnic zaústěná dvojkolejka (po mostu na zastávku centrum a po provizoriu), takže Pardubice budou takovou „zastávkou“ (protože budou použitelné pro koridor 3 hrany) na trati.
Argumentem pro úplné uzavření tratě Blansko-Brno bylo to, že při jednokolejném provozu by se rekonstrukce musela dělat delší dobu a delší dobu by vlaky Praha-Brno jezdily přes Vysočinu. Jenže k prodloužení odklonu přes Vysočinu dojde i tak. Jak to tedy plánují?
mohl byste prosim nekde dohledat presne zneni textu, se kterym polemizujete?
To si asi budete muset dohledat sám ….. tohle je obecně publikovaná informace ….
By mě zajímalo jak by ty stavby co tu teď dělají při jednokolejném provozu … zmizela naprostá většina mostů … to by zbourali jen půlku a pak to spojovali ? Jako je to teď v tom suchém počasí fakt výživa. Jak foukne vítr, zvednou se oblaka prachu a není vidět vůbec nic …
Čeho je moc, toho je příliš. Množství staveb na koridorech je za hranou tolerance cestujících.
Ještě že bude nějaký ten pátek drahá nafta…😀
To je sice možné, ale pokud je Stanjurova ruka peněz otevřená, než začne vystudovaný informatik zase škudlit, aby ušetřil, tak je třeba rozjet co nejvíce staveb, aby je vystudovaný tiskový mluvčí nemohl zarazit a musel u škudlila vymoci peníze …
Z hlediska SŽ je to při pohledu na vládu 5K pochopitelné řešení …
Jsem zvědavý, jak to bude od 1.4. do 30.6. s provozem v Brně Kr. Poli. Vzhledem k tomu, že tudy povede ve stejné době pořád ještě odklon koridoru, tak se obávám, že dojde k úplnému zrušení místní osobní dopravy a pojedou jenom EC a R. Takže (zatím) třetí rok v kuse s výrazně omezenou dopravou (i když teď je omezena „jenom“ permanentním zpožděním způsobeným čekáním na zpožděné odkloněné vlaky). A nejhorší je, že nějak nevěřím tomu, že se pak ta doprava zlepší (kratší časy, menší zpoždění). Spíše bych věřil tomu, že se jednou dočkám na nádraží hlášení „upozorňujeme cestující, že… Číst vice »
Proč jen EC / R kolik jich jede za hodinu ? Provozní interval na 3AB je 3 minuty …
A nákladní doprava nic? To fakt musí jezdit osobák co tři minuty?
Aspoň si zažijete to co zažíváme na 260tce permanentně … zpoždění s čekáním na zpožděné rychlíky a EC … Vy se toho zase zbavíte … my bohužel ne …
Rozumím tomu správně, že trať kolem Svitavy bude stále zavřená a rozkope se Královo Pole?
trat kolem svitavy nebude zavrena, ale bude stale omezena kapacita u bezpravi.
kralovo pole bude mit 2 mesice soubeh s odklony pres vysocinu, otazka je co se v tech 2 mesicich bude presne delat…
Díky, ale pořád mi to načasování přijde poněkud divoké.
Svitavy – Opatov má být jednokolejný provoz (po drobné přeložce) pro stavbu mostu nad D35.
Nevíte někdo jestli bude možné díky odklonům možné projet nějakou trať bez pravidelné osobní dopravy?
jedina pouzitelna odklonova trat bez osobni dopravy byva hodonin-holic.
Ještě Brno Dolní nádraží, ale to je teď nějak mimo tuto situaci.
a bourání budovy v MB opět v nedohlednu…
Tam bude v nedohlednu věcí…
No nevím, jestli tohle vymyslelo ministerstvo obrany nebo správa železnic. Spíš mi to přijde jako plán na zastavení půlky vlaků v republice, tak jestli kluci na obraně neví něco dopředu :D. Jinak je to absolutní šílenost kluků ze SŽ, kteří tak už nějak klasický nemyslí. Rozkopou hlavní cestu a (protože se nám tady rozhodně nestává, že špatně značené výluky SŽ si nějaký strojvedoucí vyloží špatně a způsobí zde MU, třeba zastavení provozu mezi Ústím nad Orlicí až Brandýsem nebo mezi Českým brodem až Kolínem) rozkopou i všechny objízdné trasy.
a umel byste byt konkretnejsi, co presne je rozkopane na objizdne trase?
Rozkopat oba východní výjezdy na Kolín z Prahy není ideální (Vysočany, Pečky) a Sadská není nafukovací.
Myslíte že s tím přišlo Ministerstvo obrany jako součást ochrany proti ruské agresi?
No…tak špatně snad na tom nejsme…
Na MD jim dsledky nedocházejí … oni jsou pouze ústřední orgán státní správy, stavby / provoz neřídí (naštěstí).
Naopak je třeba toho rozkopat co nejvíce, protože pak už to nejde zastavit … v situaci, kdy Stanjurova škudlivá politika zjistí, že nelze ideologickou konferencí 5K / ODS splnit stanovený cíl snížení státního rozpočtu a chtěl by brát peníze z investic (ideologii je třeba držet, jinak by se jednalo o oportunistu) na železnici … jenomže kdy se TO rozkope, pak už TO nelze zastavit … technicky lze, ale pak to bude stát víc ….
Ze Soběslavi do Plané a ze Sudoměřic do Votic se bude zprovozňovat národní zabezpečovač ? Jinak totiž moc nerozumím té avizované 160 km/h. Protože předpokládám, že do zavedení ETCS a i potom pro vlaky bez mobilní části tam bude Vmax = 100 km/h.
Ano, na těchto novostavbách bude ještě národní zabezpečovač.
Vzpomínáte na Bohumín, když tam vyhořelo zabezpečovácí zařízení, všechny veksličky byly zamčené do přmého směru a Bohumín byl zastávkou obsazenou výpravčím.
A taky se TO přežilo …
To můžeme taky vzpomínat že dříve k osobní dopravě sloužil dostavník čí vlastní nohy, a k nákladní formanský povoz…
Když jste zmínil dostavníky, asi před půl rokem jsem viděl mapu linek z (počátku) 19. století, vypadala skoro stejně jako současná železniční.
V Bohumíně to nikdo neplánoval, tak „TO“ příšlo téměř z hodiny na hodinu a nedalo se nic jiného udělat … A nikdo z toho nedělal tragédii …
Vzhledem ke „kvalitě“ elektronických zab.zař. to byla jen otázka času a vlastně se divím že to doteď odnesl jen Bohumín.
Jak si vykládat to uvedení novostaveb do provozu na 80 km/h? Chápu to tak, že se nestihne dodělat zab.zař., a tak se několik měsíců pojede v provizoriu, je tak? Nějak se mi nechce věřit, že by si zrovna taková stavba potřebovala „sedat“, než umožní vyšší rychlosti.
Ten zbytek je jinak děsivý, obzvláště ty modré pondělky na Berlíneru. To bude fakt vypečené. Obvykle na výluky neremcám, ale letos jsou zatím zkušenosti se spolehlivostí dálkové dopravy dost tragické, a tento přehled moc velkou naději nedává.
Stížnosi kritiky a připomínky jsou příjímány každý měsíc při úplňku, kdy je třeba vyslovit heslo, přestavit výhybky a zajet k jistému pánovi ….
A co takhle nejradši pije?
Červené nebo bílé víno? Nebo radši pivo? Či kořalku?
Možná si libuje v kvalitním oleji, kterým se mažou parní lokomotivy, hydraulickém oleji a tak, třeba si oblíbil nejakou zahraniční značku ….
ano, seda si to. zabezpecovaci zarizeni je ok.
Sedá si to na Zahradním Městě a v Edenu už jak dlouho? Půl roku?
na par mistech i ano + to bohuzel vyslo do zimy.
Copak, tvrdá židle?
To je celkem standart na novostavbách. Vršovice – Zahradní město se taky jezdí 50km/h. Čeká se až si svršek „sedne“ a možná se to pak ještě podbije nebo přebrousí.
Se ZZ to nijak nesouvisí.
jeste se neco musi delat s trolejema
7 měsíců Rožná – Nedvědice? Proč? (Jako by nestačilo, že v tomto či jiných úsecích byly v posledních letech několikatýdenní výluky opakovaně.)
Oprava dalších propustků a zajištění zvětralých skalních stěn. Ale v roce 2023 opravdu ubohost po letech výluk v tomto úseku. Za každou cenu chtějí odradit zbývající cestující.
Nechápu … včera jsem se díval co udělali za několikaměsíční výluku loni a předloni a moc toho opravdu nebylo … a úsek Rožná Nedvědice 7 měsíců … to je fakt přeháňka
Ta trať je stejně v hrozném stavu … jede se 30 – 50 km/h … a koleje jsou neskutečně křivé … Občas je použita bezstyková kolejnice, ale i tak je to křivé až hrůza …
Dva měsíce výluky Vrbice-Chalupki, to bude masakr. V podstatě nejdůležitější přechod mezi ČR a PL pro nákladní dopravu. Škoda že nikoho nenapadne tam vrátit trať do stavu jako před rekonstrukcí (nedej bože do stavu jako za války, kdy tam byla navíc kolej mimo Vrbici a přesmyk na Ostravu) a zůstane dále paskvil dvou jednokolejek, kdy jedna je přetížená naklady a druhá, plná osobní dopravy ústi do Bohumína osobního…
Mimochodem v tu dobu budou rozkopané Zebrzydowice a navazující úsek od Chybia. Už jen čekám na dobrou radu od #myniců, že mají naklady jezdit třeba přes Glucholazy nebo Královec.
Mám tomu rozumět tak, že by nákladní doprava uvítala větší podíl dálkové dopravy směřovaný ze Svinova do Opavy?
Součástí stavby bude zřízení odb. Pudlov, tedy ze dvou jednokolejek bude dvoukolejka.
Díky za informaci, to je dobrá zpráva. Teď jen doufejme že se to řízení provozu na obou stranách hranice naučí využívat tak, aby se zlepšila propustnost.
Aneb „náprava devadesátkových omylů“…
Myslíte včetně přesmyku u dolu Vrbice, nebo jenom dvojkolejnou trať na Ostravu?
Nevím jestli by to mělo v té podobě s přesmykem smysl, přece jenom zab. zař. je někde jinde a plánuje se přes Ostravu stavět VRT. Nicméně dvojkolejka by mohla být zajímavá i v souvislosti s možnou výstavbou přístavu na Ratibořské přehradě. Nejspíš by to vyšlo levněji než ten kousek kanálu do Ostravy.
Jediné, v co lze doufat je to, že na polovinu z toho nebudou peníze.
Jinak to v podstatě znamená konec železniční dopravy. S výjimkou těch několika lokálek, kde se nebude nic dít.
Zbytečná histerie, je toho méně než letos a polovina z toho jsou už jen dodělávky z letoska.
A když se údržba nebude dělat vůbec, tak to bude zase špatně.
vem si zyrtec
Mám pocit, že furt se s něčím začíná, ale stále není nic dokončeno 😀
No jo no tak to v životě chodí a vždy chodit bude.
Neměl provoz dálkovky přes Vysočinu skončit v prosinci? To je dobrá katastrofa…
Ten prosinec vyjde…ale v úplně jiném roce…😀
Tak to je Dobrá Správa!
A to ještě tak, že Vysočinu rozkopou a bude se jezdit přes Pelhřimov 🙂
Neměl, ale taky jsem si to myslel. Opravdu od začátku uváděn červenec 2023.
Ale od prosince bude úsek Brno-Blansko průjezdný a pojedou tam aspoň rychlíky,je to tak?
Měly by.
No když vidím co tu všechno dělají … tak se mi to nechce ani věřit … naprostá většina mostů šla k zemi … Ale pracují do 22h … denně … Ale mají jet nonstop později …
…a tohle sice není k tématu, ale třeba někdo v diskuzi bude vědět. Od slavnostního otevření Zahradního Města a celé té slavné čtyřkolejky uplynulo už několik měsíců, ale stále se tam jezdí 50. Nevíte, kdy plánuje Správa železnic ukončit výluku a zavést plnou traťovou rychlost? O tom se na otvírací tiskové konferenci na podzim nějak pomlčelo.
Když už je řeč o tomto, je v plánu po zavedení plné traťové rychlosti vrátit původní jízdní dobu 20 minut v úseku Praha hl.n. – Uhříněves? Nebo tím, že je tam o zastávku navíc, se jízdní doba prodlouží trvale?
Jistě, proto se po jejím budoucím zrušení jízdní doba výrazně zkrátí…ale spíš tím, že se trať zároveň o kus posune…
marian.k: Otázka, která mi také dlouho ležela v hlavě, hlavně když se od začátku tohoto GVD zkrátila jízdní doba Hlavní – Hostivař tuším o tři minuty, tak při traťové rychlosti 50km/h se nikdy nedá i za nejlepší situace dorazit jak na Hlavní od Hostivaře, tak i do Hostivaře z Hlavního včas. Nicméně měl jsem jste to štěstí, že se ke mě na stanoviště přišli svézt nějací pánové od SŽ, tak jsem se vyptával na všechno možné a dle nich by se rychlost měla zvedat od změny JŘ v Červnu. Aktuálně se prý čeká víceméně jen na dodělaní laníček na trolejích… Číst vice »
Ešte si to sadá. V pláne je ešte tretie podbitie a postupne môžeme očakávať navýšenie rýchlosti na plnú traťovú.
Vím, psal jsem ohledně toho dotaz na SŽ a nedávno mi přišla odpověď. Přikládám jí v plném znění: „Správa železnic, státní organizace, obdržela Vaše podání, které se týká rychlosti v úseku Praha-Vršovice – Praha-Zahradní město. K Vašemu podání Vám sdělujeme, že jsme Váš podnět prověřili na Stavební správě západ. Na uvedené stavbě musí předejít zavedení plné traťové rychlosti tyto úkony: – plánovaná výšková a směrová úprava kolejí a výhybek, – takzvané třetí (závěrečné) podbití celého úseku (celkem 60 kilometrů), – práce na seřízení trakce (laničkování). Jako poslední úkon je plánována předepsaná pantografová zkouška, pro kterou je v tuto chvíli k… Číst vice »
Vtipných je těch x měsíců Nedvědice – Rožná… ta trať přes Nové Město na Moravě je „zavýlukovaná“ poslední roky vždy několik měsíců v roce, to se to opravdu nedá udělat najednou.. .je opravdu nutné ty lidi z vlaků vyhánět trvale rok co rok a udělat vždycky několik málo kilometrů? Takhle se to kdysi dělalo (a asi pořád dělá) s tratí Plzeň – Žatec, kdy nebývalo léto, aby nebyla dlouhodobá výluka alespoň na části trati…
Úsek Havířov – Ostrava Bartovice se opravoval asi před 5 lety. Za rok se bude rozkopávat znovu. Co dodat…
No jo no, když je to tam poddolované, tak byste udělal co, nechal to propadnout?
Pod… co? Celé Ostravsko není poddolované 😉
Tak proč jsou skoro v celém Ostravském uzlu nadchody místo podchodů? Když jsem se na to ptal, tak mi to bylo zdůvodněno, že z důvodu důlní činnosti.
Ale ta není všude. Zrovna Ostrava Bartovice krásný příklad podchodu.
Havířov taky.
Copak?
Někdo tam před těmi 5 lety zapomněl krumpáč?
Výluka se týká stavby ŽST. Havířov, která se bude mimo jiné roztahovat směrem na Ostravu, kde se budou dělat nové mosty.
Pane Sůra, zde možná tip na článek, související s tématem „dočasné omezení kapacity“.
https://www.updi.cz/cs/uredni-deska/detail/190-rozhodnuti—updi-085022za
Aneb když se rozhodne Správa železnic použít (nebojím se říci zneužít) tento pojem pro faktické zrušení trati.
Nákladní doprava opět mrtvá. Vlaky z Vysočiny se opět vrátí na rozkopané Bezpráví a aby to nešlo nikudy objet rozkopeme Královo Pole, Křižanov…
Svatá pravda. A stav je takový, že plánují na páteřních tranzitních tratích všechno najednou, což se už nedá logicky dopravně koordinovat. Kudy budou jezdit náklady na SK, z Ostravska na Prahu a Děčín, do Polska? Plánovaná likvidace soukromých žel. dopravců, CDC to utáhne ze státního a všechno hodíme do kamiónů. Hlavně plné huby uhlíkové stopy.
Ono by stačilo otočit pořadí vlaků:
1) osobní doprava mimo objednávku
2) nákladní doprava
3) osobní doprava v objednávce
Alespoň by to pomohlo donutit SŽ ke zkapacitnění tratí či elektrifikaci některých úseků a trochu se zredukoval počet osobních vlaků na koridoru, kdy jede hromadu vlaků s maximálně pěti vagóny.
Prohodil bych trojku s jedničkou nebo spíš trojku před dvojku (vlastně +- momentální stav), protože jinak by vzniklo vyhánění lidí z objednávky, protože by jezdily s hodinami zpoždění nebo odřeknuté. Člověk je tvor myslící hlavně na sebe. Pokud bude mít velmi špatnou zkušenost s hodinovým zpožděním (pravidelně) tak si rozmyslí jestli se vyplatí tam vůbec jezdit a jestli by raději neměl zvolit jinou možnost (auto,autobus,letadlo). Ale když mu balíček dojde o den později tak to nějak přežije.
U regionálních tratí není problém s kapacitou a ten je u koridorů. A nevidím důvod proč by na tratích Praha – Olomouc – Ostrava/Vsetín/Brno mělo MD objednávat vlaky, když na trase jezdí dopravci bez dotací a regionální doprava. Takto stát pouze omezuje kapacitu pro nákladní vlaky, které končí na silnicích.
Protože to není jen Ostrava – Praha, ale i zastávky po cestě, které dopravci rádi ignorují. Jim se moc nevyplatí držet sedačku pro někoho, kdo jede jen Studénka – Suchdol nad Odrou, když je třeba vlak plný a mohl by místo něj jet někdo, kdo zaplatí jízdenku v celé trase. Samozřejmě může být více lidí a na sedačce se to prostřídá, ale nestává se to tak často. A od toho se to vykrývá rychlíky právě hlavně kvůli té místní frekvenci.
Bylo by to možné, pokud by se zrušila možnost, že si dopravci řeknou jak se jim chce jet a zastavovat, a jenom by obsazovali určené sloty.
A co takhle:
1. Ex a ekvivalenty (EC, IC, rj)
2. NEx
3. R
4. Rn
5. Sp
6. Sn
7. Os
8. Pn, Mn
9. MV – mezistátní vlak
10. LE, RJ
Dálkové vlaky LE a RJ jezdí (z pohledu Dobré správy) v kategorii Ex.
No a?
No, že to máš celé špatně.
Nebo že „konkrétnější“ selektor má přednost před obecným?
Udělej si pořádek v DOPRAVNÍCH kategoriích.
EC, IC, rj, RJ, LE nejsou pro SŽ žádné kategorie, většinou je to vše Ex.
Sn, Rn, byly zrušeny už dávno.
Zato máme zbytkáče a péčka. A to není vše.
Jasně, takže se chcete mstít soukromníkům, za co vlastně? Ideologické důvody?
A co nejvíc seřezat ty, co by jeli přes státní hranici. Tady snad jen ty ideologické důvody, že stát má být pracovní tábor…
Jak mstít? Zkrátka to tak je. Jen konstatuji současný stav dle předpisů pro obsluhu dráhy. Soukromí dopravci mají vlaky všech kategorií.
Ehm, pan Kocurek reagoval na toho magora mediciální zkoušečku.
Jj, omlouvám se.
Zkoušel jsi někdy nějakou státní instituci (zde SŽ) k něčemu donutit? Mission impossible. Vždy umí zdůvodnit, proč to či ono nejde. Stačí mi poslouchat jejich hlášení nádražního rozhlasu: „…Vlak je opožděn z důvodu opožděného příjezdu vlaku ze sousedního státu.“ Ale že je to druhotná příčina a že tou hlavní je vysoké zpoždění vlaku z předchozího obratu a tudíž že to padá na hlavu SŽ, to nepřiznají. Příklady budiž vlaky EC 141 / 140.
To bude omyl…likvidace soukromých žel. dopravců bude řešena jiným, byť souvisejícím způsobem.
Vlaky komerční dopravy budou zkrátka co nejčastěji odsouvány „bokem“, aby je všechny objednávkové a nákladní vlaky mohly předjíždět. Tím budou mít RJ a LE obrovská zpoždění…
Státní dráhy pak nasadí luxusnější vagony za nízké a přehledné ceny…
tak zdravime do dobran, v predjari je na zahrade krasne, ze?
Za tyhle názory by měli být zaměstnaci SŽ(DC) odpovědní svému zaměstnavateli – vyletět pro soustavné vyhrožování zákazníkům.
zkus zavolat sem: https://bohnice.cz/, třeba ti pomůžou
Mohl bych se zeptat co stojí za těmi vašimi stupidně nenávistnými komentáři a vůbec za obecnou touhou po tom škodit?
vlaky z vysociny se vrati do bezpravi az kdyz bude hotove.
V tom přehledu to vypadá, že Bezpráví bude až v prosinci a Brněnská větev přejde už v červnu s následným rozkopanim Kr.Pole a Vlkov Křižanov
Předpoklad ukončení hlavní stavební činnosti v červnu 2023.
Bude líp. Prověřuje se elektrizace Jihlava-Znojmo-Břeclav, ve výhledovém horizontu bude krásná odklonová trať.
Ty jseš taky rozkopanej. Bezpráví má být hotové červen 2023 a v článku se píše návrat červenec 2023!!!