lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Přehledně: Nejvíce peněz na historická vozidla získaly ČD a přátelé železnice Českého ráje

Interiér Hurvínka i s motorem, Domašín. Autor: Zdopravy.cz
Interiér Hurvínka i s motorem, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz
Hurvínek, šlechtična i hektor jsou na seznamu vozidel, jejichž renovaci podpoří stát.

Ministerstvo dopravy letos opět pošle peníze vlastníkům a provozovatelům historických drážních vozidel na jejich obnovu. Celkem letos rozdělilo 4,109 milionu korun, loni to bylo 4,3 milionu. Žadatelé mohou dostat maximálně 80 procent uznatelných nákladů.

Hodnotící komise složená ze zástupců ministerstva financí, ministerstva kultury, Drážního úřadu a ministerstva dopravy nakonec schválila 11 projektových záměrů, žadatelé jich předložili 21. O dotace lze žádat jen na vozidla starší 50 let.

Největší sumu za letošek získají České dráhy, kterým stát pošle 963 tisíc na obnovu tendru k parní lokomotivě zvané šlechtična. Druhou nejvyšší sumu si připíše Klub přátel železnice Českého ráje (675 tis.), který křísí motorový vůz M131.

Úspěšné projekty:

Posázavský pacifik – Doprava
Obnova motorové lokomotiva T435 003 (hektor, r.v. 1959)
Dotace: 120 000 Kč

České dráhy
Obnova tendru 935.0136 k parní lokomotivě 475.101 (pětasedma, šlechtična, r. v. 1947)
Dotace: 963 000 Kč

Klub přátel železnice Českého ráje
Obnova osobního vozu Ci 7481 (r. v. 1907)
Dotace: 110 000 Kč

Klub přátel železnice Českého ráje
Obnova motorového vozu M131.1163 (hurvínek, r. v. 1949)
Dotace: 675 000 Kč

Letohradský železniční klub
Obnova osobního vozu Be 3-5111 (r. v. 1939)
Dotace: 46 000 Kč

Pardubický spolek historie železniční dopravy
Obnova osobního vozu M130.1 – 4. etapa (r. v. 1933)
Dotace: 203 000 Kč

Pardubický spolek historie železniční dopravy
Obnova osobního vozu M131.1228 (hurvínek, r. v. 1951)
Dotace: 30 000 Kč

Railway Capital
Obnova služebního vozu D 6-0174 (20. léta)
Dotace: 600 000 Kč

Muzeum starých strojů a technologií
Obnova osobních vozů C4u 8797 a AB4u 2668
Dotace: 600 000

Herkules KHKD
Obnova osobního vozu Ca 4-5461 (r. v. 1910)
Dotace: 245 000 Kč

Herkules KHKD
Obnova osobního vozu Ce 3-1208 (r. v. 1919)
Dotace: 517 000 Kč

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Čtyři milióny? To je jako plivanec do rybníka. Máme takové krásné rychlíkové mašiny a všechno neprovozní.

Gwann

Přesně. Proinvestujeme se z krize opravami parních lokomotiv! A až zase spadnou dráty na 171 tak to tam bude vozit albatros a mikado se slechticnou a papouskem. Možná nám slovaci i půjčí toho zeleného antona. Existuje ještě neprovozni, ten by šel snad taky opravit, ne?

Vašek

Peníze se utrácejí za větší kraviny, než za opravy parních lokomotiv.

Gwann

Ale já jsem pro, jen více parních lokomotiv. Jejich provozování je velmi zasluzny cin

Jiří Kocurek

A proč ne Němka? Kriegslokomotive by se na trať 171 hodila asi nejlíp.

Gwann

Klidně i Němka. Ale nema nižší maximalku? Aby se vyzuzila taková rychlost… 🙂

Vašek

Němka má 80 a to i tendrem napřed. Na 100 Km, což je do Berouna max to kdysi nerozjel ani Brejlovec.

Petr

Drobet problém, by byl kde sehnat kapacity na jejich opravu, když už by byly peníze.

Vašek

Velenice se pro jistotu zlikvidevaly. Mohly se tam opravovat mašiny pro spolky z celé evropy.
Třeba v Meiningenu? Mám dojem, že už tam pro Česko něco dělali.

Petr

Jenže v Meiningenu, proinvestujeme z krize jiný stát.

Vašek

Okamžitě vraťte v cizině vyrobený mobil a jezděte výhradně na benzín z české ropy.

Gwann

Ostudne jak je to málo.

náhodný kolemjdoucí

Už jsem chtěl napsat, že toto by mělo platit ministerstvo kultury – ano, mají své lidi v komisi, ale platilo se to z rozpočtu dopravy.
Ale čtyři mil. jsou opravdu drobné, o to nemá nejmenší smysl se handrkovat. Až tu zas někdo bude řvát, co všechno se těm šotouškům neproplatí – jsou ty čtyři míče opravdu tolik?

Jiří Kocurek

23. 7. 2020 — Koncern Agrofert v loňském roce přijal 1,97 miliardy korun na dotacích. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou společnost umístila do Sbírky listin. Novinky.

Oproti tomu jsou 4 miliony fakt drobné a těmto zájmovým spolkům by člověk věřil, že to neprošutrují.

Gwann

Lepsi dát 2 mld na železniční nostalgii.to bychom měli všechny páry provozní a ještě pozlacené. Furt lepší než to narvat Buresovi do chřtánu.

Greta

Já myslím, že od příštího roku začnou ten minimální věk 50 let zvedat, protože jinak by se jim tam za chvíli nejen ČD přihlásily projekty na polovinu vozového parku.

Gwann

Co máte proti retro 560tce. Či Hydre?

Jiří Kocurek

„O dotace lze žádat jen na vozidla starší 50 let.“
Tak napřesrok by ČD mohly požádat o dotaci na opravu 560-003 a 004.

Medvěd

no jo … tornádo …. to těch padesát let má …. 🙂

noerf

A taky laminátky ČD Cargo a během deseti let řady 242 či 150/151.

Kalanis

A co žabotlamy?

Jiří Kocurek

Přetavit v nové stroje.

Gwann

Ale fuj. Nebudte zlý na zabacky…hlavně už jsou jen dva…

Gwann

Lamina jsou taky krásná. I plechace. A Arriva by mohla požádat o dotaci na Bobinu a IDS na uhelku…

Petr

Pokud jde o původní rok výroby a ne rok rekonstrukce, tak to opravdu ČD začínají mít veteránský park, stačí vzpomenout 854. Ale zřejmě to bude jako u automobilových veteránů, kde se věk také zvedal.

Gwann

Právě kvůli těm všem Hydram, tornadum a brejlovcum mám ČD rád.

Kdyby si Radimek koupil něco pěkného, třeba laminatku, a ve Svitavách preprahal třeba na hrbatou, tak bych s ním i začal jezdit. Žlutá laminatka, s černými doplňky by ji to slušelo

Petr

Vždyť koupil pohrobky ČSD z Lobezských kolejí.

Gwann

Tak mohly by, tornad je třeba zachovat co nejvíce. Mají krásné tvary…a těch různých zbarvení 😉