Přehledně: Loni přibyly další desítky bezbariérových nádraží

Nádražní budova v Radotíně. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNádražní budova v Radotíně. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Ke zlepšení podmínek pro cestující s handicapem došlo díky modernizaci nádražních budov a železničních stanic.

Modernizace železničních stanic loni vedla i ke zvýšení počtu bezbariérově přístupných nádraží. Vyplývá to z přehledu Správy železnic. Na konci minulého roku už nabízelo pohodlný přístup na nástupiště 60 procent všech nádraží na hlavních tratích, v případě budov to bylo dokonce 68 procent. Cestujícím na vozíku slouží na desítkách míst nové zdvihací plošiny Správy železnic.

„K doslova hromadnému odstranění bariér došlo zejména v rámci rekonstrukce a elektrizace trati ze Šumperku přes Uničov do Olomouce, kde jsme zmodernizovali nástupiště na více než desítce nádraží. Za zmínku stojí také frekventované stanice Praha-Vysočany, Roudnice nad Labem, Roztoky u Prahy a Rožnov pod Radhoštěm. Výčet takto vylepšených lokalit je ale mnohem delší,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Přehled nádraží s nově bezbariérovými nástupišti:

Praha-Vysočany

Praha-Radotín

Roztoky u Prahy

Roudnice nad Labem

Krupka-Bohosudov

Pernolec

Bělá nad Radbuzou zastávka

Velim

Brandýs nad Orlicí

Hrabišín

Nová Hradečná

Libina

Troubelice střed

Troubelice zastávka

Uničov

Uničov zastávka

Újezd u Uničova

Babice u Šternberka

Hlušovice

Mladějovice

Štarnov

Bohuňovice

Adamov

Strážnice

Rožnov pod Radhoštěm

Díky rekonstrukcím nádražních budov mají lepší podmínky cestující s handicapem i v dalších stanicích, kde zmizely schody. Ke zlepšení došlo v Praze-Radotíně, Blatně u Jesenice, Horšovském Týně, Pocinovicích, Prachaticích, Vimperku, Čejeticích, Mačkově, Písku, Veselí nad Lužnicí, Kostelci u Jihlavy, Opočně pod Orlickými horami, Nové Pace, Moravském Berouně či Opavě západ. Bezbariérové jsou také nové budovy v Aši a Chodově.

Na síti Správy železnic se díky dokončeným stavbám neustále zvyšuje podíl bezbariérově přístupných nádraží. Na hlavních tratích, které jsou součástí transevropské dopravní sítě, to platilo pro nástupiště v plných 60 procentech stanic a zastávek a pro 68 procent všech budov. Podmínky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace se budou i nadále zlepšovat. Díky stavebním akcím zahájeným do roku 2028 se podíl bezbariérových budov zvýší na 72 procent, u nástupišť pak dokonce na 79 procent.

Už několik let nabízí Správa železnic na nádražích doprovod k vlaku osobám se sníženou schopností pohybu a orientace. V této oblasti dosáhla loni nového maxima, když poskytla více než 19 000 asistencí. To představuje třetinový nárůst oproti předchozímu období, kdy si tuto službu objednalo přes 14 000 zájemců. Součástí asistence je také pomoc cestujícím při nástupu nebo výstupu z vlaku s využitím nových zdvihacích plošin s elektrickým pohonem. Stejný typ se používá na železnici také ve Francii, v Rakousku, Polsku nebo na Slovensku.

Zmíněnou službu začala Správa železnic nabízet v loňském roce v nejfrekventovanějších stanicích, mezi kterými nechybí hlavní nádraží v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci nebo Ústí nad Labem, pražské Masarykovo nádraží, stanice Ostrava-Svinov, České Budějovice a další. V závěru roku už měli cestující k dispozici 44 plošin ve 22 lokalitách, celkový počet asistencí s pomocí zdvihacích plošin přesáhl pět a půl tisíce.

Tagy bezbariérový přístup přeprava handicapovaných Správa železnic
8 komentářů