Letošní rok by měl být pro motoristy, pokud jde o nově otevřené dálniční kilometry, o něco veselejší než ten loňský. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje uvést do provozu 46,5 kilometru na šesti nových dálničních úsecích. Loni to bylo 22 kilometrů na D6 u Řevničova a D48 u Příbora.
Nové úseky se budou otevírat až ve druhé polovině roku, na ty nejdůležitější si pak řidiči počkají až do prosince. Jde především o nové kilometry D35 v Pardubickém kraji a D11 v Královéhradeckém kraji. Dokončení obchvatu se v říjnu dočkají obyvatelé Otrokovic. Hned začátkem roku 2022 by se pak měl otevřít i obchvat Frýdku-Místku na D48.
Na podzim 2021 má být po osmi letech hotová také modernizace D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Rozestavěno je ještě pět úseků o celkové délce 55 kilometrů. Hotovo bude podle ministerstva dopravy v říjnu. Výjimkou je most Šmejkalka ze 40. let, který se bude modernizovat samostatně se zpožděním.
Od zahájení budování dnešní dálniční sítě uplynulo loni v září 53 let, když na vůbec prvním úseku dělníci poprvé kopli 8. září 1967 (nepočítáme protektorátní začátky a těsně poválečné pokusy). Bylo to mezi Prahou a Mirošovicemi, kilometrovník v bodě nula byl poklepán na Spořilově.
Dnes česká dálniční síť měří 1 300 kilometrů, což v průměru vychází zhruba na otevření 26 nových kilometrů za rok (první otvíračka byla v roce 1971). Loňský rok byl tedy podprůměrný. Vůbec nejvíce kilometrů (78) v jednom roce se otevřelo v letech 1980 a 2006. K nejchudším patřil rok 2018, kdy se řidičům otevřely pouhé čtyři kilometry na chomutovské dálnici D7.
Aktuálně je ve výstavbě 106 kilometrů dálnic na zelené louce, mimo jiné například obchvat Českých Budějovic na D3. Na příští rok plánuje ministerstvo dopravy především zahájení stavby D4 mezi Příbramí a Pískem v rámci dlouho připravovaného projektu PPP. Celkem jde o 32 kilometrů rozdělených na pět úseků. ŘSD počítá i se zahájením posledního chybějícího úseku D1 Říkovice – Přerov nebo D3 od Budějovic dále na jih.
K nejbolavějším místům rozkouskované české dálniční sítě přitom patří pražský okruh, z jehož 80 plánovaných kilometrů polovina stále chybí. Klíčová spojka mezi D1 a D11 by se měla začít stavět v roce 2023, tedy 13 let po posledním stříhání pásky na okruhu.
Pokud jde o novou výstavbu na silnicích I. třídy, hodlá ŘSD letos zahájit stavby obchvatů Pardubic, Jaroměře, Olbramovic, Klatov, Žiželic, Svitav, Doudleb, Nové Paky nebo Bludova.
Úseky dálnic určené ke zprovoznění v roce 2021
Dálnice | Úsek | Otevření |
D35 | 12/2021 | |
D6 | 7/2021 | |
D7 | ?/2021 | |
D55 | 10/2021 | |
D11 | 12/2021 | |
D11 | 12/2021 |
Pramen: ŘSD
Rekonstrukce d1 do součtu nepatří.
Nehorázné je to zdržování jednoznačně nejdůležitější a nejvíce chybějící dálnice což je 511. Havlíček by měl jednou za měsíc udelat konferenci a sdělit co se povedlo a co ne a pokaždé vysvětlit proč se nestaví a co proto udělali aby konečně bylo vidět že ve na tom maká. Veřejné by pak měli být pranyřováni ti do to zdržují a měli by začít platit konečně škody co způsobují ..
Většina se otevře až na konci roku. ….(-:(-:(-: ,,,,,,, Paráda, tak to už bude po volbách a Piráti budou mít předsedu vlády a budou se moci chlubit o kolik km dálnic více se otevřelo za jejich vlády než za vlády Babiše ……..A nebo se bude chlubit Rakušan ze STAN ?????
Pepíku, běžte si řešit politiku jinam, díky.
Škoda, že D55 až v Říjnu, asfalt už mají skoro až k OMV položený, stačilo by dodělat ty exity a kruhový objezd u té OMV a můžou to klidně otevřít… ale chápu, že chtějí postavit most přes Moravu ještě a napojit na I silnici a komplet otevřít…
Most přes Moravu není součástí této stavby, bude až součástí stavby 5506 Napajedla-Babice.
Možná potřebují položit asfalt v celé délce včetně dočasného napojení konce dálnice na I/55, aby mohl být provoz kolem OMV dočasně zastaven pro stavbu kruháče.
No právě
„K nejchudším patřil rok 2018, kdy se řidičům otevřely pouhé čtyři kilometry na chomutovské dálnici D7“
Nepatří k nejchudším rokům spíše rok 2015 a 2014, kdy se neotevřel ani jeden kilometr? To stejné v letech 2002, 2000, 1999, 1987, 1981 a 1974?
Tak pane redaktore, na tohle byste měl především zareagovat!
Ad rekonstrukce D1 – mám takový pocit, že nějak vypadlo asi 200m u Velké Bíteše, které se neudělaly v rámci rekonstrukce ani jednoho přilehlého úseku.
Konkrétně zde: https://en.mapy.cz/s/pacohedeka
Je vysoutěženo: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003026/zakazka/339423 Ale proč se to dělá se zpožděním by mě taky zajímalo.
Sem si už myslel, že se jedná o původní a památkově chráněný úsek jako vzkaz příštím generacím. 😁
Neschopnost statu, dostavet kompletni a fungujici D1, vcetne casti u Rikovic a konecne tak spojit Cechy a Moravu, je skutecne tristni.
Je to tím, že má neschopné občany.
Však jsme schopný národ, jen nám vládnou nemehla 🙂
Je to sice otrepany, ale kazdy narod ma takovou vladu jakou si zaslouzi…
Každá liška – chválí svůj ocas. Kdyby to byly nové úseky každý rok, aby se nemuselo přes Prahu (např. D19, D38).
Ze začátku by stačilo na těchto silnicích alespoň udělat obchvaty a MÚK. Do budoucna přidávat pruhy.
To nic nevyřeší, protože vám pak stejně bude chybět doprovodná komunikace
Tak na doprovodnou komunikaci by se dalo vykašlat a úseky bez doprovodné komunikace by byly bez poplatku. To mi přijde jako smysluplné řešení pro místa, kde je s doprovodnou komunikací problém.
46,5 kiláků je hodně. Kéž by každý rok, bohužel to těžko. Ještě 700 zbývá. 🙁
Prý bude hotovo 2030, takže evidentně bude tempo ještě lepší:-) – https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2658794-do-roku-2030-budou-hotove-vsechny-dalnice-mozna-i-driv-planuje-ministr-tok
Do roku 2030 určitě hotovo nebude. To není možné. Některé úseky vůbec nejsou vykoupené nebo se to ještě ani neřeší. Mohlo by vše být do roku 2040, předpokládám. Super je, že se letos dokončí opravy D1 a tím se může hodně peněz a práce soustředit konečně jinam.
Stejně se pak bude vše ostatní přestavovat, jako teď D1.
Já už se toho nedožiju a to mi je něco přes třicet a nepočítám s tím, stejně za chvíli nebudou na nic peníze a na dluh to nepůjde donekonečna 🙁
Nevim jestli je 46,5 kilaku tak hodne, ale urcite vim, ze ten medved, kteryho RSD porcuje, beha jeste po lese.
Ve srovnání s předcházejícím desetiletím je 46,5 luxus. 😁 To už se pak projeví, když někam cestujete. A když se letos kopne D4, což je přes 30 kiláků v kuse, tak taky super.
Je volební rok, tak samozřejmě toho musí být „relativně hodně“.
Všechny drahé projekty se plánují tak, aby byly dokončeny těsně před volbama.
Pak zase nebude 3 roky nic (ať už vyhraje kdokoliv).
To je ptakovina. Uz nyni je jasne,ze volby probehnou drive nez se predtrihnou pasky nekde… a v roce 2022 se otevre zhruba 32 kilaku dalnic,to uz je ted taky jiste.
Bude velký tlak aby se to před volbami stihlo. Jako pokaždé se zázračně stihne spoustu věcí dokončit v předstihu.
Ano, i kdyby se to mělo po volbách zase zavřít a dodělat. U Babiše nepochybuji.
Tak nevím, u konkurence jsou lepší. Podle nich se otevře přes 100 km nových úseků. Tak nevím, jestli je p. Šindelář takový pesimista nebo na idnes takoví optimisté 🙂
U nás nepočítáme opravu D1 mezi nové úseky, protože to prostě nové úseky nejsou 😉
To nejsou nové úseky, ty se nepočitají. Je to jen oprava…
Ja jsem rad ze je nezapocitavate, protoze to je opravdu matouci.
Ono je vůbec i zajímavé, co naše vláda počítá do „investicí“.
„Z krize se proinvestujeme, dám sto miliard semhle, tamhle, opravíme dálnice, … “
Jenže oprava něčeho, co už dávno existuje, to není žádná „investice“, to je jen obyčejná „údržba“.
A „údržba“ je sice potřeba, ale není to něco, co vystřelí ekonomiku do 21. století.
Přesně tak!
Když budete mít dům, ten zboříte a na jeho místě postavíte nový, tak to taky není nový dům?
Pořád tam ale bydlí jedna rodina, takže z hlediska celkového množství dostupných bytů/domů to nový dům není.
Věříme, že inteligentní čtenář chápe rozdíl mezi pojmy novostavba a modernizace.
Pokud stávající stavbu kompletně strhnete a postavíte novou, i když třeba hodně podobnou, tak je to přece novostavba. Jako ok, počítat to do nových km dálnic asi cenu nemá, protože nahrazují stávající km, které byly odstraněny, ale furt to podle mě je novostavba.
No když bude ten výsledek vypadat v podstatě stejně a mít v podstatě stejnou velikost a uspořádání jako ten starej dům, tak tomu novostavba říkat nebudu. Modernizace, náročná/velká rekonstrukce, rekonstrukce od základů klidně, ale novostavba ne.
Novostavba to pro mě bude, když dojde k opravdu výrazné změně aspoň jednoho ze vzhledu, uspořádání, velikosti, …
Rodinnej domek nahrazenej bytovkou, rodinnej domek nahrazenej úplně jinak koncipovaným rodinným domkem, novostavba. Rodinnej domek nahrazenej téměř replikou z moderních materiálů, rekonstrukce. Dálnice na místě okresky, novostavba. Dálnice na místě dálnice, rekonstrukce.
Když ho celý strhnete a postavíte nový, tak to je podle mě novostavba.
Když už byste chtěl takto slovíčkařit, tak potom to je otevřený „nový kilometr (staré) dálnice“ a ne „kilometr nové dálnice“.
Stranický idnes to musí podat ideologicky správně a započítá i nekonečné rekonstrukce
Neschopnost státu dostavět Pražský okruh a zejména stavbu 511 je do nebe volající.
Máte pravdu, ale osobně bych potřeboval k využití dálniční sítě v ČR napojení D0 na D8.
Chápu Vaší potřebu, jezdit Kbelskou je zvlášť teď po dobu rekonstrukce protihlukové stěny na Proseku fakt opruz, ale skutečně nejvíc chybí 511.
On je to opruz vždy. Když jsem pracoval na letišti v Letňanech, přišlo mi neuvěřitelné kolik člověko hodin se musí ztratit v každodenních zácpách kamionů. Jak by na tom musel stát vydělat, kdyby se postavil okruh. A nedělá se s tím nic.
Tak to nebude ješté hodně dlouho. A nechálu, proč. Škoda.
A zase o rok odklad, loni bylo v letáku zahájení 2021, ještě do listopadu 2022, teď už 2023…
Jak je mozne, ze predstavitele danych organizaci (ministri, hejtman ci prinator, redutel spravy silnic atd) neco reknou a pak je to uplne jinak. To jsou uplne nekompetentni lidi.
Aha, tak 46,5 km znamená v mediálním domě pana premiéra skoro 100 km, kde si do toho přidali i D1…
A to snad na té D1 nejsou nové úseky?
A které?
Jakub (easydrink): Nevím jak to myslíte, ale třeba po úseku Mirošovice – Hvězdonice (stavba 02 Rekonstrukce D1) jezdíme na chatu už víc než 43 roků.
To nejsou nové úseky, je to jen oprava. I když někde dochází k rozšíření pruhů.
Za nové úseky by se to možná dalo uznat, kdyby se aspoň rozšiřovalo na 6 pruhů. Takhle jediný potenciální nový úsek na D1 zůstává u Přerova a místo zahájení stavby to vypadá na pořádnou ostudu…