lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Protektorátní most Šmejkalka na D1 je třeba podepřít, vyjde to na 52 milionů

Most na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.cz
Most na D1 přes údolí Šmejkalky. Pramen: www.ceskedalnice.cz
Most ze 40. let je v horším stavu, než se čekalo.

Most Šmejkalka na D1, který je jediným dodnes využívaným mostem z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech, je třeba ještě před chystanou velkou opravou provizorně podepřít. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na to vypsalo tendr s předpokládanou cenou 52 milionů korun.

„Důvodem pro podepření mostu je stavební stav nosné konstrukce vyplývající z hlavni prohlídky mostu. Podepření bude využito v rámci chystané rekonstrukce,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Podle něj detailní průzkum mostu z roku 2019 ukázal horší stav, než s jakým se počítalo při zpracování dokumentace pro stavební povolení.

Podepření má být provizorním řešením zhruba na tři roky. Stavební práce na podepření nosné konstrukce budou probíhat v roce 2021, kdy se zároveň bude projektovat oprava samotného mostu. Tu chce ŘSD soutěžit systémem Design&Build, zakázka má být po řadě odkladů vypsána letos v listopadu. Samotná oprava mostu má začít v roce 2022.

Oprava bude zřejmě vůbec nejnáročnější etapou modernizace D1 mezi Prahou a Brnem, ačkoliv oficiálně byla z modernizační akce vyjmuta (leží na úseku Mirošovice – Hvězdonice). Termínově totiž kvůli řadě odkladů daleko přesahuje oficiální datum ukončení modernizace příští rok.

Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna. Po opravě bude provozována v režimu 2+2, bude ale možné provoz bez větších dodatečných úprav rozšířit i na režim 3+3. ŘSD přitom trvá na tom, aby i během samotných oprav byl zachován provoz ve dvou pruzích v každém směru, což si vyžádá přístavbu mostního provizoria.

Výše stavebních nákladů je dle dokumentace pro stavební povolení 773 milionů bez DPH. Stavba by měla trvat dva roky.

Údolí potoka Šmejkalka, přes které se dálniční most klene, proslavil Josef Lada v pohádkových příbězích Bubáci a hastrmani. Na Šmejkalce strašil Mulisák. Lada pocházel z nedalekých Hrusic.

Odebírat
Upozornit na
guest
86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
františek

30 let na nic nesáhnete za chvíli spadnou všechny mosty

Zdeva

Podepírání mostů,to nám jde výborně…

mirekk

Teď už jen ŘSD musí doufat, že jim Šmejkalku někdo do doby rekonstrukce nenechá zapsat jako technickou památku. U nás člověk nikdy neví

Jiří Kocurek

Že by si jako stavební dozor museli najmout klub vojenských historiků v uniformách, aby ta rekonstrukce byla opravdu dobová?

Sam Moravský kreativní komentátor

A tam bude potom strašit Havlíček, až nebude tím ministrem.

vaclav hunek

na vase na nazory v roce 1933 postavily nemci za rok 630 km dalnic vy tady delate par km za miliardi ktere tecou do kapes vsem moznym lidem wenda

roman

to se staví když nemusíte Řešit výkupy pozemku,ekology, odvolání obyvatel žijících okolo budoucí dálnice. A ještě máte podporu státního propagandistického úřadu který maskuje všechny problémy

Eduard

To jsou jen a jen výmluvy. Oni neměli ani počítače, ani takovou techniku jakou máme my. Za my máme spoustu výmluv proč něco nejde. Co se týče výkupu pozemků, tak dejte lidem pořádnou cenu, resp. jim místo jejich stávajícího domu dejte jiný ve stejné lokalitě a budete mít problém s výkupem pozemků. „Ekology“ a podobnou verbež bych odkázal do patřičných mezí. Ono by stačilo, kdyby poté co se vydá územní rozhodnutí. Jinými slovy je potřeba zkrátit vydání stavebního povolení.

blue

Že jsem tak smělý, co to je „pořádná cena“? Každý takovou vnímá jinak, a především jako příležitost ze státu vytřískat co nejvíce peněz.
Počítače jsou k ničemu, pokud nemáte kde stavět.

Eduard

Pořádná cena je taková, za kterou si můžete postavit jiný dům v dané lokalitě navíc. Jako první by lidem měli nabízet jinou nemovitost ať už dům či pozemek. Pokud by nechtěli, tak peníze. Pokud by se tak postupovalo v případě paní Havránkové mohli jsme už dávno jezdit po D11 do Polska. Pokud člověk za svůj dům dostane tolik, že si v dané lokalitě stěží koupí byt, tak pak neprahne po tom, aby svou střechu nad hlavou prodal státu jen proto, že tam má být nějaká liniová stavba.

None

Pořádná cena je ta, za kterou se přestěhuju do podobného stanu/bytu/domu + malý motivační poplatek za způsobené problémy. A pokud se mi to nelíbí, sejdeme se u soudu. Ale až po tom vystěhování. Bohužel ne vždy je možné vyhovět každému tak jak by si to představoval. Ale prostě nejde mít pár metrů pozemku v cestě dálnice a vydírat stát.

Jarek

Takových pitomců se to snaží dělat složitě, když to jde jednoduše. Obrázek vás určitě potěší…

https://www.dhm.de/fileadmin/medien/lemo/images/633_4.jpg

Eduard

Proč by mě měl ten obrázek potěšit? Mě netěší, že ve stavu, kdy máme dost peněz, techniku o které se naším předkům ani nesnilo nejsme schopni v dohledném termínu dostavět naši dálniční síť. A pro příklady, že to jde nemusíme chodit daleko. Takoví Poláci staví dálnice jako divý. Navíc když už rovnou nestaví 3+3 tak si nechávají pás jako rezervu. Proč to nejde u nás? Co děláme špatně? A oni dobře, že zanedlouho budou mít dostavěnou kompletní dálniční síť. Tím, že jsou katolíci a více se modlí to asi nebude.

Jiří Kocurek

Problémem není finišer, čili technika. Problém je v tom, že ministerstvo dopravy se vyjádří k odvolání ve lhůtě 11 měsíců. Mezitím vyjdou 4 články v novinách o tom, jak jim majitel pozemku dělá problémy – zapomněli ho obeslat u výkupu pozemků.

Eduard

V tomto ohledu máte bohužel pane Jiří pravdu. Stát v mnoha případech neumí, nebo nechce naslouchat lidem. Viz nechvalně známý případ paní Havránková, která nechtěla nic jiného než jiný pozemek. Navíc nechápu co tomu ministerstvu a jiným orgánům tak dlouho trvá.

Urban Transport Lover

To, že v Polsku mají nádherné dálnice v téměř absolutní rovině na drtivé většině území je sice fakt – na jihu v kopcovitém terénu u hranic s ČR byli evidentně bezradní…
Ale hlavní rozdíl mezi ČR a Polskem je – ano ekologie/životní prostředí – a stav měst…

Urban Transport Lover

Co tím mám na mysli? Zajeďte se podívat do Katowic a normálně se nadechněte – ne zhhluboka… Po pár vtřinách budete mít v puse krutě zaprášeno, divnej šmak v puse a neustálou potřebu si vyplachovat pusu – to vše za jasu v létě…!!!! Projeďte si celou několikamilonovou aglomeraci všech těch měst a městeček – autem/tramvají (pokud tam ještě něco jezdí a tu trať pro sich nezavřeli) a uvidíte jak vypadá apokalipsa a místo, kde by ani otrlí Češi z hornických regionů nechtěli bydlet ani za trest! Pochopíte, proč tam odsud zdrho 2 milony mladých lidí jenom do Británie… Proč ani… Číst vice »

Urban Transport Lover

to je opravdu „sehr schoen gemallt. Vielen dan fuer diese Karte.“

Eduard

Nikdo nerozporuje, že stavět na rovině je snadnější jak v kopcovitém terénu, kde je třeba dělat zářezy, násypy či estakády. Navíc i ta Polská rovina může být pro stavebníky těžký oříšek díky nestabilnímu podloží. Tady se nikdo nezlobí na to, že stavba jako taková trvá dlouho. Nejen mě štve, že pomalu 15 let se řeší papíry, povolení razítka a takové věci. Jinak Katovice a okolí mám docela slušně projeté a nic takového co popisujte jsem tam nikdy nepoznal. I když uznávám, že v 70. 80. letech stejně jako na Ostravsku to tam muselo být peklo. Narážíte na to, že spousta… Číst vice »

MILANMID

NO JO ,ALE ASI V LEPŠÍM STAVU NEŽ VĚTŠINA MOSTU CO SE POSTAVILA PO ROCE 1990 ????

roman

všechny mosty postavené po roce 1990 jsou několikanásobně kvalitnější

Jirka

Jistě..kvalitnější!To je ten důvod proč vědátoři oblezali Hitlerovy mosty,viadukty a brali vzorky betonu?Po sedmdesáti letech bez vrchní spraše a rozpadu.

Jiří Kocurek

Máte na mysli most (soudruha) Antonína Zápotockého, dnes zvaný Barandovský?

roman

Ne to je fakt 90 % zdržení při stavbě dálnic tvoří nejrůznější obstrukce které v diktatuře nemusíte řešit

Jiří Kocurek

Asi to patřilo jinam. … Divil byste se, kterak úřad dokáže i v diktatuře zdržovat stavbu. Stačí, aby vysoce postavený úředník byl proti.

Radovan Komínek

Ani jsem nevěděl, že pro problematické věci používá vyjmutí nejenom Správa železnic, ale i ŘSD. Doufám, že tato praxe někdy skončí a nebude se dělat systémem – udělám, co je jednodušší a ostatní počká a já prohlásím, že to není součást záměru. Viz. neslavné vyjmutí železničních uzlů z koridorových tratí. Jak by při tomto postupu dopadla výstavba VRT radši nedomýšlet, byť minimálně u Brna už se opět blýská na předchozí časy, a to se ještě pořádně nezačalo.

Jan

No ještě kdyby tak řekli, kde ten most je? ne jen, že na D1 mezi Mirošovicemi a něčím dalším neznámým

Martin V.

Tady: https://mapy.cz/s/banulejero
Pozná se podle toho, že je užší a tudíž nemá odstavné pruhy (což je vidět i na ortofotce).

Petr

Na D4 je také podepřený most u Dobříše a je podstatně mladší, takže normální stav. 🙂

Martin V.

Za protektorátu tu práci pěkně odflákli, když to bez větší rekonstrukce nevydrží ani 100 let. 🙂 Ne, ale teď vážně, je to obdivuhodná stavba, obzvlášť, když ji srovnáme s mnoha mosty (i na D1) z období zahnívajícího socialismu (80. léta). Ty, ač mladší už musely být strženy a nahrazeny, nebo se na tom zrovna pracuje.

Spíš mě zaráží, že si ten poslední (a taky nejužší a nejstarší) kilometr velké rekonstrukce D1 nechávají až na konec, jako by snad ani nevěděli, z které strany se do toho mají pustit.

Radek

On totiž nebyl dimenzován na takovýhle provoz chytráku

Jiří Vojíř

I přes ty nesmyslný mínusy má Radek pravdu ! Kdo mohl ve čtyřicátých letech tušit, že po něm bude za sedmdesát let jezdit v obou směrech minimálně sto přetížených kamionů denně.

Jiří Kocurek

Nikdo. Stejně jako nemohli tušit, že po něm pojedou ruské tanky v roce 89-90. Totiž sotva mohli tušit, že to budou ruské tanky. Mělo to sloužit německé vojenské technice.

Kalanis

Technická: Sovětská technika byla záměrně lehčí než západní protějšek. A s tím byly i dimenzovány mosty.

Martin V.

Asi by se tehdejší stavitelé divili jakou hustotu provozu a zatížení ten most dlouhodobě snáší, v tom má Radek samozřejmě pravdu. A ty mínusy nejspíš schytal za nepochopenou ironii v mém příspěvku (patrně ani nedočetl první větu).

Jirka

Takže oprava až po volbách. Nicméně to měli postavit celé znovu. Oblouky spodní stavby jsou nyní v pořádku, ale jak tomu bude třeba za 20 let? Ponecháním oblouků neušetří, naopak to bude komplikace při výstavbě.

leviathan

Názory expertů na stav tohoto mostu se mění jako počasí. Jde vůbec o experty?

Hanzi

V Německu na A8 u Ulmu pri rekonstrukci zcela opustili staré těleso dálnice a vybudovali úplně novou přeložku směrové i výškově vyhovující. Takže to jde pokud je vůle. Takže Němci až dokončí de facto druhou novou A8 my možná začneme u Brna s třetím pruhem.

Martin V.

To se na D1 u mostu přes Sedlický potok (Želivka) https://mapy.cz/s/bonerasuko při restartu výstavby v 70. letech provedlo taky, ale všude jinde stopu drží dodnes.

roman

to by znamenalo kompletní stavební řazení která trvá cca 20 let a za tu dobu by se D 1 mezi Prahou a Brnem rozpadla

Eduard

Teoreticky vzato. Co by se stalo, kdyby stát začal stavět bez stavebního povolení? Myslím, že nic hrozného. Sám sobě by dal pokutu a pak by se všechno zpětně zlegalizovalo. Tak jak se děje v mnoha případech.

Ketchup1970

Právní stát je právní stát . Znamená to ze všichni dodržují zákon . Pak tomůže stát chtít po lidech.

None

Takže všichni vědí, že je zákon na houby, ale co se dá dělat… Tak to tedy zase o deset let protáhneme. A počkáme.

Kalanis

To by ti, co to protlačili a nebyli krytí, skončili na hodně dlouho za mřížemi… A stavbař by dostal povinnost uvést vše do původního stavu. A nikdo by to neproplatil.

P73

K tomu ještě minimálně dva úseky na A4…

Elvis

Nějak nechápu, co se z toho dělá zase za senzaci, ten oblouk by se musel podepřít i během demolice a výstavby. Nejde ho lokálně odlehčit a někde bodově zatížit. Stejně tak klenbu neodtížíte a znovu nezasypete při rekonstrukci bez podepření. Jestli se při prohlídce přišlo na to, že je tam nějaká vada nebránící dalšímu využití, jen to chce pro jistotu podepřít, tak za mě OK.

Miloš

Dle mého názoru se nejprve měly udělat obchvaty měst a nové stoupací pruhy na původní silnici Praha -Brno a souběžně D1 pouze opravovat. Až po dokončení obchvatů a oprav začít s generální opravou D1. Když dojde k havárii na D1, což je téměř na denním pořádku, pak je k dispozici náhradní komunikace.

Radim

Která je „původní silnice Praha-Brno“?

Martin V.

Nejspíš myslí silnici II/602, ale ta vede jen kolem moravské části D1. Císařská silnice Praha – Kolín – Jihlava (- Znojmo – Vídeň) se bohužel od české části D1 poněkud vzdaluje. 🙂

mirekk

Praha – Benešov (po Staré benešovské) – Vlašim – Pelhřimov – Jihlava
Pamatuju, když ve Vlašimi na křižovatce u mostu přes Blanici pod zámkem byla směrovka Brno 360 km

mirekk

Jsem šáhnul vedle… 160 km

Martin V.

A tudy se běžně jezdilo z Prahy do Brna před otevřením prvního úseku D1, nebo až v letech 1971-75, kdy už byla v provozu dálnice s přivaděčem až do Benešova? Já jsem sice pamětník rozestavěné D1, ale tehdy jsme jezdili autem z Brna jen po Velké Meziříčí, dál moc ne. Spíš bych čekal, že hlavní směr mezi Prahou a Jihlavou tehdy vedl přes Kolín.

Paja

A nebylo by lepší udělat rovnou paralelně záložní R? 🙂

Martin V.

Paralelní D11 + D35 by se hodila, no snad se někdy dočkáme jejího dokončení.

Eduard

Tak o tom žádná. Jenže někde kolem Pardubic a Litomyšle se to nějak zadrhlo, páč se nevědělo kudy půjde trasa dálnice. Ono když máte skoupené pozemky, tak je pak těžké smířit se s tím, že tam dálnice nepovede. Naštěstí se pomalu, ale jistě D35 staví, tak snad se jednou dožijeme, že s Ostravy do Prahy se bude dát jet přes Mohelnici.

Petr V.

Tady je vidět jak je stát bohatý a zároveň nehospodárný! Takže kdyby ŘSD měla průzkum včas, projektovalo s předstihem, tak jsme ušetřili cca 52 mil. Kč. Bohužel v mnoha ohledech stát řeší už jen krizové situace, na strategická rozhodnutí prostě nemá. A pak některé malé obce čekají na pársettisíc na opravu toalet ve školce roky (a stát říká, že nemá peníze). Tenhle stát má prachů, až to není hezké!

Bertik

A kdyz se avizuje nejaka vetsi akce, tsk vsichni krici, ze Babis je megaloman a utraci penize nasich vnuku.

Démon

Hlavně žádné kompromisy. Udělekte to pořádně na 3+3. Legislativně se to během několika vyřeší. Ať to není jako celá D1. Mělo se to celé dělat na 3+3 a nechat 2+2 a řešit EIA proces na 3+3 a pak to jenom přemalovat. Takto se vyhodilo mld. do koše 🙁

Hanzi

To nejde přeci, co by za deset let rozhrabali, kdyby to udělali teď najednou.

M H

Otázka je, co pozemky a terénní úpravy…jestli by se po celé D1 vůbec 3+3 vešlo.

Eduard

Pozemky se koupí a terénní úpravy se udělají. V tom problém není. Problém je v tom, že stát neumí takovou akci ukočírovat co se týče legislativy a administrativy. Věčná škoda, že to tenkrát zařízli. Protože původně bylo plánováno to rozšíření. Jenže s úsporných důvodů se to škrtlo. Takže se nám tato úspora šeredně prodražila.

Vladimír

Celá dálnice se měl udělat naprosto jinak. Staré panelové jedničky se opravují tak, že se rozdrtí betony a následně se zalije povrch asfaltem. Takto mohla být D1 upravena/opravena za půl roka/rok a vydržela vy min 10 let. Mezi tím se měli peníze spotřebované na rekonstrukci použít tam kde dálnice dosud nejsou. Následně jak by měly EIA povolení mohla se začít stavět v požadovaném a potřebném režimu 3+3.

leviathan

Nikoli, tato technologie je nevhodná i pro jedničky, natož pro dálnice.

Jiří Kocurek

Hloupost. Asfaltobeton to nevydrží a do 5 let jsou v něm vyjeté koleje. Cementový beton snese mnohem vyšší zátěž a nedělají se v něm koleje.

franzJosej

kam jinam? projekty nejsou. urednici jsou ale vhodni mentalne nekam doMoldavska.

Jirka

Tohle je zbytečný. Stejně lidi v 3+3 neumí jezdit a jsou jen uprostřed. Stálo by to stejně, jako celá nová dálnice. Tak lepší je postavit D35 a odfiltrovat dopravu z Polska a půlky Moravy.

Jirka

3+3 je naopak plnohodnotná dálnice. V pravo jedou kamiony, autobusy a šetřílci. V prostředním předjíždějí kamiony, šetřílci a jedou tudy lidé, kteří jedou 130. V levo je volný pruh na předjíždění. Vás evidentně baví čekat, než se na 2+2 předjedou kamiony.

Jaromír

Když někdo jede pomalu, ok, ale nemá jezdit uprostřed, nebo vlevo. A dosud jsem nepřišel na to, proč by měl být pravý pruh prázdný, nebo poloprázdný. Nejlepší je debil, kterej jede 100 uprostřed nebo vlevo. Potom se i 10-ti proudá dálnice ucpe 1-2.

Jirka

Lepší než kdyby byly jen 2 pruhy aten co jede 100 by jel v levém a předjížděl kamion, který jede v pravo. Takto ho máte alespoň šanci objet v levém.

Paja

Jel jste někdy u nás po dálnici na úseku 3+3? Takhle se tam totiž opravdu nejezdí.
V pravém pruhu nejede obvykle nikdo (pokud není špička kamionů), uprostřed jede dodávka s károu 110 a v levém pruhu jí předjíždí nekonečná kolona aut, které vede někdo se 120 na tachometru.

Jirka

Stále lepší než když musíte jet za předjíždějícími se kamiony 90.

Zrzek

Já zažil před Prahou situaci. Vpravo jedoucí jediný osobák 70, uprostřed kolona jedoucí 80 a já je vlevo předjížděl náklaďákem 90. Podotýkám v pátek v době letního zakazu a já v té době byl ve výjimce, kterou zákon umožňuje

franzJosej

mentalita??? iq??? autopilot?

Eduard

V tomto ohledu máte pravdu. Ale od čeho je PČR? V prostředním pruhu nikdo nemá co jezdit. Má se jezdit vpravo a ostatní pruhy slouží jen pro předjíždění.

Ketchup1970

V prostředním pruhu se může jet v plném provozu. Zákon tomu říká “souběžná jízda” . Naopak , žádoucím jevem je aby se využívala při provozu celá kapacita dálnice. Co když buď za deset let čtyř nebo pětiproudá?

Jirka

To by se musely vykoupit pozemky a na to nebyl v tu dobu čas.

Zlámalík

No tak snad jim to do té doby vydrží. Jinak je to geniální – ze 196 km délky dálnice do Brna vyjmeme 21 km u Prahy, 14 km u Brna a ještě most – a ani tak nestihneme termín. ANO, líp už bylo.

Démon

se vším souhlasím, až na to, že za to může ODS a jejich rádoby odborníci (myslím že MD vedl Stanjura)

Jirka

ANO má ministerstvo dopravy od roku 2013. Takže měli 7 let na to s tím něco udělat, dost času.

leviathan

Převzali to po první vlně krize se všemi důsledky omezených zdrojů.

Zlámalík

Neschopnost to vysoutěžit nejsou omezené zdroje ale omezený rozum.

Vojta

Vláda ODS, TOP, VV způsobila ve výstavbě dálnic zásek na 10 let.
V současnosti se naopak staví nejvíce dálnic najednou i nejvíce km dálnic v historii.

pavel

Máro, Do kdy bude za vsechno moct ODS? 7, 10, let?

Jiří 3

Až bude vláda ANO u konce, tak si budeme říkat: Do kdy bude za všechno moct ANO?

leviathan

Nejde o partaje u moci, ale o to, jak které vyčerpají zdroje. Do roku 2016 byly sanovány škody po předchzí krizi, o níž jistý sezimoústečák v pozici ministra financí prohlašoval , že žádná není a ještě za to dostal metál. Někdy lze vládu převzít v nastartované a zdrojově stabilní pozici, jindy v chřadnoucí a zdrojově nestabilní pozici. Většina vlád u nás se o zdrojovou stabilitu nestarala, protože nevěděšla co to je, a to v systému vedoucím od krize ke krizi.

Vojta

Rekonstrukce D1 začala v roce 2013 a její podobu určila vláda ODS, TOP09 a VV. Nikoliv vlády po roce 2013. Ty ten problém zdědily a těžko mohly něco zásadně změnit v situaci, kdy firmy začaly stavět.
21 km u Prahy se rekonstruuje nezávisle. Zrovna letos. Kde je problém?????