Přehledně: České dráhy, RegioJet a Arriva. 60 % kompenzací za slevy skončilo u tří dopravců
Cestující na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra
České dráhy, RegioJet a Arriva jsou největšími příjemci kompenzací za státem nařízené slevy ve veřejné dopravě. Stát za tyto slevy
Ministerstvo dopravy by melo zavest dusledne kontroly dopravcu s uctovanim jizdneho primo ve vozidlech. A to co nejdrive. A Vlada by mela zavest 50% slevu u vsech zvyhodnenych skupin namisto 75% , aby bylo i na jine potrebnejsi veci ve statnim rozpoctu. Takhle by se mohly usporit 2 az 3 miliardy rocne. Treba by to vedlo i k castecnemu zlevneni jizdneho pro normalni cestujici, kteri diky soucasne sleve musi platit podstatne vice.
Možná by mělo kontrolovat i kategorii vlaků. Jelikož např. Regiojet na trase Praha-Brno a Brno Ostrava používá stejné vagony kupéčka typu „standart“ a zatímco na trase Brno-Praha je označuje jako 2.třídu a vesele na ně pobírá dotace na důchodce a studenty. Na trase Brno-Ostrava to stejné značí jako třídu 1 na kterou se dotace nevztahují.
Ta výše kompenzace pro LEO je úlet. Má 5 tramvají a vysaje víc než autobusový dopravci se stovkami autobusů…….
Vsechny ty kompenzace jsou ulet, cela myslenka slev je vadna, ale na tom, ze „tramvaj“ sveze vice zlevnenych cestujich nez autobus a tudiz za to dostane vetsi kompenzaci, nic uletoveho neni.
Že dopravci dotace zneužívají a využívají toho že není prakticky možná kontrola je snad jasné každému a to všichni. Příkladem může být RJ který nedávno jak se i tady psalo měl obsaditelnost 93 procent. Kdo se po železnici pohybuje pravidelně a vidí obsazenost jeho vlaku mimo špičku, tomu musí být jasné že to je naprosto nereálné číslo. To by vlaky ve špičce musely být obsažené o dost více než na 100 procent a to jak všichni víme není možné. Vlaky RJ jsou místenkové. Mimo špičku prostě jezdí fiktivní cestující. Samozřejmě za dotace.
Ono to reálné je a jenom vy žvaníte blbosti vycucané z prstu. Ale budiž, i tak stačí jet ve špičce tam s 5 vagony obsazenými na 100% a zpět mimo špičku ten vlak klidně veze těch 5 vagonů, ale jeden nedají do prodeje, takže do statistiky se započítají jen 4 vagony s obsazeností 85%. ČD si v tomto případě do statistiky započte ale 5 vagonů, protože nemají povinně místenkové vlaky.
Vy jste ještě neviděl vlak RJ obsazený hrubým odhadem jen z 50- 60 procent ? Já je vídám pravidelně. Jak to pak chcete dohnat když vyprodáno má opravdu jen v těch největších špičkách.
Zkus si někdy koupit místo v RJ. Obsazenost si může kdokoli zkontrolovat při vyhledávání místa . Mě spíš štve , že jezdí plný skoro stále a nepřidá vagon a pak musím shánět jinou dopravu. Hrubým odhadem nemá menší obsazenost ani v blbé časy než 80 procent
S RJ nejezdím ale prý je běžná praxe že si lidé koupi lístek který pak odřeknou. Já hodnotím skutečnou obsazenost kterou vidím přímo na vlaku. Situace před odjezdem na netu může být dost rozdílná.
Situace na netu přesně zrcadlí aktuální obsazenost vlaku. Když někdo rezervaci zruší, místo se hned uvolní a může to koupit někdo jiný. To vše do 15 min před odjezdem.
Jinak na tom RJ mě štve, že potichu zrušil možnost přepravy jízdních kol na komerčních vlakových linkách.
No nevím, kdykoliv jsem jel vlakem regiojetu, tak byl obsazen do posledního místa. I do Vídně, což mi vyrazilo dech, přiznávám, protože třeba Railjet nikdy nejede plný v úseku mezi Brnem a Vídní.
A máte pro to nějaký důkaz nebo je to jen dojem?
Ono to s fiktivním cestujícím není jen tak, protože někdo musí koupit tu placenou část, musí se to vykázat v daních, jsou od toho účetní doklady odkud peníze přišly. Nejde jen kliknout „tu je fiktivní cestující“, hotovo. Předpokládám, že ministerstvu posílají moc pěkné tabulky s čísly průkazů a dalšími detaily na jejich základě se kompenzace vyplácí.
Kolik dostal Flixbus?
Do Ostravy lze běžně jet za 189Kč vlakem ČD.
Můžete uvést konkrétní příklad kdy „běžně“? A bez IN karty prosím.
Běžně, neboli za běžnou cenu pro dospělého https://www.cd.cz/eshop/
EC115 odjezd 17.2. v 11:50 opravdu 189, ale dalo to hledání. jinak bez přestupů vše přes 249, zítra přes 300 vše.
Ono je třeba lístek kupovat dopředu, pak je levnější.
Do Ostravy lze běžně jet za 189Kč vlakem ČD.
Dushan myslel z Olomouce
No nevím co je běžně ,mě to nabízí tuto cenu při cestě za týden v neděli ráno ,když je nejslabší provoz u Ex 113 s odjezdem v 6.13 z Prahy,o dvě hodiny déle Ex 141 již 249 a za další dvě hodiny EC 115 již 369 ,ale třeba jste myslel z Olomouce do Ostravy ,to by někdy za tu cenu zvládnul i Leoš rekordman v cenách
Běžně znamená většinu spojů za týden při nákupu den dopředu?
Běžně znamená, když budu chtít jet třeba v pondělí z Prahy do Ostravy, tak mám možnost jet za cenu 189Kč.
Jen by mne zajímalo kolik by stála tato jízdenka kdyby tu nebyla konkurence…..
Nevím, jak vám, ale mě to na pondělí nachází jediný spoj za 189.
Vzhledem k tomu, že touto dotací se: 1.především skrytě sanují osobní dopravci, 2.kupují se volební hlasy, 3.komplikuje život nákladním dopravcům a za 4.nikdy se nezruší, protože ANO 30%, tak naše povzdechy o škodlivosti této dotace místo jejího směřování na SFDI jsou zcela marné… V kontextu toho, jak složitě se každoročně financuje Správa železnic (díky Jirko za tvoje psychologické schopnosti!, to myslím vážně), je tahle situace zcela tristní…
Jakým způsobem dotace „komplikuje život nákladním dopravcům“, co je to za demagogický žvást?!
Koleje jsou plné osobních vlaku, nákladní nedostanou požadovanou kapacitu
Jaké osobní vlaky přibyly v souvislosti se zavedením státních slev? Za situace, kde se po hlavních koriderech vlečou motoráčky typu regiospider s kapacitou tratí problém zjevně není.
To nejsou jenom Regiospidery ale i ty CARGO střepy typu bobina nebo já nevím brejlovec – s moderníma vozidlama svýma nebo pronajatýma typu TRAXX, VECTRON tady jezdí vesměs jenom METRANS, UNIDO a to je tak všechno – zbytek má totální střepy, který SŽ očividně netankujou:-))
Všechno není jenom o mašinách, můžete mít seberychlejší stroj, ale pokud budete mít zbytek vlaku s Vmax 70 km/h, tak to pak je jedno.
Tak s Brejlovci po koridoru ČDC moc nejezdí, nato je expert AWT.
Tak schválně, koik % nákladních vozů má maxímálku vyšší než 80km/h? Pokud nejedu pod trolejí mohu tahat něčím zásadně výnonnějším, že je brejlovec? Při nízký rychlosti a maximální dovolená síle na háku jaxi moc megawat nepotřebuješ, tj dvě lamina v dvojčlenným řízení a seš v podstatě na maximu tažný síly za minimum investic.
jednoduše. ucpo se tratě osobákama, na náklad nezbyde kapacita. On totiž někdo vymyslel „přednost“ osobní dopravy před nákladní.
Ucpou se tratě tak kolem Prahy, jinde se může Cargo vesele realizovat, neb vlaků jezdí plus mínus stejně.
tak zkuste třeba Česká třžerbová Brno. Vrazte tak pár nákladních vlaků mezi R Sp a Os..
Zásadní problém nákladní dopravy po železnici je bohužel horší, nežli v „nedostatku kapacity tratí“. Prostě chybí zakázky a přeprava buď stagnuje nebo klesá. Až se odveze kalamitní dřevo, bude to další strmý pád, nehledě na postupný útlum přepravy uhlí. Jediná naděje je zákaz tranzitní nákladní autodopravy přes ČR.
czexit?
Se vším mohu souhlasit, ale kecy o komplikací pro nákladní dopravce jsou úplně mimo… Od zavedení slev nepribyl na koridoru jediný spoj, který by byl přidán vlivem nárůstu lidi díky slevam..Takze tyhle nářky si laskavě nechte, jsou úplně mimo a lživé 🙂
Mě konkrétně by zajímal jistý dopravce z Mostu, který jezdí třeba do Pece pod Sněžkou…
Poměr leo vs regio vs čd..
leo měl nevím 1,5 mil cestujících cca ve vlaku, regio nevím přes 6..
Jan: ono to je trochu pokulhávají srovnání. Regiojet přepraví mimo objednávky MD, krajů cca 6,5 milionu cestujících. Pro asi 1,5 milionů, ale z toho část autobusy pod značkou LE.
U ČD to bude nejproblematičtější, protože část jezdí bez objednávky, část v objednávce MD, kdy stát slevy proplací dopravci přímo a část spojů jezdí na riziko tržeb krajů, takže dostávají pevnou částku za km a tržby či případné slevy jsou problém kraje.
To už není pravda že u závazku je sleva součástí kompenzace od kraje/státu za objednávku. Aktuálně to to dopravci dostávají separátně ať už je to objednávané nebo komerční.
To není pravda. Slevy ve výši 75 % jsou dotované i v závazku. Pravidla jsou v CVMF. Ostatní slevy jsou opravdu problém krajů, ale tyto ne.
A jak je to v případě nejen celodenních, ale i přestupních jízdenek pro jednu cestu v různých regionálních IDS, pro které ty slevy také platí a lze si je zakoupit u různých dopravců? Kdo ty dotace dostává a kdo a jak je hradí?
A není to jedno? Dopravce jako dopravce.
ale kompenzace jako kompenzace