Přehledně: České dráhy, RegioJet a Arriva. 60 % kompenzací za slevy skončilo u tří dopravců
České dráhy, RegioJet a Arriva jsou největšími příjemci kompenzací za státem nařízené slevy ve veřejné dopravě. Stát za tyto slevy
České dráhy, RegioJet a Arriva jsou největšími příjemci kompenzací za státem nařízené slevy ve veřejné dopravě. Stát za tyto slevy dopravcům zaplatil 5,76 miliardy korun. Původně odhadovalo ministerstvo náklady na 6 miliard korun. V prosinci, ze kterého jsou poslední data, částka meziročně stoupla o 11 %.
Vyplývá to z informací, které poskytlo ministerstvo dopravy. Více peněz šlo na vlakové jízdenky: celkem 3,15 miliardy, 2,61 miliardy korun stál daňové poplatníky levnější jízdné pro vybrané skupiny cestujících v autobusech. Pro srovnání: do dvanácti kilometrů zcela nové tratě na koridoru Praha – Benešov, což je aktuálně největší stavba na české železnici, investuje stát 4,43 miliardy korun.
Data ministerstva ukazují, že slevy stojí státní kasu čím dál více peněz. Od ledna platí „zastropování“, to ale přinese zanedbatelnou úsporu. Zatímco za první rok existence od září 2018 do konce srpna 2019 stát vynaložil na slevy 5,6 miliardy korun, za kalendářní rok se jednalo o 5,76 miliardy korun.
V prosinci dopravci vyfakturovali ministerstvu částku 460,9 milionu korun, což je meziroční nárůst o 11 %. V listopadu naopak meziročně mírně klesly.
Největším příjemcem kompenzací jsou kvůli své velikosti České dráhy, které inkasovaly loni 2,58 miliardy korun. Skupina Student Agency si přišla za autobusy a vlaky RegioJet na 572 milionů korun, na třetím místě je skupina Arriva. Přes 60 % kompenzací skončilo u tří dopravců.
Stát nemá prakticky žádné páky, jak zkontrolovat, zda si dopravci nevykazují fiktivní jízdenky nebo se slevou jezdí skutečně ti, co na ni mají nárok. Na kontrolu šesti miliard korun kompenzací je vyčleněno několik jednotlivců.
Stát poskytuje pro děti, žáky, studenty do 26 let a seniory nad 65 let slevu na jízdném ve veřejné dopravě 75 procent. Pro řadu dopravců se kompenzace staly důležitým zdrojem příjmů a ve svém marketingu cílí zejména na skupiny zákazníků, které s přispěním daňových poplatníků mohou jezdit levněji.
Pro běžné cestující nastalo od zavedení slev zdražení jízdenek, které není ale nijak prakticky změřitelné: jízdné je většinou stále pod základním tarifem, méně je ale nabídek za nižší cenu. Zatímco ještě nedávno bylo standardem jet z Prahy do Ostravy pod 200 Kč, dnes je cena kolem 300 Kč.
Autobusy: | Vlaky: | ||
STUDENT AGENCY k.s. | 184,1 | České dráhy, a.s. | 2 577,0 |
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o. | 136,8 | RegioJet a.s. | 386,3 |
ČSAD VSETÍN a.s. | 135,4 | LEO Express s.r.o. | 140,2 |
ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY a.s. | 129,7 | GW Train Regio a.s. | 27,8 |
ARRIVA MORAVA, a.s. | 123,8 | ARRIVA vlaky s.r.o. | 11,7 |
Pramen: MDČR
[yop_poll id=“38″]