Přehledně: Kde a jak se má zrychlit spojení z Prahy do Bratislavy o 35 minut
Ministr dopravy Vladimír Kremlík prohlásil tento týden po společném jednání se svým slovenským protějškem Arpádem Érsekem, že do roku 2030
Ministr dopravy Vladimír Kremlík prohlásil tento týden po společném jednání se svým slovenským protějškem Arpádem Érsekem, že do roku 2030 se zkrátí doba jízdy mezi Prahou a Bratislavou o 35 minut. V praxi by tak měly vlaky mezi oběma městy jezdit do deseti let zhruba 3,5 hodiny.
Trať by měla být součástí velkého železničního spojení mezi zeměmí V4. Už dříve byla kvůli přípravám trati vytvořena expertní skupina, ve které zasedají zástupci všech zúčastněných zemí, tedy Česka, Slovenska, Polska a Maďarska. Skupina má za úkol najít řešení technických parametrů trati. Výsledkem projektu by mělo být zkrácení doby cestování mezi Varšavou, Ostravou, Brnem, Prahou, Bratislavou a Budapeští.
„Slovensko si uvědomuje vysokou přidanou hodnotu tohoto projektu do budoucnosti. Posílíme tím konkurenceschopnost středoevropského regionu a poskytneme lidem možnost cestovat pohodlně, rychle a ekologicky,“ uvedl dnes po jednání Érsek.
Protože v prohlášení ministr dopravy neuvedl, kde má dojít k takovému zkrácení, požádala redakce Zdopravy.cz ministerstvo dopravy o přehled, kde konkrétně má ke zrychlení železnice dojít.
Které úseky mají projít zrychlením
Pilotní úsek VRT Praha-Běchovice – Poříčany: časová úspora cca 7 minut, realizace 2025 – 2029
Modernizace železničního uzlu Pardubice: časová úspora cca 1 minuta, realizace 2020 – 2023
Choceň – Uhersko (akce z tzv. Blending Call) včetně zvýšení rychlosti na 200 km/h, časová úspora cca 2 minuty, realizace 2022 – 2025
Modernizace tratě Ústí nad Orlicí – Choceň: časová úspora cca 5 minut, realizace 2027 – 2031
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová: časová úspora cca 2 minuty, realizace 2023 – 2029
DOZ Brno – Česká Třebová včetně dalších staveb v úseku (Blending call): časová úspora cca 5 minut, realizace 2021 – 2029 (více staveb v úseku)
Pilotní úsek VRT Brno – Šakvice včetně zvýšení rychlosti na 200 km/h Šakvice – Břeclav: časová úspora cca 5 minut, realizace 2026 – 2029
Modernizace traťového úseku Bratislava – Kúty – št. hr. včetně hraničního mostu přes Moravu: časová úspora cca 8 minut, termín realizace závisí na postupu v SR a rozsahu modernizačních úprav (zvýšení rychlosti na 200 km/h)
Provozním opatřením může být do budoucna zvážení pobytu vlaků EC v Kútech: časová úspora cca 3 minuty, organizační opatření realizovatelné v závislosti na SROV. Toto je mimo výpočet.