Přehledně: Jaká místa pro odstavování vlaků v Praze vybrala studie SŽDC
Lokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhy
Deník Zdopravy.cz získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím Vyhledávací studii odstavných kapacit uzlu Praha, kterou pro Správu železniční
Nechapu k cemu jsou odstavna nadrazi v Praze? Je mnohem efektivnejsi prujezdny model, kdy by se u primestskych linek vypravovaly vlaky z mest okolo – Kolin, Beroun, Benesov, Kladno, Melnik a vecer se tam zas vracely. To same u celostatnich rychliku, kde treba rychlik Plzen (Klatovy) – Hradec Kralove (Trutnov) nebo Decin – Ceske Budejovice by byl mnohem efektivnejsi nez to pulit v Praze. Ve vsech tech mestech jsou kolejiste i depa…Pravda, muselo by se to vse i tak soutezit, aby pak zadny dopravce nemel z principu potrebu odstavovat neco v Praze…
Praha (stejně jako i další velká města v ČR) je v ranní přepravní špičce cílem velkého množství lidí, ale na jejím konci už není ani zdaleka tak velkým zdrojem frekvence, aby mělo smysl všechny ve špičce do ní dojíždějící náležitosti odtud „vyhánět“ zase ve (N.B. navíc v době, které se dříve říkalo „výlukové okno“) a vracet je sem zpět poloprázdné na počátek odpolední přepravní špičky, kdy jsou zde potřebné. „Průjezdný model“ pro rychlíky byl zkoušen před už asi 20 roky, ale zjevně se příliš neosvědčil, nejspíše proto, že problémy (především zpoždění) z jednotlivých ramen přenášel zbytečně i na ramena jiná… Číst vice »
Největší potenciál vidím v prostoru tzv. Nového spojení, prakticky vrácení původního stavu, kdy v oblasti Krejcárku odstavné koleje byly. Vzhledem k vandalismu však bude proti minulosti potřeba obehnat žiletkovým plotem a celý prostor vybavit sledovacím zařízením s detektory pohybu.
myslím že lokalita Na Krejcárku může bát velmi zajímavá a asi nejvýhodnější ze zmíněných.
Krejcárek – „krátkodobé odstavení příměstských souprav“… jako že nejdůležitější je někam svážet soupravy z Masny? (Wilson má samozřejmě mít průjezdný model a v noci mají soupravy „spát“ někde na vesnici, ne v pražském centru.)
Největší potenciál (vč. dálkovky) je v původním vršovickém ranžíru, takže ten se zašmelí jako první (ona „koordinace s rozvojem“).
Největší železniční odborník všech dob se opět ozval s „hraběcí radou“: ona ovšem nějaká deponie není potřebná jen v noci, ale i ve dne, a to právě v Praze, protože na větší ošetření se všechny v sedle přebývající soupravy nevejdou, takže se na něm střídají po dnech, a „vozit vzduch“ po ranní špičce zbytečně někam ven z Prahy a na odpolední špičku zase protisměrně do Prahy je drahé … Ale s aspoň částí prostor po zrušeném vršovickém „ranžíru“ je to pravda – tam by se aspoň v blízkém sousedství toho, co dráze zůstalo, nějaké pozemky vhodně využít daly, kdyby nebyly… Číst vice »
A co když to jen nepovažuju za ten nejdůležitější problém, druhý největší železniční odborníku? Nebo snad ten Krejcárek nějakým zásadním způsobem chybí? (Soupravy stojí na Masně „ve výtahu“, dokonce i ty nesystémové Bymee, co ráno přijedou a odjedou odpoledne.) Spíš vidím nedostatek (resp. ubývání) kapacit pro dálkovku, i když – ó Satanáši – hlavně pro fujfuj zlé soukromníky (které by ovšem správný modrogum zakázal a tím by byl problém s odstavováním vyřešen).
ONS v Běchovicích je samozřejmě jasně neprůchozí záležitost, navíc do úseku Běchovice-Libeň je neprůchozí čtvrtá kolej.
No, mě by třeba zajímalo, proč se nevyužívají ani kapacity, které jsou už dnes k dispozici. V mapě je označeno D.3 Holešovice, ale tam teď dopoledne vídám obsazenou jednu kolej. Naopak Bymee jsou odstavené na 4. koleji v Bubenči a ještě tam ve volných chvilkách mašina objíždí dvě za sebou stojící soupravy. Proč tenhle posun neřeší bokem od běžného provozu v těch Holešovicích?
T.H.: Když nebude třeba odstavovat „příměstské“ soupravy v ONJ z jiných důvodů než k větší údržbě a opravám, bude tam dost prostoru právě pro tu „dálkovku“, pro niž bylo ONJ se svojí technologii budováno především. Jak a kde si „priváti“ pro sebe zajistí patřičnou údržbářskou a opravárenskou základnu, to je snad jejich problém – ta studie přece neurčuje, kde by měl kdo něco konkrétního vlastnit, ale pouze vyhledává, kde lze nějaké nové kapacity vybudovat, aby to mělo co možná největší smysl z pohledu provozu v ŽUP. Pozice ONS v Běchovicích byla, pokud vím, vždy stabilizovaná v územních plánech, a čtvrtá… Číst vice »
No tak na ONJ by se především nemusely odstavovat „železné rezervy“ žabotlamů a různých dalších šrotů a hned by tam bylo prostoru dost, ne?
„Jak a kde si „priváti“ pro sebe zajistí patřičnou údržbářskou a opravárenskou základnu, to je snad jejich problém“ – a jde právě o to, jak jim to co nejvíc ztížit, že? 🙂 Jenže (snad i) proto ty kapacity vyhledává SŽDC, aby se zas modrogumídci nemohli dělat nenahraditelnými jen proto, že historicky skrz dvojí znárodnění vyseděli někde nějaký pozemek.
ONS je reálně už jen pohádka minulosti, ale hořím nedočkavostí, jak to poroste 🙂
Těch pár vagónů soukromníka to fakt nevytrhne. Potřebujete odstavit desítky souprav a stovky vagónů Národního Dopravce, ne pár vláčků žlutého parazita
Souhlasím, že tam by to bylo nejelegantnější řešení (bylo by to kousek od hlaváku i Masaričky), ale tam je, pokud se nemýlím, prostorová rezerva pro vykrtkování tunelu pro VRT směr Berlín.
A proč nevyužít Žižkov, opravit, zadratovat a odstavne nádraží jak víno. Nebo ne?
Žižkova škoda, ale nákladové nádraží mělo zůstat nákladovým nádražím. Od centrálních nádraží je to přece jen po kolejích cca 12km … Vršovice 2-8, Libeň 5, Bubny 2, zliquidovaná 1/2 Masaryčky 0 … .
Pominu-li jiné problémy, tak jako hlavní bych viděl špatnou dostupnost.
Pozdě (si) „honíte bycha“ – nehledě k tomu, že to bylo asi zcela neobhajitelné i ještě v době, kdy celý ten areál patřil ještě železnici.
Žizžkov nemá zrovna logiku. Není moc dobře napojen na pražská centrální nádraží, vlečka je poměrně dlouhá k trati na kterou je napojen, zbytečně tahá vlaky oklikou zpět do centra (to už fakt může být stejně daleko někde za městem resp. na periferii).
Nákladní nádraží Žižkov je úplně mimo – to už je blíž ONJ.
ONJ by mělo sloužit pro směry od Pardubic, Ústí nad labem, Liberce a do budoucna pro VRT od Berlína a logicky ONS by mělo sloužit pro vlaky od Plzně, Č. Budějovic, Kladna a do budoucna pro VRT od Brna. Z tohoto pohledu je nejlogičtější vybudování stejně velkého ONS v Běchovicích, jako je ONJ v Michli.
S tím právě pro výhled počítala už SPŽUP za „bolševika“ – jen to tehdy ještě nebylo nezbytně potřeba a ani na to nebyly finance, tak se postupně budovalo jen ONJ (a i to zatím jen bez nového centrálního lokomotivního depa Trnkov).
Díky za všechny odpovědi a objasnění proč ne.
Já bych to asi shrnul. Levně vytunelovat. Draze nakoupit a postavit nové. Zajímalo by mě, kdy se konečne budou plochy dráhy prodávat developerům v nějakých soutěžích na nejvyšší cenu..
Nejde ani tolik o cenu, jako o to, jaké další „bonusy“ může z toho kupující „developer“ pro železnici zařídit (připravit), aby to následně umožňovalo vytvořit skutečně kvalitní systém VHD – a to pouhou vysokou cenou nikdy adekvátně nahradit nelze.
Nebo ještě lépe, pozemky dráhy ( tedy státu) neprodávat vůbec.
Tady vidím jako velkou chybu, že SŽDC prodala areál Bubny developerům, místo toho aby tam vybudovala Odstavné nádraží sever nebo to prodala nějakému dopravci, aby si tam udělal zázemí. Postavit nové odstavné nádraží na zelené louce je dnes téměř neprojednatelné, ale tady by se bývalo dalo využít toho, že dráha už tam je a tudíž je mnohem méně možností to blokovat.
Bubny jsou celkem k ničemu, protože mají napojení jen na Masnu.
On ten výběr je spíše přehledem všech těch zpustlých brownfieldů, které ještě budou moci ČD za dlouhé peníze tzv. „prodat“ 🙂 (s výjimkou ONS v Běchovicích, ale tam žádná výstavba už nikdy neprojde).
Ne k ničemu, ale šikovné právě pro tratě na Masaryčku. Nezrušit spojení z hlavního do Karlína, i z hlavního by to bylo skoro jak do Vršovic. Ale pozdě bycha honiti.
Problém je, že Negrellák nemá (ani nebude mít) zrovna extre kapacitu, zejména přidá-li se tam ještě budoucí pendl na letiště, takže protahovat tím ještě manipuláky na odstavné nádraží není moc přínosné. Nové spojení či Krejcárek jsou v tomto ohledu na mnohem lepším místě.
Souhlas – Bubny jsou na dvě věci, protože je třeba odstavné nádraží pokud možno nak pro Masaričku tak i hlavák a to splňují jen ONS Běchovice a varianta A.5.2. Malletova.
T.h. Proč myslíte, že je ONS neprojednatelné? Běchovice se kupodivu bránily, když jim někdo chtěl za zadek nacpat dálniční křižovatku s naprosto nevyhovujicími protihlukovými opatřeními? Po projednání připomínek a jejich zapracování do projektu Běchovice se stavbou souhlasily (krom malé frakce občanů kteří odmítali vše…) a největší brzdou byly jiné věci. To, že Běchovice zároveň se stavbou 511 požadovaly vystavění i přeložky 1/12 se snad nemůžete divit ani Vy. ONS je za tratí v polích, kde není žádný zájem Běchovic. Prosím tedy o vaše zcela jistě povznášející upřesnění. Děkuji.
„se snad nemůžete divit ani Vy … vaše zcela jistě povznášející upřesnění“
Fakt má smysl na tohle nějak reagovat?
Jsem z Běchovic, té neprotestující části, a výše je to celkem správně popsáno. Máte nějaké konkrétní pochyby?
No, já jsem před nějakou dobou četl vyjádření starosty Běchovic v tom smyslu, že nechtějí výstavbu D0 ani přeložku I/12 protože by se neměly kam rozvíjet, jelikož je na severu blokuje trať. Přiznám, je to už delší dobu, možná se po volbách vyměnil starosta a ten to vidí jinak.
Váš klasický styl urážení jsem pravda vynechal a choval jsem se slušně a jen chtěl vědět,jak To, že zas víte všechno nejlíp.. Dobrá vaší odpovědi se zřejmě nedočkáme. Škoda, ale pouze jste mne utvrdil v tom, že neumíte rozumně debatovat. A to ani osobně. Až budete mít něco k věci bez blabolení okolo, tak napište.
„choval jsem se slušně … jak To, že zas víte všechno nejlíp … neumíte rozumně debatovat … něco k věci bez blabolení okolo“
Koukám, že už se i sem natahuje partička „slušných k věci“ diskutérů z Gay-reportu… Ne, nebudu sem psát o ověřovací studii „Zastávka“, návrzích na zrušení ochranného pásma VRT, na P+R u zastávky, na lesopark („sport a rekreace“, to si určitě nechají místní vzít náhradou za odstavné nádraží). Prostě si potřebujete kopnout, tak si to užijte a já se budu těšit na krásné nové Odstavné nádraží sever :).
Přesně tak, navíc ONS bude muset být, s ohledem na výškové parametry tratě a plánovanou dvojici VRT tunelů k D11 pod úrovní současné tratě, na místě letos budovaného P+R a transformátorovny.
V dnešní době je něco jako odstavné nádraží v Bubnech neprojednatelné.
Mě jenom překvapuje, pokud byly nějaké plochy prodány výrazně pod tržní cenou (nějaké stamilony třeba škody), proč tady není po tom, kdo to podepsal vymáhána škoda? Dle zákona o korporacích. A proč případně tady není nějaké poškození při správě cizího majetku..
Ono někdy prodávat i za skutečnou nebo tržní cenu je neprozíravé, ale tak už to chodí, že se někdy něco nechá desítiletí pořádně nevyužívané, a pak se to zliquiduje zrovna před tím, než by to našlo využití.
jan:
O cenu ani zdaleka nejde tolik jako o možnost budoucího využití pro stavby, s nimiž je výhledově počítáno, a je to o nich známo už v době před prodejem pozemků – třeba v Libni bude ještě problém i s „přesmykem“ (pokud k jeho výstavbě někdy vůbec dojde), protože tam už také některé pozemky železnici nepatří.
Přesmyk loni „oslavil“ 40 let 😀
Aneb konečně napůl pozdě přišli na to, že by se železnice v Praze měla přestat vzdávat dalších a dalších „nepotřebných“ ploch.
stím začlo vedení čd, pamatuji dobu jak jsem byl u železničního vojska kolik tych odstavných a nákladních nádraží jsem musel každý den objet a dnes jak jedu do prahy, tak ani jedno tam není.
Tak ono to byl asi tradiční cíl.. Spekulantů.. Účel. Nikoliv náhoda a blbost.