Infrastruktura Železnice Zprávy

Nová odstavná místa v Praze: Velké depo i pro rychlovlaky má vyrůst v Běchovicích

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy
Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

Správa železniční dopravní cesty pokročila v řešení nerudovské otázky, kam s vlaky v Praze. Centrální komise ministerstva dopravy schválila správě železnic Vyhledávací studii odstavných kapacit v uzlu Praha. Závěr zní, že z 24 prověřovaných lokalit se SŽDC dále zaměří na pět.

K dalšímu prověření byly doporučeny a schváleny plochy celkem ve třech oblastech. První je oblast mezi libeňským depem a Novým spojením při Balabence (tzv. lokalita Malletova), druhou je oblast bývalého vršovického seřaďovacího nádraží, kde jsou tři lokality (Trnkov/Slatiny/Strašnice) a třetí jsou plochy severně od trati u železniční stanice Běchovice (tzv. lokalita Praha-Běchovice ONS).

SŽDC ve studii prověřovala 24 lokalit po celé Praze. Pramen: SŽDC
SŽDC ve studii prověřovala 24 lokalit po celé Praze.
Pramen: SŽDC

„Vybrané lokality budou dále rozpracovány v dalších stupních dokumentace, předně záměru projektu, kde bude konkretizována vlastní proveditelnost nejen z hlediska rozsahu řešení,“ uvedla mluvčí správy železnic Radka Pistoriusová. Cílem vyhledávací studie bylo nalézt vhodné plochy například z hlediska délky souprav, kolejových kapacit či možností, jak se vypořádat s vlastnictvím pozemků a územním plánem.

Zatímco první dvě uvedené oblasti jsou ve vyhledávací studii sledovány především ke krátkodobému (sedlovému) odstavu souprav se servisním zázemím (sanitárním), lokalita v Běchovicích je určena ke zbudování velkého depa kolejových vozidel, včetně opravárenských kapacit, myčky a podobně. „Případně výhledově aspiruje z tohoto hlediska k zázemí pro vozbu souprav vysokorychlostních,“ doplnila Pistoriusová. Provozní model nových dep bude SŽDC teprve ladit, zařízení by ale měla sloužit všem dopravcům.

Odstavné plochy na Smíchově zmizí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Odstavné plochy na Smíchově zmizí.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

SŽDC se pustila do hledání nových odstavných míst mimo jiné i kvůli zániku kolejiště na Smíchově kvůli developerskému projektu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
zelenka
Host
zelenka

Kdo prosím zpracovával tu studii?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

O dost více než 30 roků stará koncepce ŽUP od smého počátku předpokládala vybudování dvou odstavných nádraží (ONJ a ONS) s tím, že centrální osobní nádraží bude (kvůli kapacitě) fungovat jen jako „průjezná“ stanice a dálkové vlaky budou začínat a končit až / už v okrajových nádražích na opačném konci města, kde na jejich ošetření budou vybudována zmíněná 2 odstavná nádraží – že původně (kvůli neodstatku peněz) vzniklo dosud jen ONJ a jeho nedostačující kapacitu suploval především Smíchov, je třeba řešit, protože s tím Praha logicky do budoucna nevystačí.

root
Host
root

Kdyby radši neprodaly developerům třeba takové Bubny, kde mohlo nakrásně vzniknout ONS (Odstavné Nádraží Sever) pro potřeby Masaryčky.

Človek
Host
Človek

Skvělý nápad, postavit v centru města s akutním nedostatkem bytu obrovské odstavné nádraží (ironie)

Cargo
Host
Cargo

Nechápu, proč by se to tam nemohlo postavit. Byty se mohou postavit i jinde. Třeba v zimní přístavu v Holešovicích. Ze kterého skoro dneska už nic není. V Bubenech navíc nebudou byty, ale kanceláře…..

Krokous
Host
Krokous

Bytů je naopak nadbytek. Podívejte se, kolik jich zeje prázdnotou, kolik je jich k pronájmu apod. Že Rus chce skoupit 10 bytů, zaprodaný Čech prodá a večer bude při zprávách brečet kvůli Palachovi, neznamená ještě, že je nedostatek bytů.

Ondra
Host
Ondra

I kdyby se zastavěl v Praze každý volný metr, bude za současného stavu, kdy většina nových bytů neslouží k bydlení, ale spekulatům, bytů stále zdánlivý „nedostatek“.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Takže ve městě, kde se od posledních větší staveb nových ubytovacích kapacit přibylo přes 200 000 obyvatel nemůže pociťovat nedostatek bytů, touhle rychlostí to bude za několik možná necelý půl milion, ale pořád to může být jen zdánlivý nedostatek.

David
Host
David

Skvělý nápad hodný 19. století.

Martinus
Host
Martinus

Po spackaném vydělení SŽDC od ČD, kdy i ONJ zůstalo v rukách ČD (stejně jako původně nádražní budovy atd) se vymýšlí další funkčně podobná plocha, která by tentokrát mohla sloužit všem. Přitom u ONJ jsou rezervy, nikdy se to tam nedostavělo celé a místo pro další rozvoj by tam bylo… proč to dělat jednoduše, když to jde složitě. Ještě vtipnější je nápad s „obnovou“ kolejiště ve Vršovicích – ano, toho samého, které se s velkou slávou v minulých letech postupně vytrhalo.

DPDP
Host
DPDP

pokud vím, tak ve Vršovicích se mají zrekonstruovat nástupiště, udělat nový podchod , a ty vlaky co tam dříve stáli byli terčem sprejerů nebo bezdomovců , vedle kolejiště se postavili nové skladové haly, jestli tomu vadili nějaké koleje, tak ustoupili, o nějakém větším vytrhávání kolejí nemůže být řeč 😉

Ondra
Host
Ondra

Měl na mysli zřejmě seřaďovací nádraží Vršovice, které prakticky již zmizelo.

Qěcy
Host
Qěcy

Depo Praha jih a Vršovice bych převedl na SŽDC. Protože ČD jsou neschopné a neochotné tohle depo dodělat, propojit do všech směrů i s vršovickým depem pro nástupy a odstup lokomotiv. je to zakonzervovaný nevyhovující stav, který navíc patří jedinému dopravci, když v Praze nejsou kromě Libně žádná jiná depa. Libeň ať si ČD nechají. Ale to pod Bohdalcem nikoliv.
Aneb je třeba dokončit nápravu naschvál nevhodně umístěného řezu při dělení ČD na dopravce a infrastrukturnika.

Dominik
Host
Dominik

A proč by nemělo patřit ČD vůbec není starost státu, kde soukromník bude deponovat vozidla. Naopak bych zavedl, že drážní dopravu může provozovat jen ten, kdo si zajistí příslušné zázemí a ne, že se o soukromníka bude starat stát. A pro klasické odstavení, třeba během noci, stačí dostatečný počet manipulačních kolejí ve stanicích.

Ondra
Host
Ondra

Z důvodu vandalismu, nelze počítat s odstavováním vlaků na volně přístupných kolejích ve stanicích, je třeba zajištěný prostor s chráněnými vstupy a vjezdy a obehnaný žiletkovým plotem a s detektory narušení.

Dominik
Host
Dominik

Jenže toto není problém státu, jak si to soukromník zařídí.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

To je zase na těch příštích 12 miliard. 🙂

Ondra
Host
Ondra

Není důvod vyvádět majetek, který má klíčovou úlohu pro vlastní provoz, z vlastnictví ČD. ČD mohou volnou kapacitu ostatním dopravcům pronajímat.

jan
Host
jan

Takže funkční plochy netransparentně levně předali developerům. (ani nevydraženo v soutěži) A teď budou stavět za drahé peníze nové daleko. A nezapomeňme pak zase zvyšovat daně.

DPDP
Host
DPDP

Tak bohužel na tom je založen kapitalismus, jestli se vám to nelíbí, tak můžete do Kataru kde vysmátí lidé nemají žádné daně a politiku moc neřeší, popřípadě zůstat v ČR , založit firmu nebo přejít na OSVČ a mít 30% daně oproti HPP .
Vše je jen o vůli jít za svým snem , vydržet a nikdy se nevzdat 😉

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

Je to trochu tvrdý, ale naprosto výstižný. Narodili jsme se sice blbě, ale máme možnost volby. Díky za šťouchnutí – do mozkovny 😀

Rampa
Host
Rampa

Co ma spolecneho kapitalismus s tim, ze nekdo rozhoduje nekompetentne?

...
Host
...

Nazýváte kapitalismem to úřednické řízení českých železnic? To souvisí s kapitalismem asi stejně, jako akt s pietním aktem.

Y.K.
Host
Y.K.

Co má proboha kapitalismus společného s rozhodováním státních orchanizací (SŽDC, MD)? Tomu se říká byrokracie a ta nefungovala dobře nikdy.

ZPEM
Host
ZPEM

Dobrý den. Je k dispozici celá studie?

Jan Sůra
Admin

Bude, máme o ní zažádáno podle zákona 106.

...
Host
...

Je vrcholně hloupé to stavět na drahých pozemcích v Praze, klidně mohou mít depa 20 – 30 km za Prahou a raději několik.

Radek
Host
Radek

Jo, ale do nich se musíte nějak dostat. A na tratích chybí kapacita.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Využití zarůstajících ploch již patřících železnici a srovnaných pro železnic , které ještě nebyly prošustrovány ve prospěch neželezničních developerů, je zcela správná a logická volba, když se jedná o potřebu odstavných ploch i na nedlouhou dobu v Praze poblíž centra. A Běchovice – to je prakticky za Prahou, byť ne Vámi vysněných 20-30 km, ale jen polovinu. Možnost odstavných a opravárenských kapacit mimo Prahu a možnost příslušných kapacit patřících jednotlivým dopravcům se tím vším nevylučuje, ale v Praze je také něčeho třeba, aby se pro nedostatek odstavných ploch nemusel zavádět větší oběh prázdných vagónů než v rámci širšího centra Prahy.

...
Host
...

Kdo říká, že musejí nutně jezdit prázdné?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To může fungovat přijatelně jen pro příměstskou dopavu, ale pokud mají dálkové vlakyzačínat a končit někde v centru njké oblasti (tedy v tomto případě v Praze), je jakákoli úvaha o depu mimo uzel (30 km za Prahou) jen výplodem chorého mozku: s ONS v prostoru Běchovic počítala ostatně koncepce přestavby ŽUP už před více než 30 roky (což sice v textu – bohužel – uvedeno není, ale je tomu tak!).

Petr Novotný
Host
Petr Novotný

Budou se vyhazovat z okna státní peníze do soukromého podnikání? Ať se starají sami…

Kubrt
Host
Kubrt

Naopak, poskytování dílenských služeb rozličným dopravcům je perspektivní směr podnikání. Nejsem fanoušek outsourcingu všeho a za každou cenu, ale zrovna v oblasti údržby a oprav železničních vozidel to považuju, přinejemenším pro malé provozovatele, za rozumné. Vždyť co jiného jsou nástupci ŽOSek – to je úplně stejný princip, tady třeba bude větší rozsah služeb, ale jinak je to stejné.

Petr Novotný
Host
Petr Novotný

V první řadě by se SŽDC mělo starat kapacitu tratí, tam se dá též vydělat a je to jejich prvotním úkolem. A ne vymýšlet další podnikání státu…

petr.r
Host
petr.r

říká vám něco bezpečnost?

petr.r
Host
petr.r

správně, jeden kanál siemens, druhý bombardier, třetí škoda atd. vyškolení výrobcem a né odbory.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tož to su zvědavý, na jaké komerční/přednostní bázi tahle služba bude při tom mraků dopravců fungovat a jak hrozně bude vypadat opravárenská činnost zajišťovaná SŽDC/kde na tohle zrovna v Praze budou chtít brát lidi.

Lukáš
Host
Lukáš

A proč by tam nemohli mít dopravci vlastní údržbáře?
Když chodil LE ještě do Libeňského depa, tak tam měl taky vlastní lidi. Jen pro vytahování z depa se používala posunka ČD.

Nevidím jediný důvod, proč by to tak nemohlo být i zde a na chod depa jako takového, vám stačí „pár“ lidí.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Jak jsem napsal, vybavená dílna, kde si bude chodit několik dopravců jak si budou potřeba, bude kvalitní zdroj konfliktů v tom kdo kterou část zabírá zbytečně dlouho tím kdo má neschopnější lidí, kterým to déle trvá/kdo to potřebuje víc/ kdo bude komu nadržovat o přednosti, když o tom bude rozhodovat/kdo co zašil/poškodil/zničil. Tyhle společné socialistické projekty kde bude všechno všech a všichni spolu budou táhnout za jeden provaz a chovat se k sobě slušně, prostě jsou věci, které nabízí obavy, násobně když nepůjde o věc vesnické pálenice, ale tvrdého byznysu, kde se nějaká organizace bude zavazovat v tom, že je… Číst vice »

Lukáš
Host
Lukáš

Možná vás to překvapí, ale takhle to už dnes úplně běžně funguje. Dopravce si objedná a zaplatí a ČD mu na základě toho vybere čas a místo ve svém depu. Samozřejmě záleží, jestli je to pravidelně nebo aktuální akutní potřeba (např. z důvodu nějaké poruchy sběrače, podvozku, atd.). V tomto případě by SŽDC přiřazovala místo podle došlých objednávek, volné kapacity a zvolené technologie. A pokud se jich sešlo více, tak přednost bude mít ten, kdo to chce pravidelně, připadně kdo dá víc, je v závazku atd. Dovedu si i představit, že by se nejvytíženější časy třeba soutěžily. Co se různých… Číst vice »

DPDP
Host
DPDP

no pokud vím, tak Jančura má vlastní depo na opravy či údržbu jak mašin tak vagonů na Zličíně a LEO má specifické vlaky, na jejichž větší opravu nemá ČD papíry , nebo je to jinak ? 😉
V letectví to funguje tak, že má mechanik na určité typy letadel typové zkoušky a na základě nich je může opravovat ( letecký mechanik na motory a drak, mechanik let. přístrojů )

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tak snad to tak bude, jakmile je ale v něčem SŽDC, tak to ve mě prostě evokuje velký špatný..

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Stejně jako jsem zvědavý, jak to bude s cenou, když jiní si tyhle kapacity budovaly kompletně za svoje a jiní by to měli mít zadarmo/za směšný poplatek, který stejně jako v poplatku za dopravní cestu vůbec nereflektuje reálné náklady.

Janek
Host
Janek

Opravdu se mi líbí, jak si myslíte, že když něco na železnici není tak to nejde. Jak to asi dělají na Ruzyni, že mají několik různých zákazníků na opravy letadel a funguje to? A stejně tak mě baví jak už víte, že to bude za směšný poplatek 😀

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Nejsem v obraze v letectví, ale není to cenově trochu jiná kategorie, která je v Praze jen jedná? Jsou v té Ruzyni zaměstnanci 10 leteckých společností? Mě se líbí, jak to vám připadá tak nereálné, když poplatek za použití cesty je na kolejích velice bezvýznamný příjem vzhledem k ceně staveb a údržby, provozu.

MartinS.
Host
MartinS.

To by mne zajímalo, kteří jsou ti jiní, co si tyhle kapacity budovali kompletně za svoje…?

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Depo pronajaté a rekonstruované GWTR? Na pražskou myčku, soustruh ČD jim dal peníze a možnost pořizovat i bez návratnosti, tady takovou zodpovědnost převedenou na stát, kdo?

Tronda
Host
Tronda

Myslíte v dobách Rakousko-Uherska? To už je poněkud dávno a stát pak depa od soukromých společností vykoupil, od té doby peníze na investiční výstavbu dep zajišťoval stát, i když to pak sklouzlo do majetku dvou akciovek, ale to už je nepovedený příběh transformace.

Partneři



CSCARGO