Přehledně: 19 miliard do elektrizace tratí. Které úseky a kdy čeká zadrátování?
U všech tratí už Správa železnic počítá s elektrizací na střídavou napájecí soustavu.
Správa železnic aktuálně připravuje celkem 41 různých projektů, na jejichž konci má být kromě kompletní modernizace i jejich elektrizace. Vyplývá to z prezentace Pavla Paidara ze Správy železnic.
Celkové náklady na tyto projekty jsou 232 miliard korun, samotná elektrizace pak vyjde na 19 miliard korun. I proto se Správa železnic zabývá levnější variantou u některých tratí pouze postavit trolejové vedení. Jde o takzvanou prostou elektrizaci, o které jsme psali zde.
Z představených plánů vyplývá, že Správa železnic už počítá s elektrizací pouze na střídavou napájecí soustavu 25 kV / 50 Hz AC, na kterou se má přepínat postupně celá česká železnice. Poslední elektrizace proběhla loni na trati Olomouc – Uničov – Šumperk, ještě na stejnosměrný proud.
Zveřejněný seznam počítá s elektrizací stovek kilometrů tratí. U řady z nich je už nyní zřejmé zpoždění: například na svých stránkách uvádí Správa železnic dokončení trati z Nymburka do Mladé Boleslavi v roce 2030, v přehledu 2031. Stejně tak už Správa železnic mluví o tom, že nové spojení z Prahy do Kladna nebude hotové dříve než v roce 2030.
Samostatnou kapitolou je pak konverze napájení stávajících stejnosměrných tratí na střídavý proud. Na seznamu přepnutí jsou mezi prvními úseky Hranice na Moravě – Polanka nad Odrou, Hranice na Moravě – Vsetín ― státní hranice Slovenská republika (Střelná) a Praha Radotín (mimo) – Králův Dvůr (mimo).
Přehled připravované elektrizace tratí ( v závorce termín dokončení)
— Modernizace trati Plzeň – Domažlice – státní hranice SRN (dok. 2029)
— Revitalizace a elektrizace trati Nýřany – Heřmanova Huť (dok. 2025)
— Modernizace a elektrizace trati Nymburk – Mladá Boleslav (dok. 2031)
— Elektrizace trati Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice (dok. 2026)
— Optimalizace a elektrizace trati České Velenice – Veselí n. L. (dok. 2027)
— Rekonstrukce a elektrizace trati Blažovice – Veselí n. M. (dok. 2027)
— Elektrizace tratí Staré Město u Uherského Hradiště – Veselí nad Moravou/Bojkovice město/Luhačovice (dok. 2030)
— Boskovická spojka (dok. 2025) – elektrizace trati v úseku Skalice nad Svitavou – Boskovice
— Optimalizace a elektrizace trati Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí – Valašské Meziříčí/Ostravice (dok. 2031)
— Modernizace a elektrizace trati Kojetín – Hulín (dok. 2030) (dokončení elektrizace pro výhledovou relaci Brno – Zlín střed)
— Modernizace a elektrizace trati Praha-Vysočany – Všetaty (dok. 2030)
Další plány bez uvedení termínů
— Elektrizace trati Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun
— Elektrizace trati Kralupy nad Vltavou – Neratovice
— Elektrizace trati Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice PL
— Elektrizace trati Jaroměř – Svoboda nad Úpou/Broumov (nutné vyčkat dokončení studie proveditelnosti RS5 Praha – Vratislav, obsahující posouzení modernizace části konvenční sítě v oblasti severně od Hradce Králové)
— Elektrizace trati Brno/Břeclav – Znojmo (pravděpodobná výsledná varianta obsahuje elektrizaci a modernizaci tratě Břeclav – Znojmo
(zdvoukolejnění v úseku Božice – Znojmo), tratě Střelice – Ivančice (Oslavany)/Moravský Krumlov, součástí studie a výsledného řešení bude zřejmě i novostavba trati cca v úseku Unkovice (odbočka z VRT RS2) – Božice)
— Elektrizace trati Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou
— Elektrizace a modernizace trati Ostrava-Svinov – Krnov
— Elektrizace a modernizace trati Pardubice – Havlíčkův Brod/Svitavy