Přehledně: 19 miliard do elektrizace tratí. Které úseky a kdy čeká zadrátování?

Modernizace trati z Uničova do Šumperka (říjen 2022). Pramen: Správa železnicModernizace trati z Uničova do Šumperka (říjen 2022). Pramen: Správa železnic

U všech tratí už Správa železnic počítá s elektrizací na střídavou napájecí soustavu.

335 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aleš

Co Letohrad – Častolovice – Týniště..?Když už má být „ocásek“ do Solnice kde je otázkou jak se bude protěžovaná výroba Skoda rozvíjet… Spousta řečí o podpoře nákladní dopravy na kolejích,propustnost a variantní trasy..ale realita.. Přitom trasa Lichkov – Letohrad – Týniště a dále HK se nabízí..jenže realita u nás…

Josip Broz

No při rychlosti „výstavby“ komunikací v toto státě to bude
realizováno tak za 30 let. Ale to už tu nebudu já.

HonzaEM

Ach jo, všechno střídavé 🙁
Jedna z tratí, kde by to mělo největší smysl je například Děřčín – Liberec, a to jsem tam nějak nenašel. Potom třeba Jihlava – Brno. Jaroměř – Trutnov – Svoboda nad Úpou, to ano, to smysl má. Ale Pardubice – Havlíčkův Brod? To jako vážně? Pro ten osobáček jednou za hodinu, nebo i za 2 a občas nějaký šoupák se dřevem?
Stejně ale vzhledem k ekonomické situace to bou dále jen nesplněné sny, tak jako už roky dosud.

Jeňýk

nějak tam nevidím Jihlava – Brno, no nic no, z toho holt kloudná trať nikdy nebude 🙂

Stanley

No trať 323 OV-FM-Val Mez se plánuje zdvojkolejnit a zadrátovat od roku 1974… 🙂 🙂

Krizak201

Pro mě osobně z toho je nejzajímavější elektrizace Mladá Boleslav – Liberec – státní hranice PL.Elektrické jednotky by si mohly lépe poradit v horách a mohl by tudy z Prahy jezdit přímý vlak do PL.Ale to je ještě asi hodně vzdálená budoucnost…

Olcit

Zatím toto není zahrnuto ani do transevropských TEN-T

Krizak201

Tak mě zaujala hlavně ta informace.Hned to nebude.Nicméně by to spojení mělo určitý potenciál směrem na Vratislav.Poláci na své straně jezdí elektricky až do Szklarske Poręby.Mezi ní a Harrachovem je úsek tratě,co by si modernizaci rozhodně zasloužil a není zase tak dlouhý,aby to nešlo.Jenom se musí na obou stranách chtít.Z Harrachova do Liberce to taky není nějak extrémně daleko.Problematikou je spíš to,že samotné nádraží Liberec je poměrně rozsáhlé a elektrizaci žádnou dosud nemá.Každopádně by to bylo zajímavé spojení.

Jirka P

Tím se asi nemyslí Harrachov, ale Frýdlant, řekl bych.

ANO2011

Kéž by železnice fungovala jako hlavní veřejná doprava, a ne nějaké zaprděné autobusy. Narážím na Boreckého a Kupku, čí byl nápad ONETICKETu? Kdo ve středních čechách bojoval za nechání lokálek proti Boreckému bylo to hnutí ANO a jejich personál Havlíček. Kéž by si hnutí ANO dalo do programu na rok 2025 zrušíme kraje! Vše by řídil jeden člověk pro dopravu a to by byl Havlíček + komunikace se starosty a primátory NE HEJTMANY a jejich PeckoBorecký_Hřib. SPOLU+PIRSTAN jen převzaly plány s tratěma od ANO tehdy a sami nic nevymyslí jen SPÍ A PŘIDÁVAJÍ PLAT SI!!!! Sůro nejsem pro-ruskej ale pro-českoželezniční… Číst vice »

Olcit

K těm lokálkám vs. autobusy… cituji za loňský rok (tj. po vyškrtnutí těch obřích nesmyslů jako např. linka s liduprázdným vlakem do Mochova):
„u autobusů kryly tržby náklady z 43%, u železnice je ten poměr nižší – jen 16%.“

https://twitter.com/BoreckPetr/status/1646917692572459038

Laborec425

To odporný chování řidičů je hodně v ČR markantní a fakt je to nepříjemné.

TheBaal

Tak ten Trutnov by určitě přišel vhod, ale že to zadarátují tvrdili už v roce 2005 a 2008 mělo být hotovo… Tahat to až do Svobody v tom nevidím význam když tu relaci cestujích by bohatě zvládla 844, ledaže by oprášili plán s tratí až do Pece. Panteři by mohli jezdit až do Trutnova a pokud by to jelo jako R, který by nestavěl od Skalice všude, tak by to už nevypadalo tak, že se z Ostravy do PCE jede 250km dvě a půl hodiny a další 2 pak 90 do Trutnova… I když od Jaroměře na Trutnov by to… Číst vice »

Jaroslav Černý

Nebyly by na tratích s minimální nákladní dopravou levnější ty chystané bateriové vlaky??

Olcit

Ještě je možnost, že prostě připustíme, že ten zbyteček peněz, které chce proinvestovat jako prospěšné věci pro národ bude něco jiného než kolejové tratě.

Protože když v ČR je skoro tolik osobních auto, kolik je dospělých výdělečně činných, tak ono na venkově se patrně bez vedlejších kolejí lidé vesměs obejdou, pokud by je měli platit ze své kapsy formou jízdného.

V době UBERu si umím představit, že penzisté si budou přivydělávat svým autem coby maršrutkou.

Vždyť těch cca 30 milionů sedaček v autech by mělo stačit pro 10 milionové Česko.

MHD

Takové názory měl Václav Klaus v roce 1991. Máš 32 let zpoždění.

Olcit

To nevím, neb v té době jsem měl poněkud jiné starosti. Mě pouze kalkulačka říká, že firma SŽDC musí naprosto radikálně seškrtat své náklady. O desítky miliard ročně. Nebo zvýšit tržby o desítky miiard ročně. Já na venkově žiju a občas jedu i tím regio vlakem. Že bych na spolucestujících viděl, že za jízdenku 10 km tam a zpět vlakem budou schopni zaplatit třebas 200 Kč, o tom silně pochybuji. Vždyť i to kafe na dálkových vlacích s obsluhou nabízí ČD Minibar za podnákladových 15 Kč, tj. patrně to cena která je silně pod náklady … kafe v automatu v… Číst vice »

vilik

A proč by měli platit 200 Kč za 10 km? Řidiči aut taky ze svých kapes neplatí stavbu silnic, mostů, jejich údržbu a pod. Kdyby to měli financovat sami, např. ve formě mýta, tak věřím že částka za ujetí 10 km by byla obdobná.

Olcit

Dle nejnovější Ročenky dopravy je podíl přepravy pasažérů na železnici vůči celkové přepravě pasažérů cca 8%. Proč tedy cca polovina dotací z SFDI putuje na železnici? Ono leckdy ten přístup SŽDC je tak něak „úchylný“ … jak na tom videu o uniformách SŽDC https://www.youtube.com/watch?v=nUNAIsRbcRI … cituji: „Uniformy slouží ke zdůraznění DŮLEŽITOSTI profese železničáre“ A zbývající cca půlka videa se věnuje „onanování“ nad šiltovkami SŽDC ve stylu Hujerova: „DEJ BLBOVI FUNKCI“. A ani slovo o tom nejdůležitějším z hlediska bezpečnosti práce – ani slovo o botách. Nevšiml jsem si, že by produktivnější kolejová doprava (tram/metro) řešila SVOJI DŮLEŽITOST. Oni v tram/metru… Číst vice »

Alibaba

Kalkulačka vám může říkat co chce, ale když počítáte podle blbého ekonomického modelu na blbých základech, tak se nedivte, že vám vychází něco úplně jiného proti realitě.

Tušíte alespoň, že cena jízdného je regulovaná?

Olcit

Holt je třeba se smířit s tím, že „můžu utratit pouze tolik, kolik vydělám“…

Toto pravidlo porušovala firma SAZKA a proto skončila v insolvenci… Račte si pročíst dokument příčinách insolvence SAZKy.

https://www.cuscz.cz/files/631NGE.pdf

Alibaba

U státu to neplatí, stát nevydělává.

Sazka je a.s. což je docela rozdíl proti SŽ s.o.

Olcit

V tom případě nemá smysl v debatě pokračovat.

Vy si žijte dál ve svém snu, že na nádražácké sny se lidi rádi zadluží.

Alibaba

Nemá, když nevíte jak firmy fungujou.

Pavel

před 20ti lety bylo pozdě…. děsivá totální NESCHOPNOST a hlavně POMALOST zodpovědných lidí. Strašný…

Pavel

ono bylo pozde impred 30 lety.

dluh, kteri nam tady nechali komunisti byl obrovsky (mysleno dluh naminfrastrukture).

a pri te velikosti a investicnich moznostech naseho statu … se ani zazraky nemusi dit.

nemci a rakusaci ted dokoncuji stavby, o kterych se ideove zacalo mluvit v 70 a 80 letech. u nas se zaclo o 30 let pozdeji.

a tohle dohnat bude jeste chvili trvat.

Ic540

Jojo. Máte pravdu. Občas to člověk zaslechne v hospodě od vedlejšího stolu. Komunisti nám nechali nulový dluh a ještě 300 miliard na důchodovém účtě. A Klaus že je ukradl a nevrátil…

Dluh ke dni převratu byl v biliónech korun jen na infrastruktuře a základních potřebných náležitostech fungování státu.

Ještě vyšší dluh pak na myšlení některých lidí…

Olcit

IMHO nejhorší bylo firemní zadlužení a) dluh na produktovém marketingu … to nebyl dluh v penězích, ale v designu zboží/služeb b) dluh v know-how – např. L-410 nebylo možné certifikovat pro civilní uživatele v podobě malých aerolinek o pár letadlech, myslím srovnatelnou certifikaci jako přímí konkurenti, protože prostě L-410-UPV-E takto nevhodně byla navržena c) zadlužení zásob – vysokým firemním zdaněním v 80. letech vláda ČSSR donutila firmy, aby si na svoje provozní potřeby (nákup zásob) vesměs půjčovaly. Říkalo se tomu „Úvěry na trvale obracející zásoby“ tj. TOZ a kvůli nim vznikla pozdější Konsolidační banka. Netroufnu si vyčíslit kolik tyto úvěry… Číst vice »

RafaK

jj, 070 do Všetat bude elektrifikovaná, až budeme prdět všichni do hlíny…

Luboš Beneš

Nýřany Heřmanova Huť o 4 roky dříve než hlavní trat z Plzně na Domažlice? Doufám, že začnou s úsekem Plzeň Nýřany, aby se mohlo jezdit Plzeň – Heřmanova Huť. Jinak to nedává smysl. To pak dopadne tak, že dráty máme a pod nimi jezdí jako doteď nějaká reinkarnace 810.

Oldřich Sládek

Viz moje odpověď dole. Je to o situaci okolo schvalování dokumentace jednotlivých stupňů přípravy staveb.

Michal

Rekonstrukce a elektrizace trati Blažovice – Veselí n. M. (dok. 2027)

Má, prosím Vás, někdo podrobnější informace? Poslední článek je přes 3 roky starý. Děkuji

Berhof

Snažil jsem se něco najít asi měsíc zpět a moc se o tom nepíše. Jediné informace jsem vyčetl na mapách Dobré správy, kde je elektrifikace rozdělena na 3 úseky:

Blažovice – Nesovice 2026-2027
Nesovice – Kyjov 2027-2029
Kyjov – Veselí nad Moravou 2029-2031

To je samozřejmě v rozporu s informací v článku, dle kterého má být hotová celá trať v roce 2027

Michal

Taky nevím, jak přišli k tomuto datu. Každopádně nechápu, proč to nedělají obráceně? Na úseku Kyjov – Veselí nad Moravou jezdí nejvíce lidí a navýšení průměrné rychlosti by bylo největší (zvláště, když je tam jediný úsek pro 160). Tak nechápu, proč chtějí začít „na druhé straně“.

Rychlé Eso

Protože z druhé strany těch lidí jezdí mnohem víc? Půl Slavkova, Bučovic a Kyjova dojíždí vlakem do Brna. Ráno si už v Bučovicích není kam sednout a lidi nastupující ve Slavkově dost často musí stát.

Johnny Cash

A nemluvě o Blažovicích, kde chybí parkoviště P+R, nádraží je obskládáno auty a tihle cestující už to mají pouze na stojáka.

Michal

„…tihle cestující už to mají pouze na stojáka.“ – To není problém tratě, ale dlouhodobý nedostatek kapacity vlaků, který ČD respektive kraj vůbec neřeší.

Elb

ČD tam určitě rády přidají další vagón, když jim to někdo zaplatí. Kraj na druhé straně asi nechce doplácet na posilování jednoho nebo dvou páru vlaků v pracovní den, jen proto, že někdo 20 minut postojí, když se lidi pořad vejdou.

Michal

Kraj nechce doplácet. Jako vážně? Na 343 už delší jezdí nové vlaky, byť se jedná pouze o renovované 814. Teď navíc nesčetněkrát machroval s tím RegioPanterem ve vlastním designu.

Kraji je prostě tato trať totálně ukradená. Kdyby byly místenky povinné a při vyprodání míst by nešlo koupit, tak by s tím něco dělal, ale tak to není. On se pouze s ČD dohodl, že do modernizace tratě tam nic normálního jezdit nebude. Nedostačující kapacita, nulový komfort a přes léto nepoužitelné, je oběma totálně ukradené.

Elb

To slovo byť je u 814 velmi důležité, provozní náklady a cena tohoto vozidla je v porovnání s jinými vozidly vcelku dost nízká, to vozidlo je dost low cost. Ty jejich Regipantery nebudou početně schopné vykrýt všechny nově vznikající linky na Zastávku, za chvíli na Veselí, Vyškov, Přerov. Že s nimi machruje je tak nějak přirozené, že to jsou ale vozidla primárně na násobně vytíženější tratě, které už taky mají dráty čtvrt nebo půl století, je tak nějak logické. Místenky v přímětském osobáku, konspirace s ČD o tom jak poškodit cestující, vy si zjevně rád žijete v nějaké svoji vymyšlené… Číst vice »

Michal

Poukazoval jsem pouze na úsek Veselí – Kyjov, protože by tam bylo největší zrychlení. Každopádně, to co Vy popisujete, je nedostatečná kapacita, která je dlouhodobě problém. (O nulové kvalitě vlaků ani nemluvně) A s tím SŽ nemá nic společného. To se odvolejte na stupidní ČD potažmo kraj.

Elb

Mezi Kyjovem a Veselím nejezdí více lidí, než mezi Kyjovem a Brnem ježiš marjá, navíc tak nějak nedává smysl dělat elektrifikovaný ostrůvek na 160, když bez těch elektrik tam nic více než 100 stejně nepojede.

Petr

Ty termíny jsou úlet. To snad už budou rychleji baterkové/vodíkové vlaky a nakonec žádná elektrizace nebude. V článku z 2019 psali: „Mezi Kyjovem a Veselím by se mělo začít v červnu 2023 a skončit v prosinci 2025.“ Teď je z toho 2031.

Michal

Největším problémem je, že dokud to SŽ nemodernizuje, tak tam budou jezdit rachotiny. Jako by kraj vůbec nenapadlo, že po této trati jezdí lidi a ne dobytek.

Jaroušek

Vždyť chtějí ještě na 3Kv elektrifikovat tu trať u Chomutova.

Olcit

Vcelku by mě zajímalo, jestli ty navrhované stavby po roce 2030 jsou čistě z hlavy SUDOPu, nebo jestli na těch návrzích nějak participovala podnikající firma SŽDC … že by vendor lock-in?

Třebas Svitavy – Skuteč … WTF

https://www.sudop.cz/admin-data/storage/get/366-10_matej-mares-rozvoj-konvencni-zeleznicni-site-po-roce-2030.pdf

Pavlin69

Elektrifikace může být, ale jestli to bude ku prospěchu. Například ve Zlínském kraji na trati Střelná – Horní Lideč – Vsetín všechny osobní vlaky od změny dopravce v dieselové trakci. A některé až do Valašského Meziříčí.

Vrták

Protože chybí dráty z Lidče do Bylnice, odkud jezdí ty přímé motoráky na Vsetín.

Oldřich Sládek

Diskuse je fakt výživná 😁. Dojmologie, bez špetky znalosti problémů, jede teda fest.

Olcit

Proč vlastně ŽESNAD nenavrhuje elektrifikaci tratě do Marktredwitz (placenou z českých peněz), pokud se souběžně urychleně elektrifikuje z Marktredwitz do Hofu (placenou z německých peněz)?
viz str. 3 z tohoto měsíce od Vás a od pana Ing. Tyle
https://www.sudop.cz/admin-data/storage/get/365-9-_oldrich-sladek-pohled-zesnad-cz-na-prostou-elektrizaci.pdf

Místní z KVK/Chebska chtějí postavit dálniční napojení na německou dálnici, přestože existuje slušně frekventované vlakové napojení dieslovými pasažerskými vlaky.

Profesor

Inu takový diskuse jsou a to tady to má proti takovejm Novinkam vesmírnou úroveň 😅

Bursík

A to diskuse v Novinkách jsou superliga oproti sportu v Seznamu. Tam je to okresní přebor.

Oldřich Sládek

Ja vidím jako problém v tom, že si asi tak 90% diskutujících neuvědomuje, co, kdo a jak rozhoduje a jak funguje financování. O obtížných podmínkách přípravy staveb v tomhle státě z hlediska jednotlivých stupňů dokumentace ani nemluvě. To vůbec neomlouvám ani SŽ nebo MD, jen to prostě není černobílé.

Ale hlavně, že je jasno v jednoduchých řešení zdejších šotoušů😉

Olcit

U nádražáků v ČR funguje financování ???

Vždyť balancují kousek od redukce sítě o cca 90%.

Alibaba

Potrefená husa se ozvala. 🙂 🙂

Ano financování funguje, jen podle jiného ekonomického modelu, než si myslíte.

Olcit

A co já mám společného s nádražáky? Neberu ani korunu na dotacích.

Vyjma toho, že na delší trasy jezdívám dálkovým vlakem (mám IN100).

Pokud si na svoje útraty firma SŽDC vydělá, jak tvrdíte, tak dotace pro SŽDC (přes 60 miliard ročně) můžou ihned skončit. Třebas zítra. Tohle jste chtěl říct?

Alibaba

Fakt chatbot.

O nádražácích jsem nepsal nic, jen o potrefené huse.

Nic o vydělávání SŽDC ani SŽ na sebe nepíšu. Píšu o ekonomickém modelu fungování dopravy, který nemáte naprogramován.

Olcit

Já psal o nádražácích. Vy o mě coby potrefené huse…

Sorry, ale to je hezké trollení z Vaší strany.

O seriozní diskuzi nemáte zájem, zdá se mi. Poroučím se.

Alibaba

Potrefená husa je za: „…90% diskutujících neuvědomuje, co, kdo a jak rozhoduje a jak funguje financování.“

PvvS

Definitivně a navždy ?

Karel

v plánu máte úsek Jaroměř-Trutnov a co úsek Jaroměř-Turnov

Jarda

Ten měl být taky, resp od decina, pres lupu, liberec di Hradce, je to rychlíková linka.

Jirka Z

A co byste tam chtěl elektrifikovat, dokud nebude nová trať z Prahy do Liberce? Navíc tam by chtělo investovat především do podstatně kratší trati přes Jičín, ale ta vyžaduje mnohem větší úpravy, než jen elektrifikaci.

Han van Meegeren

Nějak mi v tom seznamu chybí Červená Karkulka, Sněhurka s trpajzlíkama a Budulínek.
Ale možná si dal někdo v Dlážděné chaloupce jen trochu perníku, nic víc.

Olcit

Co asi tak řeknou kraje na možnost, aby si převzali do svého majetku vedlejší železniční tratě a investovali do elektrifikace, neboť stát už nemá na dotace pro SŽDC?

Cituji z jednoho nejmenovaného kraje z bilance krajské dopravy s integrovanými (krajskými) jízdenkami:
„- u autobusů kryly tržby náklady z 43%,
– u železnice je ten poměr nižší – jen 16%“

(tj. z rozpočtové kapitoly na dotovanou krajskou dopravu se dotuje provoz dopravců silničních a železnicích;

peníze za krajské silnice jsou v jiné rozpočtové kapitole krajského rozpočtu;

městské resp. státní silnice dotují města resp. stát;

železniční tratě SŽDC jsou dotovány státem)

Alibaba

Ad. poslední věta: Jaké tratě vlastní SŽDC? A které z toho vašeho seznamu stát dotuje?

Olcit

V onom kraji všechny vlaky, které onen kraj dotuje, tak jezdí po tratích, které jsou dotovány státem

Alibaba

Ale na to jsem se neptal.
Jste vůbec Čech, že nerozumíte spoustě otázek?

Někdy mám pocit, že jste blbě naprogramovaný chatboot.

Tak postupně: Jaké tratě vlastní SŽDC?
A jestli nechcete prozradit kraj, tak si zvolte třeba Královehradecký nebo Pardubický.

Olcit

Račte si to pročíst sám… Ani kilometr nejezdily vlaky placené Středočeským krajem po jiných kolejích než SŽDC (tj. tyto koleje nedotuje Středočeský kraj) … nebo máte jiné informace = pokud jo, tak se podělte.
https://twitter.com/BoreckPetr/status/1646917692572459038

Např. kraj Praha dotuje spousty tram/metro vlaků, které jezdí po kolejích DP Praha, které nedostávají dotace z SFDI, tak jako dotace dostává SŽDC na kolejové tratě ve Středočeském kraji.

Alibaba

Já nemám informace o tom, že SŽDC vlastní koleje (tratě), proto se ptám, které tratě myslíte?

Olcit

Odkáži Vás na předchozí, kde trollíte a proto soudím, že o seriozní debatu zájem. Poroučím se.

Alibaba

Trollovi došla slova?
To se divím…

MilanSima

Proč ty své požadavky neadresujete přímo nana konkrétní místa? (SŽ, ČD, ministerstvo dopravy). Z diskutujících vám asi těžko někdo odpoví.

Olcit

Když se nemalá část diskutujících stylizuje do funkce téměř „ředitele zeměkoule“, tož třebas mají nějaký názor podložený fakty i na tento aspekt, který se týká většiny sítě SŽDC.

vilik

s tema trzbama je to trochu hrani s cisly, protoze linkove autobusy neplati silnicni dan ani jine poplatky za vyuziti dopravni cesty. Ty naklady na vystavbu a udrzbu silnic se totiz financuji z dani. Kdyby tyto naklady mel platit autobusovy dopravce, tak trzby kryji mozna i mene nez 16 procent nakladu.

Olcit

S těmi platbami za koleje se to má asi tak, že za rok 2021 v průměru vlaky pasažérských dopravců na síti SŽDC platily 15,5 Kč/vlakový kilometr. Na méně vytížených tratí v Posázaví či z Berouna do Rakovníka logicky vlak typu 814 platil menší poplatek než kolik činil poplatek za 12ti či 15ti vagonový vlak z Prahy směr Ostrava/Košice. A tyto tržby za použití kolejí v součtu od všech pasažérských dopravců pokrývaly zhruba 3% útrat firmy SŽDC za rok 2021. Zhruba 2% pokrývaly tržby od nákladních dopravců. A zbývajích zhruba 95% jsou dotace od státu (něco málo si SŽDC vydělala pronájmem… Číst vice »

Jaroušek

Je vážně takový problém elektrifikovat trať Praha – Rudná – Beroun která je už defacto připravená jen k zapíchnutí drátů? Stejně tak by se měli elektrifikovat tratě kde jezdí minimálně Regína která je ve špičkách spojená. Jedině takto dosáhneme normální infrastruktury která velmi dobře funguje. Věřím, že když vytrháme tratě kde už vlaky nikdy neprojedou (Otovice – Broumov, nebo aspoň spojit s Polskem, tenhle stav je blbost) nebo tratě které nemají budoucnost tak dosáhneme kvalitní infrastruktury. Když do něčeho vložím ty peníze tak je adekvátní tam ty vlaky nechat, třeba Mělník – Mšeno je trať kde by se měl minimálně… Číst vice »

Olcit

Když vymyslíte, kdo to zaplatí… stát na to nemá, už roky na to nemá a protože se mezitím za ty roky brutálně zadlužil, tak státu na slušný úrok nikdo patrně nepůjčí.

Jaroušek

Milý Olcite. Pokud přestane stát dávat peníze na důchody na které si měli důchodci tak či tak jako dnešní mladí šetřit, tak se proplatí daleko lepší věcí a ve výsledku dosáhneme lepších výsledků než jen že rozdáme důchody a naženeme si hlasy.

vilik

Vite kolik byla inflace od roku 1989? jestli bude stejna i za pristich 33 let, tak realnou sanci nasetrit si na duchod vlastni prostredky a prezit s nimi dalsich 25 let ma tak mozna 0,1 procent obyvatelstva.

Olcit

Že jo. Já bych řekl, že by byla tupost na entou zdražovat základní potraviny a dětské oblečení, když náš národ vymírá.

Doufám že k něčemu takovému nedojde, když ve vládě jsou někteří rozumní politici, např. z KDU.

Naproti tomu bych očekával, že konečně přijde reakce na fakt, že na 60% sítě SŽDC se odehrává cca 3% pasažérských přepravních výkonů kolejové dopravy.

Profesor

Ehh no nápad že když vytrham starý koleje kdesi u Broumova tak tím dosáhnu kvalitní infrastruktury je takovej …. No mírně řečeno úplně blbej.

Jaroušek

Nemyslel jsem tohle. Spíše jsem myslel že kde nebudou koleje když to tam stejně nefunguje, přestane to dělat ostudu a brát peníze.

Jarda V.

Četl jsem nepozorně nebo v seznamu není trasa Brno – Jihlava?

Joe

Vskutku, není.

Ondra K.

Trať 240 tam není pravděpodobně kvůli tomu, že ještě nepadlo rozhodnutí, neboť stále běží zpracování studie. Nicméně, i laickým pohledem lze celkem odhadnout, že přínos takové investice by byl minimální. Pravidelná nákladní doprava je zde minimální a pro osobní dopravu je ta trať jako celek nekonkurenceschopně pomalá. Ani jedno elektrizace nemůže vyřešit. Relace Brno-Jihlava by potřebovala úplně novou trať, která by jízdní dobou dokázala konkurovat dálnici.

Jirka Z

Nová trať z Brna do Jihlavy je v plánech už docela dlouho, nazývá se VRT. Jen obcím na původní trase při cestách do Brna kromě Jihlavy nijak nepomůže. Zato při cestách do Prahy jim pomůže docela hodně.

Kamui

Možná není konkurenceschopná v úseku Brno – Jihlava, ale v úsecích Brno – Třebíč a Třebíč – Jihlava rozhodně konkurenceschopná je.

Pavel Skládaný

Elektrizace Brno-Jihlava (společně s alespoň dílčími vylepšeními rychlostních parametrů dosud nerekonstruovaných úseků) by určitě měla smysl. Už to působí nelogicky, že opodál stojí jaderná elektrárna Dukovany, která produkuje energii za pár halířů, zatímco do zdejších velkých stoupání se dýchavičně plazí motorové lokomotivy spalující drahou naftu (o emisích nemluvě). Dálnici D1 sice trať konkurovat nikdy nebude, ale i relace Brno-Jihlava se využívá (dostupnost 1 h 49 minut zase tak nejhorší není) a relace Brno-Třebíč a Třebíč-Jihlava jsou docela silné.

Olcit

Ad elektřina z JEDU … ano.

Ad masivně investovat do elektrifikace tratě přes Jihlavu… proč, vážený pane odborníku z CDV? Copak není tím hlavním problémem nedostatek pasažérů v tomto regionu?

Viz přehled dotací na většinu elektrických rychlíkových linek = suverenně nejdotovanější linkou jsou vlaky přes Jihlavu… a částku požadované dotace určitě neprodražuje nějaká drahá technika, neboť tam jezdí spíše podprůměrná vlaková technika … a když si rovnám podobně elektrickou/dieslovou linku (R18), tak ani dieslová loko z Jihlavy tuto linku zásadně neprodražuje…
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/12/cdmd1.jpg

MJS

Zastávka-Rapotice nic? Jakože mluví se o tom už 40 let, tak možná za dalších 40….

Olcit

Dovolím si ocitovat ze studie pana prof. Kvizdy z Ekonomicko-Správní fakulty, Masarykovy univerzity (2006): Ekonomické dějiny železniční sítě České republiky – mýty, omyly a iluze v hospodářské politice a path dependence železných drah „Z analýzy mimo jiné vyplývá zajímavý poznatek o spojitosti mezi datem založení dráhy a její efektivností: dráhy založené dříve mají vyšší potenciál provozní efektivnosti, tzn. teoretické předpoklady i empiricky prokázanou hustotou dopravy, než dráhy zakládané v pozdějším období. Platí to i o uhelných drahách, jejichž efektivita se ovšem vytratila s opuštěním uhelných technologií v průmyslu. Dobře patrný je tento efekt u místních drah: čím později byly založeny,… Číst vice »

Profesor

A cos nám tím chtěl říct ty geniální ekonome? Tohle je všeobecně známý fakt a není na tom nic divného.

Olcit

Tak pro mě je novinka, že empiricky se potvrdilo, že nám nedává smysl dávat peníze takřka do žádných vedlejších tratí.

Profesor

To nedává smysl tobě, ne nám. A to jak koukám není žádná novinka. Tuhle novinku co jsi právě objevil zjistili lidé už před více než 100 lety a především pro nesplácení půjčených peněz na výstavbu a provoz těchto tratí byly tyto po roce 1918 zestatnovany. Jako státní fungovaly 100 let, pak přijede Olcit a řekne že všichni že těch 100 let vyli úplný pitomci a on na to teď přišel. Hele, jako nepíšeš občas úplný kraviny to jako dobrý. Ale absolutně neumíš dávat věci do souvislostí. Ale i to se dá natrénovat

Olcit

Tak proč už desítky let není v ČR podobná/podobně hustá dotovaná železniční síť jako v Nizozemí?

Tj. proč pořád ještě nedošlo k vypnoutí dotací do 85% sítě SŽDC?

Profesor

Protože v ČR je na to strašně málo Nizozemců.
A dotace se nevypínají, to už jsem ti říkal.

Olcit

To si nerozumíme. Ta hustota železniční sítě je srovnána dle počtu obyvatel

…. na jednoho obyvatele ČR připadá cca 5x až 6x víc km železničních tratí než na jednoho obyvatele Nizozemí.

Profesor

A o nekonečno procent víc než na Kypru. Mno a co u toho má vyplynout?

Olcit

To byste patrně nepochopil, soudě dle předchozího.

Profesor

Takže vůbec nic z toho nevyplývá. Max to že v různých státech přistupují i infrastruktuře jinak.

xyz

Nebo na Islandu.

Ale i Albánie už to dohání. Asi se stává vyspělou zemí. 🙂

Kování

Délka tratí je dána spíše rozlohou než počtem obyvatel a tu máme o dost větší.

Olcit

Délka tratí je daná tím, jestli se uživí = tedy jestli je dost solventních zákazníků.

Čili nemáte pravdu.

vilik

a jak je to u silnic? Ty by se taky měly uživit samy z mýta ne?

Olcit

To nevím. Jezdívám vlakem a tož proto mě zajímá ekonomická udržitelnost vlaků, zejména dálkových které mají nejlepší konkurenční výhodu oproti autům a taky oproti busům.

Granja

Po 10 hustota srovnána s Nizozemím. To vypadá na nemoc.

Olcit

Jako zvláštní jev spíše považuji, že už dávno nádražáci nestávkují, aby byly vypnuty státní dotace minimálně do 1/3 sítě SŽDC. Ono víte, jak se chytá opička, když v nepřítomnosti majitele mu vleze domů? Nachystá se flaška s širokým hrdlem, která se pevně uváže. kolem flašky se nachystá pár oříšků a další oříšky se dají do flašky. Opička zbaští oříšky vně flašky a šáhne dovnitř a drží oříšek, ale ruku neprotáhne hrdlem. A protože je to opička, a nikoliv myslící člověk, tak opička čeká s pěstí v které je oříšek a pěst je uvnitř flašky, než se vrátí majitel domu a… Číst vice »

Profesor

Dotace se nevypínají. Napiš 100x krasopisně. Furt to říkám ale ne a ne. Je jak zabednenej.

MilanSima

Vám málokdo může rozumět.

Pavel Skládaný

Kdybych nevěděl, že je to umělá inteligence, tak by na to taky skoro skočil.

Olcit

Jistěeee.

A pak se stačí zamyslet, proč RGJ investuje 0,25 miliardy do silniční dopravy, když Jančura tvrdil, že počet busů v RGJ se postupně bude snižovat.
https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/navrat-stevardek-a-kreslo-misto-dvojsedacky-regiojet-kupuje-nove-busy-za-ctvrt-miliardy-1397711

Neměli by se nad tak trochu zamyslet moudré hlavy v SŽDC ???

xyz

V roce 2006 ještě nebyl pan Kvizda ještě ani doc. Natož prof. (Vím to velmi dobře; v roce 2010 jsem jej měl na jeden předmět na fakultě, kde učí).

Mimochodem jde o čistě ekonomický pohled na železniční infrastrukturu z pohledu příjmů a výdajů při předpokladu plného pokrytí nákladů na údržbu z výnosů z provozu, mj. při tehdejší neexistenci spotřební daně z PHM.

Libor

V článku se píše „Rekonstrukce a elektrizace trati Blažovice – Veselí n. M. (dok. 2027)“, ale interaktivní mapa SŽ uvádí u posledního úseku Kyjov – Veselí n. M. rok dokončení 2031. Co je správně? Nebo je nově v plánu realizaci zrychlit a mapa ještě není aktualizovaná?

Tomáš Záruba

Třeba konverze tam úplně chybí.

zdeněk

Mně by třeba zajímala jiná věc. Všude se mluví o elektrifikaci Brno – Veselí nad Moravou a nebo potom o trati Staré Město u Uh.Hradiště – Luhačovice/Bojkovice.

Nikde ale není zmínka o modernizaci úseku Veselí nad Moravou – Kunovice ačkoliv jde stále o trať 340 ? Tato část tratě tedy modernizovaná a elektrifikovaná nebude ??

Matěj Mareš

Dobrý den,
Elektrizace Veselí n/M – Kunovice je součástí staveb elektrizace St. Město u UH – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nM

Martin1

Tyhle seznamy SŽ jsou fakt vtipný. Nebo spíš tragický? V každým případě však tragikomický.

Olcit

Myslíte, že ještě přijdou ke slovu vlaky typu 460 a 560? Nebo nějaký kraj si koupí ojetiny z Francie?

Profesor

Myslíme že je to úplně stejně pitomá úvaha jako v jakém autě budeš jezdit za 15 let když Olcit už dosluhuje

libor

je mi záhadou proč neudělají dráty zrychleně Pha-Beroun přes Rudnou , k tomu patřičné možnosti křižování… a druhá věc, proč neuvažují o rychlejším přepnutí Berouna na AC25kV. neříkejte mi, že by nešlo pořídit dvousys. pantografy..

Lukáš Chytil

Protože vyjma 671 nemá Škodovka ještě vyvinuté EMU 400.

Koro

A proč, když je vedle trať s dráty, ktera se postupně modernizuje? Jen kvůli odklonům?

MartinS.

Tak ony se odklony na hrbatou při současném provozu tak úplně nevejdou. Takže zadrátovat, nasadit svižnější vozidla a optimalizovat možnosti křižování. Ta postupná modernizace 171 je opravdu jenom postupná. Už teď má přes 10 let zpoždění. A navíc 173 obsluhuje rozvojové lokality na západ od Prahy.

Jiří Kocurek

Šlo, zaplať je.
Jenom mi nejde do hlavy, poč zavírat trať přes Rudnou kvůli urychlené stavbě, zatímco dole u řeky jsou taky výluky. Už to tady bylo, na Hrbaté výluka a u Berounky zastavený provoz. Tisíce děkovných dopisů za souběhy výluk na paraleleních tratích.

Peeetr

Protože elektrifikovat na stejnosměrný proud si už zakázali, a Praha se má přepínat skoro naposled.

Radek

Zrovna Beroun se bude přepínat celkem brzo.

Karel

Beroun je zrekonstruovaný a jeho TV vyhovuje pro obě soustavy. Což se většiné TV v Praze říci nedá

a8n

Právě že nevyhovuje, takže se bude pěkně za další jadru znova předělávat.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Hlavně teda kilometry modrého zábradlí… Na ty nesmíme zapomenout.

Modré zábradlí

Ano, na to se nesmí zapomínat.

mlokXCM

Z obsesí se dá něco dělat. Zkuste to.

Peeetr

Pokusil jste se začít s tou nenávistí vůči starým lidem, kteří se potřebují přidržovat zábradlí, jinak by se mohli při náledí i zabít, začít už léčit? Nebo jsou všichni dostupní doktoři pro vás také už příliš staří?

MHD

Pěkná demagogie vztáhnout problém nadbytečného zábradlí na nenávist ke starým lidem.

MTl

Možná i něco postaví, ale kdo bude dole udržovat to nevím.
Zato nahoře je to armáda sekretarek a systémových specialistů ty neustále bobtnání.
Stejně pak nakonec budou jezdit motorové trakce. Viz Solnice Týniště 25kV a z Týniště 3kV kde asi vezmou vícesystémové stroje?

Jiří Kocurek

Nevezmou, koupí si je.

Kování

Oni už dokonce koupené jsou, od prosince 2024 by byly být v provozu.

Václav

Možná už v té době bude okolo střídavina.

Elb

Největší potřeba údržby odpadne právě v době, kdy tyhle 50-40 let staré dráty na Beroun, Brod, Hradec, Děčín a jinde zmizí rekonstrukcemi modernizacemi.

Milenec

A co trať Rumburk – Děčín? Nebaví mě za mou holku jezdit Regiosharky!!!

Modré zábradlí

Si konečně kup auto a přestaň ji ohýbat o mě.

Hala D

Viděl jste někdy železničního fanouška rád jezdit autem?

Lukáš Chytil

Viděl, i se štaflemi.

Jiří Kocurek
218

Spíš jestli někdo viděl železničního fanouška, co má holku..

Kodl

Nějak jsem si nevšiml, kde je elektrifikace Zlína se vším tím okolo, včetně stavby nového nádraží ve Zlíně?

Frantík

Za dva roky….

Jarda

Jak pobavíš Boha?

Řekneš mu o plánech Správy železnic.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tak nejen Boha, že ano. Já se třeba bavil skvěle.

Růža

Kde se vemou noví kvalifikovaní údržbáři na nové elektrifikované tratě, když i dnes je podstav?

Koro

Může nastoupit Novákova brigáda z dynastie Nováků. Lábus, Brzobohatý, Zounar st.

IGCT

Nikde, nechá se to spadnout. Chybí lidi ve všech technických profesích.

Hala D

Neměl bych strach. To už budou dělat roboti.

Caracas

Děláte si legraci?

Peeetr

Přesně naopak, kopírovatelná umělá inteligence nahradí velmi rychle většinu kancelářníků i „nenahraditelných“ umělců. A místo daleko dražší hardwarové výroby miliónů robotů, bude ekonomičtější využívat přirozeně pohyblivé lidi primárně v terénu, když tak se jim ještě nasadí brýle s propojenou virtuální realitou, aby si mohli kdykoliv zkouknou správné postupy.

Profesor

Já ti nevim. Ale vím že i v bohatších zemích než je ČR se takoví lidé najdou a dělají svojí práci dobře. Kde je berou netuším jen mám takový pocit že tam za 8 eur na hodinu nepracují.

Peeetr

Právěže je přeplácení z východnějších států jako je i Česko, kde pak chybí.

Profesor

Aha, takže za to můžou západnější státy, ne my sami. Oukej…

MTl

Nikde taky odcházím.

Jiří Kocurek

Je potřeba ZZ:
– zaplatit
– zaškolit

Olcit

A copak firma SŽDC toto nedělá?

Navyšuje počet odborníků v oddělení provozuschopnosti tratí a snižuje počet odborníků v oddělení řízení provozu tratí, takže celkově ve firmě velmi mírně lidí přibylo. Při stoupajících výplatách, které jsou dneska nad celostátním průměrem (v průměru za celou firmu SŽDC).

Profesor

Nedělá. Protože taková firma již neexistuje.

Josef

Soudruzi ze SŽ vytáhli tužku a začali plánovat a později gumovat.
Taková ostuda ve Zlínském kraji jsou Otrokovice druhý koridor a dodnes se tam jezdí na hubu….
Otrokovice Vizovize tady by se měli soudruzi z kraje a SŽ už vážně zamyslet,to je hnus velebnosti. Statutární krajské město,přijdeš do Zlín střed a máš pocit že jsi přijel do Baťových ateliéru.
Kunčice do FM tak to je plánu co já pamatuju tak 30 let.

Olcit

Obávám se, že Vámi popsaný obrázek je odrazem reálného hospodaření podnikající firmy SŽDC, která své služby svým zákazníkům=dopravcům prodávala s obrovskou slevou – v průměru cca 95%.

Ono totiž krom vytížených tratí tato firma SŽDC nabízí obrovské spousty nevyužitých tratí, o které není koupěschopný/solventní zájem. Tož z tržeb od dopravců za koleje tato firmy není schopna zaplatit ani větší část výplat výpravčích. Takže kde vzít na provoz baráků, opravy tratí a stovek vlaků SŽDC a případné vylepšení některých tratí.

Stačí si to srovnat s českými konkurenty firmy SŽDC, kteří staví/chystají desítky kilometrů zcela nových kolejových tratí.

Profesor

Totok má být představa že se infrastruktura bude financovat jen a výhradně ze zisků za její provoz? Mno myšlenka na první pohled dobrá, ale nereálná. Bylo by to fajn ale u opravdu velkých infrastrukturních věcí to je z říše představ žáka 6 třídy. To je třeba pochopit jako fakt. Při pokusech o takový stav nutně dochází k rozpadu dotyčné infrastruktury. Je to složitější věc ale stačí si uvědomit že tyto projekty dalece přesahují možnosti jednotlivce a u těch opravdu velkých je nutné zapojit celou společnost.

Olcit

A co třeba to vzít z opačného konce než zvyšovat tržby? Co třeba snížit náklady? Radikálně snížit náklady?

Inu např. trať do Bechyně, že….

Lukáš Chytil

Se podívejte na Slovensko. Tam to ořezali a nikde žádné zlepšení není vidět.
Největší náklady jsou na hlavní tratě, osekání lokálek ziskovou síť neuděláte.

Olcit

Máte k tomu prosím zdroj? Údaje, které mám k dispozici říkají něco jiného. https://zdopravy.cz/prulom-sprava-zeleznic-poprve-zverejnila-kolik-ji-stoji-jednotlive-trate-92753 7 tisíc km SŽDC tratí bez státních dotací a převod nádražních baráků na města nebo prodat (a zřídit věcné břemene pro potřebné prostory pro odborníky SŽDC) = provozně by SŽDC mohla být na nule do 2 či 3 let, když se vydá klasickým procesním řízením nákladů, což znamená „nákladový controlling“ jako priorita č. 2 u kompletního vedení SŽDC (…po hlavní prioritě = profesionální chování k jednotlivým zaměstnancům) A pokud se fakt splní sen šéfa METRANSu, tak přibyde kapacity na hlavních tratích a zvýší se spolehlivost/dochvilost služeb… Číst vice »

Lukáš Chytil

Jo, vy myslíte tu 3* upravovanou tabulku, které nikdo nevěří?

Tak z logiky věci. Co sežere víc peněz na údržbu a provoz?
Trať, kde se jezdí 50-80 s výpravčími, klíčovým průmyslem, v lepším případě releovkou a nějakou lehkou verzí TZZ, případně telefonikou.

Nebo korikor na až 160, elektrifikovaný řízený z CDP?

Olcit

Takže žádné podrobnější/věrohodnější údaje nemáte.

Ve firmě poskytující takové komplexní/autonomní B2B služby jsem nikdy nic neměl. Tak nemůžu si být jist svými zkušenosti.

Nicméně zlaté pravidlo říká že v korporátní firmě ovládané principem „not invented here“ dává velmi dobré výsledky se velmi důkladně zaměřit na režie, klíčované např. metodou dle ABC

Profesor

Tak snížit náklady třeba i radikálně by bylo fajn. Jenže to se musí umět. Jinak reálně hrozí ono vylití vaničky i s dítětem. Nebo začne vznikat vnitřní dluh. Ale určitě se něco snížit dá, to je jasný.
Nevím co se stalo s údržbou trati2do Bechyně? Nějakej pilotní úsporný projekt nebo tak něco?

Olcit

S tratí do Bechyně a podobné zombie tratě se stalo tolik, že je 8. div světa, že nebyly vypnuty státní dotace do této tratě už před desítkami let.

Když se bez státních dotací v ČR uživí cca 4 tisíce km kolejových tratí, tak možná, opakuji možná, se uživí bez státních dotací i zombie tratě jako je ta špatně zkonstruovaná do Bechyně.

Profesor

Blábol. Bez státních peněz se neuživí prakticky žádná trať ani silnice.
Btw dotace se nevypínají, to není elektřina.
Zombie trať je termín který sis právě vymyslel, netřeba se tím zaobírat.
A nakonec ptal jsem se na ty úspory při údržbě trati do Bechyně. Ne na tvůj světonázor a divení se že podle něj svět nefuguje.

Olcit

Zkuste se zamyslet proč šéf Nejvyššího kontrolního úřadu tvrdí: “ Kala: Můžeme dál dotovat hotely či rozhledny, až ale příliv peněz klesne, nebude na smysluplné projekty “
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/nku-kala-dotace-plytvani-cesko-finance-kontrolni-urad_2304040600_vik

Odložím si: na cca 60% sítě SŽDC se odehrává cca 3% pasažérského přepravního výkonu kolejové dopravy

Profesor

Ale ano, to má nepochybně pravdu. Proto je také třeba hledat opatření jak to dělat efektivně. Což v překladu znamená jak nekrást z těchto zakázek tak moc že to bude neudržitelné. Asi nikoho kromě tebe nenapadne zbourat 60% rozhelden no. I když je to taky cesta. Ale dost pitomá cesta řekl bych

Olcit

Já jsem nikdy nenavrhoval bourat.

Totiž si uvědomuji, že krom 9,5 tisíce km tratí sítě SŽDC, taky v ČR funguje 0,5 tisíce km městských kolejových tratí.

A cca 4 tisíce km privátních kolejových tratí (které myslím vesměs nedostávají dotace).

Profesor

No prima. A ty 4000 km jsou co, výtahy?

Granja

NEKRMIT FLAŠINET !

Profesor

Nebojte se, vím o co jde

Caracas

Zapojit celou společnost… O to se komunisté pokoušeli dost intenzivně a výsledky nebyly valné.

Profesor

Aha komunisti… A jak teda postavili velké projekty v zemích kde komunisti nikdy u moci nebyli? Tam to postavil jednotlivec ze svý kapsy?

Vojtěch

To přidej, tu plánoval už Baťa = bude to pomalu 100 let.

Olcit

Pro zamyšlení:
„Celkové náklady na tyto projekty jsou 232 miliard korun, samotná elektrizace pak vyjde na 19 miliard korun.“

srovnej s

„odhadujeme, že se bude jednat o cca 150 mld. Kč za celé desetileté období.“
„rozdělení indikativní alokace v procentech (…)
6. Modernizace veřejné dopravy (5 %)“
https://www.mzp.cz/cz/modernizacni_fond

Inu buďto si ze mě dělá srandu má kalkulačka anebo že by opět: „sliby nebyly zasazeny do ekonomické reality“ ?

Nebo výše uvedený rozpor má nějaké rozumné vysvětlení?

Profesor

Má. Je to totiž tak že ty čísla tam píše kdekdo tak nějak od oka. Protože ví že to stejně nikdo moc nečte a nikdy se to v této podobě nedostane do realizace. Tak proč si s tím dělat hlavu.

Olcit

Jakože na eletrifikaci je potřeba cca 19 miliard.

Ale k dispozici nebude víc jak procento či dvě % z oněch cca 150 miliard v Modernizačním fondu, tj. k dispozici bude cca 2 až 3 miliardy

… to mi připadá naprosto neuvěřitelné = si naplánovat že utratím fůru peněz, když skoro žádné nemám.

Profesor

Jako chápu, ale souvislosti chlape. Souvislosti a nadhled. To ti strašně chybí abys pochopil jak to funguje. Doporučuju přečíst něco z historie ať už v Evropě nebo jinde ve světě o velkých projektech. Jsou to úžasný příběhy ať už s dobrým nebo špatným koncem. Dá se z toho hodně vyčíst i pro současnost.

Olcit

jasně, v Řecku to před 10 lety šlo dle Vašich představ, ne?

viz řecký TrainOSE, teda už italský a ne řecký

Profesor

Na rozdíl do tebe já nemám představy jak bych řídil svět. Takže ne, nevim jak to šlo v Řecku na OSE Train, ani mi není tento projekt známý. Je na něm něco zajímavého?

Jiří G

Tohle je zase zpráva hodna na 1.4. U valašské štreky je snad plán v úseku Ústí u Vsetína-Púchov (ve spolupráci se ŽSR). Dále je v plánu konverze Říkovice-Hranice n.M. Takže takové hlouposti typu z Hranic na Ostravu jsou hodně úsměvné. Každopádně díky redakci za uveřejnění, podle toho lze vidět, že na SŽ to naplánovali jen podle mapy.

Slezan

Konverze se nepočítá jako elektrizace. Takže jeden seznam na prostou elekrizaci, druhý na rekonstrukci s elektrizací a třetí na konverzi. A samozřejmě ještě nějaké opravy.

Modré zábradlí

Proč by SŽ logicky navazovala soustavou 25kV na sousední úseky (nebo ji použila na úseky zcela nové), když ji může prásknout libovolně doprostřed sítě a z dvou polovin ji rozbít na fragmenty?

Karel

Protože je to potřeba. Při existenci vozidel na obě soustavy to problém není

Kování

Aktuálně jsou v přípravě čtyři stavby konverze. Nejdále je stavba Střelná – Vsetín a následuje Říkovice – Hranice, nově začaly přípravy na stavbách Hranice – Vsetín a Hranice – Polanka. Nevím mně na tom nic nelogického nepřijde.

Ondra

Pokud jde o Hranice-Polanka tak jde o to, že z „obou“ konců je stejnosměrném napětí – pokud na to nenavážou ty okolní úseky tak je to číčovina na entou, mělo by to mít asi nějakou posloupnost z jedné strany a ne to „kopnout“ doprostřed 🙂 . Tak je to je třeba u té Střelné a Vsetína, kde to je na Slovensku už na střídavině 🙂

Kování

Já v tom žádnou čicovinu nevidím, samozřejmě budou pokračovat další stavby, Polanka – Český Těšín, Svinov – st. hranice Polsko a Dětmarovice – Mosty

Vojtěch

Citovaný je v tom, ze dvorní CD a CDC tam jezdí na rampě Praha – Ostrava stejnosměrné a dopadne to stejně jako když Ex z Puchova musely mít před 5 lety 2 systém masinu, aby vyjely ze stanice Puchov a pak celou trasu jely do Prahy na SS. A ze CD těch SS Mašín mají… A sotosen typu vytáhnul 100 milionu x 300 lokomotiv a jdu si koupit nové kvůli 10 km trati…

Patrick

Úsek Púchov – hranica ešte nie je prepnutý na striedavé napätie

Granja

Kosočvercovina to rozhodně není. Každý úsek, který se přepne je výrazné plus z mnoha důvodů. Není důvod čekat (konzervovat) zastaralý stav, když hnacích vozidel je již dostatek.

Vojtěch

O tom dostatku si u CD, CD Cargo, RegioJet i Leotramvajich nechávají zdát…

Patrick

ŽSR plánujú v dohľadnej dobe prepnúť aj Kysuce, takže tak trochu sa núka ako ďalšie na rade Ostravsko (aj keď na druhej strane je tu Poľsko, ktoré na 3 kV ostáva)

JirkaM

A jsou k tomu obojímu přepnití už i nějaké reálné data ( mesic/rok)?

a8n

Pokud jim to půjde stejnou rychlostí jako Púchov-Střelná, neobával bych se realizace v tomto desetiletí a možná ani příštím.

Patrick

Nie je už náhodou úsek Púchov – Střelná pripravený na prepnutie? Predpokladám, že sa tam čaká na dokončenie Žiliny

Picard

Púchov-Lúky je nachystaný už 5 rokov, no prepnutie sa rok čo rok posúva (dôvod nepoznám, možno problém na CZ strane, možno sa čaká na novú napájačku v ZA z dôvodu, že Púchov je momentálne koncová nap. st. striedavej trakcie na SK – môže nastať problém s napätím pri jej výluke)

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Proč prostě nenapíšou, že to bude za 10 let? Nemusí to pak pořád měnit.

Luboš Beneš

Vždyť to píšou – Již brzy….-)

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Možná proto, že Dlážděná zaměstnává nějakého rodinného příslušníka, jehož náplní práce je přepisování letopočtů. Jinak si to neumím vysvětlit.

Peeetr

Kdyby u všeho střednědobého psali, že to bude do deseti let, tak by nebyla vidět prioritizace a pořadí staveb.

Ale taky je to samozřejmě kvůli každoročnímu tlaku na navyšování přidělovaných peněz, aby jsme nedopadli jako na Slovensku.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Jak tam chybí ten Zlín. Na interaktivní mapě je termín realizace 2025-2029. Kroměříž má 2027-29. Nezamyslice – Přerov 2025-28. Ale přímé vlaky Brno – Zlín by v roce 2029 stejně nebyly. Brno – Nezamyslice bude hotová až 2033.

Kodl

S elektrifikací Zlína a náhradou te prochcané boudy, která se teď nazývá nádraží, už ve Zlíně nepočítá defakto nikdo. Také nevěřím, že se toho dožiju.

Vlad

Vždyť ve Zlíně se krajsší zastupitelé (v čele s Ano) postavili před nedávnem proti nové nemocnici. Nechtěji ji. Tak proč pak řešit i nějaké nové nádraží? Zjevně zbytečné.

Peeetr

Stavět novou nemocnici v kraji, který se spíš vylidňuje, je dost riskantní. Nejspíš jim konečně došlo, že starou nemocniční budovu by reálně nikdo komerčně využít nedokázal, a museli by tam umístit nějakou další dotovanou instituci.

Pája

Ještě se nevědělo kde bude nová nemocnice, ale už chodily prezentace s návrhy na využití místa naproti Bartošce.

Kodl

Položte si ale otázku, proč se vylidňuje. Jelikož je to dopravně-technický skanzen, plus samozřejmě velmi nízké platy, špatná dostupnost bydlení, špatná MHD, atd.

Karel

MHD tam špatná není. Ale není tam práce pro lidi, když lehký průmysl, který tam byl dominantní, nahradil dovoz

Pája

Tak stavět nový špitál v Malenovicích a bez dotací na sekeru a zadlužit kraj na desetiletí a rozesrat zdravotnictví i pro Uherské Hradiště, Vsetin a Kroměříž jen proto, aby byly pro kamarády lukrativní pozemky na současném místě je dost jiný příběh….

Olcit

Zlínský kraj s plánem namísto opravy staleté nemocnice raději postavit zbrusu novou … dělal to samé co Ministerstvo dopravy = že namísto flikování současné dálkové železnice přes Vysočinu je levnější/výhodnější postavit zbrusu novou trať v témže regionu na zelené louce

https://zlin.rozhlas.cz/jiri-cunek-druhy-posudek-jasne-rika-ze-stavet-novou-nemocnici-je-vyhodnejsi-7959360

Lukáš Chytil

Až na to, že zrovna v tom Zlíně si na to vybral to nejdebilnější místo jaké šlo (pole u Malenovic), plus by se tam stejně nevešlo. A onkologické oddělení naproti hřbitovu byl přímo majstrštyk.

Olcit

O krajských nemocnicích diskutuovat nebudu, to ať si rozhodují voliči v příslušných krajích

Pouze jsem upozornil na to, že leckdy platí, že ekonomicky nejvýhodnější forma rekonstrukce jest demolice. Proto chápu, že radši peníze do nové dálkové železniční tratě, než za vyšší peníze tzv. „modernizovat“ stávající tratě. Jestli nová VRT trať bude na vyšší rychlost/údržbově levnější než stávající trať po dokončení „moderizace“… to už je jen takový bonus.

Mám to potvrzeno ze zkušenosti mé rodiny na příklad rodinného bydlení.

Vrták

To pole u Malenovic bylo zřejmě zvoleno kvůli dostupnosti MHD na 4 pruhu a blízké dálnici. Rozumnější by bylo ji stavět spíš směrem na Vizovice, mezi Lípou a Zádveřicemi, byť tam se plánuje i dálnice.

hank

Argumentační faul.

Jan

Nemám rád plané sliby, ale poslední místo mezi projekty bez časového plánu jsem pro trať číslo 238 neočekával. V Chrudimi vážně netrváme na elektrifikaci a ke štěstí by nám stačilo i jakékoliv vyřešení nesmyslného couvání vlaků přes Rosice nad Labem které bylo silně zdržující již v 19. století. Tímhle by se měla naše dobrá správa železnic v jednadvacátém století zabývat…

Gregyros

Co si pamatuju, tak to SŽ odpískala kvůli odporu obcí kolem..

mgr.pavel

Protože si vybrala jedinou variantu, kterou obce NIMBYsticky zamítly.

Přitom v jiné možné trase přímého napojení na pardubické nádraží se nyní odklepl projekt silničního obchvatu Pardubic. Proč SŽ nechce vést železnici těsně vedle této liniové stavby?

Alibaba

Protože tím nic časově neuspoříte oproti úvrati přes Rosice.

Kování

Zase popírání fyzikálních zákonů?

Alibaba

Proč? Bylo by to o cca 1 km delší a rychlost na přeložce by nebyla nijak závratná, oblouky na cca 90 km/h.

Kování

I kdyby ta přeložka byla jen na 90 (byla by na 110), i jen prosté zastavení v Rosicích by znamenalo minuty na víc, navíc než strojvedoucí přejde vlak na druhou stranu než ho přepne do správného směru. Navíc tam čeká na vlaky z/do Hradce, to je další zdržení. V případě přímé tratě cestující do centra Pardubic by byly významně dříve díky nové zastávce Pardubice centrum. Cestující na hlavní nádraží by tam byly také dříve a cestujícím do Hradce by zase odpadl nepohodlný přestup.

Alibaba

Při přímé jízdě okolo Pardubic se toho moc neušetří oproti přestupu v Rosicích pro cestující HK-CR. Přestup je nepohodlný, ale vyhlídková jízda okolo Pardubic to moc neurychlí.
Berte to tak, že vzniklé benefity (ušetřené minuty) nebyly schopné vyrovnat náklady (takováta výnosová procenta na které se to počítá).
Já bych byl spíš pro rovnou trať okolo Ostřešan a skrz kopec „Na Kopci“ tunelem, to by se dalo jezdit i 160 km/h.

VTT

To je myšlená stavba podél přeložky I/2, jak je na mapách.cz? To by oproti cestě na hlavní nádraží asi opravdu nic neuspořilo, ale vlak by mohl zastavit i na zastávce Pardubičky a možná by mohl mít i další zastávku u centra, takže lidem, co mají cíl cesty ve městě, by to cestu výrazně zkrátilo – i třeba tím, že by se nemuseli dostávat do centra z dost bokem ležícího nádraží.

Alibaba

Ona by zas tak podle I/2 nešla, ale to je to myšlené, zpětné napojení na původní trať před Starýma Jesenčanama.
Ano, větší přínos pro centrum bude mít zastávka centrum.

Toník

Vymyslíme nesmyslně vysoký násep za obcí a když se někdo ozve, hodíme do toho vidle.

Alibaba

Vysoký násep má být úspora proti jinak cca 1 km dlouhému tunelu, když půjde trasa po cca povrchu. A s tím tunelem to asi ekonomicky nevychází.

Jan

Já vím takže z pohledu jižní části pardubického kraje Špatná Správa…

Kování

Pokud vím jeden z největších odpůrců nové streky je samotná Chrudim, tak brecte tam, to budem mít větší smysl.

Jan

O tom nic nevím povídejte…

Jan

Profesionální politik Řezníček již více než 5 let starostou města Chrudim není. Vzhledem k tomu že se většinu své kariéry vozil autem na erární útraty, tak je mu stav železniční sítě srdečně ukradený. Ve skutečnosti to blokuje pár majitelů rodinných domů v Nemošicích a Ostřešanech s podobným vztahem železniční dopravě jako bývalý pan starosta. Je smutné pokud jedete 104 km z Prahy do Pardubic necelou hodinu a posledních 11 km z Pardubic do Chrudimi stejně dlouho…

Oldřich Sládek

Tohle si ale při přípravě přestavby uzlu Pardubice odstřelili obce /kraj sami, dokonce i Chrudim samotná, tady je SŽ dost nevinně.

Jenisej

Doufám, že těmto lžím nevěříte. Například Kunčice – Frýdek už měly být pomalu hotové. Slibem nezarmoutiš. Vaše SŽ

Honza8474736

A kdo to bude opravovat? Ty OTV, kde nemá kdo za ty směšné peníze pracovat?

Jan Svoboda

Doprčic tohle už není normální jako…kde je Zlín, co ta Ova – FM ….jako vždy klasické posunutí…..tohle už je ale fakt za hranou…přitom SŽ peníze má… zlatá Česká pošta proti ní, jaktože z toho nikdo nic nevyvozuje, proč se s tím nic nedělá… hrozný fakt se stydim.

qwertz

Taky už vás napadlo, že místo nákupu bateriových vlaků mohl MSK za ušetřené peníze třeba úsek Opava Krnov zadrátovat sám?

Olcit

No jo. Proč vlastně si MSK tuto trať nepřevezme podobně jako MSK má krajské silnice?

Kování

Protože je to celostátní dráha, ikdyby někdy v budoucnu kraje lokálky převzaly, určitě nebudou přebírat celostátní dráhy.

Olcit

Ne.

Vždyť už dávno víme, že stát si vybral cca 2,2 km tratí které jsou důležité. Plus zhruba 0,4 tisíc km nových rychlých tratí Ústí-Břeclav, pokud nám ji zaplatí Němci a Rakušáci.

Zbývajících přes 7 tisíc km ze sítě SŽDC si buď převezmou kraje či města. Nebo podobný osud jaký má většina z oněch 4 tisíc km privátních kolejových tratí = tj. bez státních dotací.

Olcit

Oprava: stát si vybral cca 2,2 TISÍCE km tratí které jsou důležité

Kování

Nějaký zdroj vašich blábolů?

Olcit

Kdybyste měl zájem o výměnu argumentů, tak byste to formuloval nějak jinak.

Např. už malý prcek, zná taková to kouzelné slovíčko na „p“.

Caracas

Celostátní dráha? Co to je?

Kování

Dle zákona 266/1994 se dráhy dělí na celostátní, regionální a místní. Na každou třeba platí jiné technické požadavky. Obdobně se silnice dělí na I.třídy (dříve státní), II.tridy (dříve krajské) a III.tridy (dříve okresní)

VTT

Silnici I/57 spravuje stát, a to až k hranicím u Jindřichova.

Johnny

Vsadí se někdo, že ani jeden ten termín nevyjde? 🙂

David

Já te dvojce na začátku datumu u letopočtu docela věřím!

fous55

Já věřím i té druhé číslici! 🙂

Olcit

Vzhledem k tomu s jakou urputností kdosi prosazuje duplicitní trať k údajně nezbytným tunelům Nemanice-Ševětín na koridoru do Č. Budějovice… tož aby fakt nevyhodili z dotací těch 10 miliard (či víc?) za nesmysl Veselí-Č.Velenice do roku 2027.

Protože to by asi někteří nádražáci v podnikající firmě SŽDC se museli začít chovat normálně, aby opět nespáchali nějakou pitomost

Lukáš Chytil

Ach jo, stále dokola jako kafemlejnek. Už se to tu řešilo několikrát.
Protože jet přes Budějovice je zajížďka, je to tam nahoru a dolů a navíc Rakušák opravuje trať na Vídeň.
Že někdo udělal nesmyslnou drátizaci z Budějovic do Velenic má asi původ dovedení drátů do Velenic, jinak mně nic nenapadá.
U nás na to čekáme s velkým očekáváním. To samé dráty Zdice – Písek.

Olcit

Když píšete: „Že někdo udělal nesmyslnou drátizaci z Budějovic do Velenic „…

Ano, tím je řečeno vše. Dodnes jsme se nepoučiii z toho průšvihu, vždyť ani konkrétní viníky neznáme = abychom se podobným průšvihům vyhnuli do budoucna. Neb jen „pyšný blb“ se nepoučí ze svých chyb.

Tím nechci vykřikovat něco o jejich trestním stíhání.

Bohatě by mi stačilo, kdyby viníci každoměsíčně spláceli řekněme 10 tisíc do státní kasy. Do konce života, protože předpokládám na splacení celé škody tito lidé si nevydělají, ani kdyby žili stovky let.

Paja

Díky té „nesmyslné drátizaci“ teď jezdí na do Velenic Pantery a do Borovan i jako pendl (v rámci pokusu o S-bahn)

Olcit

Masivní investice do tratě Č.Budějovice-Č.Velenice byla z důvodu, že tato trať byla zařazena mezi transevropské…. Jenže jaksi ony dálkové vlaky Č.Budějovice-Vídeň nikdy ani nezačaly jezdit a ani nákladní vlaky tudy pravidelně nejezdí…

https://www.zelpage.cz/clanky/z-ceskych-budejovic-do-vidne-za-necele-tri-hodiny-dockame-se

xyz

2 páry přímých vlaků ČB – Wien paradoxně před tou elektrizací jezdily.

Lukáš Chytil

To je sice hezký pokus, jen jaksi drátovat pro Os jednou za 2 hodiny s pár posilama, to je trochu málo.

Vojtěch

Chlape ono je to tak, ze do Budejic, kde by chtěl žít každý, se bude jezdit přes ty Velenice, protože 10 mld ještě najdou a bude neco nového, ale tunely NeMaSe jdou spíše do režimu posouvání terminu . Je to podle plánu ze 2 jednokolejný jsou vlastně jedna dvojkolejka 😜

Tom

ŘSD staví a SŽ neustále posouvá plánované termíny. Ale oni vlastně za nic nemůžou a nejlépe ani za nic nezodpovídají. #mynic

Frantisek

Že by zadání shora? Vždyť političtí zástupci poslední rok tlačí hlavně dálnice (a jejich kolegové v krajích další silnice), železnice jsou na ještě větším chvostu než předtím – alespoň pokud jde o zlepšování parametrů, až na sporé výjimky. Obě organizace jsou podřízené státní správě, nemohou si dělat jen tak, co se jim zamane, i kdyby to nakrásně bylo něco víc než látání havárií či nákladný „facelift“ jednotlivostí, případně tedy pár velkých staveb na odiv. Za ostatní by jim bylo možná vyčiněno.

Gwann

Bla bla bla. Sabotaz železnic má rozpočet cca ve výši RSD. Jak s tím nakládá, je extrémně smutné. Nalijeme li víc prachu do této struktury…víc prachu v kanale

Olcit

Za loňský rok šlo do SŽDC výrazně víc peněz než do ŘSD.

A přesto ani s tak obrovským balíkem peněz SŽDC nevyšla, neboť žádá navýšení https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-chce-vice-penez-na-udrzbu-trati-146427/

Alibaba

Tak do toho rozpočtu k ŘSD započítejte ještě rozpočty krajské a obecní.
A pokuste se to spočítat za cca 50 (možná 80) let dozadu.
Porovnejte k tomu zábory pozemků, spočítejte škody na majetku a zdraví po nehodách.

Jiří Kocurek

Sorry jako, ale za neochotu SŽ jednat s lidmi (majiteli nemovitostí, zástupci samospráv…) opravdu nemůže jiný druh dopravy – ani silncie, ani potrubí, ani dráty, ani ranvej.

Kování

Za prvé vláda jasně řekla že přednost mají dálnice. A 6a druhé dokončení dálnic se také neustále odkládá např D35, D52, D3, D55,atd. Není to tak dlouho kdy se slibovalo že všechny dálnice budou hotové v roce 2020.

Caracas

V jakém dokumentu vláda řekla, že přednost mají dálnice? V žádném. Jen kalíte vodu, že?

Olcit

Vzhledem k tomu, že výnos dálničního mýta a dálničních známek putuje do SFDI, odkud dostává dotace i SŽDC, tak přednost spíše má SŽDC.

Neboť výnos z železničního mýta si SŽDC nechává sama pro sebe = výhradně pro železnici.

Aby bylo jasné o jakých částkách je řeč:
z cca 9,5 tisíc km sítě SŽDC byl výnos železničního mýta 3,7 miliady

z cca 2 až 2,5 dálnic/mýtných jedniček byl výnos pro SFDI (potažmo pro SŽDC) cca 18,3 miliardy Kč

Kování

V prohlášení vlády, tam jasně napsáno že chtějí dostavět dálnice o konvenčních železničních tratí tam není ani slovo.

Olcit

Takže to se někdo přehlédnul, že každoročně posílá SFDI z celkových dotací posílá půlku (desítky miliard) dotací do sítě SŽDC, která má prťavý podíl na celonárodních přepravních výkonech?

(baj voko síť SŽDC síť zajišťuje tak něco kolem 10 až 15% z celonárodní dopravy, záleží jak se to spočítá)

Rossec

V článku chybí třetí odstavec: Další plány SŽ elektrizace a modernizace bez realizace.

IGCT

Nebude elektřina díky špatné energetické politice. Takže tyto projekty hodnotím jako špatné nápady.

Olcit

Ono je potřeba vzít v úvahu, že se daří šetřit elektřinou. Ostatně v 2009 tehdejší pan premiér Fischer tvrdil, že po roce 2015 hrozí v ČR nedostatek elektřiny.

Ale určitě je pravdou, že v určitých regionech to není sranda. Viz z roku 2011: „Poprvé se na tomto fóru řešilo co bude, až na Ostravsku nejpozději kolem roku 2030 skončí těžba černého uhlí. Podnikům i domácnostem mohou pak začít velké problémy. Hrozí nedostatek elektrické energie a zejména tepla. Teplárny na severní Moravě spalují především černé uhlí.“

https://atominfo.cz/2011/01/cesko-chce-jadernou-elektrarnu-v-blahutovicich-uz-v-roce-2025/

IGCT

Vždyť je to blbost, co tvrdíte. Uvažujte, že SŽ je největší odběratel elektřiny v ČR a s eletrifikacemi odběr výrazně naroste. Dále dochází k budování infrastruktury dobíjecích míst pro elektroauta. Jsou to výrazná navyšování spotřeb el. energie. Jenže nové stabilní zdroje jako jsou jaderné nebo uhelné elektrárny se nestaví, takže za pár let se dostaneme do situace, kdy bude nedostatek zdrojů el. energie.

Olcit

V čem přesně rozporujete to co jsem napsal? Neboť Vy píšete o něčem jiném, než jsem psal.

Znám pár KMU firem, nebudu je jmenovat, kde radikálně snížili spotřebu energií v desítkách procent.

Např. z tří směn radši trochu rozšířili prostory a líp zorganizovali využití mašin, takže přešli na 2 směny = objem produkce se téměř nezměnil.

Peeetr

To je krizové opatření, kdy už nezvládají konkurovat zboží z kontinentů s nepřespekulovanou elektřinou, takže musí přejít na výrobu primárně v hodiny s levnějším nočním tarifem. A je to dost extrémní zátěž pro rodiny takových zaměstnanců.
Přitom Česko prachy za přečerpávací elektrárny už vynaložilo (na rozdíl od Německa kde je blokovali ekoaktivisté), a mají pro naši republiku kapacity na vyrovnávání mezi dnem a nocí akorát.

Olcit

Já pouze tvrdím, co vím z první ruky. Vážený pane, na globální otázky o přečerpávacích elektrárnách po Evropě si najděte vhodnější diskuzního partnera = o tom já diskutovat nebudu.

Z5 k úsporám energií u výrobáků … ve všech případech mi klienti říkali, že to tak chtějí nechat nafurt (ledaže přesčasy, když se před sezonou plní sklady).

Jeden mi to vysvětloval, že líp shání nové lidi, protože kmenoví lidi jsou spokojenější, že „ráno start – odpo z práce“ mají každý druhý týden, ne každý třetí.

Ubylo úrazů. A taky manka a zmetkovitost jsou menší.

hank

„Přitom Česko prachy za přečerpávací elektrárny už vynaložilo (na rozdíl od Německa kde je blokovali ekoaktivisté)…“

Tohle je ovšem úplný nesmysl. V Německu je 35 PVE, z toho 15 nad 100 MW. U nás jsou tři.

Peeetr

Reálně jim tam došlo nejkvalitnější uhlí pro ocelárny, uhlí na teplo můžou snadno těžit do roku 2035, a s větší snahou a poukazováním na Poláky i přez rok 2045.

Olcit

No, pokud vím, tak kvalitní ve smyslu koksovatelné nemá takřka nic společného s dodávkami elektriky/tepla. Byť uznávám, že využití třebas koksárenského plynu hraje jistou roli… Ale nikoliv nějak extra zásadní.

Protože jedou na míň kvalitní uhlí, tzv. „energetické“ černé uhlí, které ve stávajících místech je vesměs vytěžené = tož dotěžování zdržuje ono energetické uhlí

Ono je otázkou jestli se přece jenom někde v ČR nepovolí zplynování nevytěženého uhlí přímo v dolu… Před 10 lety to nebylo povoleno … viz argumentář, proč to vadí místním, kteří by byli dotčeni zplynováním (UCG)
https://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/webNahled?id_doc=65131&id_var=54925

Peeetr

Česko má elektřiny dost. Stačilo by aby stát extrémně zdražit přesun elektřiny přez hranice, a dokázali by jsme mít elektřinu za normální ceny pro Čechy i při elektrické sebevraždě sousedního Německa, kde nesmyslně předčasně zavírají jaderky v nejhorší možnou dobu.

fous55

Zdražit přesun elektřiny přes hranice? A jak byste si to představoval? Víte, co to je propojená síť a jak to funguje? A víte, co (ne)umožňují pravidla z Brusele?

hank

„…kde nesmyslně předčasně zavírají jaderky v nejhorší možnou dobu.“
Podíl výroby v německých JE byly už loni jednotky %, a to ještě Němci vypomáhali Francouzům, kteří je za sucha neměli čím chladit.

Vojtěch

Na litr benzinu potřebuješ přímo u rafinerie cca 2kW/h elektrické energie, jinak jej proste nevyrobis. Nafta 1,5 kW/h. Takže energie je, jinak by Kralupy, Litvínov, Slovnaft a další staly a s tím i částečně provoz na těch silnicích. Paradoxně je to to same množství energie, kterou potřebuji elektromobily přímo. Jen USA, Rusko, Norové, Saudi přijdou o kšeft a nám zmizí 40-60% emisi..

hank

Žádný z aktuálních vládních plánů nepočítá s úsporami a poklesem spotřeby energií. To platí obecně, nejen pro elektřinu. Důvod: Dlouhé prsty Křetínského, Tykače, Topolánka et al. zatím úspěšně drží na špagátkách všechny loutky z ODS ve vrcholové politice.

Jenom 100% povinné zateplení všech obytných a veřejných budov by snížilo celkovou spotřebu energií cca o třetinu a zajistilo by nulovou potřebu zemního plynu, to vše za řádově nižší částky než všechny současné prolobbované projekty (a chiméry).

xyz

Podivný seznam. Zastávka – Jihlava nic. Luhačovice nic. Zato např. stará Tišnovka ano. Podivný nepoměr. Zdvoukolejnění Božice – Znojmo. Zato již zmodernizovaný úsek Břeclav – Mikulov, kde by výhledem mohl být 30min. interval, zůstane jednokolejný (takže se tam ten 30min. interval nevejde). To lomítko Brno/Břeclav – Znojmo by mohlo evokovat drátizaci celé t-244, což je ale vyvráceno v dalších řádcích. Boskovická spojka je odkládána kolik let? Další případ, kde za to nemůžou Děti Země ani „dědek z Tetčic“. Drátizace Zastávka – Okříšky „začne hned po dokončení drátizace Zastávky“, psalo se před pár lety (+ mj. že tento úsek patří mezi… Číst vice »

Dan

Luhačovice uvedeny jsou.

Zdvoukolejnění trati Božice – Znojmo počítá s navazující novostavbou na 200km/h k Vranovicím a JD dobou Brno – Znojmo okolo 30 minut.

Frantisek

Další „počítání“ s chimérou…

Jiří Šrámek

A teď ten o tom hluchém Číňanovi v bordelu.

Kování

Boskovická spojka stojí především díky svěřepému odporu obce Lhota Rapotina. Aktuálně se řeší její odvolání proti dokumentaci EIA, územnímu rozhodnutí a všemu ostatnímu k čemu se dá podat odvolání.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Na trať Břeclav – Znojmo by se 30 min interval teoreticky vešel. Podmínka je 120 km/h na celé trati. Což jde bez přeložek. Výhyben je 8, přičemž délka není ani 70 km. Možná by nebylo na škodu zdvojkolejnit počáteční úsek do Bořího Lesa aby se tam o prázdninách s jistotou vešly i vlaky do Lednice. Ale jinak by to šlo

Platamon

Ono byste spíše potřeboval pro začátek (cca navždy než bude rychlá trať a dlouhé přeložky) zadrátovat Bř-Mikulov, kam by jezdily po hodině Sp/R z Brna, ideální dělení R linky do Olomouce, když už má v Břeclavi úvrať, tak by se i dělila.

Olcit

Jemně si dovolím ocitovat:

a) tento článek
„Modernizace a elektrizace trati Praha-Vysočany – Všetaty (dok. 2030)“

srovnej s

b) článkem z minulého měsíce
„Projektové práce na úseku Praha-Čakovice (mimo) – Neratovice se teprve rozeběhnou, termín zprovoznění lze předpokládat po roce 2030,“
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-chysta-modernizaci-trati-do-cakovic-ma-byt-pripravena-na-elektrizaci-144837/

Vojtěch

Bohužel krutá realita
Místním to vysvětluji už asi 7 let.

sedlj

A Zlín už vypadl úplně. Nebo žiju v jiném světě a je už cca 20 let hotov i s dostavbou do Valašské polanky …

Kování

Ten vypadl jen autorovi článku.

Kování

Ok díval jsem se jen do té mapky, v tom výpisu chybí, takže opravuji že vypadl jen autorovi prezentace.

IGCT

Zlínka ale není prostá elektrizace, proto tam není.

Jarda Š.

Ano, Otrokovice – Vizovice je připravovaná rozsáhlá modernizace trati. (Bohužel, oproti původním termínům již značně opožděná a zpoždění dále narůstá.)

hank

Zpoždění narůstá už od r. 1951. (Hint: Od zastavení výstavby Vizovice – Val. Polanka.)

Rychlé Eso

Rekonstrukce a elektrizace trati Blažovice – Veselí n. M. (dok. 2027)

Leda tak ve snu. To už slibují bez nadsázky 30 let a pokaždé se ten termín o pár let posune. Poslední plán byl dokončit to v roce 25 a teď už 27. Za dva roky to posunou na 29 a tak dál.

Jiří Kocurek

Hmm, z Blažovic do Nesovic je komplet nový svršek, tam by fakt stačilo „zapíchat sloupy a pověsit drát“.

Berhof

Aktuálně má Dobrá správa na mapce toto:
Blažovice – Nesovice 2026-2027
Nesovice – Kyjov 2027-2029
Kyjov – Veselí nad Moravou 2029-2031

Kamui

Proč tam nevidím trať Brno (Zastávka) – Jihlava? Tam opravdu s dieselem na věčné časy?

P_V

Vzpomínám že někdy koncem 80. let psali v časopise Železničář, že na této trati byla zahájena elektrizace, a fotka demolice nějakého nízkého nadjezdu.

noerf

A nikdy jinak.

noerf

Elektrifikace proběhne že Zastavky do Okříšek. Tak v dalším desetiletí ten zbytek možná zadrátují také.

Alibaba

Prostá elektrizace úseku Zastávka – Jihlava by byla provozně funkční, ale ze směrového hlediska trasování je to příšerné. S tím úsekem by se mělo něco zásadního dělat.

Ondra K.

Prostá elektrizace by byla úplně k ničemu, protože ty naprosto nekonkurenceschopné jízdní doby nezkrátí a ani nezlepší podmínky pro nákladní dopravu. Relace Brno – Jihlava je zralá na novostavbu úplně nové trati.

Alibaba

Jízdní doby by se s elektrickýma jednotkama zkrátili, přece jenom jsou o něco svižnější než motorové, ale s dalším s vámi souhlasím, že by to bylo stále nekonkurenceschopné.

Tomáš Záruba

Tam bych to viděl tak, že prostě ještě nedoběhla příslušná studie.

Tuzemák

My si tam asi rovnou počkáme do dalšího století na VRT. Škoda, že se toho ještě v tomle životě nedočkám. Sice obyčejná elektrizace tu trať zakonzervuje a ideál by byl to co tam staví do Zastávky. Však chápu, že takový provoz tu zas nebude, ale zase se pak dají vzít výkonější el. jednotky. Dalo by se tak vlastně využít tu revitalizovanou část do Okříšek i na 25kV. Navíc přeci jen řeší náhradu za Brejlovce. Max. vhodně, kde by to ještě moc nestálo nadělat místa na vyhýbání dvou vlaků (i nákladních?). A ve stejném duchu hned pokračovat až do Jihlavy. I… Číst vice »

PetrM

OV-FM se dál a dál nenápadně posouvá…

jal

Vypadá to na seznam od stolu nad mapou republiky, bez znalosti reality.
Chtějí drátovat Svinov – Krnov a asi nevědí, že stačí Opava – Krnov.

Super je ta střídavá vložka
Hranice na Moravě – Polanka nad Odrou.

Příště je napadne z Jindřichova Hradce k rozpletu splítky zrušit z úsporných důvodů třetí kolej. Tu krajní. Bude to mít na provoz stejný vliv.

A drátovat jen do Frýdku je pitomost.

Ic540

Tam se píšeš modernizovat a drátovat.
Co vím tak cílové časy pro OS na Svinov Opava jsou 26 minut. A cílové časy pro R pak 16 minut. Jak si tu modernizaci představují těžko říct. Zda se uvažuje o zdvojkolejnění Svinov Opava. Nebo jen vybrané úseky budou mít dvě koleje. V takových Jilešovicích si dvě koleje umím představit ale jedině nad sebou…😃
A raději opravdu ty dráty než vlhké vodíkové sny některých představitelů kraje u vlaků na Opavsku a Krnovsku…

Tomáš Záruba

16 min. OP – OVSvi lze dosáhnout zvýšením rychlosti na 120-160 km/h na většině tratě (asi mimo ty Jilešovice, tam bych tipl směrový limit na 110 km/h, totéž asi kolem Smolkova – proč ten vlastně nemá zastávku?). Takže asi úvaha na téma ETCS. Dvoukolejka by byla fajn, ale čistě pro tu JD podmínkou není.

Ic540

Dal jsem vám palec nahoru protože opravdu podmínkou není. 👍 V reálu tam časem může být problém a uvedené časy by asi musely do plusu v minutách a jsme rázem na ruletě. Asfaltuje se do poslední garáže/ložnice/obýváku v jakékoliv dědině. Trocha nadhledu/investic by nezaškodila. Myslím trať SŽ. . Vyjede muvka kosit trávu a Msk systém S linek je v ha. No víte co jsem chtěl napsat. WC…. A když nevyjde muvka kosit trávu tam mezi Krnovem a Svinovem tak mezi Havířovem a Těšínem určitě. Nejdříve na 8 km dlouhém úseku Havířov Albrechtice. Pak na 11 km dlouhém úseku Albrechtice Těšín.… Číst vice »

Tomáš Záruba

Já jsem tím určitě nechtěl říct, že by ta druhá kolej byla blbost!

Alibaba

Není u Smolkova problém s umístěním nástupiště, kde bude v nějakém vhodném místě uprostřed mezi Lhotou a Hájkem, velké převýšení, podle kterého se tam nástupiště nedá umístit? Minimální mezipřímé nebo rovnou inflexy?

fous55

Ten oblouk kolem Smolkova je cca R=500 m, takže pro maximální přípustné převýšení v zastávce D=110 mm by se tam dalo jezdit jen 80 km/h. Inflexy tam nejspíše nejsou, vypadá to na mezipřímou cca 120 m na západě a 100 m na východě, takže perón 100-125 m by se tam vešel, v krajním případě i na začátek přechodnic, kde je převýšení minimální, ale trať je tam všude na 4-5 m vysokém náspu, takže to není stavebně úplně jednoduché a levné.

Alibaba

V tom případě začít přípravy na zdvojkolejnění s nějakýma drobnýma přeložkama (i pro zrychlení projíždějících vlaků) právě okolo Smolkova, pak by se při těch zemních pracech už zastávka ztratila.

hank

Vodík je slepá ulička.

Ic540

A nebo neposouvá?
Začátek OV FM 25 dokončení 27.
FM VM 27 až 31.
Za mě to sedí ten rok 31.
Dokončeno bude celé 2031.
Teda doufám také.
Člověk nikdy neví…..

Pája

S tím termínem bych byl opatrný….SŽ měla finišovat ve Zlíně a?…..

Ic540

Proto věta na konci.
Člověk nikdy neví….😃👍

Pája

Velmi rád bych se mýlil v pochybnostech ohledně termínů, ale vzhledem k tomu, že termín dokončení Zlína je červen 2023 a ještě se nekoplo, tak tohle člověk ví. Ono je to nekonání SŽ spíš k pláči. Na druhou stranu současný ministr dopravy slíbil všem krajským městům spojení s Prahou do hodiny, takže jsou se SŽ 1:1

fous55

Fakt ministr slíbil Zlínu a Liberci letiště?