Správa železnic vybrala první tratě pro prostou elektrizaci

Elektrizace tratě Šakvice - Hustopeče u Brna. Foto: Správa železnicElektrizace tratě Šakvice - Hustopeče u Brna. Foto: Správa železnic

První projekty využijí hlavně nákladní dopravci.

Správa železnic vybrala první tři úseky železničních tratí pro takzvanou prostou elektrizaci. Má jít o úpravy tratí, které umožní provoz elektrických vozidel bez dalších zásadních úprav a modernizace trati. Takový postup má být rychlejší a levnější.

Správa železnic o tom informovala na konferenci soukromé společnosti, kompletní prezentace je zde.  Jde konkrétně o tratě Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou – Hlinsko, Kladno – Kralupy nad Vltavou včetně úseku Jeneč – Středokluky a Zdice – Písek. V prvních dvou případech elektrizace usnadní provoz zejména nákladním dopravcům, v případě spojení Zdice – Písek hlavně osobní dopravě. Všechny tři tratě jsou již zařazeny do plánu investiční infrastruktury. Prověřovány jsou přitom i další trasy.

Principem projektů prosté elektrizace je elektrizace úseků tratí pro umožnění vozby elektrickými hnacími vozidly, případně bateriovými. bez nutnosti dalších investičně náročných úprav tratí,“ uvedl Pavel Paidar ze Správy železnic. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že tyto akce půjde financovat z Modernizačního fondu EU, který plní výnosy z prodeje emisních povolenek.

Správa železnic již studii o prosté elektrizaci odevzdala ministerstvu dopravy, to ji aktuálně připomínkuje. Studie se týká i dalších tratí, například Plzeň – Žatec, Olomouc – Krnov – Opava nebo z Liberce do Děčína a Jaroměře, z Jaroměře do Trutnova a Nymburka do České Lípy.

„Potřeba prosté elektrizace je vyvolána potřebou zefektivnit vozbu a žádoucími energetickými i provozními úsporami v osobní a nákladní dopravě a tím i snižování emisí CO2. Cílem je zavést elektrický provoz časově výrazně dříve, než by tomu na příslušných tratích bylo, kdyby byla elektrizace připravována až jako součást komplexní modernizace tratě,“ vysvětlil na počátku roku mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Tagy elektrizace tratí prostá elektrizace Správa železnic
465 komentářů