lot
Cestovní ruch Doprava ve městě Dopravci Železnice

Pražský Čtyřkolák se vrací. Poprvé po náročné renovaci sveze cestující

Parní lokomotiva 434.2186 zvaná Čtyřkolák. Autor: A. Šmejkal
Parní lokomotiva 434.2186 zvaná Čtyřkolák. Autor: A. Šmejkal

České dráhy o víkendu vypraví první letošní nostalgický vlak „Párou Prahou“. Pro příznivce železniční historie přitom půjde o slavnostní okamžik i proto, že v čele veřejného vlaku stane poprvé po náročné renovaci lokomotiva 434.2186 zvaná Čtyřkolák.

Na nostalgických vlacích v Praze a okolí jezdila v uplynulých desetiletích až do roku 2017. Oprava se pak dlouho odkládala, došlo na ní až v září 2018. Rám si dráhy opravily svépomocí, kotel prošel opravou ve specializované kolínské firmě SEA. V dílnách Deutsche Bahn v Meiningenu zase nalisovali nové obruče.

Čtyřkolák bude po oba víkendové dny jezdit v čele soupravy složené z historických vozů, takzvaných Rybáků. Vlak nazvaný „Párou Prahou“ zahajuje druhou sezonu. Letos pojede ještě dvakrát, a to v neděli 30. srpna a 18. října.

Loni byl přitom o jízdy ve čtyřech termínech výrazný převis poptávky, dráhy musely připojovat dodatečné vozy. „Letos začínáme kvůli epidemii COVID-19 o dva měsíce později, přesto věřím, že tato naše nabídka milovníky železniční nostalgie znovu osloví,“ řekl Jakub Goliáš, ředitel Regionálního obchodního centra ČD pro Prahu a Středočeský kraj.

Okružní trasa povede po tratích na západ od Prahy. První jízda bude začínat na Smíchově v 10:19, druhá ve 14:57. Cestující si mohou vybrat, jestli pojedou celou okružní trasu, nebo jen její část. Podle toho si vyberou okružní nebo úsekovou jízdenku. U obou okružních jízd je v Hostivici plánovaná zhruba třiceti- až čtyřicetiminutová přestávka.

 

Jízdní řád vlaku „Párou Prahou“

(13. a 14. června, 30. srpna a 18. října 2020)

stanice

1. jízda

2. jízda

Praha-Smíchov

10:19

14:57

Rudná u Prahy

10:45 – 10:49

15:28 – 15:30

Hostivice

11:03 – 11:45

15:44 – 16:11

Praha-Zličín

11:52 – 11:55

16:17 – 16:20

Praha-Smíchov

12:42

17:01

 

Jízdné ve vlaku „Párou Prahou“

Cena okružní jízda

  • dospělí: 290 Kč

  • cestující 6 – 18 let a senioři nad 65 let: 190 Kč

Ceny úsekových jízdenek

  • dospělí od 170 do 250 Kč

  • cestující 6 – 18 let a senioři nad 65 let od 70 do 150 Kč

Cestujícím dráhy doporučují koupit si jízdenky v předprodeji u libovolné pokladní přepážky Českých drah. Součástí jízdenek zakoupených u pokladen ČD jsou i rezervace míst k sezení.

O Čtyřkoláku

Parní lokomotiva 434.2186 byla vyrobena v roce 1917 v lokomotivce Breitfeld & Daněk ve Slaném pro Císařsko-královské státní dráhy. Patří mezi lokomotivy řady 170 vyráběné v několika lokomotivkách v rakousko-uherské monarchii v počtu několika set kusů. Československé státní dráhy jich převzaly více než 300 a dalších 70 si nechaly po roce 1918 ještě dodatečně vyrobit – označily je řadou 434.0. Jejich maximální rychlost byla 60 km/h a výkon kolem 1 300 až 1 400 koňských sil. Díky tomu utáhly na rovině vlak o hmotnosti 1400 t rychlostí 58 km/h, na stoupání 5‰ vlak o hmotnosti 600 t rychlostí 51 km/h a stejnou hmotnost na sklonu 10 ‰ rychlostí 30 km/h. Hmotnost v provozu je skoro 70 tun. Její tendr pojme 8 kubíků uhlí a 16 kubíků vody. Původně rakousko-uherské lokomotivy byly Československými státními drahami modernizované v letech 1924 až 1947. Lokomotivy nové řady 434.2 našly během svého života velmi rozličné uplatnění a dopravovaly všechny typy vlaků od rychlíků, přes osobní spoje až po nákladní vlaky. Stroj 434.2186 dosloužil v pravidelném provozu s koncem parní trakce u ČSD a pak byl deponován pro nostalgické vlaky v pražském depu ve Vršovicích.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KarelF

A co rada starších dospěla k závěru hvězda ano nebo ne. A co na to Jan Tleskač nebo jí budou hlídat vontové?

pozorovatel

S výší jízdného to ovšem „nostalgici“ ČD už trochu přehánějí (chtít za 15 km cesty 170 Kč mi připadá až příliš dost) – ale Kuba Goliáš se tím asi snaží zredukovat zájem veřejnosti. Bude docela zajímavé zjistit, kolik zazobaných Pražanů se na to chytí, když zároveň pojede i „kremák“ z Lužné u Rakovníka v sobotu do Berouna a zpět a v neděli třikrát do Krupé, obojí za poněkud „lidovější“ ceny jízdného. Pravda je ovšem i to, že je to momentálně jediný provozní „dvojkový čtyřkolák“ – další (a o dva roky starší) kus (434.2315) se postupně snaží „znovuzrodit“ KHKD v Kněževsi… Číst vice »

Odpadlik

Nejsem zazobanej, ale zítra tam se synkem rád naskocim.
Akorát doufám že nám nebude pomáhat i ta Bardotka na postrku co jsme ji dnes večer viděli na konci vlaku když si to slavnostně Semmeringem funěl na Smíchov.
Rad prispeji na dobrou věc

Jiří Kocurek

No tak ten zazobaný pražák nepůjde 1x do kina. Nebo si odpustí koncert Záviše a půjde na Punk za dvacku.

malý bobeš

„Pražan“ s dětmi pojede na Smíchov „žlutým metrem“ – užijí si poklidný dopolední okruhu se Čtyřkolákem a na oběd budou doma… Jak ušetří tím, že nastartuje auto a pojede na celý den do Lužné?

rtep

Ta cena je v naprosté pohodě, je opravdu lidová. Není sebemenší důvod, proč by takové věci měly být směšně levné.
290 Kč nechávají lidé zcela běžně při obědě nebo večeři v obyčejné restauraci.

Miloň

Souhlas, pro srovnání za 43 km dle obyčejného jízdného u DB zaplatíte 11,80 EUR (315 Kč), za 15 km 4,80 EUR (129 Kč). Tohle je prostě nostalgie a provoz té techniky je šíleně nákladný.

Vašek

Co si dnes koupíte za 170 Kč? Oběd v restauraci a dvě piva. Po pěti minutách na WC nebudete mít nic. Ze čtyřkoláka máte skvělý zážitek.