lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Pražský Čtyřkolák je po dvou letech hotov, dnes se přesouvá do Vršovic

Parní lokomotiva 434.2186 Čtyřkolák. Pramen: České dráhy
Pražská parní ikona se po dvou letech vlastní silou vrací domů.

Známá pražská parní lokomotiva 434.2186 zvaná Čtyřkolák se dnes vrací domů. České dráhy po dvou letech dokončily její opravu; stroj se vlastní silou přesune z Lužné u Rakovníka do vršovického depa.

Jízdní řád nemá pevně dán, podle původních plánů měl vyjet už v 10:00, dráhy ale odjezd o několik hodin posunuly. Čtyřkolák pojede přes Kladno a Hostivici po Pražském semmeringu na Smíchov a do Vršovic.

Více než stoletý Čtyřkolák jezdil v uplynulých desetiletích až do roku 2017 na nostalgických vlacích v Praze a okolí, k vidění býval hlavně na Posázavském pacifiku. Následně byl vyřazen z provozu a jeho oprava se dlouho odkládala. Došlo na ní až v září 2018.

Rám si dráhy opravily svépomocí, kotel prošel opravou ve specializované kolínské firmě SEA. V dílnách Deutsche Bahn v Meiningenu zase nalisovali nové obruče. Čtyřkolák už se letos veřejnosti ukázal, podle mluvčí Českých drah Gabriely Novotné byla ale oprava završena až nyní.

O Čtyřkoláku

Parní lokomotiva 434.2186 oslavila sté třetí narozeniny. Vyrobena byla v roce 1917 v lokomotivce Breitfeld & Daněk ve Slaném pro Císařsko-královské státní dráhy. Patří mezi lokomotivy řady 170 vyráběné v několika lokomotivkách v rakousko-uherské monarchii v počtu několika set kusů. Československé státní dráhy jich převzaly více než 300 a dalších 70 si nechaly po roce 1918 ještě dodatečně vyrobit – označily je řadou 434.0. Jejich maximální rychlost byla 60 km/h a výkon kolem 1 300 až 1 400 koňských sil. Díky tomu utáhly na rovině vlak o hmotnosti 1 400 t rychlostí 58 km/h, na stoupání 5‰ vlak o hmotnosti 600 t rychlostí 51 km/h a stejnou hmotnost na sklonu 10 ‰ rychlostí 30 km/h. Hmotnost v provozu je skoro 70 tun. Její tendr pojme 8 kubíků uhlí a 16 kubíků vody. Původně rakousko-uherské lokomotivy byly Československými státními drahami modernizované v letech 1924 až 1947. Lokomotivy nové řady 434.2 našly během svého života velmi rozličné uplatnění a dopravovaly všechny typy vlaků od rychlíků, přes osobní spoje až po nákladní vlaky. Stroj 434.2186 dosloužil v pravidelném provozu s koncem parní trakce u ČSD a pak byl deponován pro nostalgické vlaky v pražském depu ve Vršovicích.

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Vyse…te se na ideologické plácání o hvězdě a radujte se, jaká nádherná mašina je zachráněna a v plné síle, blbečci!

Zdeněk

Zdravím, jasně že tam to rudý svinstvo nemá co dělat! Mašina byla vyrobena v podstatě za Rakouska, rekonstrukce na dvojku během první republiky. Stačí červenej uzávěr dýmnice, aby mašina neměla „prázdný“ dveře. Pro obhájce toho hnusnýho symbolu – po okupaci v r. 1968 měly tu pětipíčou zrůdnost skoro všechny mašiny sundanou, i ty vyrobený za bolševíka!!

Kyblík_2

Na vlajce USA je těch pěticípých zrůdností rovnou padesát 😀

Martin

Alespoň můžete poučit děti, až zeptají co tam dělá ta hvězda a co znamená .. T 426 jí má také.

Véna

To je dobře, že navzdory sýčkování mnoha škarohlídů zase bude vozit vlaky.

Michal

Ta ruda hvězda se mi tedy nelíbí

Véna

Taky se mi nelíbí, nevím proč na ní majitel trvá, když s hvězdou vyrobena nebyla.

Matěj Klimeš

To nebyla ani s tímto komínem, tlakovou brzdou,….

Od lesa

Majitel je bohužel ještě bolševiky prošpikován a manýry rudé pracky jsou zakované i v nestranících.

Mašině přeji vše dobré, snad ten symbol vrahů z ní jednou někdo sundá.

Martin

Ano, symbol vrahů ale také období, které nikdo z dějin nevymaže, ať chceme nebo ne. Abychom nedopadli jako v Německu, kde mi přijde, že tema třetí Říše je tabu. A co se týče majitele prošpikované ho bolševiky, zkuste se nechat zaměstnat v nějaké nadnárodní korporací,to uvidíte teprve manýry a můžete srovnávat.

Zrzek

Myslíte nějakou od které by se mohla STB a KGB učit jak špiclovat, nebo takovou lehce normální, která o vás ví jen vaše mimopracovní aktivity.

Martin

Takovou lehce normální, kde jsou metody korporátní vrchnosti převzaté z normalizace, příklad: Každoroční dobrovolný a anonymni průzkum zaměstnanecké spokojenosti – dokud nevyplnite, chodí za Vámi šéf,že by to bylo dobré vyplnit a proč jste ještě tak neučinil, když vyplnite špatně, následky si vylizejte při ročním hodnocení sám. Podobné jsem dobrovolně za Komančů nešel jasat na 1.maje do průvodu, aby mi po té bylo vysvětleno, že na vysokych skolach není pro takové elementy místo, naštěstí to bylo v roce 1988.

Jouda

A já jsem vedle něho zrovna zastavil na Kladně s brejlovcem naproti dopravě. Vznikla docela pěkná fotka 👍. Tak ať zase slouží, sazomet jeden ..😀

Standa

Standa. Je to nadherny kus a ukazka umu nasich tatu ,dedu ,apradedu.je dobre ze je zachovana, aje jedno co ma na dejmarne „prispendleneho“. Mel jsem to stesti ze jsem tento kotel mohl topit, v depu Cheb byla 4342176 avzpominam na eru pary rad a s uctou ,byl to obrovsky strojirensky um .

MildaS

434.2 je tzv. „dvojka“
Čtyřkolák byl 434.1

Krtek

Nebuď hnidopich, Ludvo

Krysa350

Nasazená byla i ve 30 případech majora Zemana, hvězda byla výš a menší.

Martin Lihařík

A pískala Internacionálu, ne? I ty rudej pamětníčku….!

Véna

Co je špatného na tom, když někdo napíše, že hrála v dílu Romance o nenápadné paní, taky jí použili v Obecné škole, i jinde.

Krysa350

V Zemanovi byla nasazena i další zajímavost a to jednotka Ganz M295.0 ve čtyřvozovém provedení – díl 18., Bílé linky. Kde jinde uvidíte tuto jednotku natočenou barevně a v pohybu, navíc včetně interiéru jídelního vozu? Točili to na okruhu VÚŽ.

Krysa350

Ne ne, myslím, že to byla normální píšťala …

Laik

Štastnou cestu a do dalších let hodně kilometrů!

Martin

Děkujeme🙂

Marek Kováč

12:56 zastavili na Stochově

Greta

Měli z něho sundat tu hnusnou rudou hvězdu, ta tam v roce 1917 takže je zcela ahistorická.

Kubrt

Aniž bych chtěl obhajovat hvězdu; ta lokomotiva v roce 1917 vypadala úplně jinak, její „výrobní“ vzhled je už dnes nedosažitelný, takže je třeba si vybrat nějaké jiné období, tady to nejspíš je konec provozu..

Vojtanoo

Lokomotiva má představovat provoz v období 50. let 20. století, takže rudá hvězda je rozhodně na místě a byla by blbost, aby tam nebyla.

moot

a pro zrovna 50. léta? Nikde jsem to info nenašel

Beobachter

hledej šmudlo.

Papoušek 477.0

A co by jsi tam Greto ráda viděla? Modrého ptáka? Logo TOP09 nebo Pirátů. Taky nápis ČSD je na místě.

Jerry

Ona by tam chtěla vlajku EU nebo tu německou krávu …víte kterou.

Martin Hanzal

Nechcete si, chlapci, podobné kecy nechat do diskuse na Novinkách?

Jerry

Sranda musí být …i kdyby na chleba nebylo

Jiří Kocurek

Ono to jde i bez té hvězdy, bez srpu, bez kladiva, bez orlice, bez hákáče, bez áčka… bez politických symbolů. Je pak věc názoru zda a jaké znaky ponechat, byly-li na vozidlo dlouhodobě umístěny.
http://www.zeleznicnipoklady.cz/wp-content/uploads/2014/06/434.2298%C2%A9Karel-R%C3%A1dl-2009-b.jpg

Greta

Nechci tam vidět nic, prostě jen holý černý kotel. A když už nějaký politický znak, tak habsburského orla. Němky řady 555 také nejezdí s bílym véčkem.

MildaS

To byl původní čtyřkolák. toto je ale dvojka

Greta

Navíc nevím jak jste přišel na to, že rudá hvězda souvisí s nějakou existující politickou stranou. Vždyť třeba JUDr. Filip stále opakuje, že KSČ zanikla a dnešní komunisté s ní nemají nic společného, ani znak. Jejich znakem jsou přece třešně.

MildaS

Jenom ideologii a stanovy

Greta

Podle Filipa mají ideologii jinou, zřekli se třídního boje,ctí demokracii a pluralitu. Soudruh Filip by přece nelhal.