Pražské letiště loni odbavilo 16,4 milionu cestujících, letošní rok už by měl být rekordní
Loňský rok se negativně zapsal kufrovou krizí, v roce 2025 se očekává příchod tří velkých dopravců.
Letiště Praha odbavilo v roce 2024 celkem 16,4 milionu pasažérů. Jde o třetí nejvyšší objem cestujících v historii, letošní rok už by měl být rekordní. Na platformě X to uvedl šéf letiště Jiří Pos.
Dosud rekordní byl pro pražské letiště předpandemický rok 2019, tehdy prošlo jeho branami 17,8 milionu lidí. V roce 2023 odbavilo Letiště Praha 13,8 milionu cestujících.
Jak již dříve řekl Pos deníku Zdopravy.cz, od počtu odbavených cestujících za rok 2024 se odvíjejí i očekávané finanční výsledky. Zisk před úroky, odpisy a zdaněním (EBITDA) by měl dle předpokladů přesáhnout čtyři miliardy, čistý zisk by pak měl být vyšší než dvě miliardy (loni 1,5 mld.).
Nejoblíbenější letadlo je zpátky
V roce 2024 se na Ruzyni vrátila letecká společnost Hainan Airlines s linkou z Pekingu a pokračovaly oblíbené charterové lety do exotiky s širokotrupými letouny. Začala létat a po krátké době dolétala kuriózní linka Eznis Airways do Mongolska. Velké slávě se těšil návrat Airbusu A380 na pravidelné lince Emirates z Dubaje.
Na letiště začaly vloni zajíždět parciální trolejbusy, nahradily autobusy na lince z Veleslavína. Správa železnic (SŽ) získala územní rozhodnutí pro stanici Letiště Václava Havla a aktuálně hledá, kdo trať na letiště postaví. Jde o největší drážní zakázku v historii. Letiště Praha začalo vloni projektovat rozšíření Terminálu 2 za 22 miliard a zdražilo odletovou taxu i expresní parkování. Po dlouholetém zablokování se znovu rozeběhla příprava nové přistávací dráhy (RWY 06R/24L).
Kufrová krize
Negativně se rok 2024 zapsal u Letiště Praha kufrovou krizí. Jeho dceřiná firma Czech Airlines Handling (CSAH) se potýkala s nedostatkem personálu. Lidé čekali na výdej i několik hodin, případně přiletěli do cílových destinací bez svých kufrů. Pomáhali hasiči i ředitelé, krize vyústila až v zemětřesení, kdy do vedení nastoupil staronový manažer. Odborový svaz pozemní a letecké dopravy (OSPLD) byl kvůli „dlouhodobému neodbornému vedení ruzyňského letiště v personální oblasti a řízení lidských zdrojů“ ve stávkové pohotovosti.
Nové dálkové linky
V roce 2025 začnou do Prahy létat Etihad Airways z Abú Dhabí, Asiana Airlines doplní Korean Air na trase ze Soulu a Air Canada spustí pravidelné lety z Toronta. Pos deníku Zdopravy.cz nedávno připomněl, že se stále nepodařilo obnovit linky například do Šanghaje, Čcheng-tu, Newarku, Montrealu nebo Filadelfie. Letiště se podle něj snaží přesvědčit Deltu, aby prodloužila sezónu do konce prosince, za prioritu číslo jedna pak Pos nedávno označil získání linky do Hanoje.
Při srovnávání Prahy s letišti v regionu lze zmínit nedávný úspěch Varšavy, před pár dny překonala hranici 21 milionů odbavených cestujících. V dosud nejúspěšnějším roce 2019 jich bylo necelých 19 milionů. Vyčerpané kapacity současného terminálu hodlá letiště dočasně vyřešit rozšířením, vyjde asi na 6 miliard korun a zvýší kapacitu letiště na 30 milionů cestujících ročně. To vše do doby, než otevře nové megaletiště CPK. Varšavě však hraje do karet přítomnost silného domácího dopravce LOT.