Pražské letiště loni odbavilo 16,4 milionu cestujících, letošní rok už by měl být rekordní

Airbus A380 Emirates v Praze. Zdroj: Letiště PrahaAirbus A380 Emirates v Praze. Zdroj: Letiště Praha

Loňský rok se negativně zapsal kufrovou krizí, v roce 2025 se očekává příchod tří velkých dopravců.

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mmm

No jak kde, kdyžse odbavilo cca18mil PAX tak se pomalu nedalo projít chodbou jak se tam tlačili lidi. Nové linky jsou super, ale je málo stojánek, hlavně na T2. A kapacita bezpečnostní kontroly je už dnes jak technicky, prostorove a hlavně personálně dost na hraně.

Ondřej

Myslím si, že ta čísla nejsou vůbec špatná. Když vezmu v potaz, že v Praze nemá bázi žádný síťový dopravce. Že tu nedochází k nějakému ostrému konkurenčnímu boji mezi Ryanem a Wizzem. Že chybí linky do Ruska a na Ukrajinu, což ať se nám to líbí nebo ne, byl pro PRG jeden z klíčových trhů… Tak to není žádná katastrofa. Navíc přijde Etihad, Air Canada, Asiana a věřím, že se objeví ještě něco.

Petr

Všechno má jeden společný jmenovatel a to je krach národního dopravce.
Díky tomu profitují všechna okolní letiště a všechny okolní aerolinky o nizkonakladové dopravě ani nemluvím.
Všechno dopadá i na cestovní ruch . Je absolutní hanba a potopa pro nás všechny, že odešlo ČSA před deseti lety už defakto. A Smartwings v živote ČSA nenahradí

Dominic

Většina linek ČSA je v provozu dále, jen je provozují jiní dopravci.

johny

V tom není spor – o přímé linky z/do Prahy se trh sám postará. Petr se jen snaží sdělit, že letiště de facto zánikem ČSA přišlo o transferové cestující, kteří tam dříve byli a tvořili nezanedbatelný podíl provozu. Teď tam nejsou téměř žádní a právě tento zdroj cestujících teď chybí. Právě to dělá ten narůstající rozdíl v porovnání s Varšavou.

Libor

Jaký transfer? Možná tak z Ruska nebo zemí postsovet. I tak to byla bída…

johny

Bída to právěže vůbec nebyla. Např. ještě v roce 2007, kdy ČSA fungovaly relativně dobře, byl ten podíl v sezóně i přes 20%. „V létě podíl cestujících, kteří využili Prahu k přestupu, narostl na 22 procent“ https://vikend.hn.cz/c1-22467400-ruzyne-odbavi-rekordni-pocet-cestujicich. I kdyby to v celoročních číslech mělo být jen 10-15%, je to slušný základ, na kterém ta symbióza letiště + síťový dopravce může dlouhodobě fungovat. K tomu se sluší říct i to B), že Praha přišla i o své regionální feedery, kterých několik měla (OSR, Košice, Brno, apod.). Nesouhlasím s Vámi ani v tom, že prognózu budoucnosti lze stavět na minulém stavu (něco… Číst vice »

Air Traveller

Ale ono zrovna ty přestupy by tak uplne nefungovaly. Je jiná doba, situace v evropském letectví dramaticky změnila. V roce 2007 byla nabídka (ale i poptávka) o dost nižší, a pokud se člověk chtěl dostat odněkud někam, tak se prakticky letu s přestupem nevyhnul. takze i csa mohly byt se svou sítí (tehdy mělo kolem 50 letadel +/-) relevantní. v roce 2024 je hustota přímých letů po evropě tak vysoká, že prestupní lety (evropa / evropa, nemluvím o dalkovkách) jsou vcelku okrajová záležitost. a ty, co letí nekam, kam se nedostanou přímo, vysbírá LHG a AFKLM, kterým by se csa… Číst vice »

Dominic

Jedna „síťová“ aerolinka na letišti v Praze stále působí a lety přes Prahu prodává, sice to nebudou závratná čísla, ale nějaký transferový cestující Praha má.

johny

Ok, proto jsem i použil slovo „téměř“ 🙂

Air Traveller

Transferoví cestující nezmizeli s koncem ČSA… ale už dávno před tím. ČSA sice letenky s prestupem prodávaly, ale tech transferů bylo minimum. Co mi pamet saha, tak je to tak sedm, osm let let, kdy se CSA stala P2P aerolinkou. Uz nekdy v letech 2016 / 2017 bylo v praze z celkového počtu pod 10% transferů, v roce 2019 už to bylo prakticky nula (letiste jako celek vykazalo min, jak 3% transferovych cestujicich z celkoveho poctu) Rozdíl s varsavou nedelaj transferoví cestující, ale to, že tam je LOT s 86 letadly a bambilion poláků, kteří jsou rozeseti po celý evropě… Číst vice »

Náhodný Kolemjdoucí

A to je velký problém? Jako prostý občan mám pocit, že pražské letiště si plní svou základní dopravní funkci, kdy umožňuje lidem cestovat z a do Prahy (resp. velké části Česka), dlouhodobě roste a přidává nové lokality, je navíc i ziskové.
Je ta ekonomická hodnota transferových cestujících tak velká?

Air Traveller

to mi vyvolává jednu dávnou vzpomínku na forum na Airways.cz – kde kdysi byla dost vasniva diskuse, tykajici se ekonomicke vyhodnosti transferovýho cestujícího pro letiste 🙂

Vysledek si uz tak uplne nepamatuju, ale zadna slava to nebyla … 🙂

Jenda

Když jsem nedávno přistál okolo 22h v Praze, tak u gatu hned vedle zrovna vystupovali cestující Smartwings z Paříže. Docela mě překvapilo, že cca 15 jich dost kvapně běželo k pasové kontrole směr terminál 1. Asi za hodinu měl odlétat Smartwings do Tel Avivu. Kouknul jsem na web Smartwings a ono fakt jde koupit CDG-PRG-TLV na jednu letenku. A dokonce za dost dobrou cenu. Pro mě totální novinka, měl jsem odjakživa zato, že Smartwings dělají jen P2P.

Dominic

Proto mají i codeshare s Eurowings

Petr

Nevidím linky do Ameriky,nevidím linky do Colomba, nevidím linky do atd atd.. a když dva dělají totéž, není to totéž… možná se horor a zášť vyměnila za skvělý servis, pohodlí a hrdost a radost a jeden ze státních symbolů

David Vlcek

Někde jsem četl, že by na letní sezónu 2025 ještě mohla přibýt Šanghaj a Záhřeb, takže snad to klapne…

Jarda

A mozne je i navyseni letu China Airlines. https://www.taipeitimes.com/News/biz/archives/2024/12/10/2003828224

MP22

Jen ať se daří a co nevidět se buduje jak železnice nebo nová dráha, tak veškeré plánované budovy na letišti.

holy.james067

Tak ať se daří!

Air Traveller

Jj, to je to “predrazene, regionalni letiste, kam nikdo nechce litat”…

Doufam, ze si pokazd autori techto pohadek pokazde, kdyz vyjdou statistiky, uvedomuji, jak jsou mimo.

Air Traveller

a zapomel bych – na to, ze se nachazime v dobe, kdy nejcasteji sklonovane slovo je “krize” a “drahota” a vsichni si jen stezuji, jak se maji spatne, je ten vysledek o to cennejsi 🙂 good

Padre

O krizi a drahotě v naši zemi plácají zejména miliardáři a milionáři typu velkouzenářů,agrárních baronů a politických velkopodnikatelů.

Jakub

Mimo jste vy.