Největší drážní zakázka v historii. Správa železnic hledá, kdo postaví trať na pražské letiště
Odhadovaná hodnota je až 109 miliard korun, vítěz se bude o trať starat 25 let.
Správa železnic (SŽ) spustila oficiálně svůj první PPP projekt. Na profilu zadavatele zveřejnila výzvu k účasti v soutěžním dialogu, ve kterém bude hledat sdružení, které postaví a zafinancuje zbývající části trati z Prahy na Letiště Václava Havla. Vítěz se bude následně o trať i starat a Správa železnic mu bude platit pravidelně peníze za takzvanou dostupnost.
Předpokládaná hodnota zakázky je 84 miliard korun bez DPH včetně plateb za dostupnost. Se započítáním možného navýšení rozsahu prací až 109 milionů korun. O údržbu trati se má vítěz starat 25 let. Z přihlášených budou na základě zkušeností vybráni čtyři finalisté, se kterými se povede soutěžní dialog.
Výzvu dnes zveřejnila Správa železnic na profilu zadavatele. Vítěz má postavit úseky Praha-Veleslavín (včetně) – Praha-Ruzyně (včetně), Praha-Ruzyně (mimo) – Praha-Letiště Václava Havla (mimo), novou železniční stanici na letišti a zaokruhovat železničního spojení z Letiště Václava Havla do trati Praha – Letiště VH – Kladno. V celé délce se bude jednat o dvoukolejnou železniční trať, elektrizovanou střídavou trakční napájecí soustavou 25 kV/50 Hz.
„Jedná se o historický milník v přípravě prvního PPP projektu na naší železnici. Věřím, že projekt je atraktivní a přiláká dostatečný počet zájemců o realizaci, ze kterých po soutěžním dialogu vzejde vítězný dodavatel,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Hlavní benefit spolupráce soukromého a veřejného sektoru spočívá ve využití know-how pro optimalizaci celého projektu a stavebních řešení. Stát totiž bude platit soukromému investorovi za službu zahrnující bezchybně fungující infrastrukturu, kterou po uplynutí stanovené doby převezme zpět,“ upozornil náměstek generálního ředitele Správy železnic pro ekonomiku Tomáš Čoček.
Čtyři sdružení do finále
Vypsání zakázky předcházely předběžné tržní konzultace i takzvaný investorský den, jehož záznam je na YouTube. „Naším cílem je, aby v roce 2030 bylo možné dojet vlakem z centra Prahy až na Letiště Václava Havla. Chceme tak zlepšit dopravní obslužnost, snížit hluk i emise CO2 a tomu podřizujeme veškeré kroky, včetně hledání alternativních zdrojů financování,“ řekl letos v září městek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.
První fáze soutěže řeší kvalifikaci, ve které budou muset uchazeči doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Následně zadavatel vyhodnotí předloženou kvalifikaci a vybere postupující do dalšího kola. Správa železnic se netají tím, že chce PPP využít i u dalších staveb, například vysokorychlostních tratí.
PPP projekt je delší na výběr vítěze, Správa železnic očekává uzavření smlouvy v roce 2026. Klíčové je pro Správu železnic překonat odpor proti železnici mezi Dejvicemi a Veleslavínem.