Letiště Praha: Přes 16 milionů cestujících a dvě miliardy zisk. Podíl Čechů zůstává nadprůměrný
Chartery přepraví letos dle odhadů čtyři miliony lidí, což představuje 152 procent roku 2019.
Vedení Letiště Praha upřesnilo odhady počtu cestujících za letošní rok. Na Silvestra by mělo pomyslné počítadlo ukázat zhruba 16,2 milionu pasažérů, což je o 17 procent více než loni.
Od toho se odvíjejí i očekávané finanční výsledky. Zisk před úroky, odpisy a zdaněním (EBITDA) by měl dle předpokladů přesáhnout čtyři miliardy, čistý zisk by pak měl být vyšší než dvě miliardy (loni 1,5 mld.) Deníku Zdopravy.cz to řekl šéf letiště Jiří Pos. Otázkou zůstává, jak velkou část si z toho vezme stát ve formě dividendy. Letos si stáhl 305 milionů, tedy 20 procent loňského zisku.
„Pokud jde o cestující, podařilo se obnovit, nahradit a rozvinout nové linky,“ uvedl Pos. Pro příští rok přitom očekává překonání předcovidového rekordu, počet cestujících by měl dosáhnout 18 milionů. Rekordním rokem je zatím 2019, kdy branami letiště prošlo 17,8 milionu lidí.
Struktura pasažérů je ale jiná. Před covidem tvořil podle Pose výrazný podíl na výkonech tzv. národní dopravce, tedy České aerolinie. Utlumování provozu ČSA v posledních letech znamenalo pro letiště ztrátu 1,7 milionu pasažérů ročně (bez Ruska a Ukrajiny), ztráta ruského a ukrajinského trhu pak vzala letišti dalších 1,6 milionu cestujících. „Těchto 3,3 milionu cestujících jsme museli nahradit jinými společnostmi a linkami, i proto byla obnova po covidu možná pomalejší než jinde,“ řekl Pos.
Nadprůměrný zůstává podíl českých cestujících, ačkoliv po vzepětí v roce 2022 (60 procent) klesl na 44,5 procenta. Podle vedení letiště je to dáno především přetrvávajícím hladem českých rekreantů po letecké dovolené. V roce 2019 tvořili Češi necelých 40 procent provozu.
Chartery přepraví letos dle odhadů čtyři miliony lidí, což představuje 152 procent roku 2019. Podobný nárůst zaznamenávají nízkonákladové aerolinie, na které připadá letos 7,4 milionu cestujících (136 procent roku 2019). Naopak za rekordem stále zaostávají dálkové linky (1,2 milionu lidí, 80 procent roku 2019). Pos připomněl, že se stále nepodařilo obnovit linky například do Šanghaje, kam jede vedení letiště příští týden jednat, Čcheng-tu, Newarku, Montrealu nebo Filadelfie.
„Dálkoví dopravci se potýkají s nedostatkem kapacit. Dodávky letadel mají zpoždění, zároveň se vyřazují starší typy, například B767. Především pro americké dopravce platí, že je bližší košile než kabát, a tak se soustřeďují hlavně na bouřlivě se rozvíjející severoamerický trh,“ řekl Pos.
Letiště se podle něj nyní snaží přesvědčit Deltu, aby prodloužila sezónu do konce prosince, za prioritu číslo jedna pak Pos označil získání linky do Hanoje. Připomněl, že od června příštího roku budou obnoveny linky do Abú Dhabí a Toronta.
V nastávajícím zimním letovém řádu bude provoz dle vedení letiště o 12 procent větší než v předchozí zimě.