Před podchodem pod D1 v Praze jsou desítky klád, aby do něj nemohli cyklisté a chodci
Omezení na páteřní cyklotrase je kvůli stavbě protihlukové zdi, která se však nestaví.
(aktualizováno 17.7. 2021 14:05) K nezvyklému kroku došlo v městské části Praha-Újezd. Kvůli nerespektování zákazu vstupu a vjezdu od podchodu pod dálnicí D1 zde došlo z jedné strany k zatarasení vchodu zhruba třiceti kládami. Pro pěší a cyklisty je omezení stěží pochopitelné, protože nevidí důvod k zákazu.
„Na základě předchozích oznámení o uzavření podchodu upozorňujeme, že mezi podchodem pod valem a pod dálnicí je umístěna pevná překážka a průchod je zákazán,“ napsala městská část na svůj facebookový profil, kde se u fotky rozpoutala značně emotivní diskuze. Řada lidí se podivuje především nad způsobem i důvodem uzavření podchodu. Radnice krátce po vydání textu příspěvek smazala. V sobotu po obědě zveřejnila nový, v kterém uvedla, že jde o práci zhotovitele protihlukových zdí.
Podchod je uzavřen už od 7. června kvůli stavbě protihlukové stěny na zemním ochranném valu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo na stavbu 5 měsíců, omezení má trvat do 31. října. Podchod je přitom důležitou spojnící pro pěší a cyklisty mezi Kateřinkami a Šeberovem, leží na hlavní cyklostrase A21. Náhradní trasa neexistuje. Lidé se v diskuzích podivují především délce uzavírky a poukazují na skutečnost, že se na stavbě nic neděje.
Podle radnice byla u podchodu původně jiná zábrana. Ta ale dlouho nevydržela. „Bohužel když není napevno přišroubovaná, přibetonovaná apod., nebrání bezohledným chodcům a cyklistům hodit zábranu na stranu do trávy a v klidu projít,“ vysvětluje radnice netradiční krok složení dřevěné kulatiny.
Vyjádření městské části Praha – Újezd na Facebooku
Dnes 16.7. 2021 byl průchod pod valem a dálnicí D1 uzavřen pevnou zábranou kvůli dlouho avizované stavbě protihlukové stěny na stávajícím valu. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic, zakázku řádně vysoutěžila firma Samson Praha, s.r.o., s termínem prací od 1. 6. do 31. 10. 2021. Obyvatelé sídelní části Kateřinky již řadu let čekají na realizaci stavby, která zmírní dopad provozu z dálnice D1 na jejich životní prostředí. Stavba protihlukové stěny je nutností vzhledem k nárůstu intenzity dopravy na D1, a tím zhoršujícímu se hluku v obytných domech v blízkosti dálnice.
Na sociálních sítích se objevují zprávy, že MČ Praha – Újezd před podchod složila desítky klád, aby cyklistům a chodcům zabránila v jeho používání. Příspěvky jsou ale zavádějící a mylné. Jak je to tedy s těmi kládami? Městská část je tam samozřejmě neumístila, proč taky?! Umístil je tam zhotovitel stavby, a to zcela v souladu s plánovaným postupem prací.
Mezi protihlukovým valem a dálnicí D1 totiž vznikne dočasná komunikace pro těžkou techniku, klády jsou tam jako ochrana stávající cesty, dle potřeby budou přisypány, aby se váha stavebních strojů rozložila a stávající stavební prvky se neponičily. S dodavatelem stavby bylo dohodnuto, že průchod nechají průchodný/průjezdný co nejdéle co bude možné, což se také stalo. Minulý týden firma Samson Praha zahájila stavební práce v části, ke které se s těžkou technikou dostanou pouze tehdy, když uzavřou průchod. Dále tento týden označila, sice se zpožděním, uzavření průchodu a to z obou stran v dostatečné vzdálenosti před uzavírkou včetně vyznačení náhradní trasy. Do Šeberova se cyklisté a chodci mohou dostat přes opatovskou křižovatku, nebo delší trasou po Formanské ulici na Průhonice a polní cestou směrem na Rozkoš a dále na Šeberov.
Vyjádření starosty Václava Drahoráda: „Jezdím autem, na motorce, hasičskou Tatrou, ale i na kole a snažím se být ohleduplný k druhým. Cyklisto pochop, že protihluková stěna se musí zrealizovat a bez uzavřeného průchodu to nejde. Jiná varianta překonat D1 je jen přes opatovskou křižovatku nebo přes Průhonice. Buď ohleduplný k těm obyvatelům, kteří bydlí v těsné blízkosti D1. Omezuje je hluk z provozu na D1, který negativně působí na lidský organizmus. Na realizaci protihlukového opatření čekají několik let.“