dpp

Šestajovice staví velkorysé podzemní P+R parkoviště. Přestup na vlak bude 2,5 km daleko

Návrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: ArchistrojNávrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: Archistroj

Jedno parkovací místo bez přímé návaznosti na kolejovou dopravu vyjde až na 1,8 milionu korun. Většinu má pokrýt dotace.

Ve věstníku veřejných zakázek se nedávno objevil tendr na výstavbu parkovacího dům P+R ve středočeských Šestajovicích.

Má jít o podzemní stavbu, na střeše budou podle projektu umístěny prvky veřejné zeleně, pojízdné a pochozí plochy. Návrh počítá s vybudováním celkem 54 parkovacích stání. Vjezd do parkovacího domu je navržen z Tyršovy ulice, kterou z druhé části lemují pole.

V záměru je počítáno i s 19 stáními pro kola v návaznosti na zastávku MHD. Tři parkovací místa jsou navržena pro osoby s omezenou schopností pohybu a 12 parkovacích míst pro elektromobily.

Předpokládaný termín zahájení stavby je ještě letos, hotovo by mělo být koncem roku 2026.

Šestajovický parkovací dům má jedno specifikum. P+R parkovací domy se obvykle budují u dopravních uzlů, kde je možnost přestoupit třeba na metro nebo na železnici, která dojíždějící doveze až do centra Prahy.

U toho šestajovického však bude jen běžná autobusová zastávka PID, nejbližší železniční stanice Praha-Klánovice je 2,5 kilometru daleko, alternativní spojení ze Zelenče pak tři kilometry.

Nová pražská linka S61 bude jezdit odklonem po koridoru až do Úval. Chybí zastávky

Obcí projíždí tři autobusové linky: 303 (Černý Most – Koloděje, Říčany), 343 (Klánovice – Nehvizdy) a 344 (Černý Most – Horoušany).

Můžou za to sousedé

Místostarosta obce Tomáš Dvořák pro deník Zdopravy.cz vysvětlil, že za projektem jsou spory se sousedními Klánovicemi.

V roce 2020 vedení městské části Praha 9-Klánovice rozhodlo o zřízení modrých parkovacích zón u vlakového nádraží Klánovice a jeho širším okolí. V praxi toto opatření v podstatě znemožní parkování obyvatel okolních obcí u vlakového nádraží,“ uvedl Dvořák.

Naopak Újezd nad Lesy hodlá navýšit kapacitu parkování u své části nádraží Klánovice z jižní strany. „Již se tak rýsují projekty, které by využívání hromadné dopravy, konkrétně té vlakové, podpořily,“ řekl Dvořák a P+R v Šestajovicích je podle něj jedním z nich.

Multifinkční centrum Balkán

Projekt parkovacího domu připravilo pražské studio Archistroj, které pro Šestajovice vymyslelo i nové velkorysé obecní společenské centrum. To má vzniknout právě nad nyní poptávaným P+R parkovištěm a v okolí. Jeho součástí bude i nový obecní úřad.

V této části jsou umístěny provozy jako multifunkční sál (kino, divadlo apod.), budova obecního úřadu či nájemní jednotky v parteru. Důležitým aspektem je také návaznost na existující sportovní centrum a restauraci,“ uvádí architekti.

Spojit otázku problému parkování v rámci dostupností MHD s projektem nového společenského centra obce se ukázalo jako nejlepší řešení,“ vysvětluje místostarosta. Obec už podle něj vykoupila pozemky v centru obce, přímo u autobusové zastávky Balkán.

Návrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: ArchistrojNávrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: ArchistrojNávrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: ArchistrojNávrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: ArchistrojNávrh nového společenského centra v Šestajovicích v jehož rámci vznikne i podzemní P+R parkování. Zdroj: ArchistrojGeologický průzkum pro nové P+R parkování a společenské centrum v Šestajovicích. Zdroj: Šestajovice

Odtud mohou občané autobusy pokračovat do dalších dopravních uzlů. Tedy ideální umístění pro parkoviště P+R,“ míní Dvořák.

Proč se však obec nerozhodla postavit na místě běžné povrchové parkoviště? „Budovat standardní pozemní parkovací plochu bylo z několika důvodů zcela nevhodné. Mezi tyto důvody patřila otázka estetiky centra obce, komplikovaná dopravní situace, ale především byl hlavním důvodem nedostatek místa,“ říká místostarosta.

Náklady by v Praze neprošly

Celkové předpokládané stavební náklady na P+R parkoviště jsou podle stavební zakázky 76 milionů korun, jedno parkovací místo tak vychází na 1,4 milionu. To je výrazně více, než za kolik se staví P+R domy v Praze, kde je i cena okolo milionu korun za parkovací místo náměstkem primátora Zdeňkem Hřibem kritizována a P+R parkovací domy pomalu mizí se seznamů priorit města.

Podle Hřiba či městské části Praha 6 by je měly stavět právě středočeské obce, jejímž občanům primárně slouží.

Jsou drahá a jejich přínos malý. Praha přehodnotí stavby nových P+R parkovišť

Místostarosta Dvořák uvádí pro Zdopravy.cz celkové náklady na šestajovický parkovací dům dokonce ve výši 98 milionů korun. Tím by se náklady na jedno parkovací místo dostaly k částce 1,81 milionu.

Roční rozpočet celé obce je pro ilustraci na rok 2024 plánován v celkové výši 89 497 363 korun, veškeré investice a útraty Šestajovic tak teoreticky mohly zamířit na parkovací dům. Obec však s náklady počítá.

Obci se podařilo v posledních letech vytvořit úspory, díky který si může takový projekt finančně dovolit. A také se podařilo získat příslib dotace z Integrovaného regionálního operačního programu,“ vysvětlil místostarosta Dvořák.

Pro projekt za 98 milionu má obec podle něj čerpat z dotace bezmála 64 milionů. „Šestajovice chtějí jít cestou podpory hromadné dopravy i do budoucna, protože využívání hromadné dopravy považují za důležitou část řešení současného neutěšeného stavu v oblasti dopravní situace Prahy a jejího okolí,“ uzavřel místostarosta.

Tagy Klánovice Městská část Praha - Újezd P+R parkování P+R parkoviště ve Středočeském kraji Šestajovice
165 komentářů