ŘSD se loučí s úvodním úsekem D1. Dokončilo poslední stěnu, správu předalo Praze

Protihluková stěna v Praze – Újezdu na bývalé D1. Foto: ŘSDProtihluková stěna v Praze – Újezdu na bývalé D1. Foto: ŘSD

O letní i zimní údržbu se budou dál starat silničáři, investice však přejdou pod TSK.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončilo svou poslední investici na bývalých prvních kilometrech dálnice D1. Prvních 5,2 kilometru původní dálnice na území města (od Spořilova k Průhonicím) převedl stát k začátku letošního roku jako dar do vlastnictví hlavního města.

Hodnotu převedeného úseku dálnice určuje darovací smlouva na 4,8 miliardy korun. D1 nově začíná v místě hranic Prahy a Středočeského kraje.

Řidiči změnu zaregistrovali již v lednu, kdy se prvních pět kilometrů dosavadní dálnice změnilo v místní silnici I. třídy, s čímž souviselo i snížení maximální povolené rychlosti. Nově zde platí omezení na 110 km/h. Postupně také nahradí zelené informační cedule ty s bílou podkladovou barvou.

Onou poslední investicí ŘSD bylo dokončení protihlukové stěny v Praze-Újezdu, v lokalitě Formanská. Stěna vznikla i na protější straně silnice u Šeberova, tu finalizovali silničáři před několika dny. Skončila tak několikaměsíční omezení na nejvytíženějším dopravním úseku v Česku.

Šeberov chrání téměř kilometrová stěna. Výjezd z Prahy po D1 je po měsících prací bez omezení

„Jedná se o 4.–3. km komunikace na příjezdu do Prahy, mezi odpočívkou a zemním valem, kde jsme 6. října zahájili výstavbu bariéry proti hluku,“ uvedl mluvčí ŘSD Jiří Veselý.

Denně tudy podle něj projede na 80 tisíc vozidel, z toho přibližně 20 % tvoří nákladní auta a kamiony. Stěna bude chránit obyvatele lokality Formanská před hlukem, který překračoval povolené normy.

Stěna je 928 metrů dlouhá, 4,5 metru vysoká a je opatřena sedmi únikovými východy. K její výstavbě se ŘSD zavázalo před zmíněným převodem na Prahu. Práce vyšly na 51,5 milionu korun.

Loučení s investicemi

S dostavbou protihlukové bariéry tak zároveň končí i veškeré investice ŘSD do tohoto někdejšího dálničního úseku. „I nadále se však staráme jak o zimní, tak i letní údržbu, a to z důvodu zajištění obvyklých standardů, na které je motoristická veřejnost na této komunikaci zvyklá,“ ujistil Veselý.

Na bývalé D1 u Prahy se snížila rychlost na 110 km/h

O bývalou dálnici se nově stará místo ŘSD pražská Technická správa komunikací.

„Důvodem této změny je skutečnost, že okolí předmětného úseku se stále více podobá předměstské zástavbě průmyslově obchodního charakteru. Nová kategorizace také pomůže přípravě výstavby klíčové Vestecké spojky,“ uvedl už dříve mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.

Protihluková stěna v Praze – Újezdu na bývalé D1. Foto: ŘSDProtihluková stěna v Praze – Újezdu na bývalé D1. Foto: ŘSDProtihluková stěna v Praze – Újezdu na bývalé D1. Foto: ŘSDD1 u Prahy. Pramen: ŘSD
Tagy D1 D1 Průhonice Městská část Praha - Újezd
27 komentářů