Praha začala kontrolovat dieselová auta, zda jezdí s funkčním filtrem pevných částic

Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČRMěření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR

Praha ve spolupráci s policií začala tento týden poprvé kontrolovat auta s dieselovým motorem, zda mají v pořádku filtr pevných

Praha ve spolupráci s policií začala tento týden poprvé kontrolovat auta s dieselovým motorem, zda mají v pořádku filtr pevných částic. Jde o celorepublikový problém, který zatím úřady příliš neřeší. Majitelé aut s odmontovanými nebo nefunkčními filtry pevných částic přitom výrazně přispívají ke špatnému ovzduší zejména ve městech

Kontrolu oznámil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr na facebooku. Podle něj jde o první takovou kontrolu, kterou magistrát prováděl. „Vozidla s podezřením byla policií vedena na stanice STK, kde byla prověřena,“ řekl Scheinherr.

https://www.facebook.com/adam.praha.sobe/posts/360936337837732

Doprava se podle něj na znečištění ovzduší v Praze podílí více než 80 %. „Právě v těchto dnech, kdy hrozí smogová situace a zdraví Pražanů trpí nejvíce, jsme se proto zaměřili přímo na auta, která mají odmontované či poškozené filtry. Nepravidelné kontroly budou pokračovat i v následujících dnech,“ dodal Scheinherr. Podle něj u kontrol zjistili, že z šesti zastavených aut jich jedno nevyhovělo.

Nefunkční nebo odmontované filtry pevných částic u aut s dieselovými motory výrazně zhoršují ovzduší zejména ve městech. Filtr má správně zachytit jemné prachové částice, aby nešly výfukem do ovzduší. Pokud je filtr poškozen či vymontován, dochází k výrazně většímu znečištění. Úřady dlouhodobě problém příliš neřeší.

Řidiči přistupují k odstraňování filtrů pevných částic nejčastěji z finančních důvodů, šíří se i oblíbené mýty, že filtr snižuje výkon auta.  Ještě před několika lety se cena výměny filtru pohybovala i v řádu vyšších desítek tisíc korun. Malé částice vznikající spalováním nafty přitom patří mezi velmi škodlivé a ničí dlouhodobě lidské tělo, jsou rakovinotvorné. Řada řidičů si nebezpečí neuvědomuje nebo se snaží ušetřit, kolem demontáže a různých úprav filtrů stále bují velký byznys. Podle posledních odhadů ministerstva dopravy u nás nefungují filtry správně až u 150 tisíc aut. Musí je mít všechny vozy se vznětovým motorem vyrobené po roce 2010. Zákon přitom počítá se sankcí až 50 tisíc za jízdu s autem bez filtru, v praxi ale neprobíhají prakticky žádné kontroly.

Česká televize v lednu upozornila, že ministerstvo dopravy nakoupí mobilní zařízení, která dokážou u naftových motorů odhalit problémy s filtry pevných částic.

Tagy filtr pevných částic měření emisí
42 komentářů