Automobily Doprava ve městě

Praha začne měřit emise aut v ulicích, chce zachytit vozy bez filtru

Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR
Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR
Odhalování aut s nefunkčními filtry pevných částic zůstává na papíře. Nové zařízení, které shání Praha, to má změnit.

Pražští radní se rozhodli výrazně začít bojovat s častým problémem v tuzemských ulicích. Chtějí výrazně zredukovat počty aut, které jezdí po městě s nefunkčním nebo odmontovaným filtrem pevných částic.

Radní schválili plán vypsat veřejnou zakázku na vývoj, výrobu a dodávku zařízení pro detekci emisí pevných částic výfukových plynů motorových vozidel v provozu. Předpokládaná hodnota zakázky je 38,4 milionů korun.

O možném mobilním měření emisí vozidel se v Česku mluví roky, zůstává ale stále jen u slov. Jde přitom o velký problém. Automobilová doprava je jedním z nejvýznamnějších zdrojů znečišťování ovzduší zejména ve velkých městech pevnými částicemi, které způsobují například rakovinu. „Tento projekt reaguje na současnou neuspokojivou situaci, kdy v rámci Prahy, ale i obecně na území České republiky ani ve světě, neexistuje metodika a technika pro měření emisí částic přímo v provozu,“ uvádí se v tiskové zprávě hlavního města. Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek.

Faktem je, že automobilová doprava je jedním z největším znečišťovatelů ovzduší v Praze. Nejde zdaleka jenom o chodce, jak ukázala studie z Kodaně, kterou jsme vloni provedli i v Praze, řidiči v autech dýchají ještě několikanásobně více škodlivých částic než lidé na chodníku vedle. Chceme chránit všechny Pražany a s tím nám pomůže nové zařízení, díky kterému budeme moci měřit emise přímo v provozu, ne pouze při namátkových technických kontrolách,“ uvedl náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Bič na auta s odmontovanými filtry

Praha si od nového projektu slibuje, že snáz zjistí ty, kteří jezdí s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic. Teoreticky se na takový přestupek má přijít při měření emisí. Asociace emisních techniků a opravářů letos přišla se studií, podle které se v Česku v této oblasti velmi podvádí.

Například v roce 2018 bylo průměrné stáří aut v Česku na kontrole emisí 13,03 let, emisním testem, neprošlo 2,27 % aut. Naopak v Německu ve stejném roce bylo stáří vozidel 8,9 let, neprošlo 6,61 % vozidel. V prvních pěti měsících letošního roku se počet aut, který neprošel, dostal dokonce už pod dvě procenta. „Je tu obchodní prostředí pro malé procento hráčů, kteří vydělají na vydávání kladných protokolů,“ řekl ředitel ASEM Michal Fleischhans.

Veřejná zakázka bude probíhat formou řízení o inovačním partnerství. Požadavkem je spolehlivá detekce a měření pevných částic, které vypouštějí vozidla s nefunkčním nebo chybějícím filtrem. Předpokládaným cílovým stavem je propojení zařízení se stávajícími systémy využívanými státem a místní samosprávou, například měření rychlosti radarem, jehož součástí je identifikace registračních značek vozidel.

Podle ministerstva dopravy jsou Mobilní expertní jednotky (MEJ) Centra služeb pro silniční dopravu  připraveny poskytnout orgánům dopravní služby PČR odbornou technickou a expertní pomoc a podporu ve všech oblastech, týkajících se provádění silničních kontrol nákladních a užitkových vozidel v silničním provozu včetně rozšíření služby o tzv. mobilní měření emisí silničních motorových vozidel, prováděné v rámci technických silničních kontrol. „Mobilní měření emisí (MME) prováděly MEJ vyloženě na vyžádání a z podnětu orgánů Policie ČR, nicméně potřebné vybavení je součástí mobilních pracovišť MEJ a jejich využití závisí zcela a výhradně na rozhodnutí přítomného policisty,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Letos podle něj při nevyhovělo při kontrolách 39 % kontrolovaných vozidel.

167 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Novák

Doufám že myslí u nakl aut a lokomotiv

Samik

No jasně každý druhý podnikatel nechává demontovat PDF filtry ze svých lokomotiv, náklaďáku a autobusu. Dle mých zkušeností má většina firem už dneska euro 5 a výš. Jak autobusy tak kamiony musí jezdit na STK! Žádný podnikatel nebude riskovat pokutu! A lokomotivy mají také pravidelné prohlídky jinak by jim to dala Drážní inspekce pěkně sežrat. Hodně starých strojů je modernizováno novými dieselovými motory. Nemluvil o přínosu elektrické trakce a kapacitního převozu oproti silniční dopravě!

Dorota

Zajímalo by mě jak dlouho bude toto měření trvat a jakým způsobem bude stát řešit odškodnění v případě, že z prodlení dojde k finanční škodě nebo finančnímu poškození dotyčného.

Samik

A kdo odškodní ty chudáky co musí dýchat ty smrady z toho auta! Protože nějaký debil chtěl ušetřit pár korun! Viděli jste někdy co jde i za bordel zvyku když tam není filtr!

Vladimir

Tady někdo nepochopil vůbec o co jde, když někdo přijede z venkova starým autem tak ho nikdo buzerovat nebude protože pravděpodobně toto staré auto nebude z výroby mít filtr nainstalován, ale pokud ho někdo u nového auta záměrně „vykuchá“ aby ušetřil tak to je ten problém který chce někdo v Praze řešit.

Eduard

Tady jde o to, že dnes spousta pro lidí dostupných vozů měla z výroby filtr pevných částic, který se časem někam „vytratil“ vesele jezdí po naší krásné zemi. A někdo z toho se snaží vytřískat jak politické body, tak hlavně peníze. Takové opatření budou mít jen jeden důsledek lidi se budou o to více snažit udržet při životě své staré vozy, protože ty novější jim přináší jen a jen problémy za spousty peněz.

Lukáš F.

To, že se filtr někam vytratil už „kdysi“, bylo nelegální už kdysi stejně tak jako dnes.

Leinad

A zvětšuje to emise?
Pokud se prodávalo stejně auto s filtrem a bez filtru (verze bez filtru měla SW omezení výkonu aby nesmrdela), po vykuchání filtru nahraju správný software, tak je to v podstatě fér úprava i když formálně nezákonná.
(I když takové auto asi přes detektor projede v pořádku).

Lukáš F.

Kdyby šlo jen softwarem snížit emise tak, aby filtr nebyl potřeba, tak by ani nebylo potřeba ho kuchat, protože by se v něm nemělo co zachytit. Ale tak to samozřejmě není a s jakýmkoliv softwarem bude filtr zachytávat hromadu bordelu, takže kdyby tam nebyl, emise pochopitelně vzrostou.

Gwann

ospravedlnovat nepovolené úpravy vozidel…no, nevím…

kupodivu ty staré krámy s nižšími tlaky při pracovním cyklu jsou menší problém jak z hlediska NOx tak sází…

Spravedlnost

Hovadiny, na to piráty uzije, udelat neco užitečného pro lidi, to ne, jen buzerace řidičů.

Lukáš F.

Chodci jsou taky lidi, vy hovadino.

Leinad

Jestli je měření emisí buzerace řidičů, tak tlac spíše na parlament, ať změní příslušné zákony.

Gwann

voliči jsou především ti, kterým ty smrady jezdí po nosem. ne ti, kteří smrady vypouštějí.

Samik

Podle vás je naše zdraví hovadina v zájmu zachování užitečných věcí pro lidi běžte se někam zahrabat ať neotravuje tehdejší vzduch blbými kecy

Lukáš

Jen pro zajímavost- letos jsem měnil dpf filtr na Bmw 3.0 twinturbo 286kw, týden před výměnou uplně kaput filtru prošlo auto bez problémů na emisích (legálně). Takže asi zas takovej rozdíl v těch výFUCKách asi neeebude..

Eduard

Samozřejmě, že nebude. Ale nikomu to neříkejte, protože tu Planetu musíme zachránit i kdyby na chleba nebylo. Netvrdím, že jízda bez katalyzátoru a filtru je přínosem pro životní prostředí a čistotu ovzduší. Právě naopak. Na druhou stranu není potřeba absenci filtru pevných částic démonizovat a lidi zbytečně perzekuovat.

Leinad

Tak že vy ste zákon neporušil, to je klidně možné. Ale jsou STK, které si účtují změření emisí i za čistě elektrické auto (a pak moc nepochybuju o průběhu takového měření).

Hajnej

A to je vlastně k čemu dobrý, auto s motorem o výkonu jako kamion…?

leviathan

Technika existuje, a to již delší dobu. Brzdou je patrně strach před svými voliči. Nejlépe je vlastnit auta bez FAPu v originálu.

Eduard

Chudáci pražáci, už ani pořádně nezaparkují a ještě toto. I když ty auta mají minimální vliv na životní prostředí, tak spousta lidí tomu bude tleskat, protože nějaký strejda z horní dolní jednou za čas přijede do Prahy se svým starým autem, kde kdysi dávno někdo vytáhl filtr pevných částic neb zvyšoval spotřebu a stál balík.

Leinad

Kdysi dávno vytáhl filtr, vždycky před STK filtr zapojí, tak holt bude zapojovat ještě vždycky před jízdou kolem čidla.
Nedělám si iluze o tom, že by se místa instalací měřáků proflákla nějak pomaleji, než místa kde jsou radary/detekce jízdy na červenou,.. 😀

Eduard

No tak žhavě bych to neviděl, že by někdo si dával do auta filtr, aby prošel technickou. Mnohem jednodušší je se lidsky domluvit. I Pepa z STK chce žít, zvláště když jeho paní chce novou tu správnou kabelku. Jinak máte pravdu ty místa se za chvilku profláknou a rozumní lidé se jim budou vyhýbat.

richmond

konečně

Jaaa

„ze je smrad nikomu nevadi“

Vy evidentně žijete v nějakým jiným vesmíru.

Eduard

Konečně co? Že se budou buzerovat chudáci ve starých plechovkách? Kdyby někomu šlo opravdu o životní prostředí, tak je už dávno dobudovaný Pražský okruh, nové linky metra, tramvají a zase se do Prahy vrátí trolejbusy.

Lukáš F.

Nikdo nebude buzerovat „chudáky ve starých plechovkách“, ale duševní mrzáky, kteří ze své ofce fdehtu fčipu vymontovali DPF, aby jim to líp táhlo vocpoda.

Eduard

Jak to? Spousta lidí ani nevím, že už PDF ve svém autě nemá. Nebo jej dalo pryč z ryze ekonomických důvodů. Samozřejmě netvrdím, že jsou „experti“ kteří dají ven z auta vše co jim brání ve zvýšení výkonu.

Lukáš F.

Je zodpovědnost majitele, aby vozidlo odpovídalo předpisům a schválenému provedení. Těžko se vám bude dokazovat, že už jste to tak koupil, a ekonomické důvody policii nezajímají. Pokud opravdu nemáte peníze, tak benzínových ojetin je na trhu pořád dost.

Eduard

Kolikrát ty lidi ani neví, že tam něco takového nemají. Navíc pokud je takové auto čerstvě po STK. Policie místo toho, aby řešila opravdové problémy se bude věnovat tomu co je snadné, co přináší rychle výsledky.
Co se týče koupě benzínového auta. Ono pro spoustu lidí je rozdíl jezdit za 5 nebo za 7 litrů paliva.
Navíc když nemáte v aute filtr pevných částic a máte vhodný SW tak vám klesne spotřeba. V některých případech i o 1,5 na 100 km. Což je pro mnoho lidí více než pádný argument.

Lukáš F.

Jo, jasně, auto s vykuchaným filtrem projde STK a ani se vám o tom technik nezmíní. Teď třeba tu o perníkové chaloupce.

Gwann

tak pokud nemá na 2L spotreby navíc (ale koupí si naftak s dražší údržbou), tak mu doporucim…užívat pražskou MHD. jak cini v Praze dle mého většina lidí…

Setr

Eduarde, jste při právním vědomí? Jestliže jsou dané technické podmínky provozu vozidla, vycházející z jeho homologace, tak jsou Vaše „pádné argumenty“ dobré tak pro kriminální spodinu.
Přece každý dojíždějící řidič ví, že diesel, aby se vyplatil, musí najet aspoň 100km denně a že opravy jsou tak drahé, že často převyšují cenu auta. Navíc platí – starej dýzl, peněženky fízl. Až na vzácné výjimky, jako je nedotknutelná ikona koncernu – 1.9TDI, že..

Otas

Před lety jsem koupil dokonce bez katalyzátoru, STK i Cebia certifikát , že není bourané (bylo) předchozím majitelem koupený (asi měl pěkné kabelky…)

Petr

Nemají si kupovat diesel, když na jeho provoz nemají.

Eduard

Myslím, že Ti lidé jsou mnohdy rádi, že si pořídí nějaké auto, aby se mohli dopravovat do práce. Pokud dojíždíte na větší vzdálenost, tak pak na své kapse hodně poznáte jakou máte spotřebu. Nehledě na to, že některé modely aut v benzínu prakticky neseženete.

Lukáš F.

Můžou si pořídit jiný model, který v benzínu je. Nebo jezdit vlakem.

Gwann

ale to narušuje české pojetí svobody si dělat vše co se komu zlíbí…pravidla jsou na nic…

David

Nejedná se jen o stara auta také mam na octavia 3 r.v 2018 odstaveny filtr ale pouze obesly trubkou a dana elektronicka zaklopka s přídavnou ridici jednotkou a další úpravy motoru. Duvod rychlejší odvod plynů. To je to samé jako by měli řešit výkon mam o 150 koni vic nez v TP a nikdo nikdy neřešil. Je pravda ze ve meste přepínam zpet na filtr

Venca

Tohle mě docela zajímá, chtěl bych řešit jedno auto, ale jinak. Chtěl bych, aby to vypadalo hezky, takže nerezové svody a potrubí. Katik sportovní a viděl jsem i sportovní filtr pevných částic. Prý je to homologované na běžné použití. Takže přemýšlím, jak něco co má menší odpor a tudíž menší zádržnost může být homologované. Nestudoval jste to někdy. Samozřejmě přemýšlím i nad sportovním turbem a předpisem map. Né jen nějakým Chip tuningem, ale jen úpravou map.

Venca

Tak většinou to neřeším, ale za co mínus? Že se zajímám o to, jak to má udělaný a zaobírám se homologací nerezového výfukového potrubí i s filtrem pevných částic. Nijak ho nechci obcházet. Ladění aut je stejně starý jako auta samotná.

Lukáš F.

Asi za to, že do sportovního auta nafta nepatří.

Gwann

sebrat technickou a pokuta 50tis. minimálně.

Hajnej

A těch 150 koní se projeví jako kolik centimetrů…?

dejf

ale noták, kolik kilometrů z celkovejch odježděnejch po praze odjezděj nějaký zdechliny s vykuchanym filtrem pevnejch částic? a kolik z těch vykuchanejch používá sw z bezFiltrovýho auta, (často identickýho mimo toho filtru) kterej drží emise v klidu na uzdě a třeba u nás se taková verze tehdy legálně prodávala? problém vidím primárně v autech s euro4, u kterejch ten novej filtr stojí často fakt baťoh a tehdy byla ta technologie dost v plenkách a víc to odcházelo, tohle vyřeší přirozená obměna vozovýho parku. myslim že by se pan radní pro dopravu měl zaměřit na podstatnější věci, něž nahánění max 1000ks… Číst vice »

Jirka B

U E4 jeste nebyly filtry povinne, ty zacaly az od E5 od roku 2009/2010. Spousta aut se do E4 vlezla jeste bez filtru … to jen tak pro informaci 😀

Kalina

K tomu vašemu „nahánění max 1000ks aut“, je v článku uvedeno: „Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek.“ Kromě toho není podstatné kolik km tato auta najezdí, ale jaký je jejich podíl na emisích z dopravy v Praze.

Y.K.

A hned o příspěvek nad Vámi tím jedno čuně dokonce chlubí.

Ondros

Jedině dobře, takový passat čtvrté generace TDI je doslova legendou, kterou je lepší předjet, nebo si zapnout vnitřní okruh.

thegrid

Co takhle začít u sebe dostavět okruhy. I ten severní blokují různí městští zástupci. To by byla redukce emisí. Ale to ne, radsi budeme buzerovat lidi at se každý bojí. A stará tatrovka s dirou od kamen místo výfuku si to kolem nas prosviští protože na ni se nejake eko nalepky ještě nevztahovaly.

zdeno

Jaká buzerace??? Jezdit bez filtru je prasárna. A těch starých Tatrovek jezdí kolik???

Kalanis

A hlavně stará tatrovka do centra už nemůže.

kulhán

Je potřeba si uvědomit, že stará Tatra co nikdy neměla filtr, je méně škodlivější než nové auto s vyndaným nebo nefunkčním filtrem. Jde o velikost sazí. Nové auta produkují menší saze které nám zanesou plicní sklípky a riziko rakoviny je daleko větší.

Ondra

Jezdit s vyndaným DPF je hnus, ale co benzíňáky bez katalyzátoru? To je co do škodlivosti ještě větší svinstvo než saze z dieselů.

Gwann

kolik benzinaku bez katalyzátoru pořád jezdí? na vesnici pár 120L a zigulu…a pak už jen veteráni…

Luděk S.

Neomarxisti! Fuj!

Vladimír Bílý

Jako bývalý Pražák si troufám říci, že mnohem větším problémem špinavého pražského vzduchu je celkové množství individuální automobilové dopravy v kombinaci se stářím vozového parku. Vykuchané filtry jsou špatně, ale punk je jinde.

Tomáš

Není to pravda. Jedno auto s vykuchaným DPF filtrem generuje stejné emise jako několik desítek aut, které normu splňují!

kulhán

Nesmysl!

Ondra

Ne, je to je bohužel pravda:
„Pět procent automobilů, které jezdí v Praze, produkuje polovinu nejškodlivějších emisí.“
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/polovinu-nejskodlivejsich-emisi-z-dopravy-v-praze-produkuji/r~2f682afe9b1e11e899900cc47ab5f122/

Zbyněk

To máte asi pravdu co se emisí z výfuku týče. Otěry pneu a brzd, vířený prach jsou stejné.

Lukáš F.

To je ale oproti emisím z výfuku zanedbatelné.

Vladimír Bílý

To se týká ale jen pevných částic z motoru. Co pevné částice z brzd a pneu? Co pevné částice z aut které filtr nemají mít? Kolik procent aut má zdemontovaný filtr? Co NOx a další karcinogenní látky? Mě to spíš přijde, že se jen hledá, na koho resp. co to svést. Ekologie je do značné míry módní záležitost. Před 30 lety se řešilo olovo, před 20 lety NOx, před 10 lety CO2, teď strašně letí pevné částice až se zjistí, že i po tom stojí vzduch ve městech za prd, přijde zas další kampaň na něco jiného, co určitě strašně… Číst vice »

Lukáš F.

Takže co navrhujete? Používat olovnatý benzín a diesely bez filtru, přestože tyhle emise umíme účinně řešit, jen proto, že otěr pneumatik řešit neumíme?

kulhán

Vsadím se, že s takovým mobilním měřením se do severních Čech nepojedou podívat. Zkolaboval by tam už takhle mizerný přemisťovací systém pomocí aut. Ty cikáni co jezdí do práce by rázem neměli čím. A kradl by už každý cikán. Policajti tam už takhle přehlíží technický stav. O sociálně slabších rodinách ani nemluvím. Tam kde auto slouží výhradně přes pár vesnic někam do práce nebo pro potraviny, kam nejezdí žádná hromadná přeprava. Špatně nastavený systém už v minulosti. Tohle se má řešit na STK a ME. Hned při výjezdu měrit auta a dávat pokuty a nebo odebírat licence ME a STK.… Číst vice »

švestka

Největším znečišťovatelem ovzduší u nás historicky byla chemička Deza, po nástupu Burešovi vlády se to nějakou záhadou změnilo na osobní auta, která taky budou PaChové pokutovat, narozdíl od kyanidu v Bečvě. Pak by se pan premiér zlobil.

Kalina

Deza se nějakým způsobem týká ovzduší v ulicích Prahy?!

švestka

Ovzduší v ČR ano, ale to se taktně nevyšetřuje, radši se půjde po důchodcích s felcou, tam je menší odpor.

Jarek

Kolik důchodců má dieselovou verzi Felicie? 🙂

Kalanis

Jednu dehtovou feldu znám. Jestli je ale majitel už v důchodovém věku nebo ještě ne, tak to netuším.

Petr

Kolik socek má passata, A6, báwo voe v naftě, které najeto 600,000 a nemá ani na to zaplatit najednou plnou nádrž.

Lukáš F.

Felicie ale filtr pevných částic neměla z výroby, takže ji nemusí mít ani dneska. Alespoň si teda nejsem vědom toho, že by vjezd osobních automobilů do centra Prahy byl omezen nějakou emisní normou.

Řiditel

Nejvíc kouří a páchnou vozy značek Volkswagen a Škoda. A to jsou bohužel u nás nejrozšířenější značky. Takže je skutečně potřeba tento problém řešit a je jen zarážející, že zákonodárci nebyly za mnoho let schopni vyřešit, jak zákonným způsobem umožnit policii aby vozidla silně znečišťující životní prostředí nadměrným kouřem, mohla policie zastavit a zakázat jim další jízdu.

...

A starší dodávky všeho druhu a očipovaná stará BMW a … a … a … Toho se najde.

Kalanis

BMW hlavně má problémy s blinkry. Mnohokráte ověřeno.

kulhán

Jasně že nejvíce kouří koncernová auta, když jich je nejvíc. To není argument.
Ale co je nadměrný kouř? I ten kondenzační co jde i od úst v zimě?
Na to musí být měřící zařízení, ne policajt.

Petr

Tak na nejoblíbenější vidlácké dýmovnice 1.9 Tdi co vyrábí naftu a táhnou vocpoda by se měla policie zaměřit nejvíce.

Venca

Sice škodovky také moc nemusim, ale pokud jsou ty 1,9Tdi v pořádku, tak až na tu jejich hlučnost jsou to super motory.

Venca

Krom toho 1,9 TDI většinou nemají filtr pevných částic.

Karel

Sotva jsi se po revoluci zmohl na lepší auto a dnes budeš dělat esembáka!

Zdenda

Kazdemu, koho zmeri a „projde“ by mohli odpustit mereni emisi. Takto to funguje v Coloradu (a urcite i na mnoha jinych mistech). Dlouho jsem netusil, co ta dodavka na najezdu na viceproudou silnici s otevrenyma zadnima dverima a jakousi krabici opodal meri. Dokud jsem se nezeptal, povazoval jsem to za nejaky skolni projekt – proste namakana diplomka 🙂

Venca

To je zase věc. Na dlouhé cesty je stále nejlepší a nejekologičtější nafta. V ČR bohužel i ta nafta musí do měst (a to i mimo počátek a cíl cesty). Absolutně tu chybí obchvaty měst a obcí. Krom jiného vlastním jednu naftovou euro 3 z roku 2004 a pokud je EGR ventil ok, tak nikdy nezakouří a to je bez filtru z výroby. Taky budu pak postihován? 🙂

Frantisek

Jak pomůže obchvat města při cestě do toho města? Pokud nezakouříte, tak nezaplatíte, to je prosté. 🙂

Venca

Naftový motor je stále to nejúčinnější co člověk k normálnímu použití vymyslel. Obchvat pomůže tomu, že na 1000km cestě nebudu muset vjíždět a podřazovat ve městě. Takže s nižší spotřebou a nižšími emisemi projedu krásně okolo města. V tuto dobu se pak chovám ekologičtěji, než elektroato nebo benzín.

...

Kdyby byl naftový motor to nejúčinnější, tak by se kupříkladu neelektrifikovaly železnice. Ne, vážně existují i účinnější, ale zatím dražší technologie — jako třeba palivové články.

Venca

Elektromotor do auta je super, to já neříkám. (ačkoli to bere ten pocit z jízdy, jelikož auto pro radost je benzínové), jen tu energii tomu autu neumíme ekologicky dát.

Kalina

Výroba a distribuce paliv z ropy je nejen neekologická, ale navíc způsobuje i škodlivé emise v místě spalování, tj. přímo v životním prostoru lidí. U elektromobilů toto odpadá, kromě toho proces výroby el. energie je mnohem snáze kontrolovatelný, aby splňoval příslušné normy.

Venca

Tak to promiňte. Ekologie nefunguje vůbec u výroby elektřiny. Když se vezme v potaz kolik prostoru potřebuje výroba „tzv. eko energie“, životnost větrných elektráren, či solárních. Potom vezmu-li v potaz drahé kovy a jejich těžbu. Kde se toto všechno těží a jakým způsobem.
Pak tedy ekologicky vodík výrobou a distribucí, je na tom hůře jak baterie. A palivové články? Je to asi nejlepší kompromis, ale… Prostě lidé jsou stále jen opice, které přišli na to, jak z kapalného stavu udělat páru. Dal jsme se z pohybem nedostali!

Kalina

I pokud bychom uvažovali výrobu energie pro elektroauta jen v uhelných elektrárnách, je to pro životní prostředí lidí přínosnější právě z důvodu nulových emisní ve městech a obcích. Kdo má možnost fotovoltaiky na vlastním domku, je provoz elektromobilu pochopitelně ještě o řád příznivější.

...

Pokud je zrovna inverze, tak by to až s takovou jistotou na vašem místě netvrdil…

Venca

Ale jak tu neekologickou elektřinu tomu autu chcete dát? Průser, je, že ji nemůžete ekologicky skladovat. Nejde bez ztrát nikam zavřít a životnost baterií a jejich ekologicnost je téměř nula.
Krom toho miluju ty bojovníky za města. Obce už mají mít ten obchvat. To že se vesničané přestěhuje do města a pak jim vadí v centru pár aut je běžný jev, kdežto u Chodova jim projíždí těžká doprava přímo pod oknem a tam to nikomu nevadí.

Lukáš F.

Výroba a likvidace baterie dělá menší ekologickou zátěž, než pálení ropy za celou životnost vozu.

Venca

Tak o tom opravdu pochybuji. Je to spíše z bláta do to smradlaveho. Zlikvidujemejen další místa na planetě.

Lukáš F.

Tak nepochybujte a zjistětě si informace. Já vás navedu: kolik kg váží baterie (= musí se vytěžit, zpracovat) a kolik kg paliva spotřebuje automobil na 100 tisíc km jízdy?

Venca

Těžba kovů do baterií je opravdu velice ekologicky zatěžující proces. Nehledě na to, že spousty kovů není po Světě dost, aby jsme mohli takto elektrifikovat vozový park. Znovu říkám, že nemám nic proti elektromotorům v autě, ale první problém je výroba el. energie a druhá věc je jak jí ekologicky dodat tomu elektromotoru do auta. Stále je tu spousta lidí, kteří budou spalováky preferovat, dokud se toto nevyřeší. Dále tu bude i spousta lidí, co je budou oživovat z nostalgického hlediska, jinak by neexistoval vetarán a yangtimmer kluby. Zpětně k železnici ledé by nenavštěvovali tolik ty historické vlaky co občas… Číst vice »

Lukáš F.

Naopak jsme za 100 let pokročili zcela zásadně. Dnešní lithiové akumulátory mají násobně vyšší energetickou hustotu než olověné akumulátory, elektřinu umíme vyrábět čistě a krátkodobě i skladovat. Ekologická stopa výroby akumulátoru se smaže za dobu provozu auta, a v budoucnu bude ta stopa ještě menší, protože materiály se budou získávat recyklací starších baterií namísto těžby nových surovin. Vy všichni mínusáři byste si o bateriích, jejich výrobě a recyklaci mohli něco najít. A pokračovat k těžbě a rafinaci ropy. A vy konkrétně byste si měl najít něco i o palivových článcích. To nejsou palivové tyče do jaderného reaktoru! A nikdo je… Číst vice »

Venca

Tak vy myslíte vodikový článek do auta, kde bude docházet k chemické reakci. To už jsem psal. Vodík jako palivo, je ve větším množství ještě hodně velký sen. Ten se zase taky nebude vyrábět zrovna ekologicky. A jeho přeprava je zatím také problém. Krom el. energie vyrobené sílou vody, jsou bohužel solární a větrná hodně svázané s tou špinavou. Jelikož v přepočtu na životnost slunečních kolektorů a větrníků si na sebe ani nevydelají. Neberu v potaz zjizvenou plochu. Akumulátory vidím i u těch elektroaut stále jen reklamovat, pár jich v okolí mám. Jistě se dá i operovat recyklační, ale při… Číst vice »

Lukáš F.

Ano, vodík je drahý. Ale může mít potenciál v letectví, díky nižší hmotnosti nádrží ve srovnání s bateriemi. Větrníky na vhodných místech jsou levnější než uhelné elektrárny. Není pravda, že si na sebe nevydělají. Baterie degradují, ale materiál se z nich nikam neztrácí a většinu z něj lze recyklovat, zejména kovovou katodu, ve které bývá drahý kobalt. Kde jste přišel k tomu, že na světě není dost materiálu, nevím. Ano, samozřejmě i majitel spalovacího auta může mít starost o životní prostředí, auto používat jen v nutných případech a tak dál. Kvůli blbcům jsou nelegální drogy, přísně kontrolované zbraně, a kvůli… Číst vice »

Venca

Tak grafit, kobalt, lithium opravdu neroste na stromech, męď dochází opravdu rychle i bez elektromobily a bez toho nebude el. motor. Já doufám, že DPF už kuchají jen blbci. Každopádně tu budou nafty, které sjížděli z výrobní linky bez DPF ještě hodně dlouho. Větřní rozhodně více času nejde, než aby el. energii vyráběl. Lopatky se na něm mění, tak často, že pomalu většinu větrných dní nefunguje. Možná u severních moří vidím jejich potenciál. Opravdu svou výrobní zátěž se servisem většina těchto věcí nezaplatí. Je to nejspíše větší problém než stroje na fosilní paliva. Řeším elektroauta, jelikož se sousedem co vlastní… Číst vice »

Lukáš F.

No, do uhelné elektrárny se zase musí těžit a dopravovat uhlí, a vápenec pro odsiřovací zařízení. To snad raději měnit ty lopatky. Zajímavé je, že měď a další suroviny podle vás dochází, zatímco ropu máme na věčné časy. Promiňte, ale to je kec. 450 km s Teslou není vůbec problém, i kdyby měl tu nejlevnější s 60kWh baterií, tak to zvládne s jednou zastávkou. Nemůžu samozřejmě soudit spolehlivost, ale pokud má váš soused auto v záruce, tak asi servisní náklady jako výměny vadných článků neplatí, ne? Tak jak můžete tvrdit, že to vychází špatně? Kolik vy dáte jen za výměny… Číst vice »

Lukáš

jistý je odjakživa jedno – co je na baterky, vždycky stálo za ho…

Lukáš F.

Všichni kamarádi a známí, kteří buď vlastní nebo někdy řídili elektrické auto, si radost z jízdy pochvalovali.

Venca

Ano, je to zážitek, hlavně zrychlení. Já mluvím, ale o zvuku motorů. Není nad pocit slyšet některé motory na vlastní uši. ( viz.:Ford gt40, jakékoli 12valcove Ferrari, boxerky od Porsche). Pak zrychlení není sportovní jízda. (priklad: Mtsubischi EVO IX, Lancia Delta HF Integrale, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Subaru Impreza WRX).

Raddie

Elektromotor do auta nepatří!

Lukáš F.

Správný chlap startuje klikou!

Kalanis

„Dyť to nemá zvuk!“

...

“ tak nikdy nezakouří“ — tak se za tím někdy zkuste projet něčím jiným. Zvlášť když ten diesel prošlápnete, tak z toho lítá neskutečný hnus a to prakticky bez výjimek.

Venca

Pokud není na Euro 3 něco v nepořádku. Garantují vám, že nemá skoro žádnou kourivost. Paradoxně, když vynechám ty vykuchané nafty a Chip tuningáře, tak nejvíc kouří nafty, které se vypalují. To by mělo jet asi 40km konstantní rychlostí.
Teď mě napadá, jak se bude řešit toto? Pokud někdo chce zastavit vůz a měřit ho v režimu obnovy pevného filtru.

...

Jednoduchou novelou. Do zákona č. 40/2009 Sb. se přidává:

§228 odst. 5
Ochrana podle §228 se neposkytuje zjevně kouřícím motorovým vozidlům s naftovým motorem.

Do zákona č. 89/2012 Sb:

§ 2903a
Kdo poškodí zjevně kouřící motorové vozidlo s naftovým motorem, není povinnen k náhradě škody na tomto vozidle.

A problém je vyřešen… 🙂

Venca

V takovém státě bych snad ani nechtěl žít.

Kalina

Pokud splní zákonné limity pro emise škodlivých látek pro euro 3, tak nebudete postihován.

Venca

Děkuji. Ještě jeden dotaz k tomuto. Jak je možné, že například euro1 a 2 se na STK už ani nepokousi měřit a rovnou známku vylepí? Osobní zkušenost sprinter 1997.

Lukáš F.

Tak to se modlete (a technik z STK taky), ať vás s tím někde nechytí, protože kdyby pak chtěli vidět protokol z měření, ten logicky nemůžete mít.

Venca

Prošlo to vždy naprosto legálně bez známosti. Ta 2,8 je na svůj věk v super stavu. Sprinter trpěl na rez a auto je nyní, kompletně be rzi. Protokol sebou nevozim a klidně s tím půjdu na technickou kdykoli, oprati spoustě pošťákům, dpd, atd je v super stavu.

Odpadlik

Hlavně taky vymyslel mechanismus, jak efektivně potírat STK, co vystaví papíry na auto bez filtru. To bude asi největší oříšek. Ale zas, jestli to jde v německu, tak by to.nějak mělo jít i tady. Jinak mě tedy udivuje, že nějaká takováhle mobilka v podstatě neexistuje, protože pak je vymáhání nařízení v podstatě nemožné – což je, jak už bylo ostatně řečeno, dost obecný problém. Nařízení je tu X, ale když se jimi nebudete řídit, tak se nic nestane. Policajti chytnou debila na drogách a bez řidičáku a co se stane? Nic, vysmeje se jim do obličeje a za týden jede… Číst vice »

Pavel

Tak ten mechanismus vymyslete 😀 😀 Samo se nic nevymyslí.

Šejdr

Snad by to mohl vymyslet někdo z úředníků ministerstva, třeba v rámci nudy na home office.

Lukáš F.

Zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem. Vyřešeno.

Kalanis

Fajn, takže potraviny či jiné zboží nepůjde dopravit. Natož pěstovat a vyrábět. Chci vidět traktor na baterky, co zorá typický lán do hloubky.

Lukáš F.
Gwann

tak po ikste chyceny nadrogovany debil bez ridicaku patří do vazby – hrozí pokračování v trestné činnosti a to je vazební duvod

On.

Problém je že ME může být nevinné, není problém si filtr „půjčit“. V ceně „půjčovného“ je i montáž a vymazání chyb z diagnostiky, na ME a STK nezjistitelné, nové sváry nic neznamenají, mohlo dojít k výměně filtru.

Lukáš F.

A to se fakt někomu vyplatí?

On.

Je to levnější a jistější než úplatek na ME. A část lidí prostě „musí“ obcházet systém za každou cenu a pak v hospodě nadávat jak se systém šidí a jak podvádějí ostatní a oni nemůžou.

David

By mohli měšťáci kontrolovat, i jestli nejdou v ulicích odstavený vraky s propadlou technickou.

Pavel

Moc práce. Měšťáci nezvládaj řešit ani blbý auta parkující na chodnících. Sice tam stojí zaparkovaná celý den, ale holt mají jiné priority. A vy chcete, aby ještě řešili jejich technickou! 😀

Kalina

Tohle je práce pro automat, hlídka se pak má zabývat až konkrétním zjištěným případem, zadokumentovat a nařídit odtah.

On.

Mohou a dělají,ale pro hlídku to nahlášením končí, zbytek práce je na úřadě. Výzva k odstranění pak další dva měsíce čekání, než se může odtáhnout na parkoviště tam další měsíce čekání na dražbu. A furt se papíruje. A na začátku musí být technická propadla alespoň půl roku.

Kalanis

Což je přitom lepší stav, než když donedávna to musel být vrak od pohledu. Tedy že mu chybí podstatné části nebo si u něj někdo hrál s ohněm nebo zavazí v provozu.

Pavel

Hřib fňuká, jak kvůli daňovému balíčku snižující lidem daně nebude mít peníze. A pak se tu vesele utrácí za podobné ptákoviny. Jedno zařízení za čtyřicet míčů – kolik aut bez filtru tím asi reálně chytí? Statisticky zanedbatelné množství. Ale to ovce nezajímá.

Problém Prahy je hlavně těžká tranzitní nákladní doprava vedená čtyři kilometry od samotného centra a skrze hustě obydlená sídliště. Háje, Chodov, Spořilov, Skalka, Zahradní Město, Prosek, Letňany. Kamiony u oken sídlišť nikoho nezajímají, však Hřib má svou vilu u rybníčku v Kyjích.

Pavel

Aaa, vidim, ze se ti pres noc moc odkrvil mozek.. pro tve pouceni okruh kolem Prahy stavi stat tedy tvuj milacek Andrej, kterej maka tak mic, ze mu nezbyvaji sily na podstatne veci, jako treba stavba dalnic

Chvalim Prahu, ze jako jedina v tehle bananove republice, se snazi neco delat s timhle problemem

Frantisek

Jakých zase dálnic? Fakt si myslíte, že současné dopravní problémy vyřeší ještě další kapacitní silnice? Akorát odsají zbytek přeprav ze zanedbávaných kolejí a ještě více zahltí zdrojová a cílová místa.

Frantisek

Problémem Prahy je hlavně silná cílová doprava, ta tvoří bordel přímo ve městě. Z myšlenky tuto zátěž snížit a zčásti převést zpět na koleje jsou zatím v Čechozemí i Evropě pouze plané kecy, zatímco prováděná opatření ji naopak množí a směrují na silnice.

Kalina

Nejefektivnější a dosažitelné řešení je přechod na elektromobilitu. Švejkům to sice bude trvat dlouho, ale ve vyspělých státech je to realita.

Gwann

suburbanizace je swina. když vezmu kdo a odkud jezdí k nám do práce…tak z širšího centra nás je snad 5%…10% sídliště….a zbytek eSka nebo vesnice co jsou Prahou pouze náhodou či omylem

Kalina

Odpověď na dotaz „kolik aut bez filtru tím asi reálně chytí“, můžete vyčíst v článku: „Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek.“

Broge

Na Hájích nám žádné kamiony nejezdí 🙂

jan

Je to rozumné, v Praze je hodně aut, hodně chodců..
U evropských značek jsou dnes filtry obvykle za normální ceny. Není důvod jej mít vykuchaný. U některých jiných je to někdy horší..
Otázkou pro mě však je, kolik opravdu miniaturních částic je schopen zachytit. Typu pm 2,5. a menší.

Pavel

Víc kolon a víc rozjezdů – které produkují nejvíc emisí. To se to bude panečku dýchat! 😀

Frantisek

Na to ovšem nějaké měření či neměření nemá příliš vliv. Podstatné je rozložení podílů přeprav do jednotlivých módů, na tom by se mělo místo planého teoretizování zapracovat – začít spravedlivěji nastavovat výchozí podmínky.

Dan

Když tam ten kat někdo mít nechce tak si to stejně vyndá, dělaj jakoby auta hulily jak čínská fabrika, jo smradlavej diesel mě občas nasere když jedu za nim ale jestli má filtr nebo ne hulí uplně stejně. Copak asi sežere kontejnerová lod za 1 plavbu ?? 😀 😀 To ne, tam prachy nepumpnou.

Pavel

Samozřejmě, po Vltavě rozhodně žádné lodě neplují. Sice je tam provoz takový, že to zdymadla nepobírají, v lodních motorech se pálí kdeco… ale ono to nevadí! 😀

Pavel

Ne každy kouř z výfuku implikuje vykuchaný DPF. On se DPF čas od času regeneruje. Je to běžná součást chodu DPF, ty částice tam nezůstávají na věky. Ale koho to zajímá 😀

M19

Při jízdě ve městě k žádné regeneraci DPF nedochází a docházet nemůže, na to je rychlost jízdy příliš malá. Při regeneraci dochází ke spálení sazí, tedy saze nevycházejí a tedy nic nekouří.

M19

Už jste viděl po Praze plout velkou kontejnerovou loď? Ty lodičky co tam plují, mají do skutečné kontejnerové lodě pěkně daleko. Ne zdaleka se tam nedá spalovat kde co, u tak malých plavidel, i kvalita paliva pro lodní motory má svá pravidla a musíte dokládat co za palivo bylo použito.

Gwann

navíc je rozdíl i u námořních lodí, co můžou pálit v teritorialnich vodách a mimo ne.

M19

Ano, je to tak. Když se vrátíme k té Praze, tak palivo pro lodní motory u nás má jasně daná pravidla pro obsah některých látek, což pak souvisí s emisemi. Větší problém jsou u nich emise oxidů síry, neboť palivo může obsahovat její větší podíl než u paliva do aut. Ovšem vzhledem k rozsahu lodní dopravy po Praze vůči provozu aut po Praze je to v současnosti problém spíše marginální.

Gwann

ano, ta norma na mazut do lodi je hlavně o obsahu síry, přesně tak.

myslím ale, že na Vltavě ty lodě fungují většinou na naftu. říční lodě na těžký topný olej příliš fungovat nebudou.

samozřejmě i nafta má více tříd – hlavně (ale nejen) podle obsahu síry, ta sirnatejsi bývalá lehký topný olej. což zase ale umí slušně oddelat motor

M19

Já mluvím o českých předpisech, které nařizují maximální obsah síry v palivech pro lodě, nejen pro mazut. Těžký topný olej a mazut není totéž, i když ti dříve narozeńí mají obvykle trvale neodstranitelný dojem, že ano a rádi tyto pojmy libovolně zaměňují. Nafta se dělí do třídy podle jiných vlastností, než je obsah síry. LTO a nafta není totéž, nafta je označována jako extra lehký topný olej. Maximální obsah síry je stanoven v předpisech prakticky pro všechny hlavní druhy paliv, včetně nafty pro lodní motory. Zkuste si napřed něco o tom najít.

Y.K.

Ty lodě na Vltavě jsou nesrovnatelné s emisemi námořních lodí, co spalují „kejdu“ skoro asfaltovou, když to řeknu sprostě. Na řece jsou normální diesely. Sice čudí dost, o tom žádná, ale zase jich je jen pár desítek (což není omluva, jen nízká kvantita znečišťujících zdrojů). Tatry 815 a podobné vykopávky co stále jezdí po ulicích, nebo vozy 810, či neremotorizované loko jsou na tom úplně stejně. Pokud v Praze jezdí miliony aut a nějaké desítky procent mají nefunkční nebo vybrakovaný DPF, tak to je ovšem problém jiného kalibru. Každopádně turistický průmysl není chudáček, tedy pokud zrovna není 2020, takže přitvrdit… Číst vice »

Pavel

Praha muze ovlivnit provoz v Pze a ne provoz kontajnerek, hnupiku

asdfr

Ake normy musi splnovat diesel.
13 rocne auto mi musi plnit normu Euro IV, ktora platila do roku 2009. Pre nu plati, ze auto musi mat emisie pevnych casti najviac 0.025 g/km.

9 rocne auto musi plnit normu Euro V, ktora platila od roku 2009 do roku 2014. Pre nu plati, ze emisie pevnych casti musi mat najvic 0.005 g/km. Takze je 5 krat prisnejsia ako predchadzajuca norma. V ostatnych parametroch sa euro V norma alebo nesprisnila alebo len napr. je o 1/3 prisnejsia ako Euro IV.

Gwann

a co navrhujete? že se starší auta z moci úřední odstavi?

Jaromír

Takový píčoviny budou kontrolovat! Ale treba funkčnost a seřízení svetel nikoho nezajímá.

Gwann

tak když ty různé čistící a filtrovaci vyfikundace stojí tolik peněz a snahy, bylo by asi rozumne, aby fungovaly…

a naše česká specialita – na vše máme několik podrobných předpisů, ale nedodrzujeme ani jeden – by už mohla pominout…jak zrušením některých nesmyslů tak tím, že budeme i něco dodrzovat

noerf

Na to nepotřebuji měření, stačí preciznější kontroly ve vyhlášených STK a ME. A také by demontované zařízení mohla kontrolovat nározově dopravní policie a za přítomnosti technika STK a náklady by byli ročně v řádu statisíců Kč.
Jenom závěr studie, že cestující dýchají horší vzduch než chdodci je otázka osobní odpovědnosti majitele (provozovatele vozidla). Pokud se budou používat kvalitní fitry, tak množství škodlivin v autě se bude blížit nule.

Pavel

Naopak, ty vyfikundace by moc peněz stát neměly, aby lidi neměli důvod je kuchat ven, když se porouchají.

Poudy

Asi patříš mezi debílky co mají filtr odmontovaný viď?

Petr

Troufnu si tvrdit, že množiny řidičů s dieselovými střepy s demontovanými DPF (hlavně že je to báwo, voe) a množiny řidičů, kteří mají instalované všemožné čínské shitózní „xenony“ se navzájem překrývají. Jezdím hodně v noci, takže ti druzí mne výslovně se.ou, ale jezdit bez DPF je prasárna.

Pavel

A to máte podložené statistikou, nebo jen svými dojmy? 😀 Policie jen tak mimochodem má pravomoc auto nesplňující příslušná technická pravidla odstavit z provozu. Zeptejte se policajtů, proč to nedělají! 😀

korda

Každé auto jde na emise a stk po dvou letech pokud by to dělaly jak se to má tak by tato situace nenastala.Nevím jak by to v praxi vypadalo kdo by typoval ty auta které nemají dpf a jak to budou měřit.Emisní stanice taky musí splňovat nějaké kritéria.

Pavel

Picovina co zabiji lidi, jsem rad, ze to konecne nekdo bude resit, kdyz si Cesti idioti musej filtr vykuchavat a nicit vsem i sobe zdravi

Mirek Zv.

Chci od tebe pravidelně vidět odškodné na mém účtu. Pak si to klidně nazývej píčovinama nebo jakkoli budeš chtít.