Praha začala kontrolovat dieselová auta, zda jezdí s funkčním filtrem pevných částic

Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČRMěření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR

Praha ve spolupráci s policií začala tento týden poprvé kontrolovat auta s dieselovým motorem, zda mají v pořádku filtr pevných

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír Bílý

Praha honí akorát laciné politické body nesmyslným honem na čarodějnice! Problém nejsou stará auta resp. ta, která by měla mít filtr a nemají jej. Těch jezdí po Praze jen malý zlomek z celkového počtu a o jejich vlivu se můžeme dohadovat, určitě však není významný. Problém je hlavně v celkovém množství automobilové dopravy. A co se týká stáří vozového parku, je na tom Praha u nás zdaleka nejlépe.

Szantus

Většina problémů s DPF je v ČR způsobena stáčením km – řídící jednotka přizpůsobuje intenzitu a časový rámec vypalování několika faktory,z nichž jeden je i odhadovaný fyzický stav filtru dle najetých km, takže pokud to někdo stočí, tak skoro vždy do cca. 50.000 DPF odejde. Další faktory jsou samozřejmě kvalita paliva, nutnost použití předepsaného oleje a nutnost někdy nechat regeneraci filtru plně dokončit (delší jízda v předepsaných otáčkách na určitou vzdálenost). Pokud si někdo kupuje diesel na krátké „poskoky“ po městě,tak to je úplně špatně…

jan

Přijde mi to rozumné. Praha má hodně aut, a hodně chodců. Tak ať si to tam hlídají. Navíc cena dpf filtrů u rozumných značek šla hodně dolů. Třeba takový venkov stejné problémy nemá.. Jen já si nemyslím, že filtr vysbírá ty nejmenší nejnebezpečnější částice. Je to stále jen filtr.. Proto mi to u benzínu příjde alibistické. Turbo, přímé vstřikování, vysoké tlaky ~ více částic. MPI bylo v pohodě. Řešením jednoho problému vznikl další. Ten se lepí nějakým filtrem.. atd.. Takže to bruselské vytváření perpetum mobile prostě moc nefunguje. A proto EU ohlásila dalších 30 % k perpetu.. Pak zas si… Číst vice »

Y.K.

Ono se hlavně čmoudící motory, nejdříve ladily v procesu spalování a když už to nešlo níže, nasazuje se filtr. Já myslím, že to je k automobilovému průmyslu ještě hodně mírné, na všechno jsou roky času a lidé zatím inhalují. Nutnost to je, vzhledem k tomu kolik přibývá na světě aut a jasně je vidět, jak vypadá vzduch ve městech zemí, kde to neřeší (nedá se tam dýchat bez masky).

A opravdu to není záležitost EU (i když nás se v ČR týká jen EU). Všechny moderní státy mají pdoobné normy včerně USA.

SUV jsou smutný případ, to ano.

dopravak

Zase bych to nesváděl všechno na tu „zlou EU“. To, že lidi chtějí výkonná auta s nízkou spotřebou je dané zejména poptávkou. Normální člověk opravdu nechce jezdit s 50kW atmosférou, která h… jede a žere jak tank. No a jak jde vývoj dopředu, tak se sem tam objeví problém, který je potřeba vyřešit (např problém částic u turbomotorů). No a abychom se zejména ve městech neudusili, tak musí legislativa zpřísnit některé normy. Jasně, že filtr nedokáže zachytit 100% částic, ale pořád je to řádově více, než pokud filtr vymontuju. No a je jenom dobře, pokud stát vymáhá dodržování pravidel. Pokud… Číst vice »

...

Ale dreck. Kdo má všech pět pohromadě, volí jednoduchý atmosférický benzínový motor. Pravda, ne 50kW. Ale od 150kW (v malých autech 100kW) už se s tím jezdit celkem dá. Ano, spotřeba není nijak oslnivá, ale u moderního turbomotoru co nezaplatím na palivu, zaplatím na servisu, často i výrazně víc. Dvouhmotové setrvačníky, vstřikovací čerpadla, turba, EGR ventily, nic z toho není nesmrtelné. A lepší auto, které sice žere 10+ l/100 km a jezdí, než auto, které sice má spotřebu 4.5 l/100 km, ale stojí pořád v servisu.

AAA

turba si zase vyžádal downsizing, problém částic není až tak problém turba jako přímovstřiků. vše dáno honbou za snížení CO2, to zase dobře plní diesely akorát že ty produkují mnohem více NOx, to zas budeme řešit močovinou, prostě snaha o perpetuum mobile řešená rovnáky na vohejbáky pokud to rovnou někdo „neřeší“ ala dieselgate

dopravak

Tak v tom případě jsou asi fleetoví manažeři úplně na hlavu,když ve velkém kupují na velké firemní nájezdy TDI. Asi byste jim měl poradit, co nakoupit 😉

AAA

tak zrovna fleetové flotily jsou proslulé tím, že se auto zase pošle do světa dřív než se objeví drahé problémy

petr.r

…- ty si asi závodník, granda mám 88kw a druhý zetko 110kw a jezdím každý den.

mikiqex

Tyto kontroly by měly být na STK povinné plošně a trvale, pokud tedy nejsou. Vždy si na to vzpomenu, když jedu za něčím vysloužilejším (typicky Passatem) s nápisem TDI na zádi a tak zapínám cirkulaci (paranoia? :-). Nicméně, u nákladních vozů problém s vymontováním filtru není? Přijde mi, že ty by ovzduší zaneřádily řádově více.

David

Je to povinné měření emisí před STK protože pak nemá smysl pokračovat na STK. Jenomže se buď někdo uplatí, nebo se filtr namontuje právě jen na tu kontrolu. Já bych se také zaměřil na kontrolu právě těch stanic u kterých taková auta prošli.

AAA

Dřív se DPF na emisích nekontrolovalo vůbec, protože kontrolované parametry (kouřivost) to většinou plnilo i bez něj. Dnes se kontroly emisí se neustále zpřísňují až do absurdna a pokud šly ceny dpf rapidně dolů tak se to montovat a demontovat před stk brzy nevyplatí.

https://fleischhans.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=698495

mikiqex

No jo, vlastně, matně si vzpomínám na „chlubení“ nějakého autoservisu, že prý dokáží filtr vymontovat tak, že při vizuální kontrole to nebylo poznat. O hodnotách měření se nezmiňovali, čili se to asi tehdy neřešilo.

AAA

tak aby prošel při vizuální kontrole to stačilo vybouchat tu vložku.

petr.r

to se dělalo s katem běžně.

petr.r

u nákladáků a autobusů se vstřikuje před ten filtr močovina a když výfuk nemá bílou, spíš krystalický prstenec, tak je vstřikování zaslepeno a místo močoviny je v nádrži voda, aby to nesignalizovalo málo močoviny. Ale u nejnovější normy už se to nedá ošálit, ale až ty auta budou starý, tak zase někdo něco vymyslí.

AAA

močovina ale slouží pro redukci oxidů dusíku, to nemá s DPF nic společného. U kamiónů asi nebude velký problém že by se filtr neměl příležitost vypálit.

petr.r

nepíši nic co se příčí, u euro6 se snižuje NOx, CO2 je v porovnání předchozích norem snižována jen malo. čpavek a voda rouzpouští ty saze nebo v praze měří jen CO2?

AAA

nic to nerozpouští neboť se to vstřikuje před katalyzátor a ne před filtr.

https://autobible.euro.cz/selektivni-katalyticka-redukce-scr-kterak-se-zly-nox-stal-hodnym-dusikem/

petr.r

Nevím, ale když tam máš močovinu, tak ti nevyletí saze z filtru a nezacpává se a nemusí se tím pádem demontovat. Jestli znáš citroena tak to znáš.

Ondra

Tyto kontroly by měly pokračovat v Praze trvale, nejen v následujících dnech! A samozřejmě uplatňovat sankce v plné výši, jak umožnuje zákon.

AAA

No pokud bude skóre nadále podobné (neprošel jeden z šesti), tak to se Policii dost brzo začne prodražovat, protože takovou prohlídku zaplatí ona. Ale čo to táram, ve výsledku samozřejmě daňový poplatník….

Y.K.

Jeden ze šesti vám přijde málo? Uf. To by asi Němce či Rakušáka kleplo. V Praze je registrováno asi milion aut + projíždí i z jiných okresů.

AAA

jenže to nebyl jeden ze šesti nahodně zastavených, ale jeden že šesti vybraných kde zjevně čekali naději na úspěch.

Y.K.

Mě to teda přijde i tak dost a zjejvně velmi plošný jev (ne jen zcela náhodný).

Ondrys

No jasně, a léčba zdravotních potíží způsobené odmontovanými filtry asi nikoho nic nestojí, že? To je zase logika, nechceš náhodnou policii zrušit úplně, to by se teprv ušetřilo…

AAA

možná by stačilo aby fungovaly standardní mechanismy. viz výše.

Tomas

Jenže nefungují a Praha asi problém STK nevyřeší… Nehledě na to, že pokuta 50 000, kdyby ji použili, náklady na těch 5 zbývajících asi plus mínus pokryje.

AAA

kolikrát už byla pokuta 50 000 v praxi udělena?

AAA

Odstraněné DPF dnes už na emisích fakt neprojde

asdfrb

Jasne. Tak preto uplatnime na auta prisnejsie normy ako platia v obytnych budovach. Nemci vo velkom zakazuju diesle. Robia to na zaklade merania, ktoreho hodnata nema prekrocit 40 niecoho. Nedavno som zase cital clanok, kde sa do toho obuli nejaky vedci v Nemecku, ze to cislo 40 ze to cislo je totalne vycucane z prsta a je prisnejsie ako hygienycka norma pre obytne budovy, ktora umoznuje 80 niecoho. Este by zaujimalo, co by si robil. Ak by sa ti stal takyto scenar. Zastavia policajti, podte s nami na policajnu stanicu. Tam stravis hodinu a potom ta pustia. Len sme Vas… Číst vice »

dopravak

Zas to neberte tak do extrému. Sám mám auto s DPF. Výfuk je od pohledu více méně čistý. Takové auto nikdo na STK posílat nebude. Pokud se ale valí i za relativně novým autem při rozjezdu černý dým, černý je nejenom samotný výfuk, ale i plasty okolo, tak je zřejmě něco v nepořádku. Prostě jako majitel jste za své auto zodpovědný. Pokud máte podezření, že je něco s autem špatně, musíte to zkrátka opravit.

AAA

V tomto případě někdo poslal na STK 5 aut, zřejmě asi v nepořádku, u kterých se nic neprokázalo. Takže viz výše.

dopravak

V článku se píše pouze toto: Podle něj u kontrol zjistili, že z šesti zastavených aut jich jedno nevyhovělo. V žádném případě z toho nevyplývá, že poslali 5 z 6ti aut na STK zbytečně. Klidně to mohlo být tak, že 6 aut zastavili. U jednoho měli po orientační zkoušce podezření, tak jej poslali na STK, kde se podezření potvrdilo. Děláte z toho jenom zbytečný humbuk. Pokud máte auto v pořádku, tak vás podle mě nikdo abytečně na STK posílat nebude. Bát se ale můžou ti chytrolíni, za kterýma se na každé křižovatce vyvalí z auta oblak dýmu, protože na systém… Číst vice »

AAA

No to jsme asi každý četli jiný článek. Já tam tedy čtu toto:

„Vozidla s podezřením byla policií vedena na stanice STK, kde byla prověřena,“ řekl Scheinherr.

dopravak

„Vozidla s podezřením byla policií vedena na stanice STK, kde byla prověřena,“ řekl Scheinherr. Podle něj u kontrol zjistili, že z šesti zastavených aut jich jedno nevyhovělo. Z těchto dvou výroků ale pořád jaksi nevyplývá, že poslali 5 z 6ti aut na kontrolu zbytečně. Nikde se totiž nepíše, kolik ze 6ti zastavených mělo podezření. Silně pochybuji, že by všech 6 zastavených poslali hned na STK. Asi nejde vyloužit, že 6 aut zastavíte, u dvou máte podezření, které se ale u jednoho neprokáže, protože má jenom zkrátka špatně seřízený motor a filtr má ve výsledku v pořádku. Pořád je to ale… Číst vice »

AAA

I kdyby měl jenom zkrátka špatně seřízený motor a emisní zkouška přesto vyšla s výsledkem VYHOVUJE, byl tam posílán a buzerován zbytečně. Resp. na základě chybného vyhodnocení pana příslušníka.
A jestli si nějaký ovčan tuto buzeraci rád absolvuje s tím že je to holt nutné menší zlo, no proti gustu žádný disputát.

dopravak

Jako nikdo se nechce nechat buzerovat zbytečně, ale máte nějaký jiný nápad, jak dostat hromady aut s chybnými DPF z cest?

AAA

Viz výše – férová ale důsledná kontrola na regulérní STK spolu s tlakem na výrobce aby výměna nestála vyšší desetitisíce a do dvou let je problém vyřešen. Krom toho diesely stejně mizí samy, minimálně z nižší a nižsí střední třídy, sice i některé nové benzíny už mají DPF ale na trochu jiné bázi kde by alespoň teoreticky neměl být problém tak palčivý. No a pak podpora alternativních paliv, bohužel naše plynárenská lobby protlačila výhradnou podporu CNG (zatímco Němci i jinde podporují i LPG), která zdá se sama odumře drív než se stihne dle těchto představ dostatečně rozšířit …. 🙁

dopravak

Ano, to je potřeba taky. Ale to pořád není nijak v protikladu s tím, že je potřeba kontrolovat i úmyslné manipulace s filtry a tvrdě je trestat. Ono možná nejvíc tomu pomůže i samotný mediální humbuk okolo. Protože jenom to, že se o kontrolách mluví dostatek lidí od manipulace odradí.

Ondra

Většinou stačí počkat až pojede auto se zatmavenými skly a nebo tzv. tuningovou výbavou. Pak bude úspěšnost odhalování demontovaných DPF významně lepší;)