lot
Automobily Doprava ve městě

Lov aut s „vykuchaným“ filtrem zamíří i mimo Prahu. Sedm procent vozů neprošlo namátkovou kontrolou

Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR
Měření emisí, ilustrační foto. Autor: MDČR

Čtvrtina vytipovaných aut v pražském provozu nesplnila při neplánované kontrole emisní limity, které přitom plnit měla. Nejčastějšími prohřešky byl špatný stav výfukového vedení nebo kouřivost motoru, která ukazuje na nedostatečnou údržbu vozidel se spalovacím motorem. Zejména v městech mohou taková vozidla výrazně zhoršit zdraví obyvatel.

Pilotní kontroly mobilního měření provedli experti Centra služeb pro silniční dopravu přímo na silnicích. Během tří měsíců zkontrolovali 444 vozidel, z nichž vytipovali 141, u kterých změřila emise. Z nich 33, tedy celkově přes 7% ze všech vozidel, nebylo technicky způsobilých k provozu.

Česko dlouhodobě neúspěšně bojuje s nešvarem, kdy si zejména majitelé dieselových vozů vymontují kvůli nákladnému čištění či výměně filtr pevných částic. To se projevuje pak na ovzduší. V minulosti se tématu věnoval například poslanec a starosta Prahy 7 Jan Čižinský, který protlačil například kontroly policií. K systémovému řešení, které by tento problém vyřešilo, se ale dosud nikdo nedostal.

Zatímco řada lidí obecně problematiku emisí a jejich vlivu na klimatické změny zlehčuje, emise pevných části mají vliv hlavně na lidské zdraví. „Pokud řidiči jezdí s nefunkčním filtrem pevných částic, pak poškozují zdraví obyvatel měst, protože lidské tělo neumí ultra jemné částice emitované moderními motory odfiltrovat,“ říká docent Michal Vojtíšek z Centra udržitelné mobility J. Božka z Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky všechna vozidla, u kterých kontrola objevila závady, musí do 30 dní projít novu technickou prohlídkou kontrolující odstranění zjištěných nedostatků, je jim na tu dobu pozastavena technická způsobilost. „Z 33 zachycených vozidel se závadami absolvovalo 21 vozidel nové měření emisí v stanici měření emisí, z toho 5 vozidel opětovně nevyhovělo,“ dodal Jemelka.

Přestože první fáze pilotního měření probíhala pouze čtvrt roku a pouze v Praze, odhalila, že výrazné množství vozů na českých silnicích nesplňuje zákonné požadavky a zásadně tak přispívá ke znečištění ovzduší,“ řekl ministr životního prostředí Richard Brabec. Proto chce stát rozšířit příští rok kontroly na celou republiku. „Zhoršená kvalita ovzduší přispívá k předčasným úmrtím tisíců lidí nejenom v České republice a doprava je jedním z faktorů, které mají na kvalitu ovzduší vliv. Současně bylo výzkumem Centra udržitelné mobility už dříve prokázáno, že velkou část zplodin do ovzduší vypouštějí i novější auta ve špatném technickém stavu, která současně nedodržují zákon, a to paradoxně více, než třeba auta starší výroby,“ dodal Brabec. Ministerstvo dopravy nakoupilo další dva přístroje na mobilní měření emisí.

Vedle mechanických poškození výfukové soustavy a kouřivosti motorů odhalila kontrola další závady spojené s řídicími jednotkami emisních systémů (ze zásuvky OBD) a také vozidla se signalizovanou chybou motoru.

Překračování limitů koncentrací u oxidu dusíku, jemných prachových částic nebo u benzo(a)pyrenu vykazuje například Praha nebo Brno, ale i dalších aglomerace. Například jemné prachové částice v ovzduší (PM10 a PM2,5) jsou kvůli schopnosti vázat látky, které mají karcinogenní nebo mutagenní účinky, významným rizikovým faktorem s mnohočetným efektem na lidské zdraví. Problém zvýšených koncentrací znečišťujících látek v ovzduší je vzhledem k vysoké hustotě obyvatelstva ve městech obzvláště závažný.

Ministerstvo dopravy v tiskové zprávě upozornilo, že jedním z hlavních problémů je provoz motorů se špatně udržovaným nebo poškozeným filtrem pevných částic. „Od roku 2018 platí díky spolupráci mezi Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem dopravy přísnější pravidla pro kontrolu aut s dieselovým motorem. Nově se na STK nebo SME měří limitní hodnota kouřivosti, která je nově přísnější – 0,25 m-1, a spolehlivě tak odhalí vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic. Pokud emisní prohlídka chybu zjistí, musí ji majitel do 30 dní odstranit, jinak ztratí technickou způsobilost k provozu,“ uvedlo ministerstvo ve zprávě.

Jaké sankce hrozí při odhalení neplnění emisní normy? Oficiální odpověď MD

Obecně se jedná o porušení běžného přestupku za technický stav. Hlavním cílem je u vozidla omezit technickou způsobilost.

Jedná se zpravidla o naplnění skutkové podstaty přestupku podle § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů.

Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v provozu na pozemních komunikacích jiným jednáním, než které je uvedeno pod písmeny a) až j), nesplní nebo poruší povinnost stanovenou v hlavě II tohoto zákona.

Sankce podle § 125c odst. 5 písm. g) citovaného zákona č. 361/2000 Sb. se uloží pokuta ve správním řízení od 1 500 Kč do 2 500 Kč.

Popřípadě jsou splněny podmínky k projednání v řízení na místě je možné uložit pokutu do 2 000 Kč podle § 125c odst. 7 písm. a) citovaného zákona č. 361/2000 Sb.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mil Lichas

Vážení politici. Díky za iniciativu splodin z výfuků kontrolou vozidel v denním provozu, ačkoli mi to přijde jen jako na oko popsaná histerie z článku.Ze Stanic Měření Emisí uniká mnoho vozidel, která nesplňují limity díky vykuchaným DPF, MD se mohlo již dávno na stanice měření emisí zaměřit. Může i dnes, ba dokonce i Obce s rozšířenou působností jako možný kontrolní orgán SME i s jasnými důkazy vyplývajícími z IS TP (informační systém technických prohlídek), ale zdá se že tyto instituce mají stále jiné starosti než je péče o naše zdraví. Minimálně z absolvovaného prohlubovacího kurzu technika SME mi prozatím nepřipadá,… Číst vice »

Kosmik

Z článku není zřejmé že auta neměla filtr DPF, a dnes už to není takové drama jak když se začaly filtry používat.a taky tyto auta musí jednou za dva roky na technickou, takže článek a chování zúčastněných je pěkný blábol. Ale ano ať se prokazatelně kouřící auta odstavují a stačí začít u MHD BUS.

Tomáš

Dobré to řešit, ale kdy se začne řešit hluk z vozidel se zničeným tlumičem výfuku? To, že si člověk ani v létě v noci nemůže otevřít na spaní okno, přece ohrožuje zdraví stejně jako pevné emise. Každý rok je čímdál více sobců, kteří své výfuky zničí. Dochází k porušování hygienických limitů, policie se vymlouvá, že nemá tyto přestupníky jak odhalit (prý v Rakousku prostě strčí to výfuku drát a když projde, tlumič tam není). STK nic nezmůže, protože nějaký zákonodárce umožnil legální instalaci těch homologovaných výfuků (kdo je homologuje?). Za pár let bude Praha jako Stockholm, kde se centrum v… Číst vice »

Dalibor

přesně tak. A nejhorší jsou motorky s vykuchaným tlumičem. Jenže na to si žádnej politik „kariéru“ nevybuduje, strašit FAPem je jednodušší, protože se řekne rakovina a všichni lidi v tu chvíli budou v panice šílet…

Most

Autům s Euro 4 a menším nastavit drastickou silniční daň. Kdo nemá na auto mladší 10 let, ať jezdí vlakem. Oktávky I a jejich vrstevníci, kteří jsou stále hojně vidět, nemají na silnici do dělat. Je dobré si uvědomit, že nás pomalu zabíjí křápy, které se používat nemusí, protože existuje čistší náhrada. Totéž platí např. o kotlech na vytápění, což je ale diskuse pro web jiného zaměření. Češi mají ale zvláštní vlastnost, že jim vůbec nevadí, co pouští do vzduchu, hlavně že to pracuje levně.

Dáda

1 pracuje to levně.
2 pracuje to spolehlivě
3 vypustí to míň emisí, než likvidace starého auta + výroba nového auta.
Při mých příjmech si nemohu dovolit mít každejch 5 let nový auto. (splátky bydlení 2 děti žena doma na mateřstý).
Navíc to považuji za plýtvání.
4. rád budu jezdit do práce pomocí jakékoliv hromadné dopravy, pokud to nebude trvat 2x déle než autem a to i ve špičce.

Most

dole jste psal, že máte auto 17let staré. Takže nemusíte kupovat každých 5 let, stačilo by každých 10let.

kakov

zařiďte, ať jsou tu platy na úrovni západu, a politici přemýšlí i o něčem jiném, než jak vykrást peněženky občanů (i když to se už zlepšilo), a pak si můeme kupovat častěji nová auta…

Paja

To by mě opravdu zajímalo čím se to zlepšilo, když se zdanění stále zvyšuje. Teda kromě piva, to je totiž zásadní zlevnit pro dobrý pocit obecenstva 🙂

Dáda

Nedovvedu si představit jakou bych měl výplatu, aby byl ochoten co 10 let narvat víc kolem 3/4mega do něčeho, co mne přepravuje. Umím peníze utratit podstatně účelněji, než koupí „plechové pixly“ na kolech. Nehledě k tomu že ty nový auta jsou plné serepetiček, teré se budou kazit a furt to bude chtít něco opravovat. Asistent asistenta, který asistuje….kamery, radary, čidla, – drahý a poruchový. Nic takového jsem dosud nepotřeboval a tudíž nemám důvod to „platit“ v novým autě. Chci aby to mělo ABS, ESP, automat, klimu. Vlezlo se do toho tolik nákladu co teď (nebo víc), jezdilo to na naftu… Číst vice »

dopravak

A vás snad někdo nutí k takové koupi? Nenutí, nehledě na to že za 3/4 mega máte už hodně slušné auto střední třídy. Něco jednoduššího se dá v pohodě pořídit za polovinu, Ojeté ještě levněji. Tady je ale řeč o něčem úplně jiném a to je zanedbávání údržby, různé chiptuningy, nebo vědomé odstraňování DPF, což (subjektivně) vidím hlavně u ojetých Passatu, A6 apod. Kdy si někteří prostě nebudou přece jezdit v něčem menším, ale zároveň nemají na to tyto auta střední třídy dostatečně udržovat. Pokud někdo takové auto chce, ať v něm jezdí, ale pak ať nikdo nechodí s tím,… Číst vice »

Dáda

to nedělám, ale někteří mne tu chtějí věšet, páč jezdím sazometem, jak to nazývají. No on ten můj stroj stál novej stál kolem 600.000. Levný auta no nevím, čínu vzor Hunday nechcu, leda tak Dáčku, ik dyž Dáčka podobnejch rozměrů a síly asi taky nebude nejlevnější.

dopravak

Pokud svůj vůz řádně udržujete, tak vás nikdo „věšet“ nechce. Nicméně i u vás je vidět mnou popisovaný problém. Nad korejcem ohrnujete nos, chcete mít silné a velké auto, ale zároveň za něj nechcete moc zaplatit. Neříkám, že je to váš případ, ale často to začíná „přece nebudu jezdit ve Fabii, když můžu mít za stejnou cenu jetého Passata“, ale pak to končí „DPF je blbost, která tam je úplně k ničemu, ten je potřeba vymontovat“.

Dáda

to víte že udržuju. Jinak by těch 650.000 km nenajelo.

dopravak

Kolik set tisíc s tím ještě chcete najet? Nezlobte se na mě, ale při takovém nájezdu už každý diesel čoudí. Jestli to nevidíte vy, tak ti za vámi určitě ano. Přesně kvůli vám a podobným lidem by bylo potřeba takové ojetiny nějakým způsobem znevýhodńovat třeba nějakou formou ekologické daně. Tohle totiž vůbec není o penězích. Máte totiž spoustu jiných možností, jak si za rozumnou cenu pořídit modernější vůz, který bude k okolí šetrnější, ale vy prostě chcete velké, silné auto, co málo žere, ale platit se vám za něj moc nechce.

Dáda

myslím že 700000 dám. Pak budu mít kilometr za přibližně kačku.

Dalibor

opotřebení tam nějaké bude ale nemusí to být ani s tímtonájezdem fatální.

Dáda

koukal jsem se nedávno na scénika, ale ten novej mi nějak nejde pod fousy…Je takovej předesignovanej a původní „užitečnost“ je v mnohých detailech ta tam.

Dáda

Ojetinu nechci, kupuji nové a jezdím dokud to jde. Koupit plečku v bazaru xkrát stočenou na kilometrech a dělat frajera, to není můj styl.

xxyy

Myslíte Passat B6 ne?

Dáda

Nene, Já již monho let jezdím na Francouzích.

Dáda

V následujícíh 2 letech nehodlám nad autem vůbec uvažovat – mateřská. STK mám teď čerstvou tj další 2 roky v pohodě.

Filip Es

Problém je ten, že ojetiny které nepotřebují drahý servis a díly jsou vesměs z přelomu milénia a kousek po něm. Antiemisni systémy časem selžou a opravy jsou nákladné. Tím je neobhajuju provozování aut starších 10i let, jen konstatuji. Máme tu. Velké množství lidí, kteří pokud nechtějí žít na dávkách a zatěžovat stát tak musí za prací dojíždět. Mnoho z nich nemá v rozumném dosahu veřejnou dopravu, která by je dopravil na pracoviště v rozumném čase. Sám jsem jeden čas denně trávil v MHD cca 2,5-3hodiny denně a to bydlím kousek od Prahy. Po roce jsem toho měl plné zuby. Autem… Číst vice »

Petr

Nevím proč zrovna Euro4, vzhledem k tomu, že i v této normě se vyskytují auta s DPF(vyrobená před datem zavedení euro5)

Jirka B.

Ale je trollovi jedno, prostě „zakázat vše a hned“, to je to pravé a jediné řešení. Nic jiného není přijatelné :o)

xxyy

Já bych dal drastickou daň na individua jako vy 😀

Kalanis

Zaplať to. Ze svého.

Karel

Až zase začnou vyrábět auta který klidně splňují emise ,ale nemají abs,esp a nějaký display a podobný kraviny a budou to zase klasický auta a ne počítač na kolech tak si koupím nový auto.A nejsme ten ,který by na to neměl.A až někdo vyřeší problém emisí států jako je čína a indie a jim podobné a myslím že jich je na světě dost ,tak potom můžete řešit nějaký přínos snižování emisí .Se tady pereme o kde jaký gram navíc a pak se ten vzduch na světě trochu hýbne a máme to tady s číny nebo odjinud.Tak si nechte ty bláboly.

Dalibor

přesně tak. Než si nastavím klimu na služební oktávce tak musím mockrát klikat na dotykáč, za jízdy nepřeladím ani rádio, páč to nemá tlačítka. Ten, co to vymejšlí je magor. Tlačítko, kroutítko nahmátnu po paměti, na ten tupej displej musím koukat. A v noci to svítí jak blbý…

Dalibor

jste demagogický debil. Můžete na vlastní náklady moderní auta vše darovat. Pak bude cíle dosaženo.

Most

Vlastník vozdila s vykuchaným filtrem by měl dostat mastnou pokutu a auto zabavit a sešrotovat.

Dáda

horší je nebýt připoután pásem. Pokuta + 3 body.
Za nesplnění emisních limitů body nejsou. Tj je to menší zlo pro společnost.

Y.K.

To je hlavně kasickým formalismem policejních kontrol. Pásy, překročení rychlosti o pár procent, to se to mastí, naopak změřit emise motoru, chytit řidiče co jezdí agresivně a dokázat mu to, to je dost náročné (buď technicky a nebo právně) a policie jde pohodlnou cestou…

libcha

Myslím si však, že na koncentraci pevných částic v ovzduší měst se podílí i prosté víření prachu dopravou jako takovou – tj. tím, že auta prostě frčí po ulicích, i kdyby to nakrásně byly všechno elektromobily. Ví se o tom něco přesnějšího?

Tomáš V.

To je možné, ale je to off-topic.
Dýmující křápy prostě na silnicích nemají co dělat. Je otázka času, než města nasadí politiku: „Když na to nemáš, kup si něco jinýho.“ Jednou na to plošně dojde, a doplatí na to i ostatní.

Dáda

Takže zase si budou někteří rovnější… Když nebudeš mít co 4 roky nový auto tak seš póvl a do „klubu vyvolených“ tě nepustěj (do města). Proč si mám kupovat nový auto, když to moje stále funguje a plní vše co od něj chci a prochází státem nařízenými kontrolami??? (STK). Takže budeme vyrábět pro výrobu a zaklínat se nějakým „pseudoblahem“? Kolik emisí udělá taková výroba automobilu a kolik emisí udělá taková likvidace toho staršího automobilu?

Tomáš V.

Já to neschvaluju, ale neni to logický? Jak asi města vynutí, aby se zbavily starých kouřících křápů na silnicích a celkově přispěly k lepšímu ovzduší? Budou muset zakázat vjezd všem na základě emisní normy. Alespoň pro nerezidenty mi to připadá fér: rezidenti, kteří na nový auto nemají by mohli parkovat nadále svý starší (ne nutně neudržovaný) auto tam, kde jsou zvyklí, ale dojížděči by měli smůlu. To vylučuje Vaši jinak správně položenou tezi o rovnosti a rovnějším. Viz třeba Regensburg: „Für Bewohner- und Lieferfahrzeuge können in begründeten Einzelfällen aus wirtschaftlichen, sozialen und technischen Gründen kostenpflichtige Ausnahmegenehmigungen zum Befahren der Umweltzone… Číst vice »

Dáda

města si vynucují platby za parkování, města si vynucují daně z nemovitostí, města si vynucují daně ze závislé činnoasti. Teď městy si vynucují aby v nich bydleli jen zbohatlíci, co mají na to aby měli každejch 5 let nový auto.
Co se bude dít se starými auty?
Kdo spočítal emise z likvidace auta?
Kdo spočítal emise z výroba nového auta?
Není to celý náhodou uhozený?

dopravak

Města si vynucují to, aby v nich jezdila auta, která splňují normy, což auta s vědomě vymontovanými DPF nesplňují. Co je na tom uhozeného? Pokud někdo nemá na potenciální výměnu DPF v dovezeném Passatu, tak ať se spokojí s nějakou Kii v kombíku, službu to po městě udělá podobnou. Jenomže to by asi ego některých lidí nepřeneslo 🙂

Dalibor

no moje auto normy v pohodě splňuje stejně ale mi tu poředřečníci vyhrožijí… mám E2, žádný filtr ke kuchání tam není.

Tomáš V.

Jste úplně offtopic. Tenhle článek hovoří o autech bez DPF, které produkují sajrajt škodlivý lidskému organismu. Všiml jste si, že v diskusi reagujete a odpovídáte jen na to, co se Vám hodí? A to píšu z pozice někoho, kdo udržuje 12 let starou HTP a nemá v plánu ji měnit, abyste si nemyslel, že mám na nový auto. Nemám. A tím ani nemoralizuju majitele Passatů, že maj zbytečný auta. Moralizuju jen ty, co si kupujou auto, který nejsou schopní uživit, tudíž jezdí dýmujícím zrezlým křápem, a pak to mám já (a ostatní obyvatelé měst) dýchat. Jinak jo, žít ve velkym… Číst vice »

Paja

Tenhle článek, pokud byste četl, tak o autech s vykuchaným DPF hovoří jen v nadpisu a prohlášení pana ministra. Ale obsahem článku je, že za 3 měsíce našli v Praze 33 aut nevyhovujících emisním limitům. Tam nic o vykuchaných DPF nepíšou. Jen si prostě nějaká lobby snaží přihřát polívčičku.
Aspoň že sportovně uznalyi, že starší auta produkují méně emisí než ty nový, když mají na emisních systémech závady.

dada

sajrajtu kterej skodi je kolem moc Prumysl, elektrarny, koreni, chlast….. buzerovat budeme auta.

dopravak

sajrajtu je všude dost, proto se omezuje všechno – průmysl musí instalovat různé filtry a je pod kontrolou úřadů. Kotle se taky mohou kontrolovat a za pálení plastů hrozí pokuty. Nevidím důvod, proč by se auta měla nechat bez regulace. Pokud se tady nechceme udusit, tak jsou holt potřeba nějaká opatření.

Dalibor

akorát ty filtry v průmyslu, elektrárnách, lodích jsou parametry úplně jinde než to, co se požaduje po autech

dopravak

Ale tady přece nejde o to mít jenom mladé auto, ale o to vědomě nevymontovávat jeho povinné součásti. A u většiny vlastníků nejde o peníze, ale o běžné lidské ego. Spousta lidí si totiž místo relativně levného malého auta v benzínu musí koupit jetého Passata, BMW, nebo A6 s TDi a logicky se jim pak nechce měnit drahé DPF. Takže buď na auto střední třídy mám se vším všudy, nebo se musí prostě spokojit autem třídy nižší. Nabídka je dostatečná.

Dáda

zdroj pevných části je otěr z pneumatik, brzd, spojky… výfuk má nyní již zanedbatelné % emisí polétavého prachu.

dopravak

Relativně malé, pokud je všechno v pořádku. V případě různých chiptuningů a vymontovaných DPF je to řádově někde jinde.

Y.K.

Ten prach dopravou vzniká. Všechny nespalitelné částice paliva, otěr pneumatik a brzdových obložení. Elektromobily nebudou mít emise z paliva, částice z brzdového obložení ubydou kvůli elektrodynamickému brzdění, prach z pneumatik zůstane (nicméně jsou to částice poměrně velké – mikroskopicky), na rozdíl od těch z paliv, tedy s menší tendencí pronikat hluboko do plic.

Dalibor

mají emise z paliva. Ona ta elektrika vzniká hlavně spalováním uhlí. Hnědýho.

Y.K.

Ona nějaká elektrána stojí uprostřed města s komínem 10 m od okna?
Jinak samozřejmě ano, záleží na poměru energetického mixu, u nás je zhruba půlka z uhlí.

Dalibor

a on se ten smrad tomu oknu vždy 100% vyhne? Kolik set tisíc aut „vykouří“ to co jeden komín v Chvaleticích? Kolik mg NOxů je norma na elektrárny a kolik na auto? Stejný dotaz s polétavým prachem PM10 a PM5?

xxyy

No tak ono co si budeme povídat, největší měrou se na prachových částicích podílejí autobusy MHD.

Y.K.

Tak povídejte. Nějaký zdroj pro toto tvrzení by nebyl? Podílí se určitě, ale nejvíce?

petříček

V době kdy na STK projde všechno, honit jen vykuchané filtry je o ničem.

Jan Sova

To je velice zajímavě napsané, že ze 141 aut 33 nesplňovalo technické podmínky. To nebude stejné jako že ze 141 aut mělo 33 vymontovaný filtr pevných částic.

Dáda

přesně tak.. žárovky sjetý gumy to je stejná „kategorie“. Nesplňuje technické podmínky

Y.K.

„Z 33 zachycených vozidel se závadami absolvovalo 21 vozidel nové měření emisí v stanici měření emisí, z toho 5 vozidel opětovně nevyhovělo“

Myslím, že je zjevné, že se citované se týká těch co nesplnili emise.

Paja

A to ještě ze 141 předem vytipovaných 🙂 Takže ta statistika asi bude o mnoho méně přiznivá pro auto (dieselo) bijce.

Jirka B.

Když jsem viděl včerejší reportáž na ČT a vyjádření pana ministra dopravy o tom, že „každé čtvrté auto na českých silnicích je emisně nezpůsobilé“, tak jsem zásadně proti rušení maturity z matematiky. Nebudu se přít o tom, že když mám auto, mám se o něj starat a pokud to kouří, tak to nechat opravit a ne s tím ještě rok jezdit do dalšího měření emisí. To je bez debat! Ale udělat ze vzorku 141 záměrně vybraných vozidel závěr, že je 1/4 emisně nezpůsobilá, jako včera pan ministr, tak to je snad moc i na absolventa pomocné školy. Tady na serveru… Číst vice »

Dáda

Pan ministr je kokot, který se vyjadřuje silně propagandisticky, aby to mělo „správný“ účinek. Jen určité % dízlů je EIV a vejš, tj s FAPem. A jen určité procento ho má po smrti. Takže bych jeho vyjádření bral s notnou rezervou.

Dáda

Ať si loví. U mně nic nevyloví… 😀

Lesní Plesnivec

Tyhle zmetky co si vědomě odstraní DPF (nebo dokonce katalyzátor) by měli rovnou věšet.

Dáda

Já bych věšel třeba všechny co vylili jetej olej po smažení řízků do kanalizace.

Y.K.

Já si myslím, že by stačila pokuta ve výši dvojnásobku hodnoty renovace DPF. Tuhle jednoduchou matematiku by i nemyslící šetřílci mohli pochopit.

Dáda

Já jsem myslící šetřílek. Nechci mít na autě poruchové a drahé věci a už vůbec ne ve výfuku, tudíž mám auto bez tohodle udělátoru a mám klid. Matematiky na to netřeba.

dopravak

Aha, pěkně se nám vybarvujete. Takže jinde v diskuzi nad korejcem ohrnujete noc, chcete velké, silné auto, které málo žere, takže starý diesel. Za nové se vám taky platit nechce. Kolik set tisíc s tím chcete najet? Sám mám starší diesel a z vlastní zkušenosti vím, že to při přidání plynu trošku začíná čoudit, takže s tím nejde jezdit donekonečna a je potřeba auto vyměnit. Nezlobte se, ale vy jste přesně ten typ člověka, kvůli kterým určité regulace ojetin potřeba jsou, protože vy byste i po půl mil km tvrdil, že to vaše auto nečmoudí a je lepší, než moderní.… Číst vice »

Dáda

Nevybarvuju. 1) Nejraději bych si koupil auto České. To je technicky nemožné. Takže chci mít auto Evropské , volba padla na Francouze – vyhovují mi. Číňan je u mně až na chvostu. Proč dávat vydělat šikmookejm z jiný strany zeměkoule? 2) zatím mám nalítánona tomto konkrétním stroji 650.000km, ještě 2 roky mám teď před sebou, páč mám novou STK, tj není důvod jej odstavit, na nový nemám (zatím) (mám ještě jedno, ale to stojí pro poruchu, nalítáno 337.000, E IV, r.v. 2008) 3) ano na plný kotel kouří tak jako každej diesel této koncepce z této doby E II, zvlášť,… Číst vice »

dopravak

Proč je technicky nemožné koupit Škodovku, nějak nechápu. Však vám auto nikdo nebere, ale o ojetin tohoto typu je už nějaká ekologická daň žádoucí. Nejde o to nikoho buzerovat, ale musíte snad uznat, že při takových nájezdech už to kouří trošku více, než je zdrávo. No a tím spíše je potřeba poměrně tvrdě postihovat ty, kteří z takových ojetin navíc vymontovávají součástky jako katalyzátor, nebo DPF.

Dáda

Protože neexistuje automobilový výrobce v českých rukách? Nebo se snad mýlím? šodovku mají Nemci, Hundaj je nějakých Číňanů, TPCA je Číňano Francouzský co jsem opoměl?

Lukas

Co to obnasi, ze je v „ceskych rukach“?

Dalibor

Dejme tom Královopolská – to je český podnik v českých rukách. nebo třeba pivovar Bernard, Slévárna Kuřim… Automobiulka žádná.

dopravak

ok, tak to pak máte ale těžké. Škodovka je sice součástí VW, ale pořád má z velké části český management, český vývoj a výrobu převážně v Čechách. To už je ale off topic, který s emisema nemá nic společného.

Dáda

pracují tam mj i Češi. Něco jako Símenz. Taky tam dělají češi.

Tonda

Zamenujete Asii za Čínu.

Dalibor

Asie, čína – všichni jsou šikmooký… Nerozlišuju to. Pro mne je to daleko kde žijí ti šikmooký. To že si pokaždý říkaj jinak…nějak mi splývají – těžko je mezi sebou rozlišuju.

Dalibor

já bych věšel ty, co jí luštěniny. Metan je horší než CO2

Paja

A co budeme dělat s tou značně velkou skupinou lidí co v kotli topí plastovej odpad?

Dáda

Pověsit, psalo se to výše.

Lukáš F.

Co by. Věšet.

Jan Sova

Mám takové tušení, že nebyly chytány jen vozy, které by měly mít namontován DPF, tj. byly s ním schválené do provozu.
Podle mých informací si naopak onen pracovník z CSPSD vybírá záměrně staré diesely, aby celá akce byla „na efekt“….

Carlos

za mě jedině dobře…naopak bych kontroly ještě zintenzivnil a tresty zpřísnil

Dáda

Souhlasím. A taky by se mněly zlevnit STK (Placený jen přepisy – registračky), protože stát něco chce, stát za nedodržení perzekuuje, tak stát by měl ve svý režii mít i kontrolní mechanismus!!

Jirka B.

To je dvousečná zbraň. Třeba taky jednou pojedete a zrovna se vám prodře hadice od turba, nebo selže senzor tlaku paliva. U těchto závad auto ještě normálně jede, ale už více kouří (pokud tomu nešlápnete plyn na podlahu), takže vás za rohem (dříve, než si toho všimnete, nebo než přijedete do servisu) zastaví a „pověsí“ i když byste s tím autem už dál nejezdil a nechal jej opravit. Takže kontroly ano, tresty taky, ale „střílet“ za to na místě?

Richmond

Existují zpětná zrcátka a signalizace poruch 😉

Rossec

Ať dává stát služební auta všem, jako těm co se pod tyto zákony podepisují, nebo alespoň dopláci jejich mzdu 😉

Radovan Komínek

V článku nejsou uvedené sankce, které vlastníci vozidel dostali. To, že je v Česku v oblasti dopravy b….. a zákony dodržuje ten, kdo chce, všichni víme. Domnívám se ale, že jako občané a voliči potřebujeme vědět, jak stát postihuje ty, co zákony, kvůli vlastnímu prospěchu porušují a poškozují tak ostatní lidi. Příště, prosím, o uvedení sankcí nebo informace, že stát není schopen porušování zákonů sankcionovat, ať se z článku dozvíme, něco, co nemůžeme zjistit sami.

Hanzi

Tak to by mne zajímalo jaké emisní limity splňují ty sazomety, které jsou k vidění ve veřejné dopravě, kdy leckdo provozuje 20 let starý autobus nebo ty 50 let staré ,,pračky vzduchu,, co se sunou po kolejích. Holt ale jednotlivce je lehké buzerovat.

Jirka

Otázka je, které autobusy veřejné dopravy myslíte. DPP teď myslím vyřazuje poslední s EURO II a DPMB na tom bude podobně. Hodně se nakupují CNG a pomalu i elektrobusy. Na dálkových linkách má RJ i ostatní taky poměrně nové stroje.

Dáda

Řekněme na rovinu, že EI a EII autobus v pravidelným provozu se hledají už docela těžko. U dráhy je to něco jinýho, ale tam jsou taky jiný předpisy. O lodní přepravě to platí taktéž. Tzn je třeba posuzovat všechny vozidla porde předpisů právě pro ně platných. Srovnávat osobák s lokomotivou nebo lodí není možný, protože se pohybují v jiných předpisech.

Tomáš V.

Otázkou je, jestli se bavíte o tom samém. Jsou saze a saze, viz článek a tady některé komentáře.
Jinak jo, pro mě je rozdíl mezi čudícím autobusem před vyřazením a hulícím Passatem, který se pravděpodobně dohledného „vyřezení“ nedočká. 🙂

Paja

A čoudícím kocourem nebo třeba remorkérem 🙂 No pořád je to o tom, že běžný řidič je nejsnazší k lovení a perzekuci.

Petr

Nebo když vidím v nejpřísněji chráněné části CHKO Jeseníky(Ovčárna-Praděd) v zimě jezdit celý den sem a tam skútry s emisemi trabanta, tak mě to přijde taky absurdní.

Dáda

Na ně není žádný „metr“. Tady je vidět, že to je jen zástupnáý problém, o emise nikomu nejde jen se chce víc buzerovat a kasírovat. Různý stroje, různý předpisy. Lodě vůbec neřeší žádný emise, a auta se budou buzerovat nejvíc, protože se na pokutách nejvíc vybere a je to nejjednodušší. Dále tyto argumenty jsou pro voliče velmi líbivé a populisti se na nich „udělají“. TO že to je nesmysl je vůbec nezajímá. Se podívejte na emisní předpisy pro průmysl a elektrárny a srovnejte s Euro III – což nekdo tady nazývá sazometem.

Lukas

Michate spoustu ruznych veci dohromady. Jeste jsem nevidel kontejnerovou lod plavici se pres mesto, nebo uhelnou elektrarnu stojici na namesti. Stare motory se omezuji ve mestech proto, protoze skodi primo nejblizsimu okoli.

Dáda

tak koukněte na Mělní, Ústí, Děčín….tam plují i lodě přes městou a až bude DOL tak budou plout přes celou republiku ve velkým. Říkal to prezident, tak to musí být pravda!!!

Y.K.

Tohle s dovolením není buzerace. S vlastnictvím se pojí odpovědnost a i autobusy DPP musí procházet emisemi a splňují ty podle kterých byly zařazeny, stejně jako auta. Vlaky jsou trochu jiná kategorie, některý starý krámy jsou fakt sazomety, na druhou stranu určitě nejsou příčinou toho, proč se města v zimě topí ve smogu vzhledem k jejich malému množství. A dost jich ubývá.

Jirka

Jen ať se měří a hodně. Tyhle vykuchané vozy nás vesele dusí. Chápu, že každý nemá na nové auto, ale je povinen to staré udržovat v takovém stavu, aby neohrožovalo ostatní lidi. A to ve všech ohledech včetně toho, co jim leze z výfuku.

Dáda

Mi leze t výfuku to co před 17 lety a nehodlám s tím nic měnit. Prostě spolehlivý auto!

asdfr

No vidite a mne na mojom 16 rocnom uz 8 rokov lezie menej z vyfuku ako z vyroby. Prestavba na LPG. No na dalsom uz bude zase liest viacej. Tie benzinove oturbene priamovstreky sa dost zle prerabaju na LPG.

Dáda

Problém spatřuji v tom, že mnoho lidí má panickou hrůzu z LPG (nevím proč)
Druhej v tom, že představba dízlu na LPG je poněkud „náročnější“

Richmond

Vy jste chytrá jak rádio, snad nebudu mít nikdy čest vás spatřit a doufám, že lidí jako vy moc není, protože to je hrůza. A navíc si po sobě tady v diskuzi neumíte přečíst to co chcete napsat, co komentář to překlik nebo chyba a žblept k tomu.