Praha vypsala soutěž na nákup 15 bateriových trolejbusů pro linku do Miškovic
Trolejbus Ekova Electron na Palmovce. Foto: DPP
Cestující by měly nové trolejbusy vozit na konci roku 2022.
Cestující by měly nové trolejbusy vozit na konci roku 2022.
Teda nic ve zlém – ale že jim to v Praze trvalo si uvědomit, jaká blbost byla zrušení trolejbusů kdysi dávno.
Dá se to tak říct, zvlášť když mají některé nově plánované trolejbusové linky vést v trase těch zrušených. Ale před půl stoletím byly trochu jiné podmínky. Říkalo se, že nafta je levná a že ten trolejbus, který vyžaduje drahé troleje, musí pomalu projíždět složité křižovatky a nemůže objet nehodu, je špatný. Dnes se říká, že všechno co jezdí na naftu je špatné, a podporuje se parciální trolejbus, který tu nehodu objet umí a složité trolejové křižovatky pro něj stavět nemusíme.
Mýlíte se, ono to zase až tak dlouho netrvalo – už v 90. letech minulého století se o opětovném využití trolejbusů v Praze totiž docela vážně uvažovalo, m.j. například v souvislosti s obsluhou barrandovského sídliště, ale tenkrát neexistovaly ani žádné „parciální trolejbusy“ a ani různé „hybridy“ nebyly ještě vyvinuty na ani zdaleka takové úrovni jaké dosáhly později, a navíc normy tehdy striktně požadovaly u novostaveb trolejbusových sítí využívání vyššího napájecího napětí, než jaké je obvyklé u napájení tramvají, takže tehdy logicky zvítězilo setrvání u koncepce „jen tramvaje + autobusy“ (a až později přibyla ještě i železnice). K významnějšímu pokroku ve… Číst vice »
Sovětský diktát v 70. letech 20.století.Bohužel.
Otázka na místní. Nevyplatí sa vybudovat trolejové vedení v celé trase?
Doufám, že někdo propočítal alternativu s parciálními trolejbusy (dražší vozy, levnější trať) a čistými trolejbusy (dražší trať, levnější vozy) a dle výsledku bylo rozhodnuto.
Nebo taky ne, na začátku („testovací“ úsek v Prosecké) se řeklo, že se půjde cestou parciálních busů a tou se jede dál. Nevím. Taky jsem slyšel o tom, že v některých úsecích trasy do Čakovic je už v podzemí tak plno, že zapíchat tam sloupy pro trolejové vedení by si vyžádalo náročné přeložky stávajících sítí.
Spíš ne. Na trobusech by se „ušetřilo“ možná 100 mil., celé zatrolejování by stálo min o 200 mil. více.
Zase bych řekl, že většina toho zatrolejování (kromě „spotřebáku“) přežije několik generací hybridů.
Na druhou stranu příští generace hybridů (jako generaci bereu +- 10 let vývoje) bude mít mnohem vyšší dojezd a ty troleje by tím měly ještě menší smysl.
Není to úplně jednoduchá ekonomická úvaha … a ještě jsou k tomu jsou i špatně vyčíslitelné otázky estetiky (nikdo nechce zadrátovaný výhled na nebe) a bezpečnosti (do sloupu který není nejde narazit).
Myslel jsme samozřejmě „mnohem vyšší _bateriový_ dojezd“
Tak nevěřím tomu, že to dopadne jinak než v Brně, Sorka s Škodovkou a tím úkrajincem se zase porvou a bude tam jezdit prd a kulový
V Brně parciální trolejbusy jezdí.
Brnu by prospěla větší obnova vozového parku a více vozidel parciálních. Ono se to hodí kromě vedení linek mimo troleje i při objíždění nehody nebo opravách komunikace.
Tak schválně, jakou karoserii asi ŠT zvolí. Bude už novým standardem Temsa, nebo ještě sáhnou zpátky k Solarisu? Nebo snad Ekova, jak naznačuje ilustrační fotka? 🤔
Asi ne, je to technicky složité vyvinout na bázi stávajícího nekloubového vozu? Nerozumím tomu, jen si říkám, že se asi ŠT bude snažit využívat své akvizice, tak by bylo logické použít Temsu (případně tu Ekovu, ale to nepředpokládám).
Temsa je akvizice PPF, nikoliv Škody Transportation, takže pro Škodu sestra. Ekova je dcera, ale nemyslím si, že tamní kusova výroba karosérií je to, co by tam Škoda chtěla realizovat.
Máte samozřejmě pravdu, špatně jsem to formuloval.
Teoreticky by mohla Škoda u nás pokračovat se Solarisem. Pokud se nemýlím, dá se tak pojistit, že nebude pak se samotným Solarisem soupeřit v soutěžích. A na místech, kde to nehrozí jít do toho s Temsou. Nebo snad víte o nějaké soutěží, kde byly v nabídce jak Solarisy s vybavením od Škody tak samostatný?
Soutěž na náklady životního cyklu může svým vítězem překvapit. Je to na západ od nás oblíbený model soutěže.
Podle mně do toho ŠT půjde se Solarisem. Na letiště nabídnou trolina 24 m v metrostylu a zde standardní klouby. Docela by mě překvapilo, kdyby nabídli metrostyle i na linku 140. Pak by aspoň o trochu více dávalo smysl to číselné odlišení 58, když by přijel takový styl „tramvajový bus“ 😉
Umi solaris dvouklouby?
Podle mě Solaris dvoukloubové busy nedělá. Myslím, že to bude muset být nějaký úplně jiný zahraniční výrobce.
Pokud pan Barchánek vyzdvihuje „tišší a zcela bezemisní provoz ke svému okolí mnohem vlídnější“, proč je trolejbusová trasa vedena právě v oblasti s minimálním osídlením a řídkým provozem MHD a nikoli přes náměstí OSN a Vysočanskou estakádu, tedy v oblasti řádově více zasažené emisemi z provozu MHD?
Protože:
https://www.google.com/maps/@50.1125874,14.5025276,3a,75y,184.56h,81.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_gw4frN9voZtzpMNUYmfJg!2e0!7i13312!8i6656
Na vysočanskou estakádu taky dojde, nebojte.
No je tam problem s mostem v Jandove ul., ma nizkou vysku… Kdysi jsem to resil, vsechno smerovalo ke snizeni vozovky o cca 0.3m, mozna beznapetovou trolej pod mostem, ale Ropid to zarizl, s odpovedi, ze by se muselo jit o 0.5m s tim, ze stoupani na Klicov je prudke a ze budou trolejbusy natrolejovavat za jizdy… Coz jsem bral jako odpalkovani s diskuse a dal to neresim…
Popravdě řečeno, moc se mi nelíbí přečíslování. Klidně mohou trolejbusy jezdit pod „autobusovými“ čísly. Cestujícímu je tak nějak jedno, co ten busík má na střeše.
Když je to jedno, proč se Vám to nelíbí?
Přečíst ještě jednou. Pavlovi se právě nelíbí to, že by to tomu cestujícímu nemělo být jedno.
Zase jeou už lidi zvyklí ne číslo 140.
To není argument. Kdyby se bral zřetel na zvyk, tak máme dodnes Leninovu a Gottwaldovu. Krom toho, 140 tam nejezdí zase tak moc dlouho oproti jiným linkám a historie č. 58 je mnohem starší.
Přesně tak. Navíc to jich jako nemá perspektivně být víc, než 50? 🙂
Presneji vic jak 40… a ano, neplanuje se jich zatim vice jak cca 20… No je to puvodni cislo linky, ktera tam jezdila… a dnes na Prosek i jezdi…
Jde o původní číslo, není o čem diskutovat.
Projektu fandím, akorát pro běžný provoz bych zrušil tu šotoušovinu s číslem 58. Cestujícímu je jedno že někde na jiné části trasy ten „autobus“ nahodí tykadla. Přehlednější bude zachovat trojciferné označení pro to, co jezdí po silnici, a nestrkat to do dvouciferné řady někam mezi denní a noční tramvaje.
Nedobře se na to díváš; šotoaspekty jsou v konání DPP významným prvkem. Jen s číslem 58 se budou dotyční moci zařadit do historie jako obnovitelé pražského trolejbusového provozu.
Bohužel je to tak…
Přesně tak..a ne bohužel, prostě je to pravda.
Souhlasím, označení 58 je matoucí. Pro běžného cestujícího se to nijak neliší od klasického autobusu, takže tříciferné číslo je mnohem přehlednější.
Zejména když na polovině trasy nebudou „klacky“ stejně ani téměř vůbec viditelné …
Až možná jednou bude síť trolejbusových linek zase výrazněji rozvinutá, může mít nějaká samostatná číselná řada pro ni vyhrazená aspoň trochu nějaký smysl, ale v současnosti, kdy číselné řady charakterizují typ linky (městská, příměstská, regionální, „historická“, školní, atd.) je označení linky číslem 58 naprosto nesystematické a matoucí a smysl má snad jen pro dosavadní specifický „zkušební“ provoz mezi Palmovkou a Letňany.
Ale třeba k tomu časem dospěje i Honza Šurovský …
Sám uznáváte, že jednou to může mít smysl a podle mě rozhodně bude. A proto by nemělo logiku teď nechávat 140 a měnit to až někdy v půli cesty, proto jednoznačně souhlasím s tím že 58 bude od začátku.
Rozumím tomu dobře, že během životnosti vozidla se předpokládají jedna až dvě výměny akumulátorů, z toho jedna bude „předplacena“ v kupní ceně?
Teoreticky… Nebo po odhulákání akumulátoru nasazování vozidla na linky , co budou pod dráty celé.
Je otázka, jestli v Praze vůbec nějaká taková linka bude. A se stopou do garáží Klíčov se také zatím nepočítá, i když by to z trati na Proseku byl kousek.
Zajímavá zpráva. Zdá se, že až po 3 letech od začátku volebního období se daří realizovat plány a volební program současné magistrátní koalice. Mě však zajímá jiná věc. V článku se píše: „V rámci ekonomické výhodnosti bude DPP hodnotit šest hodnotících kritérií ve vazbě na náklady během celého životního cyklu vozidla.“ Tuší tu někdo o jaká konkrétní kritéria, která se budou hodnotit jde? Děkuji.
„Až po třech letech“? Nevím, v jaké České republice žijete, ale v té, co žiju já, jsou 3 roky (ve skutečnosti necelé 2 a půl) na uvedení nějakého „veřejného“ projektu v život lhůta neuvěřitelně krátká.
Máte pravdu. Byl to spíše povzdech, že je 2,5 roku až 3 příprav běžné a až teď je to vidět. A to pražskému magistrátu v tomto složení fandím. Přál bych jim, aby stihli do voleb někde stříhat pásky.
No piráti to asi mají jisté, horší to bude s Čížou. Doufejme.
To si klidně doufejte
Stříhat se mělo u tramvají na Václaváku, snad tam aspoň začnou stavět. I tak je to české poměry slušné. Ale vlastně už tento rok se zahájí několik prodloužení tramvajových tratí mimo centrum (Barrandov, Libuš), takže to zas tak špatné není. Po x letech, kdy se jen hromadily návrhy na nové tratě a technická příprava probíhala šnečím tempem.