Praha vykoupí další pozemky pro stavbu Pražského okruhu
Cena za pozemky je kolem 250 korun za metr.
Pražští radní odsouhlasili výkupy dalších pozemků, na kterých má vzniknout takzvaný zelený pás pro stavbu další části Pražského orkuhu.
Jde o dva soubory pozemků v katastrálním území Koloděje. 2450 metrů za 1,05 milionu korun a 170 371 metrů za 46 milionů korun. Nákup musí ještě schválit zastupitelé. Zelené pásy jsou pozemky podél budoucí stavby Pražského okruhu označované jako 511 mezi D1 a Běchovicemi. Zatímco pozemky pro stavbu dálnice bude vykupovat Ředitelství silnic a dálnic, výkupy okolních pozemků si vzala na starost Praha. Metr vychází na zhruba 250 korun.
„Praha zoufale potřebuje 511 mezi Běchovicemi a D1 a jdeme státu a ŘSD maximálně naproti,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.
Jde o druhou transakci s pozemky pro zelené pásy, už dříve město vykoupilo 116 tisíc metrů čtverečních u Běchovic od firem bývalého ministra zemědělství Miroslava Tomana za 109 miliónů korun.
Zelený pás má mít rozlohu celkem 252 hektarů, má být přirozenou bariérou mezi zástavbou a dálnicí. Město čeká největší soubor pozemků k vykoupení v okolí mimoúrovňové křižovatky Dubeč, která významně zatěžuje Běchovice, byť je v katastru Dubče.
Povolování části 511 zatím stojí, Krajský úřad Jihočeského kraje řeší rozklad k územnímu rozhodnutí na tuto stavbu. Nesouhlasů s rozhodnutí dorazilo celkem 47, podaly je například městské části Dolní Chabry a Horní Počernice, obce Veleň a Přezletice z okresu Praha-východ nebo místní spolky. Proti stavbě jsou i městské části a samozvaní dopravní experti z oblastí, kterými trasa povolované stavby vůbec nevede (Dolní Chabry). Klíčová byla námitka systémové podjatosti, která se podává v případě podezření, že by rozhodnutí nebylo nestranné. MMR jí v prosinci vyhovělo.
Úsek 511 je aktuálně nejdůležitější chybějící částí tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Auta v tomto úseku musejí jezdit přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce. Ministerstvo dopravy loni zveřejnilo materiál, podle kterého neexistence části okruhu přináší ztrátu téměř 4 miliony korun denně v podobě společenské ztráty.