Praha omezí taxíkům vjezd do vyhrazených pruhů. Pustí tam naopak motorky
Buspruh na Strakonické. Foto: Ropid
Metropole tak chce podpořit skútry, zabírají méně místa než auta. Taxikáři do MHD pruhů nově vjedou už jen s klientem.
Praha musí být město lásky! Tolik lidí chce spolu bydlet na jednom místě.
Na taxíkáře si nepřijdete…
Pokud pravidlo nelze vymáhat „automatizovaným prostředkem bez obsluhy“, tak jeho vynahatelnost bude dost vlažná…
Možná by stálo tam dát automaticky možnost jet na kole. OK, kde je vedle stezka, lidi na kole stejně spíš použijí stezku, ale tam, kde není, je blbé jet v pruhu pro auta, zvlášť v zácpě a muset dávat pozor na autobusy vpravo, je docela blbé, takže pokud není cyklista vysazen na předpisy, tak tím buspruhem jede tak, jako tak, i když to legální není, protože je to bezpečnější.
Jenže cyklista v buspruhu dokáže být slušnou brzdou. Motorkáři jezdí spíš dost nad limit, kdežto cyklisté se do kopce plouží třeba jen 10-15 km/h a autobus je nepředjede, protože tam není dost místa. Takže pár cyklistům by to pomohlo, ale zbrzdilo by to mnohem víc cestujících v busech.
Tak většina cyklistů nemá ráda, když za nimi jede autobus, takže ve chvíli, kdy to jde uhne.
přesně tak, navíc naprostá většina z nás uhne i proto, že chápeme princip MHD i z pohledu cestujících 🙂
Jak můžete slova „cyklista“ a „uhne“ dát do jedné věty?
to je jednoduché, naprostá většina lidí kteří blokují dopravu a neuhnou jedou autem/nákladákem , vy jste nikdy nejel za prokletím silnic nižších tříd , skříňovou Avii která jede mezi obcemi i obcí konstatní rychlostí 60 km v hodině s levými koly na dělící čáře ( když tam je) ?
Který cyklista se plouzi 10-15kmph, to bych z toho kola pomalu spadl:)
Zajimavy napad pustir tam cyklisty, ale je pravda, ze by to bylo asi trochu divoke.
Tak mě napadlo, proč se to vlastně neřeší „tunelovým“ semaforem?
V noci – pruhy pro všechny.
Přes den – na prvním za křižovatkou zelená šipka do pruhu + žlutá (zipuj).
Na druhém semaforu – ve špičce jen modrý bus(+pravý pruh kolo) . V sedle modrý bus + diamant + taxi + motorky.
A před křižovatkou opakování návěsti výstraha, hm?👍
Na co v noci více pruhů pro auta, když nejsou třeba? Navíc spousta bus pruhů končí v 19 hod.
Na předjíždění, legálnost řazení před čárou,…?
„Končí v 19“ a mají policajti kalibrovaný měřák a je potřeba něco takového mít v autě?
To vypadá zbytečně složitě. Tam, kde je prostor na buspruh, bych jej nechal 24/7, takhle to buď někdo nevyužívá nikdy, nebo to někteří řidiči ignorují.
Čím bych se ale možná inspiroval, že buspruhy by měly vlastní semafory s vlastními symboly, které by sloužily i k preferenci MHD, takže třeba na Kobyliském náměstí by nebyla situace, kdy busy linek 145, 162 a 169 zastaví na znamení před křižovatkou a pak jedou přes dva pruhy, aby se dostaly do obratiště.
Ty „vlastní semafory“ mohou být tramvajové čočky a už to takhle funguje spoustu let na nájezdu na Barrandovský most. Bohužel to tam funguje tak dlouho, že už se zapomnělo, že takové řešení je možné, takže se to jinde nepoužívá.
Na Modřanské to už takhle dofungovalo. Od rekonstrukce je tam normální semafor.
Udělejte si pořádek v tom svém džihádu proti autům. Na jedné straně vám vadí, že zabírají prostor ve městě, na druhé pak chcete bus pruhem celodenně zabrat prostor, který tak bude převážnou část času nevyužit.
Čemu přesně vadí časové vymezení, kdy tam ostatní mohou, jsem nikdy nepochopil. Buď si „6-9, 14-19“ přečtu a pochopím a pak třeba i do pruhu vjedu, nebo ne a pak tam prostě nevjedu. Nikdo na tom není hůř, než když platí 24/7.
Individua, co bus pruhy ignorují, budou existovat tak jako tak.
Tak si to shrňme.
Nevýhody:
* Nutná změna zákona (tunelový semafor platí pro všechny, i pro bus, motorky atd.).
* Náklady na instalaci a provoz technologií.
* Někteří řidiči nemají princip „tunelového“ semaforu zcela osvojen.
Výhody:
* Vůbec nic. Motorky a taxi se zákazníky ani ve špičce neblokují pruh pro autobusy.
Výhody proti pevnému časovému určení:
– Snadnější přečtení. místo dodatkové tabule s hodinami a dny prostě vidím že tam můžu(zelená šipka dolů) nebo ne(to by byl nový signál, třeba modrý bus)
– mohlo by to reagovat na průběh špičky, kolony. (Některé dny kolona po ranní špičce trvá do 11, to už časově omezené pruhy neplatí) rozsvítit se při nehodě.
Porovnával jsem to se stavem, kdy je pruh vyhrazený trvale. Dodatkové tabule s hodinami a dny jsou jenom o málo menší nesmysl.
Doteď jsem si myslel, že už od začátku tam taxi smělo jen se zákazníkem.
Co se týče těch motocyklů – už někdo odstranil ze zákona tu větu, že pro motocykly nelze jízdní pruh vyhradit? Nebo chce město zákon ignorovat či se z něj vykroutit tvůrčím výkladem?
Jenže pak to potichu zrušili. Stejně jako povinnost, že takové taxi musí být žluté.
Nevím, jak dlouho to trvalo, ale moc ne. Taxi lobby zapracovala.
Tak vyhrazený pruh jen pro motocykly to nebude, ne?
Ten jízdní pruh ale nebude vyhrazený pro motocykly.
Rozumím tomu tak, že jsou prostě tolerováni, ale třeba změnu pruhu (při končení) si musí ohlídat sami, nikdo je pouštět nemusí?
Nevím, jak přesně to bude řešené. Ale očekával bych, že to bude normální vyhrazený pruh pro autobusy, motocykly, kola a taxi se zákazníkem. Což není vyhrazený pruh pro motocykly – do vyhrazeného pruhu pro motocykly by nikdo jiný než motocykly nesměl.
Jako proč ne, lepší než taxikáři, kteří ani nejsou hromadná doprava, což je to proč má bus pruh své místo – dopravit více lidí v jednom vehiklu.
Akorát bych rád, aby při tom takto propagované motorky splňovaly hlukové limity. Dobrá polovina je jsou jedny z nejhlučnějších vozidel široko daleko. I když pochybuji, že se tím bude kdo zabývat, protože se ani moc nehlídá jízda v buspruhu, ten spíše řidiče rozděluje na drzé a ty co ještě dodržují značení.
Tak nějak. Chápal bych zvýhodnění pro elektrický motorky a skůtry. Ale zvýhodňovat ve městě motorky a skůtry se spalovacím motorem je opravdu kravina. O co míň zaberou místa, o to víc zhoršujou prostředí ve městě hlukem a často i smradem.
Ta metoda „pouštění“ by měla záležet na tom, kolik autobusů se reálně tímto zdrží. V některých oblastech by se tam mohly pouštět bez problémů i auta s více pasažéry, někde by naopak měly mít autobusy výhradní provoz (ideálně třeba na Vrchlického, kde ten pruh končí moc brzo).
Cyklisti v buspruhu jsou asi „nutné zlo“, kdy je pro ně asi lepší jezdit u kraje než aby je autobusy/taxíky podjížděly zprava. V buspruhu jsem však nezažil, že by cyklista nějak zdržoval provoz, takže předpokládám, že jsou slušní a autobusu na vhodném místě uhnou.
Neuhnou
uhnou když je kam a autobusák většinou poděkuje , to je taková realita všedního dne v Praze, skuteční profíci, tedy autobusáci, kamioňáci a řidiči nákladáků jsou vůči cyklistům mnohem slušnější/vstřícnější než zbytek lidí za volanty včetně “ rádobyprofíků“ z různých zásilkových služeb, “ služebních“ dodávek a pošty, to je řidičská svoloč
Jojo, poštáci si myslí, že jsou placení za doručené kusy. (Ne že by kamioňáci nebyli)
TSK je taková provinční Správa železnic. Hodně věcí sice udělá, ale člověk se i tak chytá za hlavu.
Ty nejnovější dopravní značky jsou fakt zralé na nominaci do nějaké soutěže, ovšem v kategorii Abstraktní umění. Naprosto popírají pointu dopravního značení – rychle a srozumitelně předat informaci řidiči. U toho aby člověk zastavil, než si přečte všechny doplňující texty 🙂
Druhá věc je, že se Praha zatím moc nerozhýbala buspruhy důsledně vymáhat.
Nutno říct, že značka byla navržena a schválena Magistrátem. TSK jen koná.
Nikdy jsem nechápal, proč je tam vlastně pustili, ale stejně to neuhlídají…
Nevím, jestli ti lidé z článku, někdy jeli autem po Praze, nebo dělají hloupé, ale počet aut, které vyhrazené pruhy zneužívají, je alarmující. Každý takovýto pruh by měl být hlídán kamerovým systémem. V silách policie koneckonců stejně logicky není to uhlídat.
Asi tak, jestli nekde ma byt radar tak tam … neprijde mi, ze by vsechna BMW v Praze byly taxiky.
To jsou linková auta dopravního podniku. 🙂 Jinak souhlas. Sledovat a vymáhat. 🙂
Vlastně je není moc kde zastavit, když už si tam stoupne hlídka, tak je nemá kam odstavit.
Přitom je to jednoduché. Narozdíl od měření rychlosti stačí kamera jedna, projet zákazem je horší přečin, samo si to na sebe vydělá.
Alarmující? Mně naopak připadají alarmující tyhle NWO nápady, všude na všechno instalovat kamery a zvyšovat tak náklad na běžný provoz infrastruktury. O „big brother“ záležitosti ani nemluvě.
Za těch 15 let co žiji v Praze jsem viděl minimální množství vozidel, které by využili bus pruh v čase, kdy nesmí. Z tohoto už tak malého množství jsem pravděpodobně neviděl vůbec žádného, kde by tímto porušením něco způsobil, např. zdržel autobus nebo někomu překážel.
Nechtěl byste vůbec kvůli tomu zavést stanné právo?
To by mne zajímalo, jak se vám podařilo za 15 let v Praze nevidět žádný bus pruh.
Tohle jsem viděl třeba v USA, vyhrazený pruh pro auta, co v nich jedou aspoň 3/4 lidi, za mě to smysl dává…
To by šlo. Takových aut po Praze moc vidět není. Většinou se přesouvá jen řidič
V USA se to uplatňuje obvykle u komunikací se 4 a více pruhy v jednom směru. Kdyby to tam dali na ulice o kterých mluvíme tady, tj. zbyl by jeden jediný pruh pro málo obsazená auta, doprava se zastaví 🙂
Ono se myslí využívání těch pruhů co jsou dneska „jen“ pro bus.
Tyjo, limitovat to počtem osob by bylo fakt dobrý.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-occupancy_vehicle_lane
To se tak jednou za pět let prověřuje už asi 40 let, ale vždy z toho sejde.
Třeba ve Vancouveru to tak funguje. Nad pruhem jsou desky s puntíky, které značí kolik osob musí být v autě, aby do rychlého pruhu smělo. Často to jsou pruhy pro busy.
Navíc v některých ulicích je více pruhů a dle světel ala tunel pustí dle aktuální špičky do/ z centra výhodnější počet pruhu.
Já se Vám to pokusím vysvětlit, ačkoliv vidím, že to nebude jednoduché. Najmete si auto s řidičem, čili netaháte do města vlastní auto. Za to jste odměněn tím, že nemusíte třeba na Vrchlárně odpo stát už od Klamovky. Logiku to má. Co logiku nemá, že se teď prodlouží dojezdy ke klientům, takže jedna výhoda odpadá. Ale od ekoteroristů se nedivím už ničemu.
To bude kvikotu od Taxi zlodějů a šmejdů, kteří si myslí, že jsou VIP a každej si z nich sedne na zadek. A když dokvičí a zjistí, že mají smůlu, tak se alespoň zahojí na nějakých turistech, kterým zaúčtují z Hlaváku na Václavák 2000 Kč.
Nebo si začnou účtovat za čas 😀
To už dávno dělají.
Tak jaké kvičení? Vydělají si stejně, i když jedou pomaleji.
Tak ať.
konečně někdo kdo ty taxindláře omezuje, urušil bych jim tyhle výjimky úplně, nechal je jen pro bus, mhd, motorky a případně bicykli.
Vám asi někdo z taxikářů hodně naložil 😀
Podle mě vjet s kolem do BUS pruhu je sebevražda.
A jet mezi pruhem pro auta a pruhem pro autobusy je pak co?
Taky. Prostě co nejdál od velkých vozidel.
Normální cyklista nejezdí „mezi“ pruhy, jezdí v pruhu. Že je na jedné straně 10 centimetrů a na druhé metr a půl je irelevantní.
zase rozumně ono záleží jak kde . Někde je bus pruh široký a má ještě krajnici, někde je krajnice “ v trávě“ či na obrubníku. Také zaleží na vjezdu MHD do bus pruhu, pokud tam je před ním kilometr dlouhá krokující kolona, to je v Praze úplně typicky na Výstavní a pokud člověk na kole ještě na návazné Novopetrovické ( kolona tam bývá někdy až od Archimédovy) mine všechny autobusy co tam jezdí, tak se může klidněě buspruhem vydat i rychlostí chůze ( jezdím tam tak 20kou nahoru do kopce ) , protože tam ty autobusy nemají jak vjet… 240… Číst vice »
Přitom od Euklidovi tam je hezká asfaltka, po které jezdím radši. Akorát se na ní nedá dostat z Novopetrovické(Štychovy)
jo peašná cestička a pak cca 250 m asfaltka v křoví, pozůstatek bývalé hlavní před přeložením. Jezdím tamtudy, ale dá se na ní odbočit i z hlavní přes pár panelů…
K čemu ty pruhy jsou, stejně to dost řidičů nedodržuje a ještě jsem neviděl, že by někde stáli policajti a pokutovali je.
Myslím si, že naprostá drtivá většina to dodržuje.
A to je to smutný, že to právě pomáhá těm co to nedodržujou aby mohli v klidu předjet celou kolonu. Když aby to aspoň pokutovali jenže mě přijde, že naši slavní policajti chodí do práce si to odjezdit nebo někde v ústranní odstát.
Kolik aut stojí na chodníku, jede okolo policajt a ani se neobtěžuje zastavit, totéž co ty pruhy. Pořád chtěl vydělávat. myslím, že by stačilo půl dne stát někde u pruhu a mají vyděláno
Podle délky kolon to tak čtvrtina až třetina nedodržuje. naprostá většina by byl jeden ze sta, ale mohu kouknout z okna a značná část to má na háku, drsnější „BMW typy“ se pak snaží do buspruhu protroubit, když se to zasekne už u jeho začátku
Asi málo jezdíte 😀 . Neřikám, že kontroly potkávám denně a jsou místa kde moc často nejsou, naopak některé bus pruhy se hlídají s železnou pravidelností. Sice špatně, ale hlídají.
No jezdím každý den z a do práce a na takové Spojovací jsem cajty ještě nikdy neviděl. A to, že v Ječný u zastávky tramvaje u té diskotéky stojí věčně někdo na chodníku taky běžný.
No a to nemluvím už ani o náplavce, kdy si věčně stojí kdo chce jak chce a cajti jen občas projedou a ani nevystoupí z auta
Tam chodí okrskáři a fotí to pěšky. Autem tam není kde zastavit. A kdyby tam měli dávat botičky, tak nic neudělají, protože je tam tak hustý provoz, že než jim to dovedou sundat, tak budou půl hodiny v koloně, což odporuje zákonu.
Je fakt, že v Krči u nemocnice párkrát stáli
a na druhou stranu, sanitka s policajty si před baranďákem klestí uličku – ač tam žádná stojící kolona není – přitom ve vyhrazeném bus pruhu maj napsáno IZS ….
Jo jo… to IZS je myšleno právě mimo službu, s majákem může jet i když to tam není 😀
IZS je myšleno právě mimo službu
a na to jste přišel jak?
No že to můžou využívat když nejedou k případu. Když jedou tak v podstatě na ně žádné omezení neplatí, jenom nesmí ohrožovat provoz.
Zrovna předevčírem jsem viděl policii u Nemocnice Krč schovanou „za křovím“. Moc často tam nekontrolují. Jsou ale dny, kdy v bus pruhu projede za 7 minut třeba i 10 aut.
Dost často na Vídeňské za Shellkou směrem na Zálesí
Téměř denně jezdím po Plzeňské směr centrum, kde ten BUS pruh je a občas si říkám, proboha, proč tam je? Tam se to skoro vůbec nedodržuje. O tzv. myškách před autobus co jsem zažil psát ani nemusím…. Kamery tam nejsou a policisté také ne. Takže ve špičce v osm hodin je to fakt zajímavé….
Naopak zase v době mimo špičky, kdy je bus pruh legální pro všechny, v něm jedu sám a vlevo se táhne kolona 🙂
Tady opravdu nerozumím, proč Scheinherrovi vadil důvod „řidiči ten čas nepřečtou“. Tak je to jen jejich problém, zdržují se sami a přitom nic neporušují.
Musíte mít pochopení, policisté jsou také lidé. Přijdou v těch 8 hodin do práce, než se převlečou, udělají kafe, je rázem 9 hodin, špička pryč. Pak je potřeba pokecat s kolegou/kolegyní, co nového a hle, to už je tolik hodin? Čas jít na oběd.
Vidíte tam snad někde prostor pro to, aby se tam hlídkovalo?
Celkově policie v ČR za poslední roky ztratila strašně moc na vážnosti. Když je vidíte v autech, tak hlídkují stylem, že se někde postaví a hledí do mobilů. Takovou práci může dělat i kartonový panák a vyjde násobně levněji.
A ještě má větší úspěch, kartonu je neomezené množství.
… a nevymrčuje si přidání peněz a nebere si dovolenou.
Ale zas karton neumí čumět do mobilu.
A pak stojí někde za bukem „na hlídce“.
Kontrol za poslední roky skutečně dost ubylo.
Hlavně jsou lhostejní k přestupkům. Například jede auto, které znečišťuje prostor tak, že není vidět přes ulici, po cestě mine x hlídek a ano jedna ho nezastaví, nenařídí emisní kontrolu, nic.
Umí měřit jen rychlost a případné projetí stopky. Nic, co by nešlo zautomatizovat.
tak to sedí, takových skutečně viditelných čoudilů pokládajících kouřovou clonu potkávám v Praze každý den několik, což nedává žádný smysl. Zastavit sebrat techničák a předat přípis na technickou kontrolu do 48 hodin , nejlépe nějakou kontrolovanou, kde nemohou mít kamarády…