Praha od neděle zdraží více než dvojnásobně jízdenku na petřínskou lanovku
Lanovka na Petřín. Pramen: DPP
Podle Ropidu není důvod, aby Praha lanovku dotovala tolik, jako dosud. Slouží hlavně turistům.
Podle Ropidu není důvod, aby Praha lanovku dotovala tolik, jako dosud. Slouží hlavně turistům.
Tak ať zlevní nájem a elektřinu A necpou si furt do kapes už tak mají jak na magistrátu ,tak ve vládě peněz dost a prd udělali za čtyři roky jen zdraží
Ceny nájmů a elektřiny neurčuje vláda, natož pražský magistrát, ale trh.
Není to systémový krok, ale souhlasím s ním.
V zásadě je mně to jedno. Co si Pražci zvolili, to tam mají, ať si to užijí. Petřínskou lanovkou jsem v životě nejel a v nejbližších třiceti letech nemám v úmyslu jí jet. Ostatně mě netankuje ani lanovka na Větruši a to rozhodně nikoliv z důvodu, že patří mezi dvě výjimky z „krajské režijky“, o kterých vím…tou druhou je MHD v Růžek City. Takže milí Trondové z Prehe, it’s your business.
Proč jsme se museli dozvědět, že je ti to jedno?
Protože bys očividně jinak dnes večer neusnul.
To je špatná dedukce, usnul jsem i předevčírem. 😉
Mne je zase jedno že ti je niečo jedno
Lovosičan…a vic není třeba dodávat
Kabiny lanovky jsou vyrobené ještě ve Vagonce Studénce.
No jo, jsou.
Ať jdou Pražáci do p…Když si nechali vytopit metro, zatáhl to stát. Ať dají stejný příspěvek na občana všem obcím stejný. Není vyšší příspěvek pro Prahu právě pro služby návštěvníkům? Zatopit to údolí Vltavou😀
Vadi ti, ze je v Praze nejvyssi prumerna mzda?
A proto tak řvou, když se jim má zdražít roční kupon na ůroveň Ostravy?
A taky nejdražší benzín !!
Přesně tak. Vždycky mi přišlo strašně fajn, že lanovka na Petřín je normálně součástí PID, byť jsem s ní jel naposledy jako dítě, když ještě žádný PID nebyl.
Tohle všechno jsou tak nechutně kontraproduktivní kroky, až je mi z toho zle.
Změna ceny jízdného se netýká cestujících s měsíčním, čtvrtletním či ročním předplaceným kupónem. Stejně tak si zvláštní jízdenku nebudou muset kupovat lidé, kteří si již předtím pořídili a mají platnou 24hodinovou či třídenní jízdenku.
A? To „předtím“ znamená, že jde o přechodné opatření.
Když si 24hodinovou jízdenku koupím až zítra, už mám smůlu.
Prostě koncept, aby si turista koupil jednu kartu a pak už se nemusel o nic starat, patrně zase v Česku nebude platit. Služby horší jak na Balkáně, i v tom blbým Istanbulu máte lanovku v ceně.
Přijde mi že neumíte číst zdražila jen jízdenka kterou si koupíte přímo na místě jen na lanovku všechny ostatní předplatné jizdenky platí včetně té na 24hodin.
Zdražit umějí ale „kvalita“ rozuměj preciznost, zůstane stejná. Hlavně ty dlouhý intervaly v metru. Kam se hrabou za Vídní….
Přecpanost, ne preciznost, to ani náhodou:-)
Mě se interval, cca 3 minuty ve špičce nezdá dlouhý a ve Vídni jste asi dlouho nebyl, intervaly tam jsou zhruba na stejné úrovni a soupravy o dost horší.
Víkendových 5 minut vs 7.5 je dost podstatný rozdíl. A plně průchozí soupravy typu V vs rekonstrukce 81-71?
K cemu je dobra plne pruchozi souprava? To oceni maximalne revizori.
Ukázkový BLÁBOL. O Vídni víš totální kulový a o Praze dvojnásob.
Chápeme to tedy dobře, že výrokem, že lanovka na Petřín je turistucká atrakce, se Ropid přiznal k tomu, že v zimě porušoval vládní nařízení o zastavení lanovek, když nezastavil její provoz?
jedna vec je, jake je pravni postaveni lanovky.
druha vec je jakmo ni mluvi ve volne diskusi. na tom vubec nezalezi.
Na volné diskuzi ne, ale záleží na tom, že státní organizace nechala v uimě provozu lanovku, která byla v době nouzového stavu vládou uzavřena, protože sami nyní přiznali, že se nejedná o ZDO, ale o turistickou atrakci.
Lanovka je ZDO a hodně jí využívají i turisté.
Běžte se zeptat do Porta jestli tramvaje jsou ZDO nebo turistická atrakce, řekl bych podobný případ.
Hlavně do Lisabonu.
Nyní ale ropid tvrdí, že je to turistická atrakce se speciálním tarifem a ra v zimě jezdit neměla.
Asi to bude tím, že se tam vyskytují oba případy. Jak místní jedoucí za běžným denním frmolem, tak turisté.
To máte jak s partou šotoušů na JHMD.
Tak je běžte napráskat správnímu orgánu. Kristepane. Normální člověk by tu vládní pakárnu do slušné diskuze netahal ani jako vtip.
My ale slušně diskutujeme o tom jestli ropid lže teď když tvrdí, že lanovka je turistická atrakce, nebo lhal v zimě když tvrdil, že lanovka je ZDO.
Tohle není klidná diskuse, vy prostě chcete slyšet, že je to tak, jak říkáte a držíte se dogmatického výkladu nařízení. Navíc – když s vámi ostatní budou souhlasit, tak co? Když s vámi budou nesouhlasit, tak co? Co z této debaty vzejde? Jaký má smysl?
Jj, jaký ma smysl si říct, že Čína provádí genocidu na Ujgurech, co? Stejně s tím nic neuděláme, ne?
Poukázat na to, že něco není podle pravidel, je snad standardní součást volné diskuse a základ demokracie, ne?
Přijmu-li fakt, že mícháte naprosto nepoměřitelné věci, tak proti jakým PRAVIDLŮM je genocida na Ujgurech? Jádro mé otázky bylo – jaký smysl má poukazovat na lanovku v těchto souvislostech v současné době?
– Pokud nevíte, proti jakým PRAVIDLŮM je genocida, tak asi fakt no comment. Slova jako „účelová interpetace“ budou mino vaše schopnosti.
A vy to víte, ale nepovíte, že? 😉 A platí tato PRAVIDLA i v Číně? A když tak úzkostlivě dbáte na dodržování pravidel, jak byste se stavěl k dodržování Norimberských zákonů? To totiž taky byla pravidla… Je to ovšem z mé strany stejný argumentační faul, jako vaše odvedení pozornosti mimo základní otázku, která zní: „Jaký smysl má poukazovat na lanovku v těchto souvislostech v současné době?“. A která stále nebyla zodpovězena. Ani autorem „rozinkou“, ani vámi…
Při prvních restrikcích bylo podstatné přerušení spojitosti s užíváním lyžařských tratí, při druhých veřejná objednávka.
Je to ZDO využívaná i turisty. Můžeš dát podnět správnímu orgánu, třeba DPP dostane pokutu, že lanovka jezdila.
A jestli ses nakazil kvůli tomu, že lanovka jezdila, mohl bys i chtít finance.
A objevila se nová verse tarifu PID od 1.8.2021, která na rozdíl od předchozí zmizelé verse tarifu PID od 1.8.2021, již počítá s prodejem jízdenek PID ve většině vlaků ČD.
To už jste měli dávno zdražit
Jak bude řešeno odbavení na lanovce? Budou tam nějaké turnikety?
Se zdrazenim nemam problem a z ekonomickyho hlediska s nim souhlaim. Paradoxni ale zacina bejt v soucasnym kontextu: Nejdriv vlada vyzene trvajicim rouskovanim zacnou cast cestujiicich z MHD do aut a ty co zustanou, odmeni mesto, vedene podporovateli MHD tim, ze jim ji nejdriv oseka a potom zdrazi.
Desetikoruna na den vás zabije?
To nezabije.
Otázka je, kolik by to muselo být, aby to odpovídalo pražským podmínkám (délka sítě, četnost spojení). 4500? 5000 Kč/rok?
Píšete o turistech, obchodních cestujících nebo o rezidentech? Lidem, kteří pravidelně používají MHD, se totiž nic nezdražilo.
Pisu obecne, ale pochopitelne o tech, kterych se to tyka. Treba o paru ze stredoceskyho okresniho mesta, kterej se rozhoduje, jestli do Prahy za kulturou pojede autem nebo PIDem.
Tak takový pár vyflákne za kulturu několik stovek potažmo tisíců a opravdu nebude řešit jestli ho vyjde jízdenka na 24 nebo 30.
Zdrazeni nema jen ekonomicky, ale i psychologicky efekt. Prave zmineny par si muze rict – kdyz jste mi tu MHD zdrazili, tak pojedu autem. Ne, ze bych nemel na listek, ale z principu.
Tak takhle hloupě uvažujete možná tak vy
Bude.
Tak upřímně – dopravu v Praze neúměrně zatěžují spíš ti, co do ní ráno jezdí za prací a ne za kulturou. A odpoledne zase odjíždějí. Navíc často ne v párech, ale „single“. Takže nějaké auto, které do Prahy pojede večer a ještě později večer se bude vracet, to asi zase takový problém nebude. A dokonce bude obsazené dvěma lidmi, věc jinak takřka nevídaná. 🙂
Uhlikova stopa se meni v case?
Jo, pozdě večer nebývají kolony, takže se na stejné dráze spálí méně paliva.
Uhlíková stopa není jediná externslita spojena s individuální dopravou .
Problem je že ak už človeka donutite mať auto, je ťažké ho presvedčiť aby jazdil MHD. Ak niekto musí vlastniť auto kvôli večerným cestám, je vysoko pravdepodobné že ním bude jazdiť aj v špičke.
Jo kámo – piráti
Tohle mi přijde jako správný krok. Stejně to mají v jiných městech, kde lanovka slouží jako dopravní prostředek a atrakce zároveň (namátkou mě napadají Lisabon a Porto). A spoustě turistů to navíc usnadní počítání, jestli radši 24hodinovku nebo jednotlivé jízdenky.
A to by nešlo podle nějakého vzorce spočítat jízdenku na libovolný počet dnů?
Řekněme na 4 dny, na 6 dnů, na 10 dnů…atd.
Mě fascinuje ta 1-2Kč na sms jízdenku. Chápu, že má nějaká firma provizi, ale tisk papírových lístků a provoz automatů taky něco stoji…Takže bych to viděl šulnul…Nebo to Rittig vidí jinak?
Důvody asi chápu, ale ty rozdílné ceny (byť v řádu jedné/dvou korun) mi přijdou (i pro návštěvníky) nelogické a nesrozumitelné. Mělo by to podle mě stát stejně i přes rozdílné náklady na provoz.
Je tam nepochybně i snaha postupně lidi od SMS jízdenky odklánět. Bývala doba, kdy to byl jediný „moderní“ způsob a často jediná šance pro lidi, kteří neměli drobné nebo trafiku nablízku.
Dneska ale každý automat bere karty, dá se kartou platit v tramvajích, brzy to snad půjde i v busech a kdo má smartphone, pro toho je stejně nejlepší appka. Takže SMS přežívá spíše ze setrvačnosti a DPP se logicky snaží ji postupně upozadit a časem se toho zbavit.
A někteří jako já to ještě ani neviděli, a sami si to pořizovat nebudou – protože nemají důvod (papírové jízdenky fungují už pro mizivý výskyt revizorů v tramvajích)
A automat je v každém zapadákově a appku musí mít každý? To jsou zase úvahy…
Na tisku čehokoli ke nejdražší příprava tisku … v případě cenin pak papír s ochrannými. Vlastní tisk je to nejlevnější … V milionových počtech marginální náklady. Prodejce papírových jízdenek bere taky provizi … Provoz automatů něco stojí, ve Švýcarsku je jízdenkový automat na každé zastávce (o tom si Praha může nechat jen zdát). Před několika lety jsem ve švýcarském místním plátku (něco jako METRO) omluvu dopravního svazu, že v rámci výměny automatů budou nové automaty v okrajových částech osazeny pouze na zastávce směrem do „centra“ …. Vůbec si neuvědomuji, zda se jízdenky MHD dají koupit jinak … kdekoli jsem je… Číst vice »
Jsou tam vysoké provozní náklady. Už se to přesoutěžilo, ale i tak z SMS jízdenek zůstává DPP výrazně nejmíň. Je to vlastnost té technologie, protože se musí platit provoz toho systému na ověřování a plus poplatky operátorům za to zúčtování zákazníkovi
Ten rozdíl ceny je zvláštní, asi to chtějí operátoři zaplatit, leč ti, co vlastní chytrý mobil, což dnes už je většina, včetně cizinců, kterým je sms k ničemu, neb musí mít našeho operátora, si mohou stáhnout aplikaci Pidlítačka a koupit si jízdenku za cenu bez příplatků, a to všechny typy platící i v rámci PID ve středočeském kraji, tj. na jakékoliv množství pásem. Jediné mínus je více „klikání“ a tedy trochu více času na koupení.
No super, na každý město nová appka, jo? Mám snad právo si do svého zařízení instalovat co chci a nikdo mne nemůže diskriminovat za to, že to nechci, nemám na to místo nebo to zařízení vůbec nemám.
Ani jako turistu.
Nikdo Vás nediskriminuje. Pořád si můžete koupit papírovou jízdenku.
Nesmysl. Lanovka není primárně turistickou atrakcí, ale především plnohodnotnou linkou MHD, kterou využívají především studenti ze Strahova nebo lidé bydlící nahoře na kopci. Je to v podstatě taková speciální tramvaj, není to jako lanovka na Ještěd. Zdražení jízdného je pochopitelné, ale vyjmutí lanovky z tarifu PID je absolutní pitomost. Na lanové dráze Imperial v Karlových Varech taky platí stejný tarif, jako na ostatních linkách MHD.
Lanovka ale není vyjmuta z tarifu, jízdenky od 24 hodinové výš tam normálně platí. Studenti ze Strahova a lidé bydlící na kopci mají kupony.
A návštěvy za studenty mají auta…
Studenti… se většinou navštěvují navzájem.
Že by rodiče jezdili za studentem na návštěvu, to je sice možné, ale přinejmenším 95 ze 100 to má naopak.
Studentské koleje nejsou nápravné zařízení, student může kdykoliv odejít a zase se vrátit.
Však tím, že předplatní jízdné na lanovce zůstane platit bez omezení, Praha přiznává, že lanovka slouží místním jako součást MHD, jinak by tam předplatní neplatila. V kontrastu s tvrzením, že „lanovka neplní funkci MHD“… No je zřejmé, že cílem je co nejvíce odrbat turisty. Jenže to má háček, zahraniční teď furt nějak nejsou a ti čeští se za tu cenu na to vykašlou. Nevěřím, že Praha že zdražení dostane tolik peněz, kolik si spočítala…
Tak i čeští turisti si často pořizují 24h jízdenku. Teď mají o důvod víc.
Alespoň tam nebude taková fronta
Tak pořád je to za ty prachy jedna z těch nejlevnějších lanovek u nás. Na Ještěd je to nahoru za 110 Kč, v Krkonoších vás na většině lanovek stáhnout asi o 4 stovky…
No jako jo, ale v porovnání s Krkonošemi a Ještědem je na Petříně dohromady prd…
Co porovnání s lanovkou v Budapešti pod hradem? Ta je výrazně kratší, tarif IDS tam neplatí snad ani u dlouhodobých jízdenek a jednotlivá jízdenka je snad 1200 Ft. Alternativou jsou lehce rozbité a špatně osvětlené schody.
Je to furt pár kaček…
No jo, ale když oni ty tůristi tam stojí fronty, tak proč je nezkasírovat? Škoda, že zastávka Nebotízek není v polovině dráhy, takhle se zbytečne zastavuje 1x navic.
Že by na Nebozízku bylo křižování…
Není, proto se kvůli němu zastavuje hned dvakrát. 🙂
No však jo…
Pokud by byl Nebozízek v polovině, tak by se to křižování dalo posunout právě tam.
A tím by se to jedno zastavování mohlo vypustit.
Lanovka není vyjmuta z PID, pouze tam neplatí jednorázové jízdenky. Studentům a lidem bydlícím na kopci platí v lanovce lítačka.
No tak se některá tramvaj odkloní na Dlabačov…😂
Opravdu nechápu, proč zdražení jízdného v Praze se většinou vztahuje jen na jednotlivé jízdenky. Se pak Praha nesmí divit, že tam turisti z ČR nechtějí jezdit, když se tam cítí jako druhořadí občané. Hlavně, že si přečtou reklamu, že pražany denní jízdné stojí 10Kc s ročním kupónem.
A ceny kuponů pro studenty, ty jsou opravdu mimo. Měsíční 130Kc?!?, cena 2-3 káv 🤔 Naprosto neodpovídá rozsahu MHD v Praze.
Přesně tak .
No 100 to bylo už za mých studií, ale to ještě bylo gold echt gold.Je otázka jestli se vyplatí ty drobné vybírat.Příjmy z jízdného tvoří cca 20%, co to dát občanům s trvalým pobytem v Praze za 0Kč(platí tu daně) a ostatním to dát za tržní cenu? A není potřeba žádná lítačka-stači občanský průkaz.
Jednotlivé jízdné je v Praze cca na úrovni nákladů. Praha doplácí v podstatě jen těm, co mají lítačku.
A co ti studenti na kolejích? A co lidi,co jsou třeba v Praze dva roky pracovně? Chcete jich část nahnat do aut?
Jasně, ať sem všichni jezdí nejlépe auty. 🙂
MHD není nikdy zaplatitelna tržně . A města do toho cpou peníze , protože je to kvalitní způsob jak ve meste umožnit pohyb a bydlení . To automobily všude kam se podíváš neřeší .
Každý si může koupit celodenní, nemusí řešit kdy vleze do MHD a zda pojede jednu stanici … já to v cizině dělám taky tak …
Skutečností zůstává, že v zahraničí stojí celodenní jízdenka dvoj nebo 2,3 násobek ceny jízdenky pro jednoduchou jízdu, ale nyní jsem narazil na kuriozitu – jednoduchá jízdenka 6 €, celodenní 9€
Jednotlivé jízdné je relativně nejdražší všude na světě. Pokud někam přijedete s takovým předsudkem, tak radši zůstaňte doma. Představte si, že jsou místa, kde jsou na spoustu věcí včetně dopravy slevy pro místní i na jednotlivý vstup / jízdu. A některé atrakce mají pro místní celoroční permanentku za cenu jednotlivého vstupu pro nerezidenta. A dokonce třeba je ta permanentka za půlku jednotlivého turistického vstupu.
Poradím Vám: Nejezděte třeba na Havaj, mohla by Vám tam prasknout žilka 🙂
A přesto je na Havaji přeturistováno, stejně jako bylo před covidem v Praze kam podle Vás turisti nechtějí jezdit, protože je odrbáváme na MHD. Trochu reálného pohledu by, Martine, neškodilo.
Řeč ale nebyla o turistech všeobecně, ale o českých turistech a v tom má naprostou pravdu. Praha je prostě pro Čechy (ale nejen ty, obecně pro turisty z východní Evropy) moc drahá a nejde zdaleka jen o jízdné. Tím Praha teď jen zatlouká poslední hřebíček do této rakve, kdy tito turisté raději pojedou na Mácháč či do Tater, protože je tam zdaleka tolik neodrbou. Tak to prostě je, bohužel.
Pockej az se v Tatrach inspiruji, to pak bude: Slovaci 2 €, Cesi nech sa paci listok za 10 €. No jo, takze za 20 a vic kilometru tatranskou elektrickou zaplatim mene nez za laovku na Petrin.
V Tatrách je neodrbou? Kdy jste tam byl naposledy? 🙂
Napsal jsem TOLIK neodrbou LOL Pravda, turisty se snaží odrbat všude, no. Jde jen o to, o kolik 😉
Pražáci si MHD platí hlavně v daních, za rok 2021 to je 15,2+1+1,3=17,5 mld. Kč (pouze běžné výdaje, tj. např. bez stavby metra či TT), tj. 13,2 tis. na občana. Reálně tedy 13,2+3,6 = tj. téměř 17 tis. ročně. Nelze se tedy divit, že jednotlivé jízdenky (pro mimopražské a turisty) jsou dražší.
Přesně!!
Na to jsem taky nedávno zíral…
Ostatní změny víceméně kosmetika.