Doprava ve městě Lanovky Železnice

Lanovka na Petřín bude mít nové vozy, projde velkou rekonstrukcí

Petřínská lanovka. Autor: DPP
Petřínská lanovka. Autor: DPP
Praha odhaduje náklady na opravu a nové vozy na 210 milionů korun.

Jedna z pražských atrakcí dostane novou podobu. Hlavní město Praha a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chystají designovou soutěž o novou podobu vozů lanovky na Petřín. Současně proběhne i její rekonstrukce.

Důvodem je stav lanovky i samotných vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie, na které se podíleli také odborníci z ČVUT, je její životnost maximálně 4 až 5 let.

Praha chce letos vypsat nejprve designovou soutěž na podobu vozů, ty by měly pak být hotové do konce roku 2023. Odhadované náklady na rekonstrukci tratě a nákup nových vozů činí zhruba 210 milionů Kč.

„DPP sice lanovku na Petřín udržuje v bezvadném stavu, ale trať i vozy mají více než 35 let a odhadovanou dobu životnosti maximálně 4 až 5 let. Je to další dopravní infrastruktura v Praze, jejíž modernizace se bohužel odkládala do nejzazšího možného termínu. Lanovku na Petřín musíme zrekonstruovat a nakoupit nové vozy, jinak se může stát, že do pěti let přestane jezdit,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady DPP. O rekonstrukci budou příští týden rozhodovat pražští radní.

Podle Scheinherra je rekonstrukce i příležitostí vypsat designovou soutěž na podobu vozů. „Nechceme a nemůžeme ovlivňovat základní technické parametry vozů, ale potencionální výrobci nabízí možnost individuálního designu čelních partií, interiéru nebo oken a samozřejmě barevnosti. Praha díky tomu získá nejen nové, ale i jedinečné vozy lanovky na Petřín, které mohou sloužit dalších minimálně 30 let. Rekonstrukce nám současně umožní realizovat stavební úpravy na postupně bezbariérové zpřístupnění lanovky na Petřín,“ dodal Scheinherr.

Přes dva miliony cestujících ročně

Lanovka ročně přepraví přes dva miliony osob, patří tak mezi nejnavštěvovanější atrakce nejen v Praze, ale v celé zemi. Vozy lanovky jsou třetí generací. Současná trať pochází z první poloviny 80. let, stejně jako skříně obou vozů. Byla postavena poté, co původní trať z 80 % zničily masivní sesuvy půdy na petřínském svahu v roce 1967. Podvozkové rámy jsou ještě starší. Byly vyrobeny v roce 1931 v Ringhofferových závodech v Praze, ale zrepasovány rovněž v první polovině 80. let 20. století. Jejich životnost výrobce odhadoval na zhruba 20 let.

Lanovka prochází pravidelnou údržbou a odstávkou, podle DPP se však její životnost blíží ke konci. DPP v roce 1996 opravil mostní podpěry, v letech 2015 až 2016 postavil nový most a stanici Nebozízek kvůli havarijnímu stavu původní konstrukce z roku 1985. Postupně se zhoršující technický stav tratě kvůli nekvalitnímu podloží a nefunkčnímu odvodnění potvrdila v roce 2018 diagnostická studie, na které se podíleli také odborníci z ČVUT.

Modernější řešení nouzové brzdy

„Letos v červenci lanovka na Petřín oslaví 130 let od zahájení provozu. V historii jej musela dvakrát přerušit, krátce po založení Československa na 12, a v 60. letech na 20 let. Nechceme dopustit další přerušení jejího provozu, mimo nezbytnou dobu, po kterou budeme trať rekonstruovat a testovat nové vozy. Petřínský svah ujíždí, trať potřebuje do 4-5 let akutní rekonstrukci. Vozy mají zkroucený rám a zhruba stejně dlouhou maximální životnost jako trať. Na druhou stranu nemá ekonomický smysl trať rekonstruovat, aniž bychom věděli, jaké vozy budou po ní dalších zhruba 30 let jezdit,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.

Rekonstrukce tratě a nákup nových vagonů umožní modernější řešení nouzové brzdy. Stávající lanovka na Petřín využívá nouzovou brzdu tzv. „na lano“. Tuto technologii ale již několik desítek let nikdo nevyrábí. Většina současných pozemních lanovek používá nouzovou brzdu tzv. „na kolejnici“.  Nové řešení přinese zjednodušení konstrukce dráhy.  Vodící kladky pro tažné lano budou uspořádány tak, že se zjednoduší a zlepší odvod vody z tratě, nebude nadále nutné provádět složitý servis, kontroly a výměny brzdných lan, jejích vodicích kladek a dalších návazných zařízení. V důsledku to bude znamenat finanční úsporu při pravidelných údržbách a její celkové zkrácení, což ocení zejména cestující. V rámci rekonstrukce tratě a nákupu nových vozů DPP počítá se stavební přípravou bezbariérového zpřístupnění lanovky na Petřín.

Stručně z historie lanovky na Petřín

Realizace výstavby lanovky na Petřín započala v roce 1890. Hlavním důvodem byla potřeba přepravy cestujících k nově vystavěné Petřínské rozhledně. Lanová dráha Újezd – Petřín začala veřejnosti sloužit 25. července 1891. Délka dráhy činila 396,5 metrů a kapacita 50 osob. Byla poháněna vodní převahou. Prvotní celoroční provoz byl po čtyřech letech upraven na provoz mimo zimní měsíce, kdy vznikaly potíže se zamrzáním vody. Provoz lanovky byl přerušen začátkem 1. světové války. I přes snahu o obnovení trvalého provozu v následujících letech sloužila lanovka k přepravě cestujících sporadicky. V důsledku poválečné ekonomické situace a nedostatku vody, zdroje pohonu, byl v r. 1920 provoz lanovky trvale ukončen.

Provoz lanovky byl obnoven v roce 1932 z důvodu nutnosti dopravní obslužnosti při tehdejším Všesokolském sletu. Lanovka byla prodloužena, délka dráhy byla 511 metrů a přepravní kapacita narostla o více než 100 % na 105 osob. Lanovka byla zmodernizována, pohon elektrifikován a systém řízení již zajišťoval poloautomatický režim. Do lanovky byl instalován celosvětově jedinečný bezpečnostní brzdný systém „na lano“ s vozovou klínovou brzdou a atypická Abtova výhybna pro míjení vozů.

Dvacet let mimo provoz

Provoz lanovky ukončilo v roce 1965 až špatné počasí. Nejprve se kvůli nashromáždění spodní vody pod dráhou v oblasti výhybny vytvořila kaverna a část tratě propadla o cca 20 cm. Během příprav na opravu tratě došlo v roce 1967 kvůli intenzivním nadměrným srážkám k podmáčení celého petřínského svahu, nevíce v oblasti Nebozízku, a k masivnímu sesuvu půdy. Tímto bylo poškozeno 80 % tratě včetně kolejí a provoz lanovky byl natrvalo přerušen. V dalších letech proběhly rozsáhlé sanace k zajištění celkové stability petřínského vrchu.

Hlavním impulzem pro opětovné zprovoznění lanovky na Petřín bylo pořádání spartakiády v roce 1985. Provoz byl zahájen v červnu 1985 na nově vybudované dráze s repasovanými vozy moderního vzhledu. Lanovka byla zařazena do systému pražské MHD, v kterém funguje dodnes.

Od roku 1985 DPP lanovkou na Petřín přepravil více než 55,5 mil. cestujících. V roce 2019 to bylo 2 230 373 cestujících, což je rekordní počet za celou dobu existence. Lanovka na Petřín se tak stala druhou nejnavštěvovanější atrakcí v ČR. Vytíženější je během letní sezóny (duben až říjen), kdy v průměru přepraví 250 tisíc cestujících za měsíc. V zimní sezóně to je v průměru 120 tisíc cestujících měsíčně.

(zdroj: DPP)

Odebírat
Upozornit na
guest
103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Lanovka na Petřin k Praze patří. Podobně neodmyslitelně patří k Liberci lanovka na Ještěd, ale tam by bylo zapotřebí prodloužení tramvaje, asi kilometr, k dolní stanici lanovky.

Štěpán

Jeden ze současných vozů lanovky by byl pěkným zpestřením Muzea MHD ve Střešovicích. Asi ho ale nebude snadné do expozice nainstalovat (např. vůz zubačky z hory Pilatus má v Dopravním domě v Lucernu speciální kolej s patřičným sklonem).

Vladimír

Jestli si správně pamatuji, tak nová budova, která se bude ve Střešovicích stavět pro autobusy bude dvoupatrová a uzpůsobená tak, aby se tam právě jeden vůz lanovky mohl umístit. Psalo se to myslím tady na zdopravy.cz v nějakém článku o budoucnosti muzea ve Střešovicích.

czhunter

Můj zážitek z roku 2018, kdy jsem tam byl naposled:

Mnohem horší než to vozidlo (kde se člověk ty dvě minuty hlavně kochá výhledem ven) jsou dvě konečné lanovky – ošklivý, zaplivaný architektonický skanzen pozdních 80./raných 90. let – takové smutné doby pro architekturu východního bloku.

Jarda

Já by jsem měl jednu kacířskou myšlenku. Proč tam neudělat visutou kabinovou lanovku. Podle mě je jednodušší zabezpečit pár sloupů než celou trať. Taky si myslím, že kapacita se taky navýšila. Jezdím do Prahy velmi málo, ale čekat půl hodiny, než se dostanu dovnitř je moc.

ABC

pamatkáři?

Xaver

Svět není vždy jen o tom, co je jednodušší 😉

Prazak

Vizionáři visutých lanovek mají v Praze mnohem lepší místa k seberealizaci.

Dolfi

No právě všechno se jen repasuje opravuje a pořád udržuje ve stavu muzea všichni kolem nadávky že se jezdí pořád ve stejným a když se přijde stim že se udělá něco novýho tak je to zase špatně. To nechápu. Myslím si a to je můj názor že by se to mňelo zmodernizovat a přebudovat i stim zázemím bezbariérový přístup dát dohromady celou trať. Zabezpečit svahy hlavně mýt pořádnej stavební dozor aby se to nemuselo zase za pět let znova komplet přeďelávat. Hlavně je potřeba aby to mňelo stálou údržbu a ne to vždycky nechat dojít až do stavu že už… Číst vice »

Lumiere

Petřínský svah ujíždí a ujíždět bude, je to v podstatě suť plná vody. Samozřejmě jsou tam odvodňovací stoly, jsou tam kotvy, ale úplně se ten pohyb ještě dlouho nezastaví. Leda snad kdyby se celý svah rozryl, zčásti odtěžil, z půlky zalil betonem, ale tím by celá atmosféra Petřína zmizela a mohly by se tam rovnou postavit paneláky.

Kalina

Už je na čase vozy s příšerným vzhledem, připomínajícím motoráky 810, drncavým podvozkem, bez topení i klimatizace nahradit něčím odpovídajícím dnešní době. Zastávku Nebozízek zcela přebudovat, zejména odstranit šílená schodiště. Zastavovat tam pouze ve směru nahoru.

Petr766

To jakože na těch pár minut potřebuju topení / klimu?

Vlastimil Kocurek

… a kafe

ABC

WC

Kalina

Někdy se přijeďte do Prahy svézt a sednout si na promrzlé tvrdé sedačky bez jakéhokoli polstrování. Proto počítám vyhřívání sedaček i jako absolutně minimální základ.

Řiditel

Takže se kvůli neustále se posouvajícímu svahu musí každých 30-40 let dělat velká rekonstrukce celého tělesa dráhy. Celkem luxus takovou dráhu provozovat.

Radim

DPP na to přece má.

Xyz

luxus by to nebol keby to nalezite turistom zdrazili, kludne nech je to v ramci mesacneho a dlhsieho kuponu, ale turista co sem pride nech si pekne cvakne, urcite by nebol problem aby platili kludne 150Kc za jazdu miesto dnesnej sestiny ci aj nicoho ak maju kupeny 24-72h listok

Baraba

Bohužel problém dvojích cen řeší zákon:

Cenové rozlišování založené na státní příslušnosti, pokud se jedná o občany členských států Evropské unie, je v rozporu s evropským právem.

Proto třeba i studentské a „důchodcovské“ snížené jízdné platí u nás nejen pro Čechy, ale i pro zahraniční. Stejně tak na Slovensku mohou se slevou cestovat naši a pod.

ABC

tak ale zvláštní tarif pro jednorázové jízdné by tam platit mohl, ne? samozřejmě by byl i pro našince bez lítačky.

Baraba

Tak to by asi turisté z Budějovic, Zlína, nebo Boleslavi asi nebyli rádi a ti co mají lítačku (žijící v Praze) stejně chodí na procházky po svazích…

ABC

Tak by nebyli rádi, no a co. Stejně jako nejsou rádi že musí platit za parkování či vstupy do hvězdárny nebo bludiště.

Baraba

No a nic. Tak si užijte modré zóny a lítačku za pár šupů.

ABC

jo, my k vám taky nechodíme 🙂

Baraba

To je dobře, ty z druhého břehu Vltavy u nás v Řepích nechceme..

Xyz

mozno by nebolo od veci naucit sa citat a pochopit pisany text

nikde nepisem nic o dvojitych cenach, hovorim aby bola lanovka zahrnuta v ramci mesacneho a rocneho kuponu, ale nie v kratsich a nikto nebrani aby si ho turista kupil alebo zaplatil tak ako kazdy iny prazan bez kuponu 150Kc za jednorazovu jazdu

Lukas

V laznich Piestany tento problem vyresili slevou pro pojistence ceskych a slovenskych zdravotnich pojistoven.

Jindra

Provádět rekonstrukci a modernizaci každých 30 let je snad normální, ikdyby svah neujížděl.

Dolfi

Já sem pro ať se to opravy a ať se dají i nový vozy proč ne. Ne že by tyhle vozy byli špatný vypadají i dost dobře na to že je výrobky v době kdy se u nás moc na dizaj moc nedalo a spíš se vyrábělo všechno pro to aby to bylo co nejvýc univerzální. To by sme taky mohly jezdit v metru pořád těma Ruskejma vozama a chrochtat si jak sou úžasný. Tak že hurá do toho.

ABC

Zrovna metrem bych se neoháněl když 81-71M jsou rekonstrukce těch ruských vozů

medical_examiner

A pořád jezdí. Myslím že na A a C.

ABC

A B. Na C jezdí M1.

Petr766

Ty píšeš jako maďar schválně nebo to jinak neumíš?

Vlastimil Kocurek

Maďar

watslaw

Rekonstrukci to potřebuje. Jak tu někteří píší, jak se jim současné vozy líbí, tak mě teda přišly zajímavý ty původní Ringhofferovy, ale ty současné mi moc chybět nebudou. Ale zajímalo by mě, jak se poperou s dvěma věcmi: 1) Doufám, že zkrátí nutný obratový čas (tuším, že je dlouhý kvůli nabíjení baterie a možná kompresoru?), aby ty fronty trochu rychleji odsejpaly. Ideálně, kdyby to také nezastavovalo dvakrát (buď Nebozízek přemístit, nebo stavět jen jedním směrem). Myslím si, že by pak mohl být interval klidně tak 4 minuty místo současných 10. 2) Bezbariérové řešení bude fajn, ale zvědavej jak to vyřešej… Číst vice »

Jakub P

Kočárek se dá celkem v pohodě vynést i na nebezbariérovou plošinu, ostatně se tam vozej už dnes. Člověka s těžkým elektrickým vozíkem už tam ovšem vynesete těžko. Takže jedna bezbariérová plošina by byl velkej pokrok.

medical_examiner

Když se dá dostat s kočárkem do kostela, tak nevidím důvod, proč by to nemohlo jít do lanovky…

Jan

Však to se neustále opravuje ne ? Však to bylo taky pár let co to bylo takovou dobu zavřené.. Někdo mi to vysvětlí ?

Jakub P

Vysvětlí vám to ten článek, když si ho pozorně přečtete. To už tak bývá, že ke konci životnosti stroje nebo stavby jsou potřebné dílčí opravy stále četnější…

Josef Král

Jsou nové vagony nutné? Nestačila by jejich modernizace, revitalizace?

Jarda Š.

Ptáte se z recese nebo jste ten článek pořádně nečetl?

ABC

tak že jsou na starém rámu asi většina lidí netušila a jinak 35 let se na železnici bere jako takové akorát zajeté vozidlo, ne?

Jakub P

Že ty rámy jsou 90 let starý je v tom článku taky…

Filemon44

To stáří rámů je myslím všeobecně známé, aspoň fanouškům.V tom roce 1985 se o tom dost psalo i mluvilo.Pamatuji se,jak jsme s kamarádem chodili sledovat a fotit zkušební jízdy.

ABC

tak pardón, my jsme v 1985 holt jenom cvičili na Strahově 🙂

Václav

Pardon, každý není takový veterán, jako vy. V roce 85 jsem byl ještě mlíčňák.

Pavel Q

Tak se nechá skříň a udělá se nový rám 🙂

LiborV

Proč chcete dělat kopii starého rámu, aby pasoval na starou skříň? Levněji vyjde současný sériový rám. I novou skříní z nerezu ušetříte hmotnost a tím energii.

ABC

to se nějaký (na tohhle vhodný) sériově vyrábějí?

Pavel Q

Nepochopil jste smajlík?

Jméno

Nepřijde mi, že se na podvozku z roku 1931 a skříni z roku 1985 má moc co neopravitelně pokazit. Obávám se, že očekávané snížení nákladů na údržbu po dodávce nových vozidel se vůbec nestane. Rovněž dizajn těch stávajících je poměrně zdařilý a brzy by se mohl stát „historickou atrakcí“. Co kdyby třeba v Prátru vyměnili ty staré dřevěné kabiny za nějaké krásné plastovoskleněné ?

Radek

V posledních letech bylo několik vážných závad na podvozku (únavové lomy). Pokaždé oprava v týdnech specializovanou firmou a prý to byla v podstatě sochařina (dovařit znova). A každým vařením ocel křehne…

Jiří Kocurek

Jste si jist, že jsou původní a není to replika 10 roků stará? Laik to nepozná a když se to udělá dobře, tak i odborník má problém.

Jiří Kocurek

A jak se to dělá? Pán vyrábí a restauruje povozy, doprava před 200 – 3000 léty:
https://www.youtube.com/watch?v=hcDdLKZsLGw

Je to sice v angličtině, ale zas je to výhodné pro trénink angličtiny.

Kalanis

Ten vzhled tak trochu alá lednička je na tom asi ten nejmenší problém. Je fakt, že moderní bude nejspíš „divný“ až příšerný a budou ho chápat pouze autoři a možná schvalující.
Ten podvozek a brzdící systém je i dle mne větší průser.

Marian

Designu vozů by se mohla věnovat například Anna Marešová, autorka T3 Coupé nebo blahé paměti návrhu nových tramvají pro Prahu. Ale například nové vozy lanovky v Grazu rozhodně nejsou ošklivé a nehrají si na přílišnou modernu.

ABC

Aby to nevypadalo jak pojízdný dildo. Ale myslím že design těchto vozidel obecně trpí konstrukcí. Ale třeba proti lanovce na Dianu mi toto přišlo hodně elegantní.

Doktor Trychtýř

Nemůže být “vodící klapka” být krycí jméno agenta “vodící kladka”?

Kernteriér

Pochybuju. Spíše vodicí kladka.

Šejdr

Obávám se, že rozdíl mezi „vodicí“ a „vodící“ chápe 1 člověk z 50. A to jsem možná ještě příliš velkým optimistou. 🙂

Petr766

Jak fungoval ten „vodní pohon“?

Viktor
Kubrt

Vozy měly nádrž, do které se v horní stanici napustila voda, vůz se tím stal těžší a vytáhl druhý na kopec. V dolní stanici se voda vypouštěla. Zajímalo by mě, jestli za tímto účelem byl k horní stanici přiveden nějaký speciální vodovod (nebo vodovod podél trasy lanovky???), protože té vody muselo být hodně. Nicméně jako důvod ukončení provozu se uvádí „nedostatek vody“, takže vlastní vodovod s čerpáním vody podél tratě asi ne-e.

Jakub P

Co jsem dohledal, tak letenská pro 40 lidí měla nádrže na pět kubíků, petřínská měla kapacitu 50 lidí, takže asi i nádrže o něco větší. Vodu brali ze štoly za Nebozízkem, horní stanice byla těsně nad ním, ne až nahoře nad zdí jako u tý dnešní.

Kubrt

Díky. Tady https://www.ceskatelevize.cz/porady/888147-za-svedky-minulosti/485213141540024-znovuzrozeni-stare-damy/ se píše, že petřínská měla nádrže na 5,5 kubíku, což odpovídá.
Věděl jsem, že Petřín je „mokrý“ a že se tam dříve i něco těžilo, ale nenapdlo mě, že by zdroj vody mohly být ta štola.

ABC
mic

Prostě nahoře byla velká restaurace, kde se podávala samá těžká jídla a zapíjela se velkým množstvím piva. No a pivo, to je vlastně skoro samá voda… :o)))

medical_examiner

A takových 20 mužských, to je hned 15 kg tekutin…

Martin V.

A záchody ta hospoda měla pouze v dolní stanici, že? 🙂

Petr766

Díky za vysvětlení všem

Luboš Beneš

No tak zrovna lanovka je zlatý turistický důl. Jen by to chtělo bud zastávku Nebozízek zrušit nebo posunout níž do místa křižování vozů. Ušetřilo by se jedno zastavení….navíc na Nebozízku nastupují nebo vystupují jednotky cestujících.

Petr766

Na znamení 🙂

ABC

a někteří zmatení turisti ještě k tomu omylem 🙂

MartinNovak

No když jsem byl malý kluk a byl sníh, tak jsme na Nebozízku vystupovali se sáňky a hurá z kopce, abychom stihli za 15 minut zase lanovku ze spodu. Z Petřína se to jezdit nedalo, protože tam je zeď. Takže nějaké praktické využití ten Nebozízek měl ;).

Jiří Voseček

Tohle se dělalo v zimě 2012 nebo kdy bylo hodně sněhu. Několik dní tam jezdili lidé se snowboardem a dalším vybavením. Praha je myslím jediné město na světě, které má lyžařskou lanovku integrovanou v MHD.

Václav

Tak to by nebylo od věci při rekonstrukci pamatovat na umělé zasněžování, ev. umělý povrch, ten by byl využitý celoročně. 😉

Xyz

ja by som ju vynal z tarifu a spoplatnil uplne oddelene, az potom by to bola prava turisticka bana, ktorych je tam stale ako sraciek

nie je mozne aby tam siel turista zadarmo, ked si kupi napr. 24h listok a dotovali tu obyvatelia Prahy

alebo nech tam plati najmenej mesacny listok pre tych co tu byvaju, ale turista co sem pride tak ak ho to zaujima nech si cvakne kludne 150Kc, co je to 6 EUR a nie ako dnes to davat zadarmo ci prinajlepsom za sestinu

Jakub P

Turisty, kteří si koupí 24h nebo ideálně vícedenní lístky a nezůstanou jen na Královský cestě a v jejím nejbližším okolí, ale víc se rozptýlej po městě naopak chcem. Už za tu jednodenní nebo třídenní platěj v poměru o dost víc než my místní za měsíční nebo dokonce roční (což je podle mě OK množstevní sleva) a aby MHD byla lákavá i pro turisty je z pohledu města IMO dobře. Asi by mi přišlo přijatelný, kdyby jednotlivá jízda stála 50 místo 24, ale pokud by to bylo 150, kamarády na návštěvě v Praze bych od toho odrazoval a styděl bych se… Číst vice »

siderodromofil

to je dobře

Alex

Není to tak dávno, co MUDr. Hřib fňukal, kterak Praha nebude mít kvůli sníženejm daním z příjmů prachy 😀 Asi už zapoměl.

Jakub P

Myslím, že nezapomněl. Že to na Prahu, stejně jako na ostatní obce a kraje v ČR nepříznivě dopadne, je skoro jistý. O důvod víc udržovat a rozvíjet infrastrukturu pro hromadnou dopravu, která ve výsledku vychází město velikosti Prahy daleko levněji než ta pro IAD…

V. K.

A co tedy navrhujete? Lanovku zrušit a koleje prodat do sběru? Některé investice se prostě dělat musí jen pro zachování provozu.

Pražec

200 míčů? Co je to v rozpočtu hlavního města?
Jestli někde Piráti příliš utrácejí, tak je to spíš ten Libeňák.

Kuba

Za který ale zas tak moc nemůžou Piráti.

Jakub

Nezapomněl – něco se odloží (třeba lanovka), ovšem město si vezme na větší investice (jako metro D nebo vnitřní okruh) půjčku…

Luděk S.

Vnitřní okruh nikdy nepostaví. Ten nový návrh je prostě neomarxistická sabotáž.

LiborV

Lze odložit stavbu Bohnické lanovky. Zde není moc času na odkládání rekonstrukce a nákupu nových vozů. Při předpokládané životnosti současných vozů ještě 4 roky. Je třeba, aby nové vozy byly dodané a trať rekonstruovaná v roce 2025. Pokud se počítá s tím, že se ve výběrových řízeních někdo odvolá, něco se protáhne, tak spustit výběrová řízení letos je nejvyšší čas.

Kubrt

Zrovna ta lanovka, se svým vysokým podílem jednotlivých jízdenek vůči předplatnému, by v systému pražské MHD mohla vycházet i ekonomicky „zajímavě“.

Luděk S.

Njn, když tam na turisty řve bába česky, že musí mít lístek, tak je to výnosný. Turista netuší, že mu stačilo ukázat ten 72h, co si už koupil.

Jakub K

Většina turistů bydlí v centru a pohybuje se pěšky, nebo si koupí za 24 korun jízdenku pro zastávku Pražský Hrad a pak jde z kopce dolů. Samozřejmě bába co řvě jen Česky je hrůza …

medical_examiner

To maj recht, ještě by jim to mohla správně zpěvavě vyblekotat anglicky. 😀
A když by to byla baba przebytecna nadprůměrně inteligentní, tak i vyštěkat čínsky, aby to ti turisti měli ve své mateřštině…

Jackub

Má si to někde najít. Já jsem procestoval spoustu zemí a nikde jsem neměl problém s tím, že bych nevěděl, jak a kde si potřebný lístek koupit. A to ani v Japonsku a Hongkongu, i přes jazykovou bariéru. A tam taky neplatil jeden lístek na vše, občas bylo nutné na něco koupit zvláštní. Prostě pokud turista potřebuje, aby ho někdo doslova vodil, pak má využít služeb cestovních kanceláří, které mu tento komfort dopřejí. Když se přesto vydá na vlastní pěst, pak musí počítat s tím, že holt se mu podobné situace budou stávat. A ne, není to specialita ČR.

Jakub P

Že je dobrý si to najít a být připraven je samozřejmě pravda. Ale někoho to holt nenapadne. Třeba když nikdy nebyl na místě, kde nějaká lanovka do MHD integrovaná je.

A pokud je personál na takovém místě na cestující nerudnej a neumí ani základ nějakého světového jazyka, není to dobře. Pokud je to ovšem pravda, Luďka S. je třeba brát s rezervou a osobně jsem na lanovce problém s nepříjemnou obsluhou nezažil.

Jackub

To máte pravdu. I když si připravíte itinerář, velice často se stejně vydáte (i) někam jinam a pak je pravda, že by na místě měly být informace (alespoň psané) v několika jazycích, aby se člověk mohl zorientovat. Co se Luďka S. týče, vím, že je to profil založený z recese a paroduje stejnojmennou osobu, proslulou podobným myšlením. 😉 Myslím, že dělá záslužnou práci (spousta lidí bohužel to nastavení zrcadla potřebuje), byť je někdy na můj vkus aktivní až příliš… 😉

Luděk S.

Já píšu jenom pravdu.

Jakub P

O tom, že vaše moudrost je nad naše chápání by mě ani nenapadlo pochybovat. Ale nečekal bych vás v prostředku MHD, proč vás řidič nevyvezl nahoru civilizovaně po silnici nebo chodníku autem?

Luděk S.

To bylo za časů, kdy jsem ještě neměl řidiče…

medical_examiner

Hmm, kolik takový soukromý řidič bere čistého?

Jakub P

Smutné časy, ještě, že je to už dávná minulost.

Jackub

Zapomněl jste dodat, že tu „správnou pravdu“, Luďku! 😉

ABC

Tak třeba si to turista našel a pak je zmaten co a proč to na něj ta baba vlastně řve. Na nás taky spustila že lístek potřebujou i děti. I když mají řádně průkazku „Dítě 6 – 15 let“ a tedy jezdí za 0,- Kč.

medical_examiner

Nepoškodili jste té bábě koště?

medical_examiner

Nevím jak jinde, ale ve Vídni na hlavním nádraží automaty na lístky jsou.

Partneři

Škoda transportation