Praha má z reklamy na autobusech méně, než jiná města. Další zakázku má Bigboard
Ani ne tisíc korun měsíčně získá Dopravní podnik hlavního města Prahy za to, že 300 autobusů nabídne k využití pro
Ani ne tisíc korun měsíčně získá Dopravní podnik hlavního města Prahy za to, že 300 autobusů nabídne k využití pro reklamním účelům. Zajišťovat je za tuto cenu bude společnost BigBoard. V porovnání s jinými městy bude DPP inkasovat z reklamy podstatně méně.
DPP tvrdí, že šlo o transparentní výběrové řízení, ve skutečnosti se ale mohli přihlásit jen ti, co sledovali webové stránky firmy. O reklamu v pražských dopravních prostředcích se v poslední době vedou velké spory, především mezi DPP a firmou Rencar, v které má DPP menšinový podíl.
Bez ohledu na samotnou „soutěž“ je již teď jasné, že DPP má z reklamy výrazně méně, než jiná města. Podle tiskové zprávy DPP inkasuje za rok za 300 autobusů „více než tři miliony korun“, přesnou částku neuvedl a smlouva není dosud v registru smluv. Při 3 milionech to znamená 813 korun za měsíc.
V Liberci inkasuje tamější dopravní podnik z každého autobusu pod smlouvou 5 tisíc korun měsíčně bez DPH od firmy, která si plochu pronajímá a nabízí inzerentům. Brněnský dopravní podnik si reklamu shání sám. Za polep na jeden rok si účtuje 130 tisíc korun, o třicet tisíc korun méně, pokud nejsou polepená i okna.
DPP ale odmítá, že by ceny v Praze byly nízké. „Nelze komentovat srovnání s ostatními městy. Jedná se logicky o zcela jiný trh, jiná pravidla, jiné souvislosti. Pokud to naopak srovnáme s tím, co DPP dostával dříve, tak jen 300 autobusů a 60 tramvají nám může vygenerovat více než 15 % toho, co DPP dostával za vše v dřívějších letech,“ řekla mluvčí DPP Aneta Řehková.
Nový kontrakt ostře kritizuje společnost Rencar, s kterou měl DPP smlouvu dříve. Firma v prohlášení upozornila, že stejnou částku Bigboard nabízet na pronájem stejného počtu autobusů jen na půl roku, pak ale odstoupil a místo toho získala smlouvu jeho sesterská firma. „Je zcela nepochopitelné, jak odborníci z jedné společnosti mohou nabízet za stejné portfolio služeb v letošním roce poloviční nájemné než v roce loňském,“ říká Pavel Slabý, generální ředitel společnosti Rencar. Letošní výběrové řízení podle něj jeví jasné známky netransparentnosti, jelikož DPP informace o řízení nikde nezveřejnil.
DPP ale tvrdí, že informace zveřejnil na webových stránkách. Mělo jít o termín mezi 9. – 20. listopadem, tedy včetně prodlouženého víkendu na státní svátek. Rencar tvrdí, že web každden sledovali a nic neviděli. „Minimálně v odborné komunitě to bylo dobře známo,“ řekla Řehková. Cena podle závisí na ochotě vítěze zaplatit DPP co nejvyšší částku. Tedy řídí se to pravidly trhu,“ dodala Řehková. Kdo další se přihlásil, neuvedla. Jen to, že to byli pouze dva uchazeči.
Podle Janusze Konieczneho z Nadačního fondu proti korupci obecně platí, že poptávková řízení nejsou příliš transparentní. „Na stránkách pražského Dopravního podniku je možné dohledat pouze informace o vybrané společnosti, kdy navíc lze mít značné pochybnosti o tom, že výsledná cena odpovídá tržní hodnotě. Z tohoto důvodu toto výběrové řízení působí neprůhledně,“ řekl Konieczny.