Praha končí s automatickým režimem semaforů, chodci musí opět mačkat tlačítko
Cestování autem po Praze by mělo být do konce týdne plynulejší. Hlavní město končí s jedním z opatření, které u
Cestování autem po Praze by mělo být do konce týdne plynulejší. Hlavní město končí s jedním z opatření, které u řidičů vzbudilo značné emoce a vedlo i k častějším zpožděním autobusů. Do konce týdne se zastaví automatický režim na většině semaforů. V pravidelných intervalech nabíhala zelená pro chodce i v době, kdy žádný pěší u semaforu nebyl.
Praha opatření zavedené na popud náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra ruší víceméně v tichosti, žádné oficiální oznámení se nekoná.
„Ano, je nutné tlačítka na většině míst opět mačkat. Přenastavení do původního stavu momentálně probíhá. Očekáváme, že bude dokončeno tento týden, nejpozději v pátek,“ řekla mluvčí TSK Praha Barbora Lišková.
Praha totiž počátkem dubna upravila všechny semafory tak, že je nevypíná ani na noc či víkendy, běží nepřetržitě a pravidelně se na nich střídá volno pro auta a chodce. Důvod? Aby chodci nemuseli mačkat tlačítko pro chodce a nenakazili se tak koronavirem. Celkem se režim týkal zhruba 500 semaforů.
V praxi ale nastaly situace, kdy na prázdných ulicích muselo auto často zastavovat a počkat, až doběhne zelená pro chodce, kteří ale nikde nebyli. Deník Zdopravy.cz má k dispozici zprávu Technické správy komunikací o dopravě v Praze v době pandemie. Podle zprávy začalo v některých místech docházet k dopravním zácpám a především častějšímu zastavování a následnému rozjíždění vozidel.
Opatření mělo dopad i na provoz autobusů MHD. „Registrujeme dopad opatření na provoz autobusů MHD, nejvíce se promítá u nočních linek, kde přesnost provozu při srovnání posledního březnového (bez opatření) a prvního dubnového víkendu (s opatřením) klesla z 95–96 % na 90–92 % a některé spoje nestíhaly garantované přestupy. V celodenních statistikách je pokles přesnosti provozu o cca 1–2 %. V řadě úseků jsme ale přišli o časovou rezervu, která vznikla snížením poptávky, a kterou jsme mohli věnovat do automatického zastavování ve všech zastávkách na znamení bez používání tlačítek STOP. Pokud bude dále růst počet cestujících a také individuální automobilové dopravy, bude uvedené opatření mít na autobusový provoz větší dopad,“ řekl v dubnu vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku hl. m. Prahy Daniel Šabík. Častější zastavování znamená i nárůst spotřeby nafty: například za víkend 4.–5. 4. 2020 oproti víkendu 28.–29. 3. 2020 narostla spotřeba nafty autobusů o 1,5 %, celkem o 1 360 litrů. Podobně narostly i emise CO².