Praha končí s automatickým režimem semaforů, chodci musí opět mačkat tlačítko

Křižovatka Ohrada v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraKřižovatka Ohrada v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Cestování autem po Praze by mělo být do konce týdne plynulejší. Hlavní město končí s jedním z opatření, které u

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Doufejme, že ty semafory nastavili tak, aby motoristé mohli chytnout zelenou vlnu a plynule projet městem. Taky by mohlo někoho napadnout a hlavně zavést, aby semafory měli odpočívadlo, aby bylo jasno za jak dlouho se změní barva semaforu. Když už by to bylo nad naše síly, tak aspoň by při změně barvy mohl semafor blikat. Bylo by to mnohem lepší než všude dávat kamery, kvůli průjezdům na červenou.

Yeti

To co mnozí označují za kamery jsou detektory přítomnosti vozidel v pruzích před semaforem, které se používají místo indukčních smyček ve vozovce.

Asd

Nějak jsem si nevšiml že by tu něco takového dobře fungovalo.

Kalanis

Zkuste to na TT před vjezdem na smyčku Radlická. Tam to reagovalo i na šotouše.

...

Doufejme. Ale každý správný zelený bude řvát, že to tak je špatně, protože to způsobuje indukci. Možná dokonce i impedanci a permitivitiu 🙂

Petr

Logický krok. A že mají chodci v noci mačkat tlačítko u přechodu, kde skoro nejezdí auta, aby jim padla zelená? Pokud není v dohledu ani jedno auto, tak nevidím nic špatného na přejití na červenou. 🙂

Eduard

Tak nějak. Jen je třeba občas používat rozum. Což někdy některým lidem moc nejde 😉

Y.K.

Miluji absurdní argumenty. Semafory se nevypínají ani v noci, aby lidi nemuseli mačkat tlačítka.
Že by se tlačítko udělalo v provedení „hříbek“ asi čekat nemůžeme.

Jiří Kocurek

Přitom stačí přepnout na režim blikající žlutá a chodec bude mít tím pádem přednost. Jen se musí umět rozhlédnout. Pak nestačí k zastavení ani jízda rychlostí pod 30 km/h. https://www.youtube.com/watch?v=PzuC8QGIYuM (přežil to)

Y.K.

Na lidi co jsou zrovna duševně mimo (ať za volantem nebo chodec) nepomůže ani semafor.

J.D.

Vůbec ta nejjednodušší věc, kterou by Praha pro svojí dopravu udělat by bylo kvalitně prozkoumat potřebnost semaforů. Na mnoha místech nejsou potřeba vůbec a na některých jen zlomek času po který běží dnes. Příklad prvního místa byl sjezd z barandovského mostu ze směru strakonická na modřanskou směr centum (podolí). Kolik let tam byl semafor a ve špičkách fronty až na barandovský most? A ukázalo se, že prostě dávat přednost stačí a doprava je plynulejší a semafor netřeba (nebo už tam zase je?). Jiných křižovatek, kde by stačilo většinu dne, aby blikala oranžová a semafory se zapínaly jen v obou špičkách… Číst vice »

Jenda

Přesně tak!! Ježišmarja, každé ráno jedu přes Ohradu a Koněvkou/Husitskou dolů k Bulharu. Cestou je 6 semaforů a 4 z nich jsou zcela, ale opravdu naprosto zbytečné – křižovatka s Jeseniovou, s Černínovou, s Prokopovou a pokud není opravdu brutus provoz, tak i s Trocnovskou. Klasicky to probíhá tak, že padne oranžová, 20 sekund se nic neděje, pak z boku vyjede jedno auto, dalších 15 sekund se nic neděje, a pak se ta mezitím řádně prodlouživší se kolona na hlavní konečně může znovu rozjet. Občas do toho ještě vstoupí nějaký chodec, kterému ta zelená zrovna příhodně padla. Kdyby nepadla, šel… Číst vice »

Aslanex

Teď je na čase se konečně zamyslet nad smyslem některých semaforů, zejména ve večerních a nočních hodinách. Opravdu mě dostává, když i jako chodec musím 1 minutu čekat, když je v okolí sotva jedno vozidlo.

Jiří Kocurek

Smysl těch semaforů, propojených se smyčkama ve vozovce, je ve výběru pokut.

Gale

Nejlepší kousek je na Vinohradech na křižovatce Slezská x Perunova.
Slezská je jednosměrná, Perunova na jednu stranu slepá a na druhou jednosměrná směrem od Slezské. Sice je v tom slepém úseku ZŠ, ale ten semafor nemá smyčky, nemá tlačítka a od své instalace v 70. letech běží nepřetržitě v pevných cyklech 24 hodin denně, 365 dní v roce..
Možná je to za trest pro místní.

náhodný kolemjdoucí

Rekonstruovaná část Slezské s novými semafory na tom není o tolik lépe.
Nevím, jaký má tlačítko vliv na přepnutí směru dopravy, ale jedno je jisté: pokud není zmáčknuté tlačítko, tak zůstane chodcům červená, i když auta stojí. Aby toho nebylo málo, tlačítko se musí zmáčknout, dokud mají auta zelenou. Když už mají červenou a na přechodu je taky červená, tlačítko se jen rozsvítí a chodec dostane zelenou až v příštím cyklu.

Xyz

A preco cakate? Ak nie som s deckom alebo vedla mna nestoji decko, tak nevidim dovod cakat u prazdnej cesty na zelenu.

Tomáš V.

Hurá! Z Malovanky na D0 mě ve tři ráno zastavil každý druhý semafor. Hezky mi to zvedlo spotřebu, ale hlavně ten opruz… 🙂

Rer

Díky bohu za to, pokud někdo chtěl, mohl to zmáčknout například klíčem, které má většina z nás… Těch zplodin z toho zastavování aut, autobusů, hluku znovurozjíždění, ztracený čas, méně času pro řidiče MHD na konečných atd … Já obecně některá opatření podporuji, ale toto je v Praze opravdu těžko udržitelný stav. Nebyl by, ale to by to SSZ muselo být seřízeno kvalitně, a ne tak že je kolona aut, v ní do SSZ přihlášený zpožděný autobus a SSZ po zmáčknutí tlačítka hodí stůj do jednotek vteřin… Nevím pak k čemu se platí za preferenční opatření, realizaci smyček, videodetekcí atp když… Číst vice »

Kamui

Lepší by bylo asi tak 80 % všech semaforů vypínat v době mezi 22 a 6 hodinou.

Existuje v Praze vůbec nějaký dopravní dispečink, který by mohl řídit dopravu v reálném čase?

thegrid

Tohle vypínání v Praze si pamatuji naposled nekdy pred 15ti lety. Pak asi nejaky inženýr usoudil, ze bude sranda pozorovat našvany řidiče.

TeT

Oni jsou některé večer seřízené bohužel vysloveně záměrně tak aby při projetí vzdálené smyčky padla červená a až při přiblížení se semaforu pomalou rychlostí padla zelená… Aby se zklidnila doprava. Upřímně mi to přijde spíše horší, protože to zastavení a rozjetí auta způsobí více zplodin i hluku…

Tomáš V.

Nezapomeňte, že: „Když to v Praze zachrání byť jen jediný život, tak to má smysl!“ 😀

Honza 128

stačí jet 50, ale to neumí každý řídič.

Y.K.

To bouhužel ne všude platí. Někde je to opravdu až do zastavení při jakékoliv rychlosti, resp, dá volno jakmile auto chytí smyčka, což je přesně před momentem zastavení.

Jiří Kocurek

Změřeno jinde na jiném zařízení. Nutno zpomalit na 40-42 km/h. Už při 45 km/h tacho to háže červenou. A nebo se stane, že jedete, otáčky neklesají ale změřená hodnota z 55 na 45 km/h klesne sama o sobě. Člověk by čekal, že to klesne o nějakých 500 ot/min. A ono je tam na trojku furt 2300. Otáčky se nemění, obvod kol se nemění, „změřená“ rychlost ano.

watslaw

Nestačí. Velmi často se mi stává, že se na jednom semaforu na zelenou rozjedu na 50 km/h a 20 metrů před dalším semaforem mi tam padne červená.

Jiří Kocurek

Nikoliv inženýr, ale sdružení Auto*Mat a podobní zklidňovači dopravy.

Ondrej Kucera

„V praxi ale nastaly situace, kdy na prázdných ulicích muselo auto často zastavovat a počkat, až doběhne zelená pro chodce, kteří ale nikde nebyli.“ Z praxe známe i případy, kdy na prázdných ulicích musel čekat chodec na zelenou, i když nikde žádné auto nebylo. A známe i případy, kdy cyklista musel čekat na auto, aby mu přivolalo zelenou.

Dost ironie. Je neoddiskutovatelnou skutečností, že světelná signalizace v Praze funguje hlavně jako šikana na všechny zúčastněné, ať už jsou to automobilisté, chodci nebo cyklisté.

Honza 128

Už jen schází k této demagogii dopsat, že v 19. století tu semafory nebyly a koňka jezdila načas.

Honza 128

Děkuji za mínusy. Dovede si někdo představit ten provoz bez semaforů? Stáli bychom všichni.
Před dávnějším časem jsem ve tři ráno musel projet celou Prahu od východu na západ a zpět. Po pár křižovatkách mi s překvapením došlo, že pokud jedu 50, tak skutečně při přiblížení mi naskakuje zelená. Náhoda to nebyla, jak mi potvrdil i nejeden taxikář. Chápu, že pro zdejší machry je 50 opruz, ale co už. Také bych v noci uvítal třeba 70.

Jiří Kocurek

A to v Praze není možné používat hlavu a hodiny? Na „zaostalém“ venkově je normální v 8 večer semafory přepnout na blikající žlutou.

Y.K.

Pokud pomineme brutální mnohaproudé a špatně přehledné křižovatky, kde to bez světel opravdu nejde, tak je naopak spousta míst kde to funguje s vypadlými semafory mnohem lépe. Naprosto ukázková je Palmovka, kde jsou semafory vypnuté. Řidiči v pohodě tramvaje pustí a zdrží je to i tak méně než červená (cca 10 s). Více se tam také používá mozek než „já mám právo protože zelená“.

Ondrej Kucera

Ale tady nikdo o rušení semaforů nepsal ani slovo. Jde jen o to, aby ty stávající fungovaly k zajištění plynulosti a bezpečnosti provozu. Pro některé to neznamená žádnou změnu, jiné se mohou na noc vypnout, některé přepnout do jiného režimu. Ale je evidentně špatně, když ve vás signalizace svou absurditou vyvolává agresivitu, nebo nedej bože svádí k jejímu ignorování.

pozorovatel

Někde jsou cykly na křižovatkách skutečně nastaveny hodně podivně – a vadí to zejména na těch složitějších.