Požár v ejpovických tunelech. Správa železnic si pochvaluje jejich zabezpečení, překlenutí brzdy není povinné

Požár Západního expresu v ejpovickém tunelu. Foto: HZS SŽDCPožár Západního expresu v ejpovickém tunelu. Foto: HZS SŽDC

Včerejší zásah hasičů v Ejpovických tunelech kvůli požáru dvou vozů Západního expresu podle Správy železnic ukázal, že tunel je dobře

Včerejší zásah hasičů v Ejpovických tunelech kvůli požáru dvou vozů Západního expresu podle Správy železnic ukázal, že tunel je dobře zabezpečen. Přesto zůstává po mimořádné události několik nezodpovězených otázek. Vyšetřování může pomoci ještě vést k úpravě podmínek provozu tunelů: obě trouby jsou dosud ve zkušebním provozu.

Správa železnic na facebooku snímky ze zásahu hasičů označila jako „bezchybné fungování bezpečnostního systému Ejpovického tunelu.“

https://www.facebook.com/Spravazeleznic/posts/1838921542904675

Ze záběrů je patrné, že problém měly první dva vozy za lokomotivou, tedy vagóny Českých drah. Podle některých zdrojů mohlo dojít k zablokování jedné z brzd na kole a následnému zadýmení, které se rychle dostalo do prostoru vozu.

Kvůli vyšetřování není jasné, zda vlak zastavil strojvedoucí v tunelu nebo někdo z cestujících, který zatáhl za záchrannou brzdu. Novější vlaky i předpisy počítají se zařízením nazvaným přemostění záchranné brzdy. Tato funkce, zjednodušeně řečeno, umožňuje, aby se vlak nezastavil v tunelu právě ve chvíli, kdy někdo z cestujících za brzdu zatáhne. Bezpečnější totiž bývá z tunelu vyjet. „Proč nedošlo k odkladnému účinku brzdného účinku vlaku je stále předmětem šetření, stejně jako příčina vzniku mimořádné události,“ řekl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Podle něj je v tomto úseku použití zařízení překlenutí záchranné brzdy povinné. Ne ale ve všech případech – pouze když celá souprava toto umožňuje. „Nejsou-li drážní vozidla tímto zařízením vybavena, a dojde-li k zastavení vlaku při použití záchranné brzdy v úseku, ve kterém musí být překlenutí záchranné brzdy použito, postupuje doprovod vlaku podle pokynu výpravčího,“ uvádí předpis. Stejný materiál současně uvádí, že strojvedoucí vlaku s přepravou osob, který nemůže z důvodu požáru ve vlaku opustit prostor tunelového tubusu, musí zastavit vlak pokud možno tak, aby střed soupravy byl co nejblíže ke vstupu do propojovací chodby.

Případ vyšetřují hasiči, proto zatím České dráhy ani Správa železnic neposkytují k samotné nehodě mnoho informací. Požár lokalizoval vlakový doprovod a zhruba čtyřicítka cestujících byla evakuována za asistence hasičů. „V současnosti probíhá vyšetřování ze strany Správy železnic a ČD. V depu proběhne komisionální prohlídka soupravy. Závěry očekáváme v řádu týdnů. Předběžná škoda byla odhadnuta na zhruba 300 000 korun, ale bude upřesněna až po prohlídce soupravy,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.  „Šetření probíhá, ale podle nás se vlakový personál v dané situaci zachoval správně a díky tomu nedošlo k ohrožení zdraví cestujících ani k větším škodám,“ dodal.

Případ zkoumají i hasiči. „Dojdou-li hasiči k závěru, že je potřeba učinit nějaká opatření, budou především mířena na Správu železnic. Pokud hasiči ve svých závěrech stanoví potřebnost provedení stavební úpravy, budeme jako speciální stavební úřad na takové věci samozřejmě spolupracovat,“ řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák. Drážní úřad bude řešit i použití přemostitelné záchranné brzdy.

https://www.facebook.com/HZSPk/videos/753129545213216/

Tagy České dráhy požár v tunelu Správa železnic Top Tunely Ejpovice
83 komentářů