Potíže nejhůře hodnocených rychlíků. Část jezdí bez 1. třídy, řazení České dráhy dodržely jen u 89 % vlaků
Dopravce vysvětluje nedostatek vozů nejen zpožděním oprav, ale i jejich reklamacemi.
Českým drahám se i přes výjimku od ministerstva nedaří dodržovat slibované řazení u rychlíkové linky R19 Svitava z Prahy do Brna přes Českou Třebovou. Tento týden například vyjelo několik spojů zcela bez 1. třídy. Cestující tuto rychlíkovou linku hodnotí jako nejhorší v nabídce Českých drah.
Výpadek vozů 1. třídy vyplývá z dat v rezervačním systému. Na lince původně jezdily jen jednotky InterPanter, kvůli opravám vyššího stupně těchto jednotek a instalaci ETCS ale ministerstvo dopravy pro dva oběhy dalo výjimku a dovolilo nasazení klasických souprav lokomotiv a běžných vozů.
Svitava a Krušnohor. České dráhy odhalily, jaké rychlíky cestující hodnotí jako nejhorší a nejlepší
„Náhradní souprava však má mít oddíly první třídy,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Souprava tak podle něj nesplňovala požadavky na pravidelné řazení, které vyhodnocujeme postupem podle smlouvy. Nedodržení parametru pravidelného řazení následně sankcionujeme,“ dodal. Podle něj ministerstvo nepředpoládá, že by zmírnil podmínky smlouvy. „Parametr dodržení přesnosti řazení vyhodnocujeme, jako u všech linek, vždy za celý rok. Nyní je možné uvést údaj za první pololetí, kdy pouhých 89 % vlaků dodrželo plánované řazení,“ uvedl Jemelka.
Potíže s dodržováním řazení mají nejen České dráhy, deník Zdopravy.cz tento týden informoval o potížích RegioJetu na lince R23 z Kolína do Ústí nad Labem.
RegioJet čelí kritice za služby na R23. Za málo vozů i odmítání jízdních kol
Problémy s kvalitou oprav
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského aktuálně na lince R19 z pěti plánovaných souprav (5denní oběh) jsou dvě trvale sestaveny z klasických vozů a tři sestavené z jednotek 660/661 InterPanter. „V případě vyššího správkového stavu souprav je třeba v některé dny nahradit mimořádně i plánované jednotky InterPanter. To bylo např. v uplynulých dnech, kdy jsou tři ze 14 jednotek odstaveny na obnovu vyššího stupně nebo na instalaci ETCS. U dalších tří jednotek probíhaly nezbytné prohlídky v depu (např. tzv. bezpečnostní prohlídka) a další jednotka se vracela z dílen po vyšším stupni údržby a připravovala se na vykonání TBZ,“ uvedl Šťáhlavský. Jednotky řady 660/661 InterPanter obsluhují také linku R 13 Moravan Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc.
Nedostatek vozů 1. třídy pro klasické soupravy podle něj souvisí se situací v železničním opravárenství. „Vedle tradičních problémů s termíny přetrvávají nedostatky s kvalitou odvedené práce. To se týká i starších klasických osobních vozů typu UIC-Y. V depu v Brně máme v současnosti odstaveny tři vozy 1. třídy po provedené obnově vyššího stupně v dílnách KOS Krnov, které čekají na odstranění reklamačních závad. Z toho důvodu je nemůžeme zařadit do vlaků a v provozu chybějí. Hned po odstranění reklamačních závad je vrátíme do provozu,“ uvedl Šťáhlavský.
Dopravce se za komplikace cestujícím omlouvá. „Nejvyšší prioritou pro nás je nadále bezpečnost cestujících, proto nemůžeme do provozu nasadit vozidla, u kterých byla dosažena lhůta pro provedení příslušné prohlídky nebo obnovy, resp. vozidla, která u dodavatelů reklamujeme, a ty pak bohužel chybí v provozu,“ dodal mluvčí.