Místo interpanterů honeckery. České dráhy se kají za kvalitu vozů na cestujícími nejhůře hodnocené lince

Elektrická jednotka InterPanter na rychlíkové lince R19 z Prahy do Brna při průjezdu stanicí Cerhenice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czElektrická jednotka InterPanter na rychlíkové lince R19 z Prahy do Brna při průjezdu stanicí Cerhenice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dopravci chybí tři jednotky kvůli plánovaným i neočekávaným opravám.

České dráhy nezvládají provoz na lince R19 Svitava Praha – Česká Třebová – Brno. Dopravci chybí jednotky Interpanter, které mají být na tuto linku standardně nasazovány. Místo nich jezdí klasické soupravy složené z lokomotivy a starších vozů, často bez klimatizace.

Na problémy s kvalitou vozů, která může cestující ohrožovat na zdraví, upozornil například Michal Bareš, ředitel zapsaného spolku Rescueinfo, který snaží propagovat ochranu obyvatel při mimořádných událostech. Na Facebooku popsal problém s včerejším rychlíkem R 871 z Prahy, který vyrazil v době tropických teplot.

Náhradní souprava nemá klimatizaci, v chodbách a některých kupé nejdou otevřít okna. Vlak je přecpaný tak, že vlakvedoucí má problém vůbec nastoupit. Stojí se všude. Lidí je hodně, kyslíku méně. Starší kardiačka marně prosí o trochu vody, těhotná paní začíná kolabovat, paní učitelka má strach o své astmatiky,“ popisuje cestu Bareš. V textu současně varuje před problémy, které mohou v takové situaci nastat. Kvůli výpadkům klimatizace loni Deutsche Bahn opakovaně odmítla převzít soupravy Českých drah pro provoz v Německu.

České dráhy v reakci na Twitteru za komplikace omluvily. „Rozumíme, že takové podmínky cestování neodpovídají našim standardům. Evropský kolaps v opravárenství a dodávkách nových vozidel bohužel způsobuje významné problémy v celém železničním sektoru. Nedostatek vozů nás vede k tomu, že volíme méně špatné řešení ze špatných, buď zrušit vlak úplně, nebo odjet vlak s nižší kvalitou,“ uvedly České dráhy. Jako náhrada bývají nejčastěji nasazovány vozy B nebo Bdmtee přezdívané honeckery.

Místo deseti sedm jednotek

Dopravce pro provoz na lince R19 potřebuje denně deset jednotek InterPanter (660/661). Aktuálně jich má v provozu jen sedm. „Bohužel, kvůli několika faktorům je situace na této lince  komplikovaná. Jedním z nich je probíhající obnova vyššího stupně R3 u externího opravce. Dále je jedna jednotka poškozená v důsledku nedávné nehody, což dále snižuje počet funkčních souprav na lince. Navíc je plánováno odstavení souprav kvůli instalaci ETCS,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. Externím opravcem je společnost Škoda Pars.

Náhradní souprava u některých spojů linky R19 je nasazována se souhlasem ministerstva dopravy. Současný rozsah náhradních souprav je ale nad rámec původní dohody. „V letošním jízdním řádu došlo k dohodě s dopravcem s ohledem na provedení nutných oprav vyššího stupně na jednotkách Interpanter, že na vybrané spoje zařazené do dvou oběhů budou pravidelně nasazeny klasické soupravy. Nasazení klasických souprav na vybraných spojích se od začátku platnosti jízdního řádu nezměnilo,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Za současnou situaci Českým drahám hrozí sankce. „Ve všech ostatních případech, kdy jede klasická souprava, nebo je špičkový pravidelně posilovaný vlak zkrácen jen na jednu jednotku, se jedná o nedodržení plánového řazení ze stany dopravce, které evidujeme a vyhodnocujeme postupem podle smlouvy. Pokud dojde k překročení stanovené míry nedodržení řazení za určité období, dopravce budeme v souladu se smlouvou sankcionovat,“ dodal Jemelka.

Rychlíky linky R19 jsou aktuálně i nejhůře hodnocené cestujícími v aplikaci Můj vlak.

Tagy České dráhy klimatizace R19
188 komentářů