Posun pro povolení metra D. Ministerstvo zamítlo námitky o podjatosti

Průzkumná štola v lokalitě PAD4 (u křižovatky ulic Budějovická a Na Strži. Foto: Daniel Šabík / DPPPrůzkumná štola v lokalitě PAD4 (u křižovatky ulic Budějovická a Na Strži. Foto: Daniel Šabík / DPP

Ministerstvo řeší ještě odvolání proti stavebnímu povolení.

Ministerstvo dopravy zamítlo námitku o podjatosti pražského magistrátu v souvislosti se stavbou metra D. Argumenty v námitce označilo ve svém rozhodnutí za nedůvodné. Vyplývá to z usnesení ministerstva, které má ČTK k dispozici. Námitku podal na ministerstvo spolek Pankrácká společnost, který se rovněž odvolal proti vydanému nepravomocnému stavebnímu povolení. Na rozhodnutí v tomto případě město čeká. Pokud ministerstvo odvolání zamítne, městu a dopravnímu podniku (DPP) nebude nic bránit v zahájení stavby, uvedl pro ČTK náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Spolek Pankrácká společnost proti stavbě metra vystupuje dlouhodobě, kdy nesouhlasí mimo jiné s vybudováním stanice Olbrachtova. Metro D v první fázi spojí Pankrác s Novými Dvory, a poté povede až do Písnice. „Pokud by ministerstvo rozhodlo, že je magistrát podjatý, všechno by se vrátilo na začátek. To by zpozdilo výstavbu metra o rok až rok a půl,“ řekl Scheinherr.

Zdržení rok a půl

Případnou podjatost magistrátu řešilo ministerstvo několikrát a celý proces se táhl skoro rok a půl. Odbor drážní a vodní dopravy ministerstva námitku o podjatosti v září 2020 zamítlo. Následovalo několik odvolání spolku a následných rozhodnutí rozkladové komise ministerstva dopravy. Nakonec nyní ministerstvo potvrdilo své rozhodnutí, že magistrát podjatý není.

V současné době musí ministerstvo rozhodnout ještě o osudu stavebního povolení, které bylo vydáno letos v červenci a zatím je nepravomocné. Spolek se proti povolení odvolal krátce po jeho vydání. „Na rozhodnutí v tomto případě ještě čekáme,“ řekl Scheinherr.

V minulosti vznikly DPP komplikace také s uzavřením smlouvy se stavitelem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale letos v červnu rozhodl, že podnik může uzavřít smlouvu s vítězem tendru na stavbu první části metra. Do té doby mu v tom bránilo předběžné opatření vydané loni v červenci. Letos v červnu všechna řízení spojená s touto zakázkou skončila a s nimi i platnost zákazu.

Spolku v projektu metra dlouhodobě vadí několik věcí. Jednou z nich je stavba tzv. pilotové stěny v blízkosti budoucí stanice Olbrachtova, velikost staveniště nebo kácení vzrostlé zeleně. Scheinherr v minulosti řekl, že ve všech námitkách se město snažilo vyjít obyvatelům vstříc a zmenšilo prý staveniště, které nebude před domem, a z původního plánu vykácet asi stovku ze 109 stromů bude pokáceno 33 stromů. Zástupci spolku několikrát zopakovali, že městu nevěří, že dodrží své sliby.

V první fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postavený úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam případně povede metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.

ČTK

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Metro D Ministerstvo dopravy praha
58 komentářů