Postavte konečně Radlickou radiálu, žádají místní lidé v petici. Praha zvažuje změny

Radlická radiála na Zlíchově. Foto: radlickaradiala.infoRadlická radiála na Zlíchově. Foto: radlickaradiala.info

Dlouho plánované propojení obou pražských okruhů blokují snahy o úpravu projektu. Některým místním obyvatelům dochází trpělivost.

Radlická radiála by měla propojit Pražský okruh s Městským okruhem v západní části Prahy, kde jsou oba z nich již dokončené. Jenže prostřednictvím Rozvadovské spojky, která je hotová už od roku 1980, stojí jen její polovina. O tu druhou, kvůli dlouhému tunelu stavebně náročnější, se vedou léta spory. Obyvatelé Radlic, Jinonic a Nových Butovic nyní založili iniciativu a prostřednictvím petice chtějí bojovat proti sousedům, jež naopak územní řízení údajně komplikují.

V lednu jsme byli Spolkem Jinonice informování o tom, že jakkoliv se oficiálně snaží hledat další a další zlepšující varianty projektu v zájmu občanů, fakticky jim jde o to probíhající územní řízení kompletně zastavit, vysvětluje Martin Mašek z petičního výboru iniciativy Za Radlickou radiálu důvody, proč se spolu s dalšími sousedy rozhodli petici uspořádat.

Utvrdily je v tom podle něj výsledky následných jednání výboru pro dopravu městské části Praha 5, kterému člen Spolku Jinonice předsedá. „Tak jsme si řekli, že je třeba s tím něco udělat, přinejmenším se ozvat a dát orgánům města vědět, že Spolek Jinonice nejsou zdaleka všichni občané a že existuje i jiný názor.

Trasa Radlické radiály u metra Nové Butovice

Trasa Radlické radiály u metra Nové Butovice

Územní řízení, které předchází vydání stavebního povolení, je nyní zablokováno. Spolek Jinonice, který částečně tvoří lidé z místního sdružení Praha 5 sobě, k němu poslal 150 různých připomínek. V roce 2020 tak nechal pražský magistrát projekt přepracovat.

Tři studie změn

Do konce června má dostat stavební úřad Prahy 5 aktualizovaná souhlasná stanoviska dotčených orgánů státní správy. Jejich předchozí platnost totiž kvůli tříletému blokování procesu územního řízení vypršela. “Podle našich informací je vše na dobré cestě a územní řízení bude konečně opět odblokováno, věří Mašek.

„V přípravě Radlické radiály plánujeme pokračovat ve spolupráci s městskou částí Praha 5 i v tomto volebním období. Běží řízení na vydání územního rozhodnutí. Souběžně probíhají majetkoprávní jednání s vlastníky dotčených nemovitostí ohledně výkupu pozemků v záboru stavby,“ říká k tomu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Magistrát má nyní pro oblast Nových Butovic a Jinonic zpracované tři studie změn. Jde například o jiné tvary křižovatek či prodloužení tunelů. „Tyto studie budou zpracovány do jednotného materiálu včetně manažerského vyhodnocení ekonomické a procesní stránky změn oproti verzi 2017, uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník.

O tom, jaké změny se nakonec uskuteční, následně rozhodne městská rada a právě náměstek Hřib.

Přes 600 podpisů

S některými z výhrad k původnímu projektu Mašek souhlasí. „Jde třeba o stavbu v úseku Botanica – MÚK Řeporyjská, kde by měli odborníci definitivně vybrat jedno z možných řešení. Dalších cca 70 % úseku budoucí radiály je ale prakticky bezproblémových, říká člen iniciativy za radiálu.

Bojí se však, že Spolku Jinonice jde spíš o další zpoždění projektu nebo jeho úplné zastavení, proto založili web a aktivně pracují na své petici. „V minulém týdnu jsme se blížili už 600 podpisů, a to je to pro nás jen zahřívací kolo, říká optimististicky k úspěchu petice.

Dostavba radiály má v úseku Zlíchov – Stodůlky měřit 5,4 kilometru. Podle původního projektu má zahrnovat pět mimoúrovňových křižovatek. Součástí bude 2 200 metrů dlouhý ražený tunel Radlice, který vyústí na povrch mimoúrovňovou křižovatkou. Geologický průzkum pro něj už je hotový prostřednictvím rozsáhlé štoly. Na dalším úseku mají být již jen dva krátké hloubené tunely: tunel Butovice (299 m) a tunel Jinonice (299 m).

Původní odhad nákladů byl 14 miliard korun, zvažované úpravy by však stavbu prodražily. Detailně je projekt popsán na speciálních stránkách této stavby.

Kritici radiály poukazují na to, že přinese do města víc aut, zhorší dopravní kolony, přeplní Barrandovský most, sníží konkurenceschopnost MHD a přilehlým obytným oblastem zvětší hlukovou a emisní zátěž. Jiní oponují tím, že každodenní zácpy v Radlické ulici radiála naopak vyřeší.

Tagy jinonice Magistrát hlavního města Prahy Nové Butovice Praha 5 Radlická radiála Rozvadovská spojka Zdeněk Hřib
345 komentářů