Železnice

Pošta vydává další známky s železniční tematikou

Podoba nových známek České pošty se Stříbným šípem a lokomotivou 365.0. Foto: Česká pošta
Podoba nových známek České pošty se Stříbným šípem a lokomotivou 365.0. Foto: Česká pošta

Filatelisté i fanoušci železnice budou mít od zítřka možnost zařadit do svých sbírek další známky s železniční tematikou.

Ve středu  vydá Česká pošta dvě známky opatřené písmenem A, což je známka v aktuální hodnotě 19 korun pro dopisy do 50 gramů. Na jedné je parní lokomotiva řady 365, konkrétně 365.024. Na druhé je motorový vůz M260.001 Stříbrný šíp, který se nedávno dočkal velké rekonstrukce. O vydání informovala Česká pošta na svých stránkách, potvrdil ho mluvčí Ivo Vysoudil.

Lokomotiva 365.0 vznikla jako reakce na špatný stav parku parních lokomotiv pro vzniku Československé republiky. Proto Ministerstvo železnic zadalo soutěž o jednotnou konstrukci nových lokomotiv. Z té vznikla objednávka první samostatné československé konstrukce rychlíkové lokomotivy řady 365.0. Ve třech sériích o celkovém počtu 40 kusů lokomotivy postavila První českomoravská továrna na stroje v Praze v letech 1921 až 1923. Lokomotiva 365.024 je na známce zobrazena ve světlém nátěru dle tovární fotografie z roku 1923.

Po nafocení byla lokomotiva opatřena černým lakem a předána ČSD, u kterých jezdila do konce 60. let 20. století. Dnes je součástí sbírky Železničního muzea Českých drah, Lužné u Rakovníka, kde plánují její opravu do provozuschopného stavu. Autorem grafického návrhu je Petr Ptáček.

Od stejného autora je i známka s motorovým vozem M260.001. Ten vznikl jako prototyp na zadání ČSD, měl konkurovat silnici. Do plánu však zasáhly události konce 30. let a vypuknutí II. světové války. Realizovala se tak pouze stavba prototypového vozu M 260.001, který ČKD dokončilo v březnu 1939. Pro svůj vzhled dostal přezdívku „Stříbný šíp“. Po krátkém zkušebním provozu byl odstaven a po válce toho již moc nenajezdil. Nakonec skončil bez motorů a interiéru jako sklad. V 70. letech byl zachráněn pro podnikovou sbírku ČSD. Jeho opravy se nakonec zhostil Výzkumný ústav železniční, který zajistil kompletní renovaci vozu do podoby z roku 1939.

Česká pošta známky prodává ve speciálním známkovém sešitku, na kterém je další kresba s oběma stroji zachycenými na pražském hlavním nádraží.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • „Nakonec skončil bez motorů a interiéru jako sklad.“
    To je sice pravda, ale bylo by vhodné to ještě trochu doplnit a rozvést, což já ovšem nedokáži a mohu jen podat jakýsi „startovní nástin“: nejsem si jist, jestli pozůstatky „Stříbrného šípu“ nebyly dokonce už i součástí deponie historických vozidel soustřeďovaných v České Třebové pro tamní uvažované železniční muzeum, ale jeho skříň na pojezdu už bez kompletního interiéru stála mnoho roků u „magacínu“ v žst. Ústí nad Orlicí a nějaký Klub železničních modelářů z toho regionu v něm chtěl v těch zbytcích vozidla vybudovat (převozitelné) klubové modelové kolejiště, čímž ten vůz, resp. vlastně už jen jeho pozůstatky, zachránil před hrozící šrotací – ty snahy ale dlouho nespěly ke zdárnému cíli, a tak nakonec Jindra Rachota (tuším, že ještě jako činovník v depu Praha-Libeň) zařídil jeho přetažení do libeňského depa, kde se snad i postupně nějak pokoušeli uvádět jej (spíše aspoň zevně) do jakž-takž vystavovatelného stavu, ale ani to se příliš nedařilo (a hlavně chyběla převážná část vybavení interiéru). Někdo by ale jistě ten vývoj situace mohl popsat přesněji než já a věrněji podle skutečnosti, aby ty informace byly komplexnější a skutečně pravdivé – já za ty své už „ruku do ohně“ dát nemohu …

    • Přebal známkového sešítku je malinký – informace ke známkám se nachází na zadní stránce přebalu. K dispozici je cca. 16 řádků pro představení obou známek…. tam skutečně není prostor k sáhodlouhému vyprávění! A tento článek pojednává o tom, že vyšly známky, nikoliv o historii Stříbrného šípu – proto vychází z informací vydaných Českou poštou k těmto novým známkám.

      • Na přebal známkového sešitku takové detaily samozřejmě nepatří, ale jako „zdokonalení“ autorova textu, kdy historii „Stříbrného šípu“ představuje v celém odstavci, by se místo odbytí jedinou větou „Nakonec skončil bez motorů a interiéru jako sklad“ nějaký podrobnější popis posledních více než 40 roků (tedy fakticky většiny) doby existence toho vozidla hodil.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora