Poslední úsek koridoru na Slovensko zrychlí, trať stoupne o 53 centrimetrů. Půlmiliardová soutěž začala
Dvouletá oprava omezí provoz přes hranici na jednu kolej.
Ještě letos by měla začít rekonstrukce posledního úseku na české straně koridorové trati z Prahy do Bratislavy. Správa železnic vypsala zakázku na modernizaci 1,5 kilometru za stanicí Lanžhot až k mostu přes řeku Moravu. Ten bude zajišťovat slovenská strana. Modernizace přinese omezení dopravy na této trase a dočasnou stopku pro regionální přeshraniční vlaky.
Kromě samotné rekonstrukce svršku a spodku dojde také ke zvýšení úrovně koleje (nivelety) před samotným mostem o 53 centimetrů. Důvodem je výškový posun mostu, aby pod ním mohly proplouvat větší lodě. Součástí je demolice bývalého hradla Most Morava.
Stávající přejezdová konstrukce na jediném železničním přejezdu v daném úseku bude snesena a nahrazena novou konstrukcí z betonových panelů na ocelových nosičích. Výměnou projdou čtyř menší mosty na trase.
Dva roky po jedné koleji
Předpokládaná hodnota zakázky je 495 milionů korun. Po modernizaci má trať zrychlit ze 120 na 160 km/h. Stavba byla původně plánována dříve, na slovenské straně je ale součástí velké zakázky na modernizaci tratě z Devínské Nové Vsi až na státní hranici, a soutěž na zhotovitele se protáhla na několik let. K podpisu smlouvy došlo loni. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) modernizují úsek až k Bratislavě na rychlost 200 km/h.
Přípravné práce na české straně mají začít v listopadu, následovat bude roční výluka vždy jedné traťové koleje. Trať tak bude dva roky jednokolejná. To povede k omezení kapacity: Jihomoravský kraj a slovenské ministerstvo dopravy proto počítají s tím, že přestanou jezdit osobní vlaky Břeclav – Kúty.
Vyplývá to z návrhu jízdního řádu na Slovensku i vyjádření Jihomoravského kraje. „Nepředpokládáme, že by osobní vlaky v relaci Břeclav – Kúty byly vedeny,“ řekla Markéta Chumchalová z tiskového oddělení Jihomoravského kraje.
Velké omezení se chystá na začátek února příštího roku, kdy se trať zcela uzavře kvůli vysouvání dvojkolejných mostů. „Železniční doprava bude vedena přes odklonovou trasu Hodonín – Holíč,“ dodal mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.