Poslední razítko pro obchvat Svitav. Necelých deset kilometrů nové silnice získalo stavební povolení

Silnice I/43 a příprava stavby obchvatu Svitav. Pramen: ŘSDSilnice I/43 a příprava stavby obchvatu Svitav. Pramen: ŘSD

Stavba za více než tři čtvrtě miliardy má začít na počátku příštího roku.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ála

Tak ještě aby do toho nehodila ODSka vidle v rámci úspor. A kdy se kopne do země?

Petr Cupal

Jedna z mála mých dětských školních vzpomínek se vztahuje k této stavbě. Když jsem chodil do lačnovské malotřídky, tak nám paní učitelka říkala, že se uvažuje o obchvatu… Takže uplynulo standardních 40 let od myšlenky k realizaci:-D

Jirka

Jenže nejvtipnější je na tom to, že tenkrát to říkala ještě soudružka učitelka 😀

Pavel

Pokud tomu dobře rozumím, tak tohle je „jen“ I 43 a dálnice / rychlostní komunikace R43 přes Bystrc na Vídeň se bude stavět později, jako souběžně s touto silnicí?

Hytlák

Ne. Až za Moravskou Třebovou.

Cestovatel

Ta se bude vést přes Jevíčko po bývalé Hitlerove dálnici

Jiří Kocurek

Rychlostka R/D/I/43 povede o necelých 20 km vedle: https://mapy.cz/s/dofuvokala
Jako by to byly dvě větve.

Ivo Havlíček

Tentokrát je výsledek tendru pro daňové poplatníky velmi příznivý – cituji ze zprávy … „s nejnižší cenou za téměř deset kilometrů nové silnice přišlo sdružení firem Eurovia a M-Silnice. Jeho nabídka ve výši 786,9 milionu je na 63 procentech ceny předpokládané (1,25 mld. Kč)“. Když jsem si dovolil před dvěma týdny zapochybovat spolu s několika dalšími o vysoutěžené ceně za zhotovení odpočívky na D3 (Chotýčany), kdy cena vysoutěžená v tendru byla vyšší o 20% oproti investorem předpokládané ceně, mohli se někteří umínusovat. Opakovaně se potvrzuje, že až na výjimky, se dá v dobře připravených tendrech vypisovaných ŘSD dosáhnout významných úspor… Číst vice »

Pedros Sanchez de la Vedra

A to vy nevíte, že kdyby byla postavena dávno vyprojektovaná Hitlerova dálnice, nebyl žádný obchvat potřeba???

Cestovatel

Kdy byly…

Jiří Kocurek

Projekt z roku 1940 je skvěle použitelný v roce 2020+ Asi jako vjet s Pragou V3S na dnešní dálnici … a to i v Německu.

Jiří Kocurek

Pro mínusáře: Žádné odstavné pruhy, žádná středová svodidla, mosty příliš úzké, než aby se tam odstavný pruh vešel. Prakticky bez připojovacích a odbočovacích pruhů.
Možná by se tam vešla S 24,5/100 s šířkovým a rychlostním omezením: https://mapy.cz/s/lomajajego Ale spíš jen S 20,75/90 Srovnejte s D1, původně D26,5/120.

Jestli někomu připadne Vyškov – Olomouc jako perfektní dálnice, tak si odmyslete středová svodidla. A udělejte ji o něco užší.

Pavel Skládaný

Ona postavena prakticky byla, jen v roce 1942, kdy Vůdce začal ztrácet, byla stavba zastavena. Některé úseky byly ve fázi před pokládkou vozovek, např. Boskovice-Jevíčko, dokončení bylo v řádu měsíců. Škoda.

Jiří Kocurek

A někde chybí celé mosty.

Pavel Skládaný

Pardon, ten obchvat by zřejmě potřeba byl tak jako tak, neb trasa D43 nevede souběžně se současnou I/43. Rozdíl by byl zřejmě jen v tom, že stávající I/43 by se jmenovala II/43xx.

vankr

Kde je „Voda z Tetčic“? To ministerstvu tak snadno projde?

JiP

Tento obchvat je treba jako sul, protoze Svitavy s prilehlymi obcemi tvori doslova nekonecne dlouhy usek okoreneny ucpanou kruhovou krizovatkou uprostred. Bude se jednat o podstatne zkraceni doby jizdy.

David

To je zase ten pohled motoristy… Ten obchvat je hlavně třeba proto, aby se lidem ve Svitavách a Lačnově žilo lépe.

Kubrt

Oba ty náhledy jsou důležité. Další jsou benefity ekologické, ekonomické.

Beekee

Všechno má dva pohledy. Ta stavba má i negativa. Zábor pozemků, fragmentace krajiny, indukce v užívání aut ve městě pokud nevyužijí uvolněný prostor jinak… Ale zjevně převažuje pozitivní dopad na blaho společnosti.

JiP

To je jiste pravdivy argument, ale chcete tim snad tvrdit, ze nikdo z obyvatel Svitav nevlastni ridicsky prukaz a obchvat take nepouzije pro rychlejsi prijezd co odjezd z domova? Nebo neuzije obchvat jineho mesta? Z pohledu obyvatel mesta se bude jednat o dramaticke zklidneni dopravy ve meste, z pohledu tisicu a tisicu ridicu, ktere Svitavami den co den projizdeji, to bude znamenat vyznamnou usporu casu a komfortnejsi jizdu. Jsou to 2 zasadni prinosy teto stavby a ani jeden neni zanedbatleny.

Jiří Kocurek

A navíc nejsou ty přínosy v rozporu mezi sebou.

Jiří Kocurek

Místní budou taky rádi, když se jim podaří odbočit vlevo bez čekání.

Alibaba

A z pohledu ekonoma by bylo potřeba zdvihnout mýto tak, aby intenzita ve městě klesla na přijatelnou úroveň. 🙂

Ondra

Vám nestačí Vysoké Mýto? 🤔

Tomáš Gottschalk

A proto se do obchvatu narvou dvě okružní křižovatky. Nezpochybńuji přínos stavby, ale kruháče prostě na silnici 1. třídy nepatří.

Pavel Skládaný

Tak to řekněte Němcům, Rakušákům či Francouzům, kteří je i na jedničkách stavějí po stovkách a tisících. Např. jen na obchvatu silnice první třídy B46 okolo hraničního města Laa an der Thaya jsou čtyři okružní křižovatky. Naprosto žádný problém to není – snížím rychlost, projedu, jedu za pár vteřin dál. Jinak my jsme těmi, co okružní křižovatky velmi propagují – v případě kvalitního provedení jde o typ křižovatky, který má až 10x nižší ztráty z dopravní nehodovosti a v docela širokém pásmu zatížení nahradí i světelné řízení. Omezení funkční třídou pozemní komunikace (mimo dálnice), neexistuje, to je jen pověra.

JiP

To ze to nekde delaji, neznamena, ze musime opakovat kazdou blbost. A zrovna ten obchvat a 2 kruhace je skutecne pitomost. Stale tu bojujeme s nejakym CO2. Umite si predstavit ta mnozstvi zbytecneho CO2 ktera vyprodukuji vsechna auta za ta leta, kdyz misto plynuleho prujezdu budou muset 2x prakticky zastavit a zase se rozjet?

Karl vB.

Když dva dělají totéž, není to vždy totéž. Kruhový objezd je dobrý pomocník, pokud je dobře vyprojektován a kvalitně postaven.
Ono jde také o to, že třeba v Rakousku a Německu nemají talent stavět tak blbé kruhové objezdy, jako někdy v Česku – viz např. Třebíč, nebo Telč.
https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/vysocina-telc-doprava-vypadovka-pelhrimov-kruhova-krizovatka.A211105_635249_jihlava-zpravy_epsal
Někdy to vypadá, že projektant ještě nezaznamenal, že existují dlouhá nákladní auta, nebo autobusy. Stavebnímu úřadu a dopravnímu inženýrovi na PČR je to buřt a pak je to u uživatelů oprávněným zdrojem averze.

Jiří Kocurek

Třebíč? Tam ten kruháč požadovala radnice. Prostě museli mít kruháč.

Alibaba

Umíte si představit ta množství zbytečného CO2 která vyprodukují všechna auta za ta léta, když místo rychlejšího průjezdu budou muset z vedlejších směrů prakticky vždy zastavit a zase se rozjet?

Já na (před) kruháči zastavuji jen „jednou“ – na vjezdu. Kde zastavujete po druhé?

Hajnej

Kruháč se na té silnici neocitne zničehož nic, dá se předvídat nebo pamatovat, takže se s tím dá při jízdě pracovat.
Tedy pokud to ten květákovitý útvar mezi ušima řidiče dokáže – brzdění z 90 km/h na lautr rovině bývá důkazem opaku.

yxc

Tak na takhle vytížených silnicích se na západě staví převážně MUK. I tady byla původně navržena, ale v rámci úsporných opatření byla nahrazena OK. Jde o křižení dvou silnic I. třídy v extravilánu, tady by správně měla být MUK. Nemluvě o tom, že je přesně uprostřed nové trasy a 5 km před a za se pojede 90km/h. Ta OK na severním konci je v pořádku, v budoucnu bude součástí MUK s D35. Obchvat Laa an der Thaya není zrovna nejvhodnější příklad pro srovnání s obchvatem Svitav. Ve srovnání s I/43 je ta B46 v příhraničním úseku naprosto bezvýznamná komunikace. V… Číst vice »

Alibaba

Jenže tenhle obchvat je taky z nouze cnost, protože za „pár let“ tam bude D(R)43 a MÚK je pak vyhazováním peněz, skoro jako stavba celýho obchvatu.

JFK

Za par let? Tech par let bude podle poslednich zprav a vyhledu ekonomiky spise par desitek let.
Pravdou spise je to, ze obchvat mel stav uz nekolik roku nazpatek.

Yxc

To není úplně pravda. Severní úseky bývalé d43 se plánuji jako 2+1 a závlek na Moravskou Třebová není zanedbatelný. Proto se i v dopravních modelech počítá s tím, že část dopravy zůstane na stávající I/43.
Leda by s tím rozhodnutím o 2+1 něco udělala plánovaná polská S8 až na hranice.
Každopádně těch pár let bude střízlivým odhadem tak 15. Návrhové období pozemní komunikace je 20 let, takže to už není takový rozdíl.

Ivo Havlíček

Nechuť tuzemských projektantů dopravních staveb ke kruhovým objezdům je dobře známá. Zmíním pouze jeden nejkřiklavější případ, a to křížení přivaděče od D1 s původní I/47 u Kojetína – také známo na střední Moravě jako „bezměrovská křižovatka smrti“. Hned po uvedení úseku D1 Kroměříž východ – Kojetín v roce 2008 začaly v místě křížení, které měli místní motoristé zafixováno tak, že přednost mají vozidla jedoucí po I/47, velké problémy. V místě přehledného úrovňového křížení došlo v krátké době k několika vážným dopravním nehodám v důsledku nerespektování nové dopravní situace. Zlínský kraj požadoval přebudování této křižovatky na kruhový objezd s větším poloměrem.… Číst vice »

Pavel Skládaný

Díky za precizní příspěvek, na tuto křižovatku jsme dělali velmi detailní analýzu nehodovosti a návrh opatření. Byla zde celá série tzv. faktorů usnadňujících vznik dopravních nehod, to „obrácení přednosti“ po dostavbě souběžné D1 bylo pouze jedním z nich. Přitom zde bylo mimořádně zajímavé, že všechny kvadranty se „plnily“ pravoúhlými střety prakticky rovnoměrně, naproti tomu zde nebyly skoro žádné nehody při odbočování či připojování. Velký problém byl rozsáhlý kolizní prostor na hlavní kvůli přeplácané šířce vozovky versus vysoká jízdní rychlost. Jsem velice rád, že se po letech realizace okružní křižovatky podařila, byť mnozí zdejší diskutující nás ujistí, že takové řešení na… Číst vice »

Ivo Havlíček

Souhlasím. Tento příklad byl extrémní a tak jasný… Kolikrát jsme si říkali s podobně uvažujícími, že to přeci není možné, že se výstavbě kruhového objezdu ŘSD tak sveřepě brání. Situaci v Lipníku jsem také sledoval – podobná hrůza jako u Bezměrova. Určitě mě ovlivnilo to, že jsem viděl na vlastní oči následky dvou nehod v této lokalitě, a nebyly to ani ty s tragickým koncem… Myslím si, že by se měli odpovědní činitelé poučit v nedalekém zahraničí, zejména v Rakousku a i Polsku, jak se standardně řeší napojení dálnice na navazující silniční síť. Nebyla by to žádná jejich dehonestace, kdyby… Číst vice »

Šejdr

Nechtějí, aby to dopadlo stejně jako o 50 kilometrů obchvat Holic, kde udělali průsečnou křižovatku obchvatu se silnicí od Rovně do Holic a každý rok je tam pár těžkých nehod. Které se nedají dávat za vinu řidičům vyjíždějícím z vedlejší, protože obchvat je tam v oblouku a s naloženým nákladním vozem vyjíždíte na hlavní s vírou, že ti, co vyjedou ze zatáčky, pojedou předepsaných 70 km/h. Pokud poletí 140, což tady není neobvyklé, tak buď budou mít dobré brzdy, anebo je zanedlouho budou hasiči seškrabávat z návěsu, jak se zde stalo už nejednou. Myslím, že místní by byli moc rádi,… Číst vice »

JiP

To je sice neprijemna krizovatka, to ale neznamena ze jedine reseni je kruhova krizovatka. Tech aut v primem smer po obchvatu jede prece o rady vice nez z te vedlejsi, takze reseni by snad melo byt provedeno tak, aby co nejmene omezovalo ten nejvytizenejsi smer. Kruhak donuti zabrzdit vsechny, coz je prece nesmysl.

Pavel Skládaný

Nikoho nezabrzdí, redukuje rychlost na krátkém úseku, vzápětí se zase všichni rozjedou. A hlavně zůstanou i po průjezdu křižovatkou živí. Nutno politicky rozhodnout, zda je nám víc život a zdraví lidí nebo „rychlá jízda v nejvytíženějším směru“ i za cenu vysoké krvavé daně. Kdyby o tom rozhodoval poručík Hamáček bylo by to jasné – „Kefalín, lidí je na světě jako sraček“.

yxc

V těch Holicích měl být původně nadjezd. Jenže ŘSD se nechalo přesvědčit místní samosprávou a křižovatku tam zřídilo. Teď toho obě strany litují.

Alibaba

Ano, tam to mělo bát původně jinak, a pak do toho projektantům začali kafrat politici. Směrově to upravit už nešlo, proto je tam 70, aby byly dodrženy rozhledové poměry na křižovatce.

Jiří Kocurek

Za něco takového by se měl místní politik stydět vejít do hospody.

Pavel Skládaný

Zůstaňte v klidu, když se tam někdo zabije či doživotně zmrzačí, je příčinou „nedání přednosti v jízdě“, politici za nic nemůžou.

Hajnej

Jo, ta je výživná. Ale té se aspoň uleví po otevření D35 Časy – Ostrov…

Hajnej

Kruháč je bohužel daň za to, že se historickým vývojem zkombinoval pravostranný provoz s předností zprava. Všimni si, že když máš při vjezdu na kruháč dávat fakticky přednost zleva, krásně tam vidíš – kdežto zprava se za trojkombinaci střední sloupek + hlava spolujezdce + opěrka hlavy schová klidně kamión.

Pavel Skládaný

Nechápu sice úplně Vaši pointu, ale daň nedaň, na okružní křižovatce je velkou výhodou, že dáváme přednost jen jednou na vstupu a hledíme přitom doleva přes své vlastní okýnko řidiče. Nestíní nám sloupek ani spolujezdec, což je chápáno zásadní plus.

Jarda Š.

Ano, „pravidlo pravé ruky“ logicky vzniklo v době, kdy se jezdilo vlevo a auta měla volant napravo. Po změně provozu na pravostranný, který vedl k tomu, že se volant přesunul nalevo, pozbylo logiku, ale nebylo změněno.

Alibaba

Vzhledem k plánům na D35 a D(R)43 tam kruháče patří. Na intenzitu dopravy je MÚK drahá, semafory nedostatečné a náročné na údržbu.