Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Svitavy se dočkají obchvatu, ŘSD zahájilo tendr na přeložku I/43 za 1,25 miliardy

Silnice I/43 a příprava stavby obchvatu Svitav. Pramen: ŘSD
Silnice I/43 a příprava stavby obchvatu Svitav. Pramen: ŘSD
Silnice I/43 je hlavní spojnicí východních Čech s Brnem a Svitavy patří k neproblematičtějším místům na trase

Tranzitní dopravou zatížené Svitavy by se mohly ve druhém pololetí letošního roku dočkat poklepání základního kamene na dlouho očekávaném obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo tendr na stavbu desetikilometrové přeložky silnice I/43, předpokládaná hodnota je 1,25 miliardy korun.

„Stavba je před vydáním stavebního povolení a dokončuje se majetkoprávní příprava. Předpoklad zahájení je ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí,“ sdělil šéf ŘSD Radek Mátl. Hotovo by mělo být v roce 2023. Podle údajů v informačním letáku má ŘSD vykoupeno 98 procent potřebných pozemků, zbývá získat 25 parcel.

Silnice I/43, Svitavy, obchvat. Pramen: ŘSD
Silnice I/43, Svitavy, obchvat. Pramen: ŘSD

Přeložka má vedle motoristů přinést úlevu zejména obyvatelům žijícím v blízkosti stávajících silnic I/43, I/34 a II/366, které procházejí centrem města těsně sevřené zástavbou. Silnice I/43 navíc prochází úzkými a nízkými podjezdy pod tratěmi Brno – Česká Třebová a Žďárec u Skutče – Svitavy. Podjezdy jsou vedeny jako dopravní závada.

Novostavba bude měřit téměř deset kilometrů, součástí bude osm mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky a šest protihlukových stěn. Silnice I/43 je hlavní spojnicí východních Čech s Brnem.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
svedek coviduv

moc hezke ale nic nebude nejaky podplaceny ekoblbterorista poda odvolani na nejaky nesmysl a stavba so musi odlozit a prezkoumat blba nazor zname to z Brna kde radi dementni ded voda z Tetcic a blokuje cokoliv

Frantisek

Vy si to leda tak přivoláváte tímto mlácením prázdné slámy. Až dojde na připomínky, řešte jejich věcnost. Možná je to lepší způsob, než mlátit kolem sebe hlava nehlava (a ještě předem, když ani není koho, natož proč).

Zdeněk

Obchvat sice uleví městu, ale z celostátního hlediska nic moc neřeší. Svitavy a Brno by měla spojit silnice dálničního typu. Naše země i Evropa potřebuje i toto spojení ve směru Sever-Jih. Věděli to i Němci, když právě tudy plánovali vést dálniční spojení Vídeň-Breslau (Wroclaw). A nejen plánovali, dokonce už začali stavět, i když ne na našem území (zbytky stavby jsou dodnes patrné v Polsku v Kladském výběžku jižně od Klodzka, resp od Bystrzyce Klodzkiej).

Vrtal

Asi nejste místní že? Okolo Brna i Jevíčka je zachováno i mnoho mostních objektu naspu i zarezu. A třeba privadec do Boskovic je zčásti přímo v trase této Hitlerovi dálnice.

Zesp

Tato dálnice se stavěla výhradně na našem protektorátním území. Existuje k tomu řada publikací a fotodokumentace. Souvislý pás téměř dokončených staveb od Pohořelic až k Městečku Trnávka.

Zdeněk

A na nynějším polském území patrně vyrostla ze země sama, že?

Zdeněk

Opravdu nejsem místní a o vámi uvedených stavbách jsem nevěděl. Dík za zajímavou informaci, příležitostně si tato místa prohlédnu.

Zesp

Mě by zajímal spáše nějaké upřesnění těch staveb pod tím Klodzkem, o tom zase moc nevím já… Nebylo by něco k tomu???

Zdeněk

Přesnou polohu zbytků stavby dálnice už nevím, je to pár let, co jsem tamtudy projížděl. Ale pokud pojedete z hraničního přechodu Dolní Lipka směrem na sever po hlavní silinici k Bystrzycy Klodzkiej, nemůžete je minout.

Frantisek

Vaše dálnice zase neřeší příčinu nadměrného množství dopravy na silnicích, jen látá následky extenzivní hospodářské a dopravní politiky.

Traud

nenašli tam náhodou nějaký sídliště z doby mezolitu a nebudou tam spíš zkoumat archeologové než stavět silničáři?

Kebab

Archeologové opravdu výstavbě infrastruktury nepřekážejí.

Honza D.

Archeologové nepřekážejí, jen se občas archeologický průzkum protáhne tak, že se stavba dokončí později. 😉

Koro

Neni tam nahodou v planu dalnice?

Jirka

Ne.

Vladimír Bílý

Ale měla by být. Dálnice či silnice z Brna na Moravskou Třebovou je do nikam, resp. reziduum po nedokončené dálnici Wien-Wroclaw. Většina dopravního proudu však z I/43 pokračuje na Litomyšl a trasa exteritoriální dálnice je pro něj poměrně velkou zajížďkou. Novostavba I/43 od Boskovic za Březovou n/S mimo údolí Svitavy by udělala lepší službu, než trasování na Moravskou Třebovou.

Koro

No koukam na mapy.cz a nedochazi mi.to, proc to trasujou od Brna na M.Trebovou… ne ze bychom se te dalnice meli vubec dozit…

PetrN

pokud se tam ta dálnice jednou postaví, tak rozhodně nebude nikdo jezdit starou cestou přes Březovou. Ta zajížďka kolem Moravské Třebové není zas tak hrozná… důvod trasování je ale jasný – výrazně jednodušší terénní prostupnost

Olda

Jj, ten problém je v současném trasování I/43, zvláště od Letovic dál do Sudet. Možná už od Labutě. Tam prostě není tu silnici v trochu lepším směrování kudy vést. To by muselo jít nějakými tunely a zářezy, a za Březovou v údolí Svitavy jsou studny pro Brno. Takže tudy vůbec, tedy doufám, že jsme se již posunuli trochu dál a na pitnou vodu se díváme jako na svatý obrázek. Proto ty myšlenky s využitím bývalé „exteritoriálky“, alespoň některých částí. Kdyby to šlo, bylo by to přínosem, neb ten spodek je proveden opravdu solidně.

K.S.

Mě spíš připadá že exteritoriálka je fetiš už.

Navrhoval bych to spojení spíš takto: https://mapy.cz/s/gosateluju, s tím že pod Brnem to půjde v tunelu.

K.S.

Neřešte, jeden z axiomů dopravního stavebnictví u nás. Byla snad doba kdy se mělo stavět D2-D43 tunelem pod Brnem. To by udělali v každé moderní metropoli na západě. Ne u nás budeme raději dvacet let vymýšlet jak táhnout dálnici přes sídliště jenom protože ji tak před osmdesáti lety nakreslili.

Tomáš Gottschalk

Budeme stavět tunel pod celým městem jenom proto, že pár zabedněnců v jednom sídlišti chce nadále žít v době kamenné a odmítá přímé napojení na dálnici a raději chce na věky věků smrdět pod oknoy sousedům? To sídliště za takový přístup zaslouží jediné – nulové investice do infrastruktury, případně přiškrcení stávající kapacity (snížení počtu pruhů, fázování SSZ). Ono by je to možná to vysírání rychle přešlo.

K.S.

Aha, takže budeme trvat na 80 let starém plánu a když se někdo ozve, tak jim to tam narveme natruc a ještě jim chcete zastavit investice do infra? Prosím co Vám kdy kdo udělal že máte tak zvrácené nápady? To co navrhujete je myšlení na úrovni totalitních režimů. Navíc vedení dálnice místy která se řízením času stala obytnou a klidovou zónou je něco co se v civilizovaných zemích opustilo někdy v 80. letech. Nebo i dříve. Za tu dobu co se stát snaží protlačit tuto zastaralou trasu se mohl už několikrát postavit tunel pod Brnem. Škody a ztráty tak jdou… Číst vice »

Frantisek

Tak ona i vize veškeré dopravy po silnicích a „čím více dopravy, tím lépe“ začíná pomalu zastarávat byť se v tom bohužel nejspíše ještě poměrně daleko pokročí. Proto se onomu handrkování „tady žijí lidé“ (no jo, ale pro koho tam ta auta jezdí, že), spíše usmívám…

Vrtal

Má to několik plus. Mnoho zemních práci je tam hotových. A co jsem tak slyšel tak snad všechny pozemky jsou stále státu. Navíc pokud to někdo jednou až za tu moravskou postaví tak po d35 budete ve Svitavach za pár minut… Stavba údolím Svitavy by byla brutálně dráha a problémové.

Vladimír Bílý

Psal jsem o trase MIMO údolí Svitavy. Je to trochu kopcovité, ale nic co by nebylo překonatelné. Kromě toho D,S,I/43 je rozestavěná jen někam cca do Chornice. Možná i proto se už dál novodobý návrh trasy od té původní odchyluje o několik km na východ.

Jarda

tak nějak by jsme se měli zamyslet, jestli na tak velkorysou výstavbu dálnic budeme mít v budoucnu taky peníze….

Vojta

Nechápu, proč někomu vadí kruhový objezd, když je tam i sjezd z dálnice. To tam měla být křižovatka jako u Opatovic?
Mimoúrovňové křižovatky se nestaví ani v Praze….

Vladimír Bílý

Vadí kruhový objezd s I/34, nikoliv u I/35. Když máte 5 km rovinu v polích před a 5 km za a do toho dáte kruháč, tak tam ten těžký kamion musí z 90 v podstatě zastavit a pak se na těch 90 zase rozjet. A s ním obvykle bohužel musí i mnoho osobáků, kteří jedou v koloně za ním. Je to poměrně dost neekologické i neekonomické.

Jiří Kocurek

Někdy je lepší zpomalit než tam mít jeden smrťák za druhým jako na dálničním přivaděči do Kojetína vs. stará jednička, kde se změnila přednost v jízdě. Pak tam postavili kruháč a je klid. Když bude kruháč dostatečně velký, tak se bude dát plynule projet 50-70 km/h. To zas tak moc nevadí. Rozhodně míň než ten uprostřed Svitav.

P73

Tak na druhou stranu MÚK efektivně řeší změnu přednosti na průsečné křižovatce. 🙂

K.S.

A funebráci nemaj co žrát… 🙂

Kebab

Správné řešení je pochopitelně MÚK, tam smrťáky nehrozí.

Poudy

No tak určitě se s kamionem dá jen plynule 70 ke kruhovému objezdu a věřit si na to, ale většina řidičů kamionu chce jezdit déle než jeden den.

Frantisek

Ona taky spousta těch aut nemusí jezdit vůbec, pak to bude ekologické. Ono udělat z auta ten nejméně zdržovaný prostředek dopravy má i dalekosáhlejší ekologické důsledky než trochu více vypuštěného bordelu, když musí přibrzdit.

Honza D.

Kruhový objezd na takových komunikacích (nových) nemá co dělat, jsou to vidle do plynulosti dopravy. Navíc rozjetí kamiónu zpět na rychlost 80 km/h stojí litr nafty plus otěry z brzdového a spojkového obložení, pneumatik, zdržení ostatních uživatelů silnice a nezanedbatelné je dramatické zvýšení bezpečnosti provozu.
Když odbočím od Svitav, divím se novým kruhovým objezdům u Benešova, zejména prvnímu od Mirošovic.

Medvěd75

Rád bych poopravil autora. Celý usek od Brna az po Svitavy je velmi problematický….

Vojta

Vypadá to dobře, akorát mi tam trochu chybí nějaký mimoúrovňový průchod na polňačku směr Kamenná Horka – https://ibb.co/mvTmRdp – sice to není dálnice, ale přebíhání už je poměrně nebezpečné. Něco tam sice je o něco jižněji, ale v tomto místě by to byla přirozenější trasa.

Honza D.

Vy nemáte létající traktor? 🤣

Vladimír Bílý

Projektanty a investora pověsit za koule do průvanu!!! Za co? Za ty dvě okružní křižovatky. Tahle věc na jedničkové obchvaty prostě nepatří. To je šetření na špatném místě.

Olin

Jj, plný souhlas na státovky a mezinárodky žádný kruháč. Apropó…, když už jsme u té I/43. Byl kruháč v Lipůvce, ale už není. V Pá odpoledne byli, kvůli němu, kolony až k obalovně, takže jak zde bylo zmiňováno – pokud zůstanou, empiricky budou i jinde. Prostě budou. O mnou již zmiňované poznámce v jiném vláknu, týkající se úvahy zda vůbec odpovědní lidé na ŘSD někdy viděly ŘP sk. C+E, nemluvě.

Michal

Kruháč není, to je pravda, ale kolony jsou ještě horší, kolony k obalovně denně ne jen v pátek a v pátek až k odbočce na LElekovice(bráno za normální situace)

Toncek

Kruháč, domnívám se, tam již nestojí, nikoliv z důvodu zácpy ale z důvodu nedodržení technických norem kladených na okružní křižovatky.

yxc

Projektanty bych z toho nevinil, jde vždy o peníze. Původně se tam připravovali MUK, ale v rámci úsporných opatření byly nahrazeny OK. Za úspory se tu schovaly mnohem větší zvěrstva, třeba teď stavěná MUK Plotiště na D11.
Na I/35 to tolik nevadí, tah Olomouc-HK převezme D35. A od HK na Brno by se stejně odbočovalo, takže to nehraje takovou roli. Na křížení s I/34 by měla ta MUK daleko větší smyl, je to dlouhý úsek přímý úsek v extravilánu a tam OK skutečně nepatří.

P73

V Lipůvce je podle sčítání ŘSD (i pocitově) asi tak 3x větší provoz, než přes Svitavy.

Sám bych tam MÚK taky viděl raději, ale roubovat na to Lipůvku je přecijen trochu odvážné.

Jiří Kocurek

Ten kruháč v Lipůvce měl vnitřní průměr snad jen 4 metry. Víc se tam tehdy nevešlo. Tohle je jiná liga: https://mapy.cz/s/pajeleseto
A lze postavit i větší, je-li to potřeba. Průměr v té mapce uveden není.

PetrN

vy jste mě rozesmál.. „jiná liga“ 😀 bývalý pidi-kruháč na Lipůvce měl vnitřní průměr cca 13m viz. https://mapy.cz/s/pocokorako vámi uváděný případ u Kojetína má vnitřní průměr 24m, což je spíše bežný rozměr menší okružní křižovatky bez velkých kapacitních nároků .. To i ten kruháč hlavních silnic přímo ve Svitavách má průměr 35m, téměř bezvýznamný kruháč v Kotojedech 28m, v Litovli 24m a mraky dalších případů Jinak když už okružku na nové I/43 tak by to chtělo ve spirálovitém uspořádání a o větším průměru jako např. velká OK na příjezdu do Šumperka, kam bude zapojená i nová přeložka I/44 (vnitřní průměr… Číst vice »

Vladimír Bílý

A nejsou náhodou náklady a zábor půdy u takto velkých OK už větší, než kdyby tam byla MÚK? (Uvažuju jen prosté křížení 2 komunikací.)

Kebab

Dnes už na novostavby silnic 1. třídy nepatří nic jiného, než MÚK…

Frantisek

Tyhle kydy s koulemi do průvanu si nechte. Zvažte i příslušný zásah do krajiny. Vaše pohodlí opravdu není jediný parametr, který se má vzít v úvahu – jakkoli chápu, že se to teď s těmi kruhy možná trochu přehání.

Mirek

Infoleták má s I/35 okružní křižovatku. Podle videa i textu je to MUK. Nevíte někdo co je konečná varianta?

vrtal

Myslím že bude kruháč. Hned vedle bude křižovaní s dálnicí, která odvede ze stávající I/35 drtivou většinu dopravy. Mimourovnové křížení už by bylo zbytečné. Byť dostavba dálnice bude mít za obchvatem zpoždění minimálně 3 roky. Letos se má stavět už nový most na železnici nad budoucí dálnicí a posouvat se bude i zastávka v Lačnově.

Mirek

To zpoždění bude určitě víc než 3 roky, to jsou opakovaně nesmyslné termíny ŘSD. Stáhne to dopravu co jezdila přes Mikuleč. Takže kolony jako u kruháku v MT u Lidlu.

Jiří Kocurek

Ikdyby 5 let. Má smyslu kvůli tomu totálně předimenzovat křižovatku se silnicí II. třídy? V budoucnu ze současné 1/35 dvojka bude.

PetrN

možná by stačilo vhodně nadimenzovat tu okružku I/35xI/43 ve spirálovitém uspořádání s dvoupruhovými vjezdy na hlavních směrech, jinak souhlas

Mirek

Video uvádí MUK s I/35 a infoleták okružní křižovatku. Nevíte někdo co je poslední verze?

Laik

Dobrý zpráva pro Svitavy. Celou trasu do Brna předělat podobným způsobem.

Honza D.

Možná dobrá pro Svitavy, ale špatná pro řidiče. Řešení pro dopravní zátěž na I/43 není flikování, na mnoha místech nejdou za rozumné peníze obchvaty postavit nejdou atd. Jediné rozumné řešení se jmenuje D43.

Daniel Bečvář

Žádná D43 nebude, vzhledem k zamítavému postoji obcí na trase se již připravuje „pouze“ nová čtyřpruhová I/43.

Beekee

Kdyby měla vypadat jak I/37 Hradubická, pak je to dobré řešení.

Daniel Bečvář

Podle mapy to vypadá dobře, ovšem ta část přes Bystrc se stejně těžko podaří prosadit v nějakém rozumném časovém horizontu. A to optimistický termín zahájení je rok 2030.

Tomáš Gottschalk

Hosana

JiP

Konecne! Lacnov a Lany delaji ze Svitav, pri projezdu autem, mesto temer nekonecne velikosti + vecne ucpany kruhac v centru.

John334

Mně to vždycky v těchhle končinách fascinuje, jak tam vypadají vesnice. To třeba v JZ polovině Čech skoro vůbec není a drtivá většina vesnic/měst má náves/náměstí a rozrůstá se obvykle symetricky do všech směrů.

Karel Mio

Jo, tohle je takova specialitka krkonossko-jesenicke subprovincie. Casto to jsou dlouhe vsi v udoli, ale par exemplaru je i na temer rovine. Tahne se to prakticky od Decina v pasu podel hranice az po Jeseniky, k Opave.