Letecké společnosti Letectví

Posilovna ani noclehárna v letadle nebudou, Qantas mění u ultradlouhých letů plány

Dreamliner Qantasu ve speciálním nátěru připomínající dílo Austrálců. Foto: Qantas
Dreamliner Qantasu ve speciálním nátěru připomínající dílo Austrálců. Foto: Qantas

Dříve představené plány společnosti Qantas využít část zavazadlového prostoru letadla na ultradálkových letech pro malou tělocvičnu či noclehárnu pro cestující v ekonomické třídě jsou minulostí.

Šéf aerolinek Alan Joyce potvrdil australskému serveru Traveller.com.au, že v přípravách takzvaného projektu Sunrise na lety ze Sydney do Londýna či New Yorku bez mezipřistání firma už tyto myšlenky opustila. Podle Joyce to vyplynulo z debat s Boeingem a Airbusem. Oba výrobci zápasí o to, kdo na tyto lety trvající přes dvacet hodin dodá vhodné letadlo. Cestující mohou zapomenout i na dětský koutek či nový bar v zavazadlovém prostoru.
Podle Joyce by měly ale být v letadlech zóny, kde by se mohli cestující za letu protáhnout a občerstvit, zejména pak napít.

Mapa chystaných ultradálkových letů aerolinek Qantas v rámci projektu Sunrise.
Mapa chystaných ultradálkových letů aerolinek Qantas v rámci projektu Sunrise.

Qantas zatím nové letadlo vybírá, odstartovat má s těmito lety v roce 2022. Airbus potvrdil, že Qantasu nabízí model A350 ve verzích -900ULR a -1000. Boeing Qantasu nabízí model 777X, který ale dosud nevzlétl. Koncept využití zavazadlového prostoru letadla pro cestující už Airbus představil nedávno na veletrhu v Hamburku.

Qantas dlouhým letům věří, povzbudila ho především úspěšnost linky z Perthu do Londýna. Firma zvažuje i zavedení přímých letů do Paříže, start ale brzdí spory s letištěm v Perthu.

 

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Me spise zarazi ze v dnesni dobe nedisponuji letadla letici 20 hodin timto vybavenim.

Y.K.

On ten prostor nevyužitý sedícími cestujícími musí někdo zaplatit. Pochopitelně cestující, kterým se to rozloží do ceny. Takže to navyšuje cenu letenek a otázka je kam až můžou s cenou zajít, aby lidi raději neletěli s přestupem. Chtít se může lecos, ale aerolinky žijí v tvrdé konkurenční realitě.

Jen tak

Tak ona ta letadla tímto vybavením samozrejme disponuji.

co myslite, ze je business class (pripadne first class)? presne toto. jenze ono to neco stojí 🙂

Prngr

Podobné kecy o tělocvičně (zavazadlový prostor má na výšku kolik? metr čtyřicet?), velkoprostorovém baru, dětském koutku, noclehárně pro economy – jsou jen reklamními kecy, aby se o aerolince psalo, ale neuskuteční se to, protože peníze.
Stejně postupuje Ryan nebo někdy Jančura (6 tříd, kino, bazén, zvětšení rozteče …)
Pokud někdo chcete v letadle tělocvičnu a dětský koutek, pořiďte si éro jako privat jet

Prngr

A opravdu utrácí desítky milionů??
Protože i kdybych pochopil, že kvůli hmotnosti paliva se nevejde cargo a je tak volný prostor, tak by to bylo jen pro jednotky – max nízké desítky kusů.
Vyplatil by se opravdový vývoj, certifikace, následná nejednotnost a pod?
Samozřejmě se mohu mýlit, ale A380 bylo také myšleno jako velkoprostorové letadlo a najednou tam mleli sedačky místo čehokoliv jiného …

Graylag

Kontejner LD3 má na výšku 162 cm. Když vyhodíte manipulační mechanismus, dostanete se na minimálně 1,8 metrů, uprostřed možná ještě více. To už průměrnému člověku stačí. Vzhledem k zátěži je přitom velká část nákladového prostoru za letu stejně nevyužitá. Takže naopak, podobné nápady dávají perfektní smysl.
Otázka je jen, kolik by takové řešení stálo a kolik by na něm aerolinky vydělaly, čili kolik lidí by si třeba zaplatilo za spací kóji dole.

Tím nezpochybňuji, že to Quantas možná opravdu řešil jen kvůli publicitě, tak jak to dělává třeba Ryanair.

Prngr

ano, metr čtyřicet jsem přeháněl, ale zase cestující asi mají nad hlavou nějaké podhledy/silnější strop než kontejner a určitě nelze dělat prostor na cvičení, že se tam ve stoje vejde jen dvě třetiny lidí …

Graylag

Nemyslím si, že by cestující museli mít nad hlavou více, než kontejnery. Alespoň ne přímo nad uličkou. Tenký obkladový panel s čistě estetickou funkcí by na strop stačil. Osvětlení a vzduchotechniku můžete táhnout bokem, takže potřebujete jen trochu zvukové izolace která tam dost možná je i pro kontejnery. A přímo uprostřed letadla by přitom možná šlo získat i více než těch 1,8m, protože můžete prolomit rovinu podlahy i stropu proti zbytku podpalubního prostoru. No a proč byste nemohl udělat prostor na cvičení jen s výškou 1,8m? Zaprvé mimo Evropu nemáte ano zdaleka tak vysoké cestující (průměrný Japonec by v 1,8m… Číst vice »

Matt

Lufthansa má v A340-600 toalety v podpalubí a normálně jsem tam stál i se svou výškou 2 metry. A bylo to docela fajn, člověk se cestou na záchod protáhnul víc než v normální uličce. A rovnou tam byl i nápojový bar, tak se mohl i napít.

Martin V.

To je zajímavé řešení: http://lufthansaflyer-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2014/09/A346HiBiz.jpg Každopádně v letadlech pro ultradlouhé lety bude v podpalubí dost nevyužitého prostoru. Otázkou je, co lehkého se tam dá umístit, aby to vydělávalo (resp. aby to uvolnilo prostor na hlavní palubě, který bude následně vydělávat).