Pomalá cesta k rychlejší železnici do Liberce. Projektuje se jen pár kilometrů

Nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Žádný úsek nové trati dosud nedospěl do povolovacího procesu.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Nevím o co jde. Vždyť první vlak přijel do již Liberce 1. května 1859. takže od té doby mohou jezdit vlakem.

Martin

Až na tu maličkou chybičku odpovědi SŽ by se to dalo.
„Správa železnic po schválení studie proveditelnosti uvedla, že se stavbou počítá v příštím desetiletí.“
Správně má být v příštím století 😉

Soukromý majetek

51 miliard dnes, takže reálně 100 a jízdní doba bude delší než autem dveře-dveře dnes. To si dělají srandu, nebo ty prachy vytáhnou z klobouku?

Petr Herbrik

Argument, že je auto dveře dveře rychlejší než vlak je absolutně lichá, protože to je vždy (pokud nebydlíte přímo na nádraží a váš cíl není také na nádraží). Podle tohoto argumentu bychom mohli zrušit kompletně celou osobní železniční dopravu u nás.

Jarda

co takhle to vzít přes ministra a řsd?
To by se krom urychlení, dočkalo nejspíš i nižší ceny.
Třeba cena za další úsek d11 muže spadnout až o miliardu dolů, dle toho koho vyberou, u SŽ to nejen že trvá, ale cena nakonec vyletí klidně pomalu 2 násob nahoru.
Takhle to vypadá, jako by sž byla jen banda mužských přirození. 😀

MilanSima

Z Prahy do Liberce hodinu vlakem již v roce 2100 😎.

Honza

Takže 070 s dieslem na věčné časy? Může mi někdo erudovaný vysvětlit, proč se tedy alespoň nezmodernizuje (nebo alespoň „prostě“ nezadrátuje) 070? Než se tohle postaví (Pha-Mb přes lysou) tak se dvacet let s touhle tratí nic nestane? Přestávám tomu rozumět :-/

Twix

Prostá elektrizace 070 neprojde ekonomicky vzhledem k tomu že v plánech je ta novostavba přes Milovice (to že reálné termíny její výstavby se ještě mnohokrát posunou nehraje roli), kromě toho je tam technický problém u letiště Kbely a také to chce řešit nedostatečnou kapacitu pro příměsto, což by prostá elektrizace zakonzervovala včetně nízkých nástupišť atd. Takže je to smutné ale asi spíš ne…

Soukromý majetek

My se jednou uplánujeme a já si jako mladý naivně myslel, že je těm nesmyslům po KSČ konec, achjo. Jako 070 je a bude hkavně pro příměsto, Neratovice, Mělník, další velký obce. Dráty+aspoň obnovení zrušených výhyben do Všetat nemá s t na Liberec nic společnýho.

Jiří Kocurek

Zkuste stavět rodinný domek a nemít plány. Firmu na to neseženete.

Honza

Ono už není kde křížit. Na křížení máme Satalice, Čakovice, Měšice, Neratovice a Všetaty. To jsou úseky po 5min jízdy. I tak se tam víc vlaků už nenarve…

Honza

Tak myslel sem prostou elektrizaci aspoň v úseku Čakovice->Neratovice, kde se zatím nic ani neplánuje a jen se o tom mluví. A samozřejmě zdvojkolejnění Skály->Čakovice (na což se už dělá studie) včetně zahloubení u Kbelského letiště. Ta studie vyšla dvojkolejně až do Nera právě i s tou novostavbou (varianta Deko myslím) a podle toho se to bude realizovat. Ale pořád se mluví že nejprve se bude realizovat větev na Boleslav (přes Milovice) a pak až na Neratovice. Takže se reálně bavíme o dalších deseti letech (minimálně) kdy se zde nic nezmění? Ta trať je na hranici kapacity a přitom má… Číst vice »

Pavel

Přestaňte fantazírovat, je to naprosto nereálné. Vždyť v Liberci není elektrifikace, to je nebetycna ostuda a hanba!! Co nejrychleji zadratujte, nejkritičtější místa upravte a nejdéle za 4 roky hotovo. Tento scénář by byl reálný klidně i v Polsku. U nás to bude tak, že se za pět let nezmění vůbec nic.

Jan

Poslední kraj bez elektrifikace, pomalu se smiřuji s tím, že železnice v Jizerkách za mého života neztratí nic ze svého romantického nádechu…

Vesper

Proč vůbec severní Čechy dodnes elektrizované nejsou? Myslím už od dávných dob za komunistů, když se elektrizovaly tratě typu Jihlava – Budějovice?

Panda

Upřímně za komunistů nebyly elektrizované prioritnější tratě typu Chomutov-KV, Brno-ČT nebo Brno-Přerov/Olomouc…

fous55

CB-Jihlava se elektrifikovala proto, že se tudy vozilo ve velkém uhlí ze Sokolova na Moravu, které se už nevešlo na totálně přecpané tratě přes Prahu a kolem Labe.

Honza

Jestli nakonec nebude lepší narovnat a zadrátovat 070 přes Neratovice, než čekat na všejanskou dalších 30 let.

Anonymní alkoholik

To stejně vyžaduje proaktivitu SŽ na tvorbě potřebné dokumentace. A i v tomhle případě by byla na úrovni 0 – čekám na signál, a ten z nebe nepřichází a tak čekám dál. 😀

Tomáš Záruba

Otázka, kolik již uplynulo času od schválení dvoukolejky do Neratovic a co se od té doby reálné stalo, by byla ještě mnohem zajímavější, než ve vztahu k Milovicim…

Soukromý majetek

Hlavně dvoukolejka+použitelný jízdní řad do Neratovic, Mělníka má skutečně reálnou šanci snížit počet aut v Praze, když tam pojede každých 15 min. ešus spousta lidí to auto nechá doma…ale radši vedle kňučíme, že se v Praze staví dálniční okruh pro mezinárodní tranzit, protože by pak přijelo víc aut…

Petr Herbrik

A kolik uplynulo času od prvního plánování elektrifikace Praha – Domažlice (1955). Plánování je opravdu argument jak víno.

Vavrroch

Již brzy vlakem do Liberce!
Klíčové termíny pro vytvoření pestře barevné PR prezentace v powerpointu: přidaná hodnota, zásadní posun, revoluční počin, implementace ETCS, 22.století, Česko na železniční mapě Evropy, udržitelné terminály, ESG.
Uprostřed parády otočných křesel
sešli se k poradě výrobci hesel.
A domů jeli superbem. Přece nepojedou „sockou“.

Michal

Mě by zajímalo jak dlouho bude pan ministr dopravy Kupka přehlížet tenhle nehorázný bordel a šlendrián možná i obrovská lenost, kterej ve vedení této organizace je. Vždyť už je to do očí bijící rozkrádání peněz ze silnic se přesunul na železnici správa železnic to má úplně na háku pokud by tímto stylem pracoval soukromník tak už dávno zkrachoval hlavně že mají teplá místa a jistý plat ze státního rozpočtu je to ostuda této země

Petr Herbrik

Ministr Kupka? Jak můžete chtít aby král šlendriánů napravoval své podšlendriány? Optimisto.

Josef

Je mi 68 roků, Léta jsem pracoval na poště na nádraží v Liberci. O tom zrychlení Liberec – Praha se mluví „století“ slyšel jsem už za normalizace v sedmdesátkách, osmdesátkách. Já se toho nedožiju. V dnešním finančním srabu státu to jsou zase jenom kecičky před volbami. Hezký den.

JGR

začátkem osmdesátek se mluvilo o zdvojkolejnění a elektrifikaci trati Turnov Liberec jako o projektu strategického významu

Jiří Kocurek

A to nemuseli řešit pozemky, „vyvlastněno“ už měli, dokonce je to nestálo ani korunu. A když potřebovali, tak na majitele poslali mlátičky, on už se vystěhoval, aby děcka mohly na školy. Nebo mu rovnou dali umístěnku, aby musel 3 hodiny dojíždět, jó to byla… totalita.

Aleš

V téhle republice nic nebude… vše se vleče, vše je předražené, a politici jen tlachají…

Tom

Zrovna u dálnic se ukazuje s Mátlem, že to jde a nemusí to být předražené.

jan

Hlavně trať Ostrava Frýdek Frýdlant. 2023 téměř 2024. Nula bodou.
V původní stopě.. Eurodotace v.. 20 let..

beran

Přesně tak, přestěhujte trať na sever Moravy a uvidíte, jak bude rychle nová trať postavená, rekonstruovaná, elektrizovaná, …. Na severu Čech ji nemá kdo protlačit, skoro všichni potentáti ve vládě současné i v několika předešlých jsou z Moravy. Příklad: regionální trať Olomouc – Uničov.

Znovu a pořádně

Když je ještě čas tak ať to zkrátí z 69 minut na 59 minut!

Han van Meegeren

Neboj, dočkáš se, od 29.10. bude vše jinak o hodinu, nejen o 10 minut.

Jakub P

Zeleznicni spojeni do Liberce je ucebnicova ukazka skutecnosti, ze kdyz se nechce, je to daleko horsi prekazka, nez kdyz to nejde. Na to druhe se muzou casem objevit nove technologie nebo zlevnit ty dosud prilis drahe, atd. Na paragraf 1 v SZ a na MDzrejme lek neni.

Gajda

A není on ten Liberec i učebnicovej příklad toho, že ne prostě všude musí jezdit z Prahy vlak? Pokud to jde rychle po silnici a kapacitně to postačuje, tak je otázka zda to pak stojí za ty peníze. Je to přesnej opak spojení Praha-Ostrava, kde naopak vlak jasně kraluje.

Mrc

Vzhledem k plánům o rozšíření D10 na tři pruhy bych s tím dostačujícím silničním spojením značně polemizoval

Twix

Kapacitně to postačuje… no nevím, dálkové a integrované busy tam jezdí pomalu na dohled od sebe a včera ještě v 8 večer byla z Benátek nad Jizerou do Staré Boleslavi místy stojící kolona, zdržení tak půl hodiny. Jakmile bude použitelná železnice alespoň do Boleslavi, o cestující rozhodně nebude nouze.

Jakub P

Jenze ono to kapacitne zdaleka po te dalnici nepostacuje. Znacnou cast ji chtej rozsirovat na tri pruhy. Pokud to udelaj, nejspis se zjisti, ze ani obri parkovaci kapacity na Cernaku nestacej, atd.

Ze ne vsude je treba vlak je pravda, ale mezi krajskymi mesty navzajem a krajskymi a hlavnim by rozumne vlakove spojeni byt melo.

Dominic

Určitě ne, D10 je téměř na maximu kapacity a když se na D10 nebo I/35 stane nějaká nehoda nebo z ničeho nic napadne sníh a silnici zablokujou kamiony (viz poslední zima) tak není vůbec žádná alternativa.

a8n

Alternativa v podobě vlaku, který ten sníh zablokuje úplně stejně?

Jiří Kocurek
Karel Mio

Coz o to Liberec, ale problemy s kapacitou jsou na D10 mezi Prahou a MB. Kdyby aspon do te Boleslavi byla dobra prima dvojkolejka, tak to zrychli jednak cestu do Liberce, ale hlavne vytvori smysluplny S-bahn MB-Benatky-Brandys/SB-Praha, a efekt by byl podobny jako u trati Praha-Kolin. Proste dobra rychla radialni regionalni zeleznice v okoli Prahy je prototyp jevu „Build It And They Will Come“.

LKB

To rane stadium pripravy investic na SZ je tak pomale, ze z toho ma clovek nechut jezdit vlakem kvuli pomalym trasam (Praha – Liberec, Brno – Jihlava, Praha – Karlovy Vary aj.). Jak psal dole Tomas Zaruba (a vsichni to nelogicky vyminusovali), neni jasne, proc se nejprve zpracovava jedna verze projektu pro centralni komisi pro Minosterstvo dopravy (nevim, jak se jmenuje – mozna vyhledavaci studie) a nasledne teprve zamer projektu, po nem teprve DUR – to je tak hrube neefektivni, ze to je vyhazovani penez za projekcni cinnost.

Han van Meegeren

Já už bych to nestavěl, než se SŽ rozhoupe, bude vyřešeno teleportování osob i zboží…

Martin1

Stát něco v roce 2018 slíbí a o pět let později nemá hotovou dokumentaci pro územko. Myslím, že to krásně dokladuje zmar na SŽ. Tak hlavně, že je Kupka s organizací spokojený.

Frantisek

ODS, ale ani většina ostatních propagátorů konzumu, zlepšení železnice nepotřebuje.

zyx

Psal jsem ti již opakovaně: SŽ by měla být rozdělena, aby byly zřetelné zvenčí toky peněz v této státní černé díře. Údržba zcela oddělit, řízení provozu do samostatné jednotky, administrativní části jasně rozdělit do divizí nebo také oddělit. A stát prostřednictvím ministerstva by měl dávat jasné úkoly co mají tyto organizace dělat a kontrolovat plnění těchto úkolů. Tedy pokud ministerstvo řekne, že rychlejší spojení do MB se má připravovat, tak má to taky vyžadovat, a pokud to není tak konat…. A to samé s pokračováním do LB. Pokud to není priorita, tak ať to ministerstvo nedává do plánu, nebude se… Číst vice »

Stráťa

Rozdělení investičních a údržbových peněz vede k tomu že se navzdory logice „za každou cenu“ udržuje co se už udržovat nemá a mělo by projít rekonstrukcí nebo naopak neudržuje to co by si údržbu zasloužilo protože investičních peněz je moc – to často vidíme v poslední době kdy se místo pravidelné údržby spoléhá na opakované rekonstrukce z dotačních peněz…

Jiří Kocurek

Takže rozdělení je špatně, protože i bez něj se děje to, co se bude dít po něm. Aha.

Tomáš Záruba

Odporní aktivisti, NIMBY a vůbec všichni tihle potížisti…

Otázku proč po schválení SP musí být před projektováním ještě ZP už (si) někdo položil?

zyx

Můžete mi vysvětlit co si představujeme pod označením SP? Normálně to stavební povolení a to je zcela jasné až po ZP, tedy schválení záměru projektu.

Jinak v případě těchto obou projektů se obávám, že největší potížisté sedí v státních organizacích.

Leštění

SP je studie proveditelnosti. To je taková specialitka, že po schválení studie se zpracovávají ještě záměry projektů a schvaluje se to celé znova jak u blbecku a ještě to schválení trvá minimálně rok a ještě MD na tomhle totálním nesmyslu trvá.
Takže nejdříve vyčistit MD a pak SŽ

Leštění

A abych nezapomněl sfdi zrušit úplně, naprosto zbytečný útvar.

M19

Proč? To není projekční instituce.

XB-1

Jasně, ať si SŽ hospodaří jen s tím, co si vydělá. Nechcete si jít raději leštit, když o tom zjevně kulový víte?

LKB

A studie proveditelnosti u dalnicnich a silnicnich staveb neni? Jen u zeleznicnich?

Leštění

Studie proveditelnosti na dálnice byla schválena v roce 1963, od té doby se jí snažíme dokončit.

Leštění

Jinak obecně u silnic je to stejně „rychlé „, ale je většina staveb jsou už roky schválené , ale jinak je to samozřejmě stejná tragédie.

Leštění

Například obchvat Náchoda. SP schválena 2006, ZP schválen 2013.

Jiří Kocurek

Jasně, v roce 1963 byly v plánu 2 dálncie do Německa.
Ještě tu o D43, která se do ZÚRky JMK zanášet nemusela a Patrik jim to odkýval.

Leštění

Ano byly, jedna D6 do NSR a jedna D8 do NDR. D43 nebyla není a nebude dálnice ani to nebude D43.

Michal M

Má Vysokovská spojka schválený ZP?

Leštění

Ta nemá ani studii proveditelnosti.

Michal M

Strejcové na KHK zřejmě stále nepochopili pravidla hry pro stavby mimo VRT a TEN-T. A je to škoda.