Polsko vede v bezpečnosti na silnicích. Počet mrtvých klesl na polovinu, Česko zaostává
Nehoda na obchvatu Chýnova. Pramen: Policie ČR
Průměrně se evropské země za dekádu zlepšily o 22 procent. Nejbezpečněji je ve Skandinávii, nejhůře na Balkáně.
Polsko nevede v bezpečnosti na silnicích. Polsko jen nejrychleji zlepšuje bezpečnost silničního provozu. To jen myslím v úvozovkách.
Myslím, že by mělo být ve zvyšování bezpečnosti, což je ale dáno nebezpečností pohybu po tamních silnicích, kdy se pak dá hodně zlepšovat. Ve chvíli, kdy máte velkou bezpečnost, už se zlepšovat nedá. Samozřejmě, taky to záleží na respektování pravidel. S Balkánem a Řeckem je to takové, že tam pravidla de facto existují jen na papíře, respektive v elektronické formě. V ČR pro mnoho řidičů taky pravidla fakticky existují jen na papíře, a i tak jsou dělána tak, že každé provinění proti bezpečnosti musí mít speciální paragraf, aby jej řidiči dodržovali. Naopak v Německu si chodec vůbec nemusí vynucovat přednost… Číst vice »
Evidentně vlivem rozsáhle výstavby dálniční sítě.. za všechna ta odvolání a klacky pod nohy, které tu brzdí výstavbu dálnic, by měly padat vysoké tresty. Některé spolky tu mají zdržováním na svědomí desítky mrtvých a to se nebavím o finančních ztrátách, psychické likvidaci lidí atd..
Kdybych si to nepřečetl na seriózním portále „zdopravy.cz“, tak si budu myslet, že mi někdo věší bulíky na nos …. 🙂 Prý Poláci a bezpečný provoz …. 🙂 🙂 🙂
důkaz, že dálnice zachraňuje životy.
rozumím pointě, ale je to diskutabilní. více dálnic znamená více aut (indukovaná doprava). z bodu A do bodu B musíte projet městem i okrskou než se na tu dálnici dostanete. přímo na dálnici dojde k menšímu počtu úmrtí, ale ty se pak stanou na jiném typu silnice. Ostatně bylo i prokázano, že lidé, kteří sjíždějí z dálnice jsou následně náchylnější k rychlejší jízdě mimo ni, tak nějak ze zvyku. Někdo se přízpůsobí rychlostně hned, někdo za 10 minut, někdo za půl hodiny a někdo nikdy.
Omezení rychlosti v obci má větší význam než dálnice a je to o dost levnější.
Ono až se ha ty dálnice nahrnou další auta (lidé, co zatím ještě pořád využívají starou jednokolejku, či jezdí po místní silnici jen do vedlejší vesnice, případně zatím nejezdí vůbec), se to vyrovná. Důkaz by musel vyvrátit všechny ostatní možnosti, jinak není důkazem. Ale ono nám to slovo v nedávné době dost devalvovalo, podobně jako úroveň vzdělání, kategorie vlaků či třeba měna (pro dojem, že máme celkově všeho stále více), tak není divu, že je zaměňováno za pouhý možný argument. 🙂
Jinak dodám, že zde vidím možnou korelaci s podnebím – prostě čím severněji, tím chladnější hlavy. K tomu rozdíly mezi létem a zimou. Ale také to nemusí platit obecně.
Když jsem byl na služební cestě v Dánsku, překvapilo mě jak slušně se tam jezdí. Bylo mi vysvětleno že to je tím, že případná pokuta se uděluje ve výši k průměrnému měsíčnímu příjmu. To postihne stejně chudého i bohatého když dostane pokutu půl měsíčního platu. Ne jako u nás bloček za 1000 Kč a jede se dál. Promyšlená represe prostě platí. I tom tam jsou neskutečně dál.
A právě v tomhle, milí indukcionalisté, jste úplně vedle. Kdo pořád využívá starou jednokolejku, ten k tomu má důvod, který výstavbou dálnice nezmizí, takže ji bude využívat dál. Kdo nejezdí z jakéhokoliv důvodu vůbec, ten kvůli dálnici nezačne, protože ho tím nezíská, stejně jako ten, kdo jezdí jen do vedlejší vsi. Tahle vaše velkoměstská teorie zkrátka může fungovat jen v případech, kdy se jezdí tak jako tak a případná stavba dálnice nebo silnice zkvalitní jízdu autem natolik, že přetáhne lidi z MHD nebo z jiné alternativy. A protože mimo velká města hromadná doprava autům z principu konkurovat nemůže bez ohledu… Číst vice »
Mimo velká města žije nepatrný počet lidí.
Jinak díky dopravní indukci vzniká doprava, která by jinak vůbec neexistovala tady mám na mysli tahání v podstatě stejného zboží ve stejný čas proto sobě a pochopitelně i mnohem dostupnější turistiku.
O tom, že nabídka částečně vytváří poptávku jste nikdy nic neslyšel?
Naprosto přesně popsáno!!!
Poláci jsou největší hovada za volantem v ČR – nerespektují záchranné uličky, jezdí hlava nehlava…moje zkušenost.
Nejen v ČR a hlavně kamioňáci. Před pár lety jsem jel Svidník-Dukla a tam jde o život.
W Polsce to samo mówi się o czechach, pi*dy za volantem.
Raději bych si zametl před vlastním prahem než budu komentovat ostatní. Národ labilních psychopatů za volantem, to je ČR.
„Počet mrtvých klesl na polovinu“….nikdo z nich nevzmrtvychvstal. Bohuzel tato jazykova kultura porad ukazuje, jak jsme jako spolecnost tolerantni vuci umrtim na silnici a jak se z toho za poslednich vice nez 100 let stala statistika. Ve skutecnosti zemreli dalsi lide, jejichz pocet odpovida polovine zemrelych predchoziho obdobi.
Podobne by se pak dala komentovat ruska agrese na Ukrajine: „doslo k vyraznemu zlepseni mrtvych oproti 2. svetove valce“. Takto snad nastesti nikdo neuvazuje.
Titulek „Polsko vede v bezpečnosti na silnicích“ mě doslova rozesmál. A věřím, že i kohokoliv jiného, kdo někdy polské silnice v minulosti poznal. Ano, je to to razantní zlepšení, ale snadno odráželi se ode dna:-)
permanentní omezení rychlosti na 50 km/h v obcích,
neplatí to tam ovšem jen v zastavené části, která je označena extra značkou? a ne někde kilometr v poli před vesnicí jako mnohde u nás.
Ta značka rozhodně není jen v zastavěné části, přišlo mi to tam ještě horší, než v ČR.
Škoda, že jsou statistiky až z posledních let. Mě by zajímalo počet úmrtí z dob koňského provozu, počty mrtvých kočí apod.To by bylo počteníčko, snížili jsme počty mrtvých o proti roku např. 1815 o 1000 %. Nebo počty přejetých chodců fiákry….A k článku, Poláci se někam posunují, a tak se jejích kamionáci jezdí vyřádit k nám….Provoz v PL mi ale připadá velmi podobný tomu našemu….žádná Itálie nebo Istambul.
Pokud jsem článek správně pochopil, tak loni bylo na silnicích v Polsku stejně bezpecně jako na našich. Akorát před deseti lety na tom bylo Polsko v porovnání s námi výrazně hůře. Pak je ale nadpis článku naprosto nesmyslný a lživý. Jaká je tedy skutečnost?
Zvazte, kolik kilometru dalnic v nove stope Polaci stihli za tech deset let postavit. Clanek dle mne spravne uvadi, ze tohoto zvyseni bezpecnosti dosahli v prvni rade prave masivnimi investicemi do infrastruktury.
To u nas mame na spouste mist cesty z dobu cisare pana zalite asfaltem trochu vic do sirky (tj. bez rozsireni spodnich vrstev vozovky, takze krajnice ujizdi), slepe horizonty, prusecne ci okruzni krizovatky a nazyvame to vznesene silnici prvni tridy. A ze takovych jeste furt je. 🙁
Jezděte na kole,nebo vlakem.
Já to tak dělám, a je to super.
děkujeme za informaci
Tak ona to ani v Polsku s těmi silnicemi (mimo dálnice a rychlostní silnice) není žádná sláva.
Poláci se zlepšují nejen díky nové infrastruktuře, ale také velký vliv má měření rychlosti. Polská dopravní policie má rovněž jiný přístup než naše. Takže když se to nasčítá, výsledky jsou.
V jakém smyslu je ten přístup jiný? Zákony dodržuji všude, takže moje zkušenost s dopravní policií jak v ČR, tak PL je naprosto nulová, proto mě to zajímá.
Cim to asi je? Že by řidiči když mají dalnice pochopili, že na okrskach nema cenu spěchat a dálnici se dá slušně jet? Že by tato změna proběhla v hlavách ridicu během rychle vystavby dálnic? Dnes jsem jel po D35, potažmo po I35, je to masakr, hlavně když jedeš se slabším obsahem, nedá se předjet bezpecne žádný kamion, který vážně drží za sebou kolonu aut a tak lidi prostě a jednoduše riskují nebezpečnými manévry.
Ano, také jsem toho byl mnohokrát svědkem jak dezoláti ve staré Fábii nebo Felicii se snaží předjet kamion, který jede víceméně maximální povolenou rychlostí, navíc v ne úplně přehledných místech. Za tohle by měly padat exemplární tresty – v Německu, pokud nastane kritická situace lze toto klasifikovat jako pokus o vraždu.
Lidé co mají starší fábie nebo felície jsou dezioláti???
A to byli i v době kdy ta auta byla nová, nebo to nějak vzniklo až časem?
Když v tom riskantně nepředjíždějí, jak jsem psal v příspěvku výše, tak ok. Pokud v těch autech ale riskují a že jich je, tak mě jiné označení bohužel nenapadá.
To ale vůbec nevysvětluje označní dezolat pro majitele felicíí a starých fábií. Ti kteří riskantně předjíždějí s novou Octávií nebo Superbem to jsou podle Vás co?
A co teprve mladíčci v BMW…
Samozřejmě neuznávám riskantní předjíždění v jakékoliv podobě, ale vyšší kategorie vozidel má zpravidla vyšší výkon a tím je i vyšší pravděpodobnost, že se daný manévr podaří dokončit bez nehody. Stejně tak pravděpodobnost smyku je u těchto kategorií odlišná.
Takže když budu mít 2t SUV s výkonem 300k a budu riskantně předjíždět na krátké rovince před horizontem tak nejsem dezolát protože mám vyšší výkon a lepší podvozek?
A když budu s felícií riskantně předjíždět na celkem dlouhé rovince před horizontem ale tento manévr dokončím až ve stejném místě jako výše zmíněné SUV tak to už jsem dezolát protože mám nižší výkon a horší podvozek?
A co když mám třeba Subaru XV 1.6? Výborný podvozek ale mizerná dynamika….dezolát nebo nedezolaát?
Díky za odpověď
Proč dezoláti? Ne každý má na nové auto
Stejná odpověď jako o příspěk výše.
A proč dezolát? To mi nějak uniklo..Že nemá BMW.
Jasne, ale taky v Nemecku jsou silnice v takovem stavu, o jakem si tady muzeme jen nechat zdat, takze aby nekdo takhle moc prasil, to by musel byt faaakt divokej.
Se staci jenom mrknout do prihranici, spousta beznych dvojek byla udelanych v relativne nove stope s predvidatelnymi zatackami a aspon nejakymi pokusy o obchvaty obci (kde by u nas byla 50 km/h, tam je 70 km/h)…
Dalo by se to nazvat necim jako „navrzeno pro bezpecnost“.
To ale nic nemení na tom, že na západ od nás řidiči předjíždí celkově daleko méně a váží si více svého života a života jiných nehledě na stav infrastruktury. Ruku na srdce, kolik času při běžné jízdě při předjíždění ušetříte? Já při cestě do práce maximálně jednotky minut. O to víc mě vytočí, když na mě na horizontu vykoune v protisměru vozidlo, které se taktak stihne zařadit.
Spoustu cest mam prave po Bavorsku, takze to srovnani mam a vase tvrzeni nemohu potvrdit. Predjizdi mne minimum ridicu, nicmene ten zasadni prusvih v podobe zakernych slepych horizontu se tam vyskytuje naprosto minimalne, takze vami popsana situace moc nema kde nastat.
Na okreskach nepredjizdim kvuli casove uspore, nybrz proto, ze nekdo jede jak jelito (nepredvida / nezna cestu / prasi na rovinkach, ale dupe na brzdu pred kazdou zatackou). Ackoliv tedy v prumeru jedeme plus minus stejne rychle (co ja nadezenu plynulejsim prujezdem zatacek, to ten druhej dozene prekracovanim limitu v obci), jedu radsi pred nej.
První odstavec si trochu odporuje, nemyslíte? Nebo myslíte, že by Němec u nás předjížděl před slepým horizontem?
Druhý odtavec – proč nepřízpusobit rychlost a nejet plynule s dostatečným odstupem, což je další nešvar na českých silnicích?
1) V cem si odporuju? Mnozstvi, kolikrat mne nekdo predjede, je na ceske i bavorske strane sumavy zhruba stejne. S riskantnim predjizdenim jsem se v Bavorsku v podstate nesetkal, protoze tam moc neni, kde by k nemu mohlo dojit (s ohledem na odlisny stav silnic). Soucasne si nejsem vedom toho, kdy by mne nekdo chtel predjet nejak na prasaka i v Cesku tak, ze bych byl ohrozen. Asi hodne zalezi, kde clovek jezdi. V horach to budto jde, nebo nejde. Umim si predstavit, ze nekde na I/6 a I/7 (pred zkapacitnenim) sice je „videt“, je tam zakaz a dvojita plna… Číst vice »
Protože nakonec zjistíte, že kvůli jednomu jelitu jedete celou dobu 60. A to bohužel nejen vy, ale i všichni za vámi.
A tady přesně to začíná. Já tam chci být rychleji, ještě rychleji, ještě… Bum. Ne každý má každou silnici vyježděnou, chcete zavést „seznání“ jako na kolejích? Byste se nedostal už vůbec nikam. Hovada spěchají, ale leda do hrobu.
No ba, tak proč si všichni stežujou na pomalý lokálky.
Všelijaké to kvaltování toliko pro hovada dobré jest.
Ano nejdůležitější je hodnotit proč někdo jiný předjíždí a kolik on ušetří času. Starat se o ostatní je prostě základ : – D
Protože i Vás pak může zabít.
Protože k předjíždění nemají důvod, tady bohužel bez předjetí nikam nedojedete a pak vznikají situace..
Ale dojedete. S předjetím pak naopak kolikrát už ne. Jenže jsou všichni hr hr, jak splašení, už aby byli tam, pak zase támhle. Zvolnění by poslední dobou lidstvu spíše prospělo, mám dojem.
nesmíš tolik koukat na kobru 11
Tohle jsou statistiky nanic. Vezmeme dvě čísla a uděláme podíl. Respektive dva podíly a odečteme je.
Analýzou metodiky primárních dat a metodiky jejích sběru už se nikdo neobtěžuje a zda vůbec má tento podíl, či rozdíl podílů co říci.
Myslím, že nemá.
Nikde není sděleno, zda existuje jednotná metodika, koho považovat za oběť dopravní nehody či zda se v čase nemění.
Dále není zohledněna „hustota“ provozu, tj. kolík se projezdi“autokilometrů“ ročně v daném státě. Pokud se tato hustota v čase mění, pak jsou data z článku k ničemu.
Nejsou zohledněny významné odchylky – např. Norsko není tranzitní zemí.
Přesně. Ale my potřebujeme „důkaz“ za každou cenu, mi to někdy přijde.
Od 1.6. vstoupila v PL novela silničního zákona. Nejnižší pokuta za cokoliv je 500 zł. Např. za řízení pod vlivem alkoholu do 0,2 prom. pouze přestupek s pokutou od 1500 zł, od 0,2 až 0,5 prom. na místě zatčen na dobu do 48.hodin s pokutou od 5000 zł. Nad 0,5 do 1,5 prom. pokuta od 10.000 do 15.000 zł a vězení od 6 do 24 měsíců. Nad 1,5 prom. 6 až 24 měsíců vězení, pokutu nevím, ale stát vám zabaví vozidlo a prodá ho v dražbě a je úplně jedno jestli máte felicii nebo mercedes. Za projetí červené či nerespektování… Číst vice »
Já se zeptám 😉 Dostal jste pokutu?
Pokud to tak skutečně je, tak mě překvapuje, že jsem to v médiích nějak nezaznamenal. O jiných okolních státech běžně referují, když mají zmenšit dvůr a zvětšit bič na řidiče, ale tady nic. Možná mně to ale nějak uniklo a chyba je na straně přijímače.
Zvětšili pokuty, třeba v novém sazebníku je 3000zlotých za nedání přednosti chodcům na přechodu nebo předjíždění přímo před přechody, v případě opakování 5000złotých a zabavení řidičského průkazu po dobu 2let, v případě sražení chodce vězení a dražba auta nebo, nebylo-li vaše, hotovostní pokuta ve výši jeho protihodnoty. Policie se zaměřuje na rychlost, alkohol, předjíždění a přechody, města zavedly kamerové systémy na všech hlavních přechodech a tazích. Stát úsekové měření rychlosti dokonce i v tunelech a kamery na křižovatkách či nakoupili policii drony.
https://epoznan.pl/news-news-134152-dostal_az_5000_zlotych_mandatu_za_pukniecie_pieszego_poszkodowany_nie_odniosl_obrazen
https://autokult.pl/policja-wystawila-rekordowy-mandat-na-5000-zl-nowa-najwyzsza-kara-juz-obowiazuje,6819361857799809a
To funguje tak, že se ty pokuty sčítávají
https://motofakty.pl/taryfikator-mandatow-2023-za-te-wykroczenia-grozi-wysoki-mandat-od-1500-zl-wzwyz-lista/ar/c4-17334937
https://prudnik.policja.gov.pl/opr/kpp-prudnik/aktualnosci/94071,Na-czym-polega-recydywa-z-nowego-taryfikatora-i-dlaczego-nalezy-jej-unikac.html
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/od-17-wrzesnia-wazne-zmiany-w-przepisach-ruchu-drogowego
https://www.youtube.com/watch?v=C_N0Jesporw
Nesouhlasím s autorem nadpisu, neboť si údaje vykládá poněkud svévolně až bulvárně. Samotný článek už je korektnější.
To, v čem jsou Poláci lepší, je zvyšování bezpečnosti. Ale nikoliv v bezpečnosti jako takové (přepočet na obyvatele). Tam nás teprve dohnali. A většinu západní Evropy ještě ani to ne.
To, co by mě rovněž zajímalo a co v článku není vůbec zmíněno, je přepočet na ujeté kilometry.
Souhlasím s vámi, titulek je zavádějící. Je to tak jak píšete – Poáci nevedou v bezpečnosti samotné, ale v jejím zlepšování, kde nás dohnali (a i my se za těch 10 let zlepšili). I za to tedy Polákům klobouček, ale autorovi titulku černý puntík.
Prosím redakci, nešlo by udělat nějaké srovnání české D1 v úseku Praha – Brno a například rakouské A1 v úseku Wien – Linz? Vytíženost, nehodovost, kvalita, proměnlivé značení, apod. Vzhledem k argumentu ohledně délky povolovacích procesů v době úvah o velkorysejší modernizaci D1 by mě zajímalo, v jakém horizontu se ŘSD chystá zahájit přípravu na rozšíření D1 na tři pruhy – EIA, výkupy pozemků, atd. Nejstarší modernizované úseky byly uvedeny do provozu v roce 2014. Díky za zvážení.
Asfinag každý měsíc zveřejňuje statistiky v poměrně přehledné excel tabulce na svém webu: https://www.asfinag.at/verkehr-sicherheit/verkehrszahlung/
Jak zaostává? Většině zemí to naopak po covidu narostlo a u nás se to i tak snížilo.
Nevadí, zpřísnit pokuty a zabavovat auta.
Urcite. Nic to sice neresi, ale nekterym lidem to udela radost. (Tupa nesmyslna represe idioty vzdycky potesi.)
Je treba po vzoru Polska stavet dalnice a moderni silnice. To je spravna cesta k bezpecnejsimu provozu.
Jenže u nás nová silnice neznamená jet 90, ale 140.
Měl jsem to otagovat jako ironii.
Beru to jako ironii, nicméně vážně hlavně změnit, za co se pokuty udělují.
Ne za rychlost v radarové pasti, ale třeba za nebezpečné předjíždění, za nedodržení rozestupů, nečitelnou jízdu(minimálně blinkry).
A pro reálné zvýšení rychlosti ve městech pokutovat třeba špatné postavení(z jednosměrky doleva), jízdu buspruhem, nerozjetí se na zelenou(bez problikání zadních světel jako autoškolák)
V praxi je tohle (pokutovani opravdu nebezpecnych prestupku) jeste mnohem vetsi sci-fi nez obrana pred narustem te buzerace. Bohuzel..
S přibývajícími kilometry směrově dělených silnic a dálnic holt stoupá bezpečnost, i přes povolených hrůzostrašných 140 a nenulovou toleranci. Na rozdíl od radarů, kde stoupá pouze výběr rychlostní daně.
Neřekl bych, globálně to bezpochyby bude určitě zlepšováním vozů z hlediska bezpečnosti. Ale co první Norsko? Že těch dálnic tam mají, necelých 500km a rychlostní limity na dálnici 100km/h a 80km/h na normální silnici. Ale hlavní je ukázněnost řidičů i cestujících, ta je ve Skandinávii vzrorná, překračování povolené rychlosti tam není na denním pořádku jako u nás, dokonce i v MHD tam mají bezpečnostní pásy a cestující je opravdu používají. Je pravda, že kázeň řidičů se velice zvolna zlepšuje i u nás, ale za Skandinávií jsme stále na míle daleko.
Trochu vám to kazí Nizozemsko, které je v buzeraci omezováním rychlosti na čele pokroku a v těchto statistikách je nejhorší v EU. Pár drobných komentářů: 1) Souhlasím s mnohými, ty statistiky jsou více-méně hausnumera nezohledňující specifika jednotlivých zemí. 2) Polsko názorně ukazuje, že zkvalitnění infrastruktury má zásadní vliv na snížení nehodovosti a snížení rychlostního limitu na dálnici vliv žádný. 140 km/h je rychlost optimální a většina řidičů jí respektuje. Klidně bych jí zkombinoval s limitem 100 km/h mimo obec, jako je v Rakousku. Ze stejného důvodu. 3) V Polsku rozhodně pomohlo zrušení úrovňového křížení na víceproudých komunikacích mimo obec. To… Číst vice »
Ona je taky ve Skandinávii mnohem nižší hustota zalidnění a nejsou to tranzitní země, z toho nutně vyplývá menší provoz a z toho zase všechno ostatní prakticky automaticky. Zvlášť v kombinaci s tím, že jsou to země bohaté, takže mají kvalitní infrastrukturu a modernější vozový park. O dodržování rychlostních limitů nebo o pásech v MHD to opravdu primárně není.
Navíc tam mají dva problémy – jeden se jmenuje los a druhý sob.